12 największych mitów na temat Content Marketingu

blog-banner-bee

Content marketing to obecnie jeden z podstawowych elementów strategii pozyskiwania klientów w wielu firmach. Być może też zastanawiasz się nad wprowadzeniem contentu, ale nie jesteś jeszcze pewien, czy u Ciebie także się sprawdzi. Możliwe, że powstrzymują Cię przed tym pewne popularne przekonania... W tym artykule omawiamy 12 największych mitów dotyczących marketingu treści.

12 mitów content marketingu

Content marketing – znaczenie i ciekawe statystyki

Zanim przejdziemy do tematu content marketingu i mitów z nim związanych, warto przyjrzeć się, jaką rolę w pozyskiwaniu klientów odgrywa marketing treści oraz dlaczego należy mieć go na uwadze:

  • chociaż 32% internautów jest przytłoczona ilością dostępnych treści, to jednak większość z nich (44%) przed nawiązaniem kontaktu z firmą zazwyczaj zapoznaje się z 3-5 materiałami opublikowanymi przez przedsiębiorstwo w ramach content marketingu (źródło);
  • dla 69% osób najlepszym sposobem na dowiedzenie się czegoś o produkcie lub usłudze jest krótki materiał wideo. 18% preferuje artykuł, stronę internetową lub post w formie tekstowej. 4% wybiera infografiki. 3% w tym celu chciałoby pobrać e-book lub poradnik innego typu. Podobnie 3% woli obejrzeć webinarium/prezentację albo uczestniczyć w rozmowie handlowej lub sprawdzić wersję demonstracyjną produktu (źródło);
  • 81% marketerów postrzega content jako fundament swojej strategii biznesowej (źródło);
  • 60% marketerów twierdzi, że marketing treści generuje zapotrzebowanie/leady. Ponadto według 70% z nich content marketing pomaga uczyć odbiorców. 60% uważa, iż jest on także przydatny w budowaniu lojalności wśród obecnych klientów (źródło);
  • content marketing generuje nawet 3 razy więcej leadów niż marketing wychodzący (outbound) i kosztuje przy tym 62% mniej (źródło).

Mit 1 – content marketing to po prostu treści reklamowe

Aby rozwiać wątpliwości w tym przypadku, najlepiej przywołać definicję content marketingu określoną przez Content Marketing Institute:

Content marketing to strategiczne podejście marketingowe, które skupia się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych, spójnych treści. Ich celem jest przyciągnięcie oraz utrzymanie jasno zdefiniowanych odbiorców oraz pobudzenie ich do działań, które będą zyskowne dla podmiotu publikującego.

Opis oferty na Twojej stronie może być długi i przekazywać przydatne informacje, jednak nie stanowi on content marketingu. Został on w końcu opublikowany jednorazowo i jego głównym celem jest sprzedaż. W przypadku marketingu treści chodzi o długofalowe relacje i przekazywanie odbiorcom przydatnej wiedzy.

Mit 2 – content marketing to głównie generowanie sprzedaży

Kwestia ta jest powiązana z poprzednim mitem. Choć strategia content marketingowa w efekcie prowadzi do sprzedaży produktów i usług, to jednak jej cele oraz efekty obejmują znacznie więcej. Mogą to być:

  • pozyskiwanie subskrybentów listy mailingowej;
  • tworzenie fundamentu pod długoterminowe pozyskiwanie klientów;
  • budowanie lojalności wśród klientów;
  • budowanie reputacji marki.

Mit 3 – marketing treści jest bardzo tani

Można spotkać się z wieloma opiniami, że marketing treści jest tani, a wręcz darmowy. Nie jest to do końca prawda. Owszem, nie poniesiesz kosztów związanych z wykupowaniem reklam, a treści możesz przygotować samodzielnie. Nie zmienia to jednak faktu, że content marketing także wymaga inwestycji finansowych. Tworzenie jakościowych treści jest naprawdę czasochłonne, więc jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie tego zrobić, będziesz musiał kogoś zatrudnić. Podobnie sformatowanie e-booka – to także zadanie dla umiejętnego grafika. Pamiętaj przy tym, że content marketing należy mierzyć – do monitorowania skuteczności działań będą potrzebne odpowiednie narzędzia, także te płatne.

Mit 4 – pisanie treści jest łatwe

Marketing w dużej części stoi słowem pisanym. Być może potrafisz przelać swoje myśli na papier, jednak nie oznacza to, że przygotowanie treści na potrzeby content marketingu jest łatwe.

Nawet eksperci z danego zagadnienia nie zawsze potrafią napisać dobrze zorganizowany artykuł, który w przemyślany sposób uwzględnia wiedzę i niewiedzę czytelników, dzięki czemu jest w stanie przystępnie przekazać kluczowe informacje.

Tworzenie dobrego contentu wymaga sporych umiejętności. Jeśli nimi nie dysponujesz i nie masz czasu się ich nauczyć, lepiej, aby tym zadaniem zajęła się agencja content marketingowa.

Mit 5 – wszystkim zajmie się agencja

Skorzystanie z usług profesjonalistów to oczywiście świetne wyjście, jednak nie oznacza, że sama firma nie musi już angażować się w tworzenie treści. To w końcu przedsiębiorca zna najlepiej swoją niszę, rozumie docelowych klientów oraz obserwuje działania konkurencji. Taka wiedza to nieoceniona pomoc dla agencji, dzięki której będzie ona w stanie tworzyć świetne treści.

Mit 6 – liczy się ilość

Regularne tworzenie treści może bardzo pomóc w osiągnięciu pożądanych wyników, jednak nie stanowi głównej drogi do sukcesu. Było jeszcze tak 10 lat temu, gdy samo pisanie tekstów pod SEO wystarczyło, aby zająć wysokie pozycje. Niestety, doprowadziło to do tego, że wiele stron zaczęło publikować mnóstwo treści niskiej jakości, aby w łatwy sposób zająć wyższe pozycje. W rezultacie w 2011 roku wprowadzono aktualizację Google Panda, w wyniku której skuteczność tego typu contentu drastycznie spadła.

Stawianie na ilość w przypadku content marketingu nie ma zatem sensu z punktu widzenia SEO oraz z perspektywy Twojej grupy docelowej. Jak wspomnieliśmy wcześniej, celem marketingu treści jest dostarczanie odbiorcom wysokiej jakości informacji, dzięki którym uczą się czegoś nowego, ale także budują pozytywny obraz firmy. Tylko wysokiej jakości treści są w stanie zrealizować takie założenia.

Mit 7 – content zawsze powinien być jak najdłuższy

Dłuższy content zwykle osiąga lepsze wyniki, jednak nie oznacza to, że zawsze musi być maksymalnie rozbudowany. Pamiętaj, że głównym celem jest wyczerpanie tematu (a nie czytelnika) i przekazanie przydatnych informacji. Jeśli da się to zrobić w e-booku na 3 000 słów, nie ma sensu poszerzać go do 5 000 słów.

Mit 8 – wszystko sprowadza się głównie do blogowania

Choć prowadzenie bloga to bardzo ważny i skuteczny element strategii content marketingu, to jednak nie wszystko obraca się tylko wokół niego. Ważne są także inne działania, jak wyszukiwanie słów kluczowych, które pomaga ustalić, jakie treści w ogóle tworzyć oraz jak je dostosować do odpowiedniej grupy. Podobnie duże znaczenie ma analiza konkurencji, dzięki której można wyciągnąć przydatne wnioski dotyczące tego, co i jak można zrobić lepiej.

Traktowanie content marketingu jako po prostu zbioru niepowiązanych i niezbyt dobrze zorganizowanych artykułów jest bardzo ograniczający oraz szkodliwy. Bez odpowiedniej strategii i dobrego planowania nie uzyska się większych efektów.

Mit 9 – tematyka content marketingu powinna obracać się wokół mojej firmy

Wiele firm, które stawiają pierwsze kroki w content marketingu, może hamować swoje postępy tym podejściem. Na szczęście rzeczywistość wygląda inaczej. Oczywiście warto czasami wspomnieć o swojej historii, postępie i planach, jednak pamiętaj, że przede wszystkim chodzi o dostarczanie wartości, a nie „sprzedawanie” samego siebie.

Oto kilka pomysłów na tematy:

  • newsy branżowe;
  • studia przypadków, czyli dokładne opisy tego, jak Twoja współpraca z danym klientem przyniosła mu korzyści;
  • wyniki badań i ankiet;
  • wywiady z ekspertami branżowymi;
  • listy przydatnych źródeł informacji;
  • listy przydatnych narzędzi/programów;
  • listy popularnych błędów popełnianych przez osoby/firmy niedoświadczone w kontekście danego zagadnienia.

Mit 10 – content marketing nie sprawdzi się w przypadku mojej firmy

Prawdą jest, że w przypadku niektórych branż łatwiej tworzyć ciekawy content, a docelowe grupy odbiorców chętniej sięgają po takie treści. Nie znaczy to jednak, że inne nisze są na przegranej pozycji. Kluczem jest tutaj dobre rozpoznanie swoich grup docelowych i tego, co może zwrócić ich uwagę. Czy Twoimi klientami są inne duże firmy? Być może nie zainteresują się one contentem opisującym w szczegółach oferowane przez Ciebie hurtowo rękawice robocze, ale za to zaciekawią ich bardziej biznesowo-organizacyjne treści, jak choćby szczegółowy poradnik dotyczący wyboru produktów z tego typu kategorii.

Pamiętaj też, że Twoja firma i oferta będą postrzegane jako „nudne” tylko przez ludzi, którzy ich nie potrzebują. Jeśli rozwiązujesz poważne problemy, dostarczasz użytecznych informacji i w przykuwający uwagę sposób wszystko to opisujesz, na pewno zyskasz zainteresowanie grupy docelowej.

Mit 11 – content marketingu nie da się zautomatyzować

Niektóre firmy mogą wstrzymywać się przed inwestycją w marketing treści, w obawie przed tym, że nie da się go zautomatyzować. Choć jest w tym oczywiście sporo racji, to jednak są metody, które usprawnią twój content:

  • programy do automatycznego publikowania treści w mediach społecznościowych;
  • narzędzia do gromadzenia i analizy danych dotyczących zachowań klientów;
  • inteligentne formularze, których treść dostosowuje się do odwiedzających.

Mit 12 – efekty pojawią się szybko

Marketing treści potrafi przynieść mnóstwo korzyści, jednak aby je zobaczyć, zwykle musisz uzbroić się w cierpliwość. Jest tak m.in. dlatego, że Google musi na początku odkryć Twoje treści, a Ty – zyskać zaufanie w oczach algorytmu. Dopiero wtedy pojawi się ruch organiczny, który pozwoli Ci budować reputację w grupie docelowej.

Cierpliwość będzie jednak tego warta, ponieważ efekty – gdy już się pojawią – będą zauważalne i długoterminowe.

Podsumowanie

W marketing treści niewątpliwie warto inwestować. Mamy nadzieję, że dzięki poruszonym tutaj mitom wiesz, czego się po nim spodziewać. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, umów się do nas na konsultacje contentowe.

Udostępnij artykuł:
Chcesz, by Twoim contentem zajęli się specjaliści?
Napisz do naszego zespołu!
Oceń artykuł:
0