Meta tagi w SEO. Kompletny przewodnik

blog-banner-bee

Meta tagi to jeden z głównych elementów optymalizacji on-site. To dzięki nim wyszukiwarce Google można przekazać pewne kluczowe informacje. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie one są, jak wpływają na SEO oraz na które z nich należy zwrócić szczególną uwagę.

Meta tagi w SEO - przewodnik

Meta tagi – definicja

Meta tagi to fragmenty tekstu, które opisują zawartość strony. Nie są one widoczne dla użytkownika, ponieważ znajdują się w jej kodzie źródłowym. Stąd też w ich nazwie wziął się człon „meta”, który wskazuje, że dostarczają one wewnętrzne dane o podstronie - dotyczą one jej zawartości, nawigacji i innych aspektów technicznych. W nazewnictwie ów fragment „meta” niekiedy się pomija, dlatego pamiętaj, że title tag i meta title tag odnoszą się do tego samego. Meta tagi znajdują się zwykle w sekcji <head> zapisu HTML danej strony. Ich składnia przyjmuje przeważnie formę:

<meta name = „typ meta tagu” content = „treść związana z meta tagiem” />

Wyjątkiem jest bardzo istotny z perspektywy SEO meta tag tytułowy, który jest zapisywany następująco:

<title>Agencja Smartbuzz | SEO | Content marketing</tilte>

Jak sprawdzić meta tagi strony?

Bliższe przyjrzenie się meta znacznikom danej strony nie jest trudne. W tym celu kliknij wolne pole prawym przyciskiem myszy i wybierz Źródło strony (lub użyj skrótu klawiaturowego Ctrl+U).

Jak sprawdzić meta tagi strony?

Skorzystaj z funkcji Ctrl+F i wpisz meta, aby szybciej znaleźć znaczniki. Sam kod strony prezentuje się następująco:

Meta tagi w kodzie

Część tagów na stronie można edytować bezpośrednio, ingerując w jej kod, jednak te najważniejsze z perspektywy SEO ustawisz w panelu administracyjnym swojego CMS-a, korzystając ze specjalnych rozszerzeń jak choćby SEO Yoast w przypadku WordPressa. Z kolei inne narzędzia jak Screaming Frog czy SEMrush Audit Tool pozwalają na ich głębszą analizę pod względem technicznym.

Znaczniki meta i pozycjonowanie

Jak już wcześniej wspomniano, meta tagi przekazują wyszukiwarkom więcej informacji na temat Twojej witryny. Można je dlatego zoptymalizować w taki sposób, aby podkreślały najważniejsze elementy treści i wyróżniały stronę w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz przyciągać użytkowników na swoją witrynę, powinieneś dążyć do tego, aby jak najszybciej zakomunikować im, że znajdą oni na niej to, co ich interesuje. W takim kontekście przykładowo znacznik meta description ma bardzo duże znaczenie, gdyż wpływa on na to, jak będzie wyglądać opis odnośnika do Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Z kolei inne typy meta tagów odnoszą się do struktury strony i ulepszają nawigację lub przekazują robotom wyszukiwarki informacje na temat najważniejszych sekcji witryny oraz tego, które podstrony należy pominąć. Nie należy jednak spodziewać się, że tagi na stronie same z siebie przyczynią się w znaczący sposób do lepszej widoczności w Google. Wiele zależy od tego, jak z nich korzystasz. W dalszej części artykułu przyjrzymy się zatem najważniejszym meta tagom, temu, jaki dokładnie wpływ mają na pozycjonowanie oraz o czym warto pamiętać podczas korzystania z nich.

Meta tagi – 5 najważniejszych przykładów

Oto 5 najczęściej wykorzystywanych meta tagów:

  1. Meta title

    Omawiany meta tag określa, czego dotyczy dana strona. Ma on duże znaczenie z punktu widzenia wyszukiwarek – boty Google są dzięki niemu w stanie lepiej określić zawartość podstrony. Jest on niemniej ważny, jeśli chodzi o optymalizację z myślą o użytkownikach. Tag tytułowy wpływa na to, jak w SERP-ach prezentuje się link kierujący do danej strony:

    Meta tag title

    Oprócz tego decyduje on także o treści zawartej w zakładce strony w przeglądarce oraz o tym, jak wygląda link do danej podstrony w mediach społecznościowych.

    W Centrum Wyszukiwarki Google można znaleźć wzmiankę, że większość tytułów w wynikach wyszukiwania generowana jest na podstawie tagów title:

    "Podstawowa rada dla właścicieli witryn pozostaje jednak bez zmian – trzeba dbać o tworzenie świetnych tagów HTML „title”. Wykorzystywanie zawartości tych tagów jest nadal (w ponad 80% przypadków) najczęstszym sposobem generowania tytułów stron."

    Przydatne porady, jak tworzyć meta title:

    • długość - Google nie określa, jaka powinna być dokładna długość title tagu, jednak większość urządzeń mobilnych i przeglądarek jest w stanie pokazać pierwsze 50-60 znaków. Warto dlatego trzymać się tego limitu, jeśli chcesz, aby użytkownicy byli w stanie zapoznać się z jego pełną treścią – przekroczenie tej ilości sprawi, że zostanie on ucięty. Roboty wyszukiwarki oczywiście analizują cały title tag, niezależnie od jego długości.
    • słowo kluczowe - użyj słowa kluczowego, które jest powiązane z tematyką danej strony. Dzięki temu Google lepiej rozpozna jej zawartość. Z kolei, gdy wpisywaną frazę dostrzegą użytkownicy w wynikach wyszukiwania, prawdopodobnie będą chcieli otworzyć daną stronę.
    • czytelność i formatowanie - dostępne miejsce musisz wykorzystać jak najlepiej. Jeśli chcesz zatem oddzielić od siebie najważniejsze frazy i terminy, wykorzystaj takie symbole jak „–” lub „|”. Dzięki temu cała zawartość tagu title będzie bardziej czytelna.
  2. Meta description

    Kolejny tag (określany także jako meta name description lub opis strony meta) bardziej szczegółowo opisuje zawartość danej strony i znajduje się tuż pod tagiem title.

    Meta description

    Już w 2009 roku Google dało do zrozumienia, że zawartość meta opisów nie jest traktowana jako czynnik rankingowy. Nie oznacza to jednak, że omawiany tag nie ma znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania. Ma on bardzo duży wpływ na to, czy dana strona zwróci na siebie uwagę osoby korzystającej z Google. Meta description to miejsce, w którym masz najlepszą okazję, by „zareklamować” daną stronę użytkownikowi.

    Przydatne porady, jak tworzyć meta description:

    • długość - meta opisy mogą przyjmować praktycznie dowolną długość, ale wówczas algorytm Google samodzielnie przycina go w zależności od tego, jaki jego fragment uzna za kluczowy. W praktyce jednak optymalna ilość znaków waha się w okolicach 155-160. Na przestrzeni lat zakres ten ulegał jednak zmianom.
    • słowa kluczowe - podobnie jak w przypadku tagu title w meta description warto umieścić tematycznie powiązane frazy kluczowe. Słowa zawarte w zapytaniu wpisanym przez użytkownika, które znajdują się również w meta opisie, są pogrubione. Jeśli dobrze je rozmieścisz, zwiększysz szansę na to, że przykujesz uwagę odbiorcy.
    • automatycznie generowane opisy - w niektórych przypadkach, np. w sklepach internetowych zawierających tysiące produktów, trudno jest przygotować oryginalny i starannie napisany meta description dla każdego produktu. W takiej sytuacji skorzystaj z narzędzi, które pozwalają generować je automatycznie, trzymając się przy tym określonej struktury zależnej od ustalonych zmiennych.
  3. Canonical tag

    Canonical tag (określany także jako rel canonical) informuje wyszukiwarkę, że określony adres URL reprezentuje główną wersję danej strony i to ona powinna znajdować się w wynikach wyszukiwania. Konieczność stosowania tagu kanonicznego wynika z tego, że odnośnik do jednej podstrony może przybierać różne formy. Załóżmy, że smartbuzz.pl, www.smartbuzz.pl oraz www.smartbuzz.pl/index.php przekierowują użytkownika na tak samo wyglądającą stronę główną. Jednak z punktu widzenia Google każdy z tych linków dotyczy osobnej, unikatowej podstrony. Jeśli jej główna wersja nie zostanie oznaczona za pomocą rel canonical, taka sytuacja doprowadzi do problemów z duplikacją treści.

    Przydatne porady, jak tworzyć canonical tag:

    • tag kanoniczny może przekierowywać do strony, na której się znajduje - załóżmy, że istnieją 4 warianty tej samej strony: A, B, C oraz D. Jeśli oryginalna, kanoniczna wersja to D, to na URL D można zawrzeć tag kierujący właśnie do wariantu D.
    • tag kanoniczny to nie zamiennik dla przekierowania 301 - na pierwszy rzut oka tagi kanoniczne funkcjonują podobnie jak przekierowania 301 – informują wyszukiwarkę, że powinna kategoryzować wiele adresów URL jako jeden. Główną różnicą jest jednak to, że przekierowanie 301 jest używane do przenoszenia całego ruchu do jednego konkretnego adresu URL. Z kolei w przypadku tagu kanonicznego „niechciane” strony nadal mogą funkcjonować, a nawet otrzymywać ruch, choć nie będą indeksowane przez Google. Przekierowanie 301 jest dlatego lepszą opcją, jeśli struktura Twojej strony uległa zmianie. Jest tak, gdyż taki redirect przekieruje, zarówno robota wyszukiwarki, jak i użytkownika do nowego odpowiednika podstrony. Jeśli jednak Twoja witryna używa wielu adresów URL dla jednej konkretnej strony i chciałbyś z osobna zmierzyć ruch z każdego z tych odnośników, tag kanoniczny będzie lepszym wyjściem dla wyszukiwarki.
  4. Meta tag robots

    Dyrektywy meta robots dostarczają robotom wyszukiwarki instrukcje, jak indeksować zawartość strony internetowej. Podczas gdy dyrektywy zawarte w pliku robots.txt dają botom sugestie, których niekoniecznie będą się trzymać, meta tag robots są traktowane jako bardziej stanowcze zalecenia.

    Oto przykładowe dyrektywy:

    • index – pozwala wyszukiwarce indeksować stronę,
    • noindex – nie pozwala wyszukiwarce indeksować stronę,
    • nofollow – wysyła wyszukiwarce sygnał, aby nie odwiedzała danego linku,
    • follow – wysyła wyszukiwarce sygnał, aby nie odwiedzała danego linku,
    • noimageindex – nie pozwala wyszukiwarce indeksować plików graficznych,
    • notranslate – nie pozwala wyszukiwarce pokazywać tłumaczeń strony w wynikach wyszukiwania,
    • rating – wskazuje wyszukiwarce, że strona zawiera treści przeznaczone dla dorosłych.

    Przydatne porady, jak tworzyć meta tag robots:

    • nie łącz noindex z kanonicznym URL - strona, która posiada zarówno dyrektywę noindex, jak i przekierowanie kanoniczne do innej strony, jest myląca dla wyszukiwarek. Niekiedy może to skutkować tym, że zalecenie noindex zostanie przeniesione do targetowanej wersji kanonicznej.
    • nie traktuj meta tag robots jako zabezpieczenia - choć zalecenia określane przez omawiane tagi mają większe znaczenie niż plik robots.txt, to jednak złośliwe crawlery dalej będą je kompletnie ignorować. Jeśli zatem chcesz zabezpieczyć zawartość danej strony, nie polegaj na choćby dyrektywach noindex.
    • strony z noindex nie powinny znajdować się w XML sitemapie - strony, których nie chcesz indeksować, nie powinny być również zawarte w mapie witryny XML. Jest tak, gdyż XML sitemapa służy do sygnalizowania wyszukiwarkom, które strony mają być indeksowane.
  5. Meta tag keywords

    Celem tych tagów jest określenie konkretnych fraz kluczowych, które mają wskazać wyszukiwarce, czego dotyczy dana strona. Lata temu Google znacznie zmniejszyło wpływ tych oznaczeń na SEO, gdyż były one nadużywane. Właściciele stron po prostu wypełniali meta tag keywords mnóstwem popularnych słów w celu zwiększenia swojej widoczności. Od 2009 roku meta keywords nie jest stosowany przez Google’a do oceny zawartości danej witryny.

Meta tagi – podsumowanie

Meta tagi dalej mają duże zastosowanie w SEO. Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi będziesz wiedział, jak z nich korzystać i na których z nich przede wszystkim się skupić.

Udostępnij artykuł:
Zadbaj o poprawność meta tagów na swojej stronie
Skorzystaj z naszych usług
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1