Jak dostosować stronę www do urządzeń mobilnych?

Dzisiaj już nie wystarczy, aby strona interentowa dobrze się wyświetlała na desktopach. Musi być funkcjonalna i przyjazna również dla użytkowników mobilnych. Wymagają tego również... roboty Google’a. Dlatego podpowiadamy, jak dostosować stronę dla urządzeń mobilnych.

Jak dostosować stronę do urządzeń mobilnych

Dlaczego użytkownicy mobilni są ważni?

Obecnie użytkownicy mobilni stanowią ponad 55% wszystkich użytkowników Internetu. Niedostosowanie swojej strony pod osoby korzystające ze smartfona, to jakby z góry odrzucenie ponad połowy klientów. A nawet więcej, bo tak naprawdę Polacy nie rozstają się ze swoimi telefonami. Dostosowanie strony oraz kampanii reklamowych do potrzeb użytkowników smartfonów pomoże jeszcze więcej osób przekonać do zakupu naszych produktów czy skorzystania z usług. Takim osobom marka może towarzyszyć niemal na każdym kroku – przy śniadaniu czy w drodze do pracy.

Użytkownicy mobilni są ważni, bo stanowią sporą część Twoich klientów, szczególnie jeśli prowadzisz sklep internetowy, oraz są grupą, do której łatwiej dotrzeć z reklamą. Poza tym są opiniotwórczy. Używają social mediów, piszą opinie na Google Moja Firma, polecają znajomym produkty, ale i dzielą się negatywnymi komentarzami. Warto docenić tę grupę odbiorców, a nawet ich trochę porozpieszczać. Nie bez przyczyny od jakiegoś czasu eksperci mówią o trendzie “mobile first”. Sam Google wyznaje taką zasadę i jeśli Twoja strona nie jest zoptymalizowana, narażasz się na spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Mobilna wersja strony jest podwójnie ważna – z uwagi na użytkownika, ale i pozycjonowanie. Dzisiaj UX mobilnych stron to nie fanaberia, ale obowiązek.

Jak dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych – 16 sposobów

Dostosowanie strony do użytkowników mobilnych jest niezwykle ważne. Warto w tym procesie wziąć pod uwagę potrzeby, preferowane funkcjonalności oraz ułatwienia dla właścicieli smartfonów oraz tabletów, ale również zoptymalizować stronę pod boty wyszukiwarek. Jak dostosować stronę dla użytkowników mobilnych? Oto garść porad.

  1. Pamiętaj o responsywnym projekcie

    Responsywna strona to taka, która automatycznie dostosowuje swój wygląd do rozmiaru ekranu, za pomocą którego klient korzysta z naszej witryny. Dzięki temu wrażenia z użytkowania są bardziej pozytywne, a działania na stronie intuicyjne. Funkcjonalność witryny doceniają zarówno konsumenci, jak i boty wyszukiwarek.

  2. Od nowa zaplanuj cały układ strony

    Układ witryny musi być bardzo prosty. Przemyśl od nowa całą strukturę strony, zastanów się nad jej celami, weź pod uwagę ograniczenia, które wynikają z rozmiaru ekranu. Pamiętaj, że użytkownicy korzystają z dotykowego ekranu, zarówno w przypadku telefonów, jak i tabletów. Skoncentruj się na dotyku, by sprawić, że strona będzie jeszcze bardziej responsywna.

  3. Dodaj opcję wyszukiwarki

    Mobilna strona internetowa będzie jeszcze bardziej użyteczna, jeśli do dyspozycji użytkownika oddasz funkcjonalną wyszukiwarkę. Ta powinna znajdować się w widocznym miejscu. Bardzo ważne, aby była domyślna i prosta w użyciu, a jej wyniki wyszukiwania jak najbardziej trafne.

    Wyszukiwarka na stronie dostosowanej na urządzenia mobilne
  4. Zadbaj o CTA

    Pewnie zdajesz sobie sprawę, jak wezwanie do działania jest ważne. Dostosowując stronę do urządzeń mobilnych, należy zwrócić uwagę ponownie na wielkość przycisku oraz jego umiejscowienie na stronie. Buttony muszą zachować odpowiednią odległość od siebie, aby nie tylko użytkownik je zauważył, ale fizycznie mógł kliknąć w wybraną pozycję. Przy wyborze miejsca CTA warto zwrócić uwagę na zasadę Gutenberga. Według niej użytkownicy najpierw zwracają uwagę na górny lewy róg strony, następnie pod ukosem podążają w dół do prawego dolnego rogu. Miejsce na CTA wpływa na ilość kliknięć w button.

  5. Zrezygnuj z pop-upów

    Nikt nie lubi wyskakujących okienek, szczególnie w sytuacji, gdy nie można nad nimi zapanować. Jedno, drugie, trzecie...a klient nie widzi już strony ani zbawiennego znaku „x”. Poziom frustracji rośnie wprost proporcjonalnie do trudności wyłączenia takiego pop-upa. I ostatecznie klient wyłącza całą stronę. A tego byśmy nie chcieli. Lepiej w ogóle unikać wyskakujących okienek na stronie, a jeśli już je mamy niech będą łatwe do zminimalizowania dla użytkownika. W tym celu warto przetestować różne rozwiązania, by upewnić się, że zamknięcie okienka nie sprawia nikomu trudności.

  6. Zoptymalizuj prędkość strony

    Kolejnym czynnikiem zwiększającym ilość odrzuceń strony internetowej jest jej szybkość. Ponad połowa użytkowników opuści witrynę, jeśli strona będzie ładowała się powyżej 3 sekund. Im dłużej ładuje się strona tym współczynnik odrzuceń rośnie. A konkurencja cieszy się naszymi klientami. Warto monitorwać prędkość strony internetowej i cały czas ją optymalizować, by strona działała jak najszybciej. Jest to czynnik, który bezpośrednio wpływa na działania użytkownika i potrafi spowodować, że ten opuści witrynę przed zobaczniem treści na niej.

  7. Buforowanie w sieci

    Strona jest buforowana podczas pierwszej wizyty i przy następnej ładuje się szybciej, ponieważ udostępniona jest wersja z pamięci podręcznej. To świetne rozwiązanie na niecierpliwych klientów, którzy już po 3 sekundach ładowania się witryny uciekają do konkurencji. Warto je wdrożyć.

  8. Zastosuj ikony

    Strona na urządzenia mobilne ma zwykle mało miejsca na treść. Dlatego warto wykorzystać ikony, które dobrze zaprojektowane mogą wiele wyrażać. Ułatwiają funkcjonowanie na stronie użytkownikowi, zajmują niewiele miejsca, mogą być używane jako buttony, a dodatkowo świetnie uatrakcyjniają wygląd www.

  9. Nie przesadzaj z fontami

    Rodzaj oraz rozmiar wybranej czcionki zasadniczo wpływa na odbiór strony. Poleca się, by maksymalnie użyć na jednej stronie trzech różnych rozmiarów. To ważne, aby tytuł strony rzucał się w oczy, ale nie wypełniał całego ekranu. Używanie różnych wielkości czcionek i różnych rodzajów fontów wprowadza bałagan na witrynie - warto tego unikać.

  10. Pamiętaj o właściwym contencie

    Ekrany mobilne są z reguły małe i wąskie. Stąd content zawarty na stronie musi być tym bardziej przemyślany i zwięzły. Najlepiej, gdy dany akapit będzie na tyle krótki, że cały wyświetli się w jednym widoku strony na ekranie smartfona. Wciąż musisz pamiętać o wygodzie użytkownika.

  11. Optymalizuj obrazy

    Pomyśl o optymalizacji nie tylko tekstów, ale i obrazów oraz wideo na stronie. Możesz zastosować responsywne obrazy, które dostosują się do wymiaru urządzenia. To ważne jak ciężkie są te pliki, ponieważ bezpośrednio ta wartość wpływa nie tylko na czas ładowania się witryny, ale i na wygląd całej strony oraz jej atrakcyjność. To punkt, o którym koniecznie musisz pamiętać przy dostosowywaniu strony na urządzenia mobilne.

  12. Pamiętaj o formularzach

    Prostota, minimalizm i funkcjonalność to coś, co powinno ci towarzyszyć przy optymalizacji Twojej strony. Zadbaj koniecznie nie tylko o content, ale i formularze. Muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych. Taki formularz powinien być krótki, czytelny oraz łatwy do uzupełnienia na małym ekranie. Listy rozwijane, pola wyboru znacząco ułatwiają edycję formularza w wersji mobilnej strony.

  13. Ogranicz reklamy

    Postaraj się ograniczyć nie tylko wyskakujące okienka, ale ogólnie reklamy na swojej www. Szczególnie ich krzykliwe formy zaburzają widok strony, jej właściwy odbiór oraz często prowadzą do rozproszenia uwagi użytkownika, co oddala go od korzystania z witryny w taki sposób, jaki byśmy chcieli. Strona mobilna ma naprawdę ograniczone pole manewru. Dlatego warto je wykorzystać w sposób bardzo przemyślany.

  14. Nie rezygnuj z brandingu

    Cały czas należy pamiętać o identyfikacji wizualnej marki. Strona internetowa na urządzenia mobilne musi być spójna z jej wersją dekstopową. Kluczowe cechy brandu, jak kolorystyka czy logo, powinny zostać zachowane.

  15. Pozwól na odwiedzenie pełnej wersji strony

    Klient powinien mieć możliwość zobaczenia pełnej wersji strony, jeśli uzna, że tego potrzebuje. Wszelkie automatyczne udogodnienia i sugestie są dobre, ale zdarzają się przypadki, kiedy konsument po prostu chce więcej przeczytać, zobaczyć, coś sprawdzić - czego nie jest w stanie zrobić z wersji mobile, a z drugiej strony nie ma dostępu do komputera. Warto dać użytkownikowi dostęp do pełnej wersji.

    Pełna wersja strony

Dostosowanie strony do użytkowników mobilnych - podsumowanie

Dostosowanie strony dla użytkowników mobilnych jest niezwykle ważne. Wpływa na wizerunek firmy, jej dalsze polecania klientom, w końcu na samą sprzedaż. Od wygody użytkowania wiele zależy, na przykład to, czy klient do nas wróci. Przy wprowadzaniu różnych udogodnień i optymalizacji witryny trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę to, że nic nie jest na stałe. Budowanie przyjaznej dla użytkownika strony to proces, który wymaga testowania i ciągłych zmian. A wszystko po to, by ulepszać funkcjonowanie strony, dostosowywać się do wymagań klientów oraz rozwoju technologicznego, który cały czas postępuje.

Udostępnij artykuł:
Chcesz dostosować stronę pod urządzenia mobilne?
Pomożemy Ci
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 3