Innowacyjny marketing może być bardzo pomocny w lepszym promowaniu oferty Twojej firmy, jednak wiążą się z nim także pewne zagrożenia. Jakie rodzaje nowatorskich rozwiązań w świecie reklamy warto zatem wziąć pod uwagę? Jakimi przykładami z prawdziwego świata warto się inspirować? Tego dowiesz się w tym artykule.
Czego dowiesz się z artykułu?
Czym jest innowacyjny marketing?
Innowacyjność marketingowa to wdrażanie nowatorskich i kreatywnych strategii w działaniach promocyjnych firmy. Może ona obejmować:
- wykorzystanie nowych technologii,
- pomysłowe metody wchodzenia w interakcje z docelowymi odbiorcami,
- unikatowe taktyki promocyjne, które odróżniają markę od konkurencji.
Innowacje marketingowe często powstają samoczynnie z racji ewolucji zachowań klientów, postępu technologicznego i bardziej konkurencyjnej sytuacji na rynku. Wiele nowatorskich rozwiązań z biegiem czasu staje się normą (jak choćby sama idea promocji w Internecie), jednak niektóre przedsiębiorstwa mogą świadomie opracowywać i testować pionierskie, oryginalne strategie.
Czy warto stosować innowacje w reklamie i marketingu – korzyści i zagrożenia
Innowacje reklamowe mogą przynieść wiele korzyści, jednak warto mieć świadomość tego, jakich problemów są w stanie przysporzyć. Przyjrzyjmy się bliżej ich zaletom i wadom.
Innowacja w reklamie – korzyści
- przewaga konkurencyjna – innowacje marketingowe pomogą odróżnić markę od konkurencji, dzięki czemu Twoja oferta stanie się bardziej rozpoznawalna i atrakcyjna,
- lepsza komunikacja – oryginalne strategie w reklamie często pomagają utrzymywać lepszy kontakt z grupą docelową,
- usprawnione targetowanie – innowacyjny e-marketing często opiera się na lepszej personalizacji treści i komunikatów, co z kolei pozwala lepiej targetować docelowych odbiorców,
- udoskonalona analityka – zastosowanie nowoczesnych technologii często idzie w parze z ulepszonymi możliwościami analizy danych, co zapewnia dodatkowy wgląd w zachowania konsumentów,
- wczesna adaptacja – marki, które z powodzeniem jako pierwsze wypróbują (lub nawet samodzielnie wprowadzą) innowacje marketingowe, będą w stanie wyznaczać trendy w branży.
Innowacja marketingowa – wady
- wysokie koszty – nowatorskie rozwiązania, szczególnie te obejmujące zaawansowane technologie jak VR, AR lub sztuczną inteligencję, mogą być kosztowne we wdrożeniu i utrzymaniu. Nie wszystkie firmy mają nawet budżet na eksperymentowanie z takimi strategiami,
- konieczność poszerzenia kompetencji – wdrażanie innowacji marketingowych często wymaga specjalistycznych umiejętności lub wiedzy. Zwykle będziesz musiał zainwestować w szkolenia lub zatrudnić nowych pracowników, co jest czasochłonne i kosztowne. Niekiedy nawet nie znajdziesz nikogo, kto mógłby posłużyć jako nauczyciel, gdyż to Twoim zadaniem jest przecieranie nowych szlaków,
- ryzyko i niepewność – jakiekolwiek innowacje z racji swojej natury wiążą się z pewnym ryzykiem. Nie masz gwarancji, że Twoje nowatorskie podejście spotka się z zainteresowaniem docelowych odbiorców lub przyniesie pozytywny zwrot z inwestycji,
- nieprzewidywalne zmiany – świat biznesu i reklamy stale się zmienia. Nawet jeżeli Twoje nowatorskie pomysły zdają się zmierzać w dobrym kierunku, zawsze może dojść do nieoczekiwanych zmian. Przykładowo ostatni gwałtowny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji jest na tyle istotny, że przyszłe innowacje marketingowe nie mogą go zignorować,
- problemy związane z bezpieczeństwem danych – innowacje w komunikacji marketingowej często bazują na gromadzeniu i przetwarzaniu licznych danych dotyczących klientów. Aby uniknąć problemów prawnych, musisz zadbać o kwestie prywatności oraz bezpieczeństwa.
Innowacje marketingowe – 5 głównych rodzajów
Innowacja marketingowa może przyjąć bardzo różną formę. Omówmy zatem 5 głównych kategorii, do których zwykle da się przyporządkować różne nowatorskie pomysły.
- Rebranding - jeśli chcesz w radykalny sposób odpowiedzieć na zmieniający się rynek i zachowania klientów, rozważ rebranding. Może on obejmować zmianę logo, opakowań i sposobu komunikacji.
- Edukacja - stwórz plan strategii treści, który koncentruje się na edukowaniu konsumentów na temat Twojej branży, jej czołowych produktów i usług. Dzięki temu łatwiej będzie Ci się wypozycjonować jako lider na rynku.
- Personalizacja - oprócz jakościowych produktów i usług, klienci oczekują także bezproblemowego, płynnego doświadczenia. Korzystając ze zgromadzonych danych i nowoczesnych technologii, marketerzy mogą personalizować treści marketingowe, a nawet ofertę, aby jak najlepiej trafiły w potrzeby docelowych odbiorców.
- Partnerstwo - ciekawe innowacje marketingowe często sprowadzają się do współpracy z innymi firmami lub konsumentami. Przykładowo 2 marki mogą razem przeprowadzić kampanie marketingowe czy też zaangażować klientów w rozwój produktu i działania reklamowe (np. poprzez wykorzystanie treści generowanych przez użytkowników).
- Pozycja na rynku - ten przykład innowacji polega na stosowaniu nowych sposobów pozycjonowania produktu lub marki w umysłach konsumentów. Często wykorzystuje ciekawe USP, storytelling i kreatywne strategie brandingowe.
Przeczytaj także:
USP produktu – definicja, przykłady i korzyści4 przykłady innowacji w marketingu
Omówmy przykłady innowacji reklamowych z różnych branż na całym świecie.
-
Netflix
Netflix od początku opierał swoje strategie marketingowe na dokładnej analizie danych. Badając zachowania i zapotrzebowania klientów, firma rozwinęła się z wypożyczalni video pocztą elektroniczną w ogólnoświatowego giganta streamingu filmów i seriali.
-
L'Oréal
Jeśli chodzi o innowacje w reklamie z wykorzystaniem AR, L'Oréal jest jednym z pionierów. Już w okolicach 2014 roku firma zaczęła eksperymentować z aplikacjami, które pozwalają np. „podejrzeć”, jak będzie wyglądać dany makijaż.
Za pomocą aplikacji L'Oréal można w wirtualny sposób „przetestować” inny kolor włosów. Źródło: cdxe
-
Kampania promocyjna filmu Ex Machina
Zespół marketingowy Ex Machina sprytnie wykorzystał Tindera do promowania tematu filmu, w którym zacierają się granice między sztuczną inteligencją, człowieczeństwem i miłością. Stworzył fałszywy profil dla postaci o imieniu Ava, która wchodziła w interakcje z użytkownikami za pomocą zaprogramowanych odpowiedzi.
Wiele osób nie zdawało sobie sprawy, że rozmawia z botem, dopóki nie zostali przekierowani na Instagram Avy, który ujawnił kampanię promocyjną.
Źródło: stuff
-
Kampania „Live There” od Airbnb
W 2016 roku Airbnb uruchomiło zaktualizowaną aplikację mobilną i nową globalną kampanię marketingową zatytułowaną „Live There”. Miała ona na celu zainspirowanie podróżnych do odkrywania świata tak, jak robią to lokalni mieszkańcy.
Firma wykorzystała w szerokim zakresie treści generowane przez użytkowników, aby opracować oryginalne materiały promocyjne zachęcające klientów do „życia tak jak lokalni mieszkańcy”.
Podsumowanie
Innowacyjne reklamy i kampanie marketingowe to świetny sposób na wypromowanie oferty swojej firmy. Zastanów się zatem nad omówionymi tutaj przykładami, a kto wie – być może Twoje nowatorskie pomysły okażą się bardzo udane.