Page Experience - jakość strony czynnikiem rankingowym Google

blog-banner-bee

Aktualizacje Google często mają na celu promowanie dobrego user experience. Właśnie tego dotyczył jeden z ostatnich update’ów – Google Page Experience Update. Co warto o nim wiedzieć? Jak poprawić swoją stronę, mając go na uwadze? Tego i wiele więcej dowiesz się z poniższego artykułu.

Google Page Experience aktualizacja

Czym jest aktualizacja Google Page Experience?

W maju 2020 roku Google opublikowało artykuł, w którym wytłumaczono, dlaczego twórcy wyszukiwarki chcą postawić większy nacisk na promowanie dobrego doświadczenia użytkownika. Wspomniano m.in. o takich kwestiach jak szybkość ładowania i przystosowanie do urządzeń mobilnych, które Google promowało już od wielu lat. To właśnie w tym wpisie dało się także znaleźć jedną z pierwszych wzmianek o wprowadzeniu Core Web Vitals (o owych podstawowych wskaźnikach internetowych więcej w dalszej części artykułu).

Czym jest jednak samo Page Experience (tłumaczone jako „sygnał dotyczący jakości strony”)? Definicja Google podaje, że są to „wrażenia użytkowników korzystających z danej strony internetowej”. Jeśli optymalizujesz te czynniki, odwiedzający Twoją stronę będą mieli zagwarantowane świetne doświadczenie niezależnie od przeglądarki czy urządzeń, z których korzystają.

Czynniki te nie koncentrują się na zawartości strony, ale bardziej na jej aspektach technicznych i tym, jak funkcjonuje. Google podkreśla ich wartość, wskazując, że skupianie się na nich „zwiększy zaangażowanie użytkowników i ułatwi im przeprowadzanie transakcji”.

W ciągu ostatnich lat Google od czasu do czasu wspominało o kwestii Page Experience. W maju 2021 roku Core Web Vitals stały się czynnikiem rankingowym. Kolejny przełom miał miejsce w lutym i marcu 2022. To wtedy podstawowe wskaźniki internetowe wraz z innymi czynnikami stały się nową podstawą oceny stron desktop (tego typu zmianę w przypadku urządzeń mobilnych wprowadzono już wcześniej na początku roku).

Czym są te nowe czynniki? W ich skład wchodzą 3 metryki Core Web Vitals oraz 4 dodatkowe parametry:

  • LCP – Largest Contentful Paint (największe wyrenderowanie treści, czyli ładowanie);
  • FID – First Input Delay (opóźnienie przy pierwszym działaniu, czyli interaktywność);
  • CLS – Cumulative Layout Shift (zbiorcze przesunięcie układu, czyli stabilność wizualna strony);
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych;
  • bezpieczne przeglądanie;
  • zabezpieczenie HTTPS;
  • brak nachalnych reklam pełnoekranowych.

Co dokładnie obejmuje aktualizacja algorytmu Google Page Experience?

Przyjrzyjmy się bliżej czynnikom, na które Google chce kłaść teraz szczególny nacisk:

1. LCP

Largest Contentful Paint odnosi się do czasu potrzebnego na załadowanie głównego elementu strony, którym może być materiał video, grafika czy nawet blok tekstu.

Zalecana przez Google wartość to poniżej 2,5 sekundy.

2. FID

First Input Delay mierzy czas od momentu pierwszej interakcji użytkownika z witryną (np. kliknięcie linku, naciśnięcie przycisku lub użycie niestandardowej funkcji opartej na JavaScript) do momentu, w którym przeglądarka jest w stanie zareagować na tę akcję.

Zalecana przez Google wartość to poniżej 100 milisekund.

3. CLS

Czy zdarzyło Ci się, że wszedłeś na stronę, chciałeś szybko kliknąć jakiś przycisk, jednak nagle „uciekł” on spod kursora? W takiej sytuacji doszło do zbiorczego przesunięcia układu – element między dwiema klatkami zmienił niespodziewanie swoją pozycję początkową.

Zalecana wartość nie powinna przekraczać 0,1 na przygotowanej przez Google skali.

4. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Już od 2015 roku Google kładzie nacisk na to, aby strony były mobile friendly. Nic w tym dziwnego – w końcu poprawa jakości stron internetowych na urządzeniach mobilnych to aktualnie podstawowa kwestia, która ma ogromny wpływ na dobre wrażenia użytkownika i współczynnik konwersji. W ostatnich latach coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeszukiwania sieci, dlatego wraz z aktualizacją Google o nazwie Mobile First Index, wyszukiwarka w pierwszej kolejności ocenia wersję mobilną. Z tego powodu, jeśli masz witrynę niedostosowaną do urządzeń mobilnych, ograniczasz sobie możliwość dotarcia do potencjalnych klientów przez wyszukiwarkę.

5. Bezpieczne przeglądanie

Ten element Page Experience obejmuje różne kwestie związane z bezpieczeństwem, jak zwalczanie złośliwego oprogramowania, dbanie o odpowiednią zawartość plików udostępnianych do pobrania, czy dopilnowywanie tego, aby wszelkie procesy związane z płatnościami przebiegały sprawnie. W kwestii bezpieczeństwa jeden czynnik ma szczególne znaczenie, dlatego w Google Page Experience Update jest on wymieniony osobno.

6. HTTPS

Protokół HTTPS jest osiągany dzięki dodaniu do strony certyfikatu SSL. Bezpieczeństwo w algorytmie wyszukiwarki Google ma znaczenie już od długiego czasu. Od 2018 roku w Google Chrome wszystkie strony, które nie korzystają z szyfrowanych połączeń, zaczęły być oznaczane jako niebezpieczne. Podobne podejście wkrótce zaczęły stosować także inne przeglądarki internetowe. Wcześniej ten czynnik wpływał głównie na obniżenie poziomu zaufania na witrynach e-commerce i negatywnie oddziaływał również na pozycjonowanie sklepów.

Aktualizacja Google Page Experience sprawiła, że stosowanie HTTPS ma jeszcze większe znaczenie, niż dotychczas.

7. Brak nachalnych reklam pełnoekranowych

Trudne do zamknięcia okienka, które podążają za użytkownikiem, zasłaniają całą stronę i utrudniają dostęp do treści, negatywnie wpływają na SEO, zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych. Dlatego warto ograniczyć je do minimum, a jeśli je stosujesz, rób to w przemyślany sposób (więcej porad na ten temat w dalszej części artykułu).

Jak Twoja strona zareagowała na aktualizację?

Jeśli chcesz sprawdzić, czy omawiana aktualizacja wpłynęła na Twoją stronę, skorzystaj z różnych narzędzi SEO (np. Senuto), aby przeanalizować zmiany w pozycjach i widoczności.

Oprócz tego w Google Search Console regularnie przeglądaj raport Jakość strony. Dostarcza on wiele ważnych danych, jak choćby:

  • dla Core Web Vitals przypisuje oceny „Dobra jakość”, „Wymagana poprawa” lub „Słaba jakość”;
  • w kontekście obsługi na urządzeniach mobilnych zwraca oceny mobilnych adresów URL;
  • monitoruje odsetek adresów URL typu HTTP (niezabezpieczonych).

Jeśli chcesz maksymalnie dokładnie sprawdzić wpływ aktualizacji, przeprowadź audyt strony internetowej.

Jak dostosować stronę do Google Page Experience Update?

Oto kilka porad, które pomogą Ci poprawić jakość strony w kontekście omawianej aktualizacji:

  1. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

    Dobre doświadczenie użytkownika na mobile nie sprowadza się jedynie do responsywności strony. Oto kilka innych kwestii, które warto mieć na uwadze:

    • w menu nawigacyjnym połącz podobne pola w jedno, aby zmniejszyć liczbę linków w tej ważnej sekcji;
    • dotknięcie ikony logo powinno zawsze odsyłać odwiedzającego do strony głównej;
    • nie ukrywaj pola wyszukiwania w pasku menu – jego obecność powinna być od razu widoczna, co ułatwi szybsze znalezienie szukanych treści.
  2. Core Web Vitals

    W Page Experience podstawowe wskaźniki internetowe niewątpliwie mają kluczowe znaczenie. Skorzystaj z następujących narzędzi, aby skutecznie je monitorować:

  3. Wyskakujące okienka

    Optymalizacja pop-upów to trudne zadanie. Pamiętaj zatem o następujących kwestiach:

    • jako pop-upy traktowane są jedynie te okienka, które pojawią się stosunkowo krótko po odwiedzeniu strony przez użytkownika;
    • niektóre wyskakujące okienka (np. weryfikacja wieku lub informacja o przetwarzaniu danych osobowych) są obowiązkowe, dlatego ich obecność nie wpłynie negatywnie na SEO;
    • małe banery, które nietrudno zamknąć, także mają wpływ na pozycjonowanie;
    • jeśli chcesz ostrożnie korzystać z pop-upów, wyświetlaj je dopiero na dalszych podstronach, na które odwiedzający przechodzi dalej po zapoznaniu się z pierwszą stroną. Ich skuteczność oczywiście spadnie, ale będą też mniej inwazyjne.

Page Experience – podsumowanie

Ostatnia aktualizacja Google ma duże znaczenie i w najbliższym czasie zapewne pojawią się inne, które podobnie będą stawiać jeszcze większy nacisk na te kwestie. Jeśli chcesz poprawić swoją stronę pod tym względem, umów się z nami na indywidualne konsultacje SEO.

Udostępnij artykuł:
Chcesz poprawić wrażenia użytkowników Twojej strony?
Umów się na audyt SEO!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1