Algorytm Google nieustannie się zmienia, jednak niektóre z aktualizacji mają większe znaczenie niż inne – są to tzw. Google Core Updates. Czym dokładnie są? Jakie mają znaczenie? Jak często są wprowadzane? Co zrobić, jeśli tego typu update negatywnie wpłynie na Twoją witrynę? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.
Czym jest Google Core Update?
Google od lat regularnie aktualizuje swój algorytm, aby dostarczać użytkownikom jak najlepsze odpowiedzi na wprowadzane przez nich zapytania. Wiele z tych zmian jest niezauważalnych i dotyczy drobnych aspektów funkcjonowania wyszukiwarki.
Jednak od czasu do czasu twórcy Google wdrażają poważniejsze aktualizacje, które w gruntowny sposób poprawiają to, jak funkcjonuje wyszukiwarka. To właśnie im nadano nazwę Google Core Updates (określane też jako „aktualizacje rdzenia algorytmu” albo „podstawowe aktualizacje”).
Jako że aktualizacje rdzenia algorytmu często w zauważalny sposób chwieją pozycjami wielu stron, Google czasami z wyprzedzeniem informuje o ich wdrażaniu, zaznaczając też, czego dotyczą.
Nie zawsze jednak się tak dzieje. Przedstawiciele Google często powiadamiają o wprowadzeniu tego typu update’u dopiero po fakcie. Istnieją też aktualizacje, które przez społeczność SEO zostały sklasyfikowane jako Core Updates, choć twórcy wyszukiwarki oficjalnie tego nie potwierdzili.
Jak często Google wprowadza Core Updates?
Szacuje się, że Google wdraża około 500 lub 600 pomniejszych aktualizacji w ciągu roku, co oznacza średnio więcej niż jedną dziennie.
Jeśli jednak chodzi o aktualizacje rdzenia algorytmu Google, w ciągu roku można ich zliczyć zwykle od 3 do 6.
Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich:
Numer | Nazwa aktualizacji | Data wprowadzenia | Opis |
---|---|---|---|
1 | Google November 2023 Core Update | 02.11.2023 | Według branżowych analiz aktualizacja skupiona była na jakości treści i doświadczeniach użytkownika, na które składają się m.in. przyjazność dla urządzeń mobilnych oraz wydajność strony. Zauważono również spory wpływ tej aktualizacji na wyniki lokalne. |
2 | Google October 2023 Core Update | 05.10.2023 | Wraz z aktualizacją rdzenia, w tym samym okresie przeprowadzono aktualizację „Spam Update", która wiązała się ze zmianami w systemach wykrywania spamu. |
3 | Google August 2023 Core Update | 22.08.2023 | Przed tą aktualizacją, 15 sierpnia wyłączono funkcję wciętych wyników, wyświetlających adresy z tej samej strony jako jeden wynik w SERPach. To, wraz z aktualizacją Core Update, spowodowało najintensywniejszy okres zmian w 2023 roku. Niestety szczegółowe informacje na temat Core Update nie są znane. |
4 | Google March 2023 Core Update | 15.03.2023 | Aktualizacja miała na celu lepsze identyfikowanie treści i spowodowała znaczną zmienność w mobilnych wynikach wyszukiwania. |
5 | Google September 2022 Core Update | 12.09.2022 | Jedna z ostatnich aktualizacji core, której wprowadzenie zajęło 2 tygodnie. |
6 | Google Helpful Content Update | 25.08.2022 | Celem tej aktualizacji było większe promowanie wysokiej jakości contentu, który adresuje zapotrzebowania grupy docelowej. |
7 | Google Product Reviews Update December 2021 | 01.12.2021 | Celem tej aktualizacji było większe wypromowanie treści, które w obszerny sposób opisują i recenzują produkty. |
8 | Google Page Experience Update | 15.06.2021 | Update ten wprowadził Page Experience, wdrażając przy tym metryki Core Web Vitals. |
9 | Google May 2020 Core Update | 04.05.2020 | Kolejna zmiana algorytmu wyszukiwarki została wprowadzona w okresie, gdy pandemia zaczęła nabierać tempa. Update wpłynął zatem szczególnie na witryny z branż medycznych, farmaceutycznych i finansowych. |
10 | Google BERT Update | 24.10.2019 | Jeden z najważniejszych update'ów w historii Google usprawnił to, jak wyszukiwarka rozumie złożone i bardzo zróżnicowane zapytania dzięki zastosowaniu zaawansowanej sztucznej inteligencji w algorytmie. |
11 | Mobile Speed Update | 09.07.2018 | W wyniku tej aktualizacji czas ładowania na urządzeniach mobilnych stał się czynnikiem rankingowym. |
12 | RankBrain | 26.10.2015 | RankBrain to zaawansowana sztuczna inteligencja pomagająca Google w rozumieniu zapytań, z którymi to wcześniej nie miał do czynienia. |
13 | Mobile Update | 22.04.2015 | Bardzo ważny Core Update, który sprawił, że przystosowanie stron do urządzeń mobilnych stało się sygnałem rankingowym. |
14 | Penguin Update | 24.04.2012 | Tzw. aktualizacja "Pingwin" w znaczący sposób zmniejszyła znaczenie niskiej jakości zapleczy i "publicznych precli" z linkami w kontekście pozycjonowania. |
15 | Page Layout Update | 19.01.2012 | Ta aktualizacja algorytmu Google sprawiła m.in., że umieszczanie zbyt wielu reklam w górnej sekcji strony (above the fold) zaczęło negatywnie wpływać na pozycjonowanie. |
16 | Panda/Farmer Update | 23.02.2011 | Bardzo ważny Core Update, który w znaczący sposób obniżył pozycje stron wypełnionych niskiej jakości contentem. |
Jak widać, Core Updates potrafiły wprowadzać bardzo istotne zmiany w silniku wyszukiwarki Google, które w znaczący sposób wpływały na pozycjonowanie. Oczywiście nie wszystkie z nich były aż tak istotne – na każdą z tego typu aktualizacji przypada także kilka mniejszych lub uzupełniających (przykładowo coraz to nowsze wersje Pingwina były wdrażane 5 razy).
Jak aktualizacje rdzenia wpływają na SEO?
Core Updates potrafią mieć ogromny wpływ na SEO, ponieważ często zmieniają w fundamentalny sposób to, jak funkcjonuje wyszukiwarka. Warto jednak zaznaczyć pewne 2 kwestie, które w kontekście Core Updates są mylone:
Google Core Updates karzą określone zachowania/praktyki
Choć w wyniku różnych aktualizacji pewne strony w znaczący sposób tracą widoczność, nie należy tego interpretować jako „ataku” Google na pewne praktyki lub rodzaje contentu.
Twórcy wyszukiwarki podkreślają, że ich celem nie jest „dobijanie” przykładowo niskiej jakości contentu, a raczej jeszcze skuteczniejsze promowanie tego jakościowego.
Google ujmuje to w następujący sposób:
Celem zmian jest ogólna poprawa sposobu, w jaki nasze systemy oceniają treści. W wyniku tych zmian strony, które były wcześniej niedoceniane, mogą być wyżej w wynikach wyszukiwania.
Czynnik ten może wydawać się bez większego znaczenia, jako że efekt jest w końcu taki sam – pewne rodzaje stron tracą widoczność. Jednak świadomość motywacji, jaka towarzyszy Google, pomoże Ci lepiej radzić sobie z ewentualnymi problemami zaistniałymi w wyniku wdrożenia tego typu aktualizacji (co omówimy w dalszej części artykułu).
Google Core Updates wdrażane są z myślą o konkretnych typach stron internetowych
Choć wdrożenie niektórych z aktualizacji jest szczególnie odczuwalne przez strony pochodzące z konkretnych nisz, to jednak Google nie targetuje ich celowo.
To, że zwłaszcza witryny z kategorii X odczuły Core Update, jest pobocznym efektem tego, że Google chciało zaadresować pewne konkretne praktyki/zachowania.
Przykładem jest Medic Update wdrożony w 2018 roku. Wiele wskazuje na to, że w jego ramach Google chciało skupić się na lepszym dopasowaniu wyników do intencji użytkownika, jednocześnie dostarczając content jak najlepszej jakości.
W praktyce okazało się, że w wyniku takich zmian najbardziej dotknięte zostały strony z takich branż jak zdrowie, medycyna i farmaceutyka. Nie było to jednak intencją Google w pierwszej kolejności, a raczej przejawiającym się następnie w praktyce skutkiem wcześniejszych założeń.
Co zrobić, jeśli Core Update dotknął moją stronę?
Aby ustalić, czy masz do czynienia z oficjalnym updatem algorytmu, który dotknął Twoją stronę, zwróć uwagę na 2 kwestie:
- spadki w pozycjach – sprawdź widoczność na swoje najpopularniejsze frazy. Porównaj je z historycznymi danymi, aby wykluczyć np. zmiany sezonowe;
- spadki w ruchu organicznym – przeanalizuj ilość ruchu generowanego na Twoją stronę i podobnie porównaj go z danymi historycznymi.
Co zatem zrobić, aby ustabilizować sytuację? Oto najważniejsze kroki:
-
Dowiedz się, czego dotyczy update
Przede wszystkim bądź na czasie z tym, co dzieje się w branży SEO. Sprawdzone informacje na temat update'ów możesz uzyskać z następujących źródeł:
- Centrum wyszukiwarki Google
- Profil Google Search Central na Twitterze
- Profil Johna Muellera na Twitterze
- Profil Danny'ego Sullivana na Twitterze
- Raport MozCast
Jeśli współpracujesz z agencją zajmującą się pozycjonowaniem, szybka konsultacja z agencją SEO również rozwieje Twoje wątpliwości. Gdy ustalisz, że aktualizacja dotyczy np. spamu, znacznie ułatwi to realizację następnych kroków.
-
Ustal, co dzieje się na stronie
Za pomocą dostępnych narzędzi SEO przeanalizuj swoją stronę. Czy spadek ruchu zauważyłeś w przypadku konkretnego rodzaju contentu? Czy wszystkie podstrony są prawidłowo indeksowane?
Przyjrzyj się następnie bliżej stronom, w przypadku których zauważyłeś największe zmiany.
-
Przeanalizuj konkurencję
Ruch, który ewentualnie straciłeś, nie wyparował – użytkownicy mogli zostać raczej skierowani do Twoich najbliższych i największych konkurentów.
Przeanalizuj także, jakie treści publikują konkurenci i czy może nie dokonali w ich przypadku jakichś większych zmian – wykluczysz w ten sposób inne czynniki wpływające na widoczność i ruch.
-
Popraw swój content
W przypadku praktycznie wszystkich głównych aktualizacji Google podkreśla wagę jakościowego contentu. Zalecenia twórców wyszukiwarki w tym kontekście można nawet sprowadzić do „jeśli nie wiesz, co robić, po prostu ulepszaj swój content”.
Zadbaj o jego poprawność, jakość, oryginalność i o to, aby wyróżniał się na tle konkurencji. Dzięki temu na pewno zminimalizujesz problemy, jakie mogły pojawić się w ramach aktualizacji. Audyt SEO strony pomoże wykryć tego typu kwestie.
Przeczytaj także:
Google Helpful Content Update - wystartowała ważna aktualizacja
Podsumowanie – kiedy strona odzyska widoczność po aktualizacji?
Czasami wahania w SERP-ach ustaną stosunkowo szybko. Kiedy indziej pozycji nie odzyskasz aż do momentu wprowadzenia kolejnej aktualizacji rdzenia.
Dokonanie poprawek i dbanie o content nie gwarantuje odzyskania widoczności – czasami Google uzna, że po prostu inne witryny zasługują na lepsze pozycje.
Tak czy inaczej, warto mieć na uwadze regularnie wprowadzane Google Core Updates i na nie reagować. Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł zrozumieć Ci to zagadnienie.