Google Search Console to obecnie podstawowe narzędzie wykorzystywane w zarządzaniu stronami internetowymi, jak i w procesie ich pozycjonowania. Aby jednak z niego skorzystać, konieczne jest odpowiednie zweryfikowanie witryny. W tym poradniku dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze na ten temat.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Google Search Console – czym jest i dlaczego warto korzystać z tego narzędzia?
- Zakładanie konta w Search Console – podstawy
- Metody weryfikacji usługi
- GSC – najczęstsze błędy i problemy w weryfikacji
- Weryfikacja witryny w Search Console – o czym jeszcze warto pamiętać?
- Weryfikacja Google Search Console – podsumowanie
Google Search Console – czym jest i dlaczego warto korzystać z tego narzędzia?
Google stworzyło portal z poradami dla webmasterów już w 2001 roku. W 2006 roku przemianowano go na Google Webmaster Central. W tym samym czasie zaczęto też oddawać do użytku Webmaster Tools, czyli narzędzia do diagnostyki stron internetowych, które to z czasem przyjęły oficjalną nazwę Google Webmaster Tools. Dopiero w 2015 roku wprowadzono nazwę Google Search Console, a na początku 2018 roku zmieniono wiele elementów interfejsu, w rezultacie czego przypomina on ten znany obecnie. Google Search Console (określane w skrócie jako GSC) to jedno z najbardziej rozbudowanych narzędzi SEO. Jest ono w pełni darmowe i pozwala m.in.:
- ulepszać stronę pod kątem SEO,
- monitorować proces crawlowania,
- wyszukiwać i naprawiać błędy techniczne,
- wyszukiwać i naprawiać problemy związane z indeksowaniem,
- monitorować ruch w wyszukiwarce Google,
- monitorować Core Web Vitals,
- analizować profil linków,
- dodać sitemapę,
- ustalić, czy strona nie została zaatakowana przez hakerów.
Zakładanie konta w Search Console – podstawy
Aby zacząć korzystać z GSC, potrzebujesz konta Google. Najlepiej, by było ono powiązane z mailem, który wykorzystujesz do celów zawodowych/biznesowych – dzięki temu wszelkie ważne wiadomości będą trafiać właśnie tam. Otwórz ten link. Ukaże Ci się następujący widok.
Do wyboru masz 2 główne typy usługi.
-
Domena
Ten typ usługi obejmuje wszystkie subdomeny („www”, „m”) oraz kilka protokołów („HTTP”, „HTTPS”). Jeśli przykładowo zostanie zarejestrowana usługa xyz.pl, będzie ona dotyczyć przykładowych adresów:
- http://xyz.pl/buty/123
- https://xyz.pl/buty/123
- http://www.xyz.pl/buty/123
- http://support.m.xyz.pl/buty/123
Usługa typu domena pozwala szybko wprowadzić w system wiele adresów, jednak aby jej użyć, konieczne jest skorzystanie z weryfikacji rekordów DNS w celu potwierdzenia swoich praw własności.
-
Usługa z prefiksem URL
Jak sama nazwa wskazuje, usługa ta zostaje zawężona do jednego prefiksu adresu strony. Może nim być typ subdomeny, jak i protokół. Jeśli przykładowo zostanie zarejestrowana usługa https://xyz.pl, będzie ona dotyczyć przykładowych adresów:
- https://xyz.pl/buty/123
- https://xyz.pl/szaliki/123
Następujące adresy z kolei już nie będą ujęte w usłudze:
- http://xyz.pl/buty/123 (inny protokół)
- https://www.xyz.pl/buty/123 (rozszerzenie www)
Użycie tego typu usługi pozwala jednak skorzystać z licznych metod weryfikacji, którym to bliżej się teraz przyjrzymy.
Przeczytaj także:
Jak nadać dostęp dla agencji w Google Search Console?
Metody weryfikacji usługi
Jako że za pośrednictwem GSC uzyskuje się dostęp do poufnych danych witryny, Google wymaga, aby użytkownicy omawianego narzędzia udowodnili, że są właścicielami strony. Jak zweryfikować tożsamość witryny? Istnieje 9 takich metod, choć w praktyce korzysta się głównie z 5, które to poniżej omówimy.
-
Plik HTML
W przypadku tej metody do głównego katalogu witryny przesyłany jest specjalny plik HTML. Należy go tam umieścić, aby robot wyszukiwarki miał do niego dostęp. Z tego samego powodu ów katalog musi być dostępny dla niezalogowanych użytkowników. Tylko wtedy Google będzie w stanie go odczytać i potwierdzić własność.
Uwagi:
- usunięcie tego pliku sprawi, że stracisz status zweryfikowanego właściciela,
- plik weryfikacyjny Google jest powiązany z Twoim kontem Gmail, dlatego nikt nie może go wygenerować za Ciebie za pomocą swojego profilu.
-
Kod śledzenia Google Analytics
Jeśli korzystasz z GA, możesz wykorzystać to narzędzie, aby za jego pośrednictwem potwierdzić prawa własności usługi w GSC. Proces jest podobny do poprzedniej metody, gdyż w tym przypadku w sekcji <body> głównej strony danej witryny dodawany jest kod śledzenia Google Analytics. Tak samo też strona główna musi być dostępna dla niezalogowanych użytkowników.
Uwagi:
- zarówno w Google Search Console, jak i w Google Analytics musisz korzystać z tego samego konta Google,
- skorzystanie z tej metody nie oznacza, że jednocześnie przekazujesz komuś dostęp do danych w Google Analytics. W grę wchodzi jedynie weryfikacja tożsamości,
-
Menedżer tagów Google
Jeśli używasz Menedżera tagów Google, możesz skorzystać z kodu kontenera Menedżera tagów Google, aby przeprowadzić weryfikację. Należy go umieścić bezpośrednio po otwierającym tagu strony <body>. Między owym tagiem <body>, a samym kodem Menedżera tagów nie powinny znajdować się żadne dane z wyjątkiem komentarzy HTML. Podobnie jak w poprzednich metodach strona główna nie może wymagać uwierzytelnienia.
Uwagi:
- zarówno w Google Search Console, jak i w Menedżerze Tagów Google musisz korzystać z tego samego konta Google,
- korzystaj z kodu w dokładnie takiej samej formie, w jakiej go otrzymałeś.
-
Tag HTML
Do kodu HTML głównej podstrony danej witryny w sekcji <head> dodawany jest specjalny tag <meta>. Google Search Console okresowo sprawdza, czy się on tam znajduje, co pozwala potwierdzić prawa własności. Z tego powodu dostęp do owej strony nie może wymagać uwierzytelnienia.
Uwagi:
- w przypadku popularnych CMS-ów istnieją rozszerzenia, które znacznie upraszczają proces dodawania owego kodu. Przykłady to Yoast SEO (WordPress), Metatag: Verification (Drupal), Google Search Console Validation Tool (PrestaShop).
-
Dostawca nazwy domeny
W przypadku tej metody dochodzi do przesłania rekordu do listy rekordów dostawcy domeny. Aby z niej skorzystać, musisz mieć niestandardową nazwę domeny/ kontrolować nazwę oraz mieć możliwość zalogowania się w systemie dostawcy nazwy domeny. Pamiętaj, że weryfikacja subdomeny za pomocą tej metody nie potwierdza własności domeny nadrzędnej. Przykładowo, jeśli zarejestrujesz usługę m.xyz.pl, będzie ona dotyczyć także sklep.m.xyz.pl, ale nie obejmie już samego xyz.pl.
Uwagi:
- jest to jedyny sposób na zweryfikowanie usługi domeny,
- metoda ta wymaga większych umiejętności technicznych niż te poprzednio omówione,
- gdy pomyślnie przejdziesz weryfikację, nie usuwaj rekordu DNS u dostawcy domeny, gdyż możesz przez to utracić prawa własności.
GSC – najczęstsze błędy i problemy w weryfikacji
W kontekście każdej metody istnieją specyficzne dla niej błędy. Poniżej przyjrzymy się jednak tym ogólnym, które mogą się pojawić w przypadku każdej z nich:
- brak połączenia z serwerem – upewnij się, że domena jest w poprawny sposób rozpoznawana, a serwer nie jest wyłączony,
- upłynął limit czasu połączenia z serwerem – upewnij się na początek, czy serwer jest w ogóle włączony. Jeśli tak, to sprawdź, czy nie jest zbytnio obciążony,
- serwer zwrócił nieprawidłową odpowiedź – błąd ten następuje, gdy z jakiegoś powodu nie można uzyskać dostępu do strony (np. wymaga uwierzytelnienia za pomocą hasła),
- błąd wewnętrzny – błąd ten może wskazywać na liczne, trudne do wykrycia problemy, dlatego w jego przypadku najlepiej poszukać rozwiązania na forum pomocy Centrum dla webmasterów,
- nie udało się znaleźć domeny – adres nie jest rozpoznawany przez usługę DNS. Możliwe, że podane URL nie jest prawidłowe,
- nieprawidłowy tag/fragment/plik – problem ten ma miejsce, gdy kod/tag/fragment kodu śledzenia jest podany w nieprawidłowej formie.
Weryfikacja witryny w Search Console – o czym jeszcze warto pamiętać?
Oto kilka dodatkowych kwestii, jakie warto mieć na uwadze podczas weryfikacji GSC.
-
Czy można skorzystać z wielu metod weryfikacji?
Tak – jest to możliwe, a nawet zalecane, gdyż pozwala uniknąć problemów, gdy któraś z metod zawiedzie. Kilka osób jest w stanie nawet zweryfikować własność tej samej usługi w jednakowy sposób. Należy wtedy jednak uważać, aby tokeny weryfikacji innych właścicieli nie zostały zastąpione.
-
Jak długo ważna jest weryfikacja?
GSC regularnie sprawdza, czy wykorzystany token weryfikacyjny jest dostępny i ważny. Jeśli taka kontrola przejdzie niepomyślnie, otrzymasz o tym powiadomienie. W wyznaczonym okresie dokonaj poprawek, gdyż inaczej Twoje uprawnienia do usługi wygasną.
-
Utrata/zmiana właściciela witryny
Załóżmy, że właściciel witryny odszedł z Twojej firmy lub przejmujesz stronę internetową od kogoś innego. W takiej sytuacji musisz cofnąć weryfikację takich osób (np. usunąć tag HTML na stronie) oraz zweryfikować prawo własności w swoim przypadku.
-
Czy można szybko zweryfikować usługi podrzędne?
Choć weryfikacja przy pomocy dostawcy nazwy domeny to dobry sposób na potwierdzenie własności wszystkich powiązanych subdomen, protokołów itp., to jednak proces ten nie jest taki trudny w przypadku innych technik. Jeśli przykładowo wykorzystasz plik HTML do potwierdzenia własności xyz.pl, dodane podrzędne usługi zostaną automatycznie zweryfikowane za pomocą tej samej metody.
Weryfikacja Google Search Console – podsumowanie
GSC to świetne narzędzie. Mam nadzieję, że omówione tutaj porady pomogą Ci w procesie weryfikacji, który jest konieczny, aby w pełni korzystać z tego rozwiązania.