Google ciągle stara się, aby użytkownicy Internetu trafiali na jakościowe i przydatne treści. Choć w ostatnich latach twórcy wyszukiwarki wykonali mnóstwo pracy w tym kierunku, dalej wiele rzeczy wymaga poprawy. Właśnie w tym celu niedawno wprowadzono Helpful Content Update (Aktualizacja Dotycząca Przydatnej Treści).
Czego dokładnie dotyczy owa aktualizacja? Co zmieni w najbliższym czasie? Tego dowiesz się w tym artykule.
Aktualizacja Helpful Content Update – czym jest?
Helpful Content Update to ogólna aktualizacja algorytmu, której celem jest nagradzanie treści, które dostarczają satysfakcjonującej odpowiedzi na pytania użytkowników, zapewniając przy tym świetne user experience.
Drugim celem omawianej aktualizacji jest także zredukowanie widoczności treści, które nie biorą potrzeb użytkowników szczególnie pod uwagę, tworzone są głównie pod roboty wyszukiwarki i nie charakteryzują się merytorycznością i ekspercką wiedzą. Potocznie określa się je jako „treści pisane pod SEO”.
Helpful Content Update nie jest sklasyfikowany jako Google Core Update. Nie ma też bezpośredniego powiązania z karami ręcznymi lub automatycznymi. Stanowi po prostu ulepszenie algorytmu Google, dzięki czemu będzie on w stanie lepiej nagradzać jakościowe treści. W jego przypadku warto zwrócić uwagę na to, że będzie on ulepszał swoje działanie, dzięki użyciu modelu uczenia maszynowego.
Omawiana aktualizacja bierze pod uwagę zawartość całej strony. Ocena jakości contentu ma duże znaczenie. Jeśli algorytm uzna, że w witrynie znajduje się zbyt wiele nieprzydatnych treści, sklasyfikuje ją całą jako niskiej jakości.
Google Helpful Content przypomina do pewnego stopnia aktualizację Panda, która lata temu w znaczący sposób wpłynęła na jakość wyników wyszukiwania. Google jednak wyklaryfikowało, że najnowszy update to raczej zestaw sygnałów algorytmicznych, które mają pracować razem z Pandą, a nie stanowić jej bezpośrednie ulepszenie/zaktualizowaną wersję.
Google Helpful Content Update – kiedy został wprowadzony?
Istnienie aktualizacji ogłoszono 18 sierpnia 2022 roku. Zaczęto ją wprowadzać z kolei od 25 sierpnia. Wdrożenie zwykle zajmuje do 2 tygodni, dlatego powinna ona być w pełni gotowa od 8 września, choć początkowo dotyczyć będzie jedynie treści w języku angielskim. Z czasem zostanie rozszerzona do stron zawierających content w innych językach.
Aktualizacja „Pomocnych Treści” Google – czy masz się czego obawiać?
Omawiana aktualizacja Pomocne Treści definiuje w obszerny sposób. Jeśli chcesz ocenić ich jakość, zadaj sobie następujące pytania:
- Czy osoby zapoznające się z Twoim contentem mają poczucie, że w wartościowy sposób spędzili czas?
- Czy Twój content pokazuje fachową i dogłębną wiedzę popartą doświadczeniem?
- Czy treści na Twojej witrynie skupiają się na jasno określonym zakresie tematycznym?
- Czy użytkownicy, którzy trafiliby na Twoją stronę bez wcześniejszej rekomendacji, byliby w stanie od razu stwierdzić, że znajdują się na niej pomocne treści, czy raczej mieliby co do tego wątpliwości?
Jakie praktyki z kolei przyczyniają się do gorszej użyteczności treści na stronie? Google wymienia kilka z nich:
- Tworzenie dużej ilości contentu na różne tematy z myślą jedynie o tym, aby któryś z nich w końcu „wypłynął” wysoko w Google i zaczął generować dobrą liczbę odwiedzin.
- Korzystanie z narzędzi automatyzujących tworzenie dużej ilości treści na liczne tematy.
- Publikowanie contentu na dane tematy, motywowane jedynie ich popularnością, ignorując przy tym to, czy faktycznie są przydatne dla obecnej grupy odbiorców.
- Publikowanie contentu na tematy niszowe, pomimo braku specjalistycznej wiedzy.
- Ścisłe trzymanie się określonej długości tekstów, bez względu na to, czy poszczególne artykuły na zdrowy rozsądek mogłyby być bardziej/mniej rozbudowane, aby w satysfakcjonujący sposób wyczerpać temat.
- Stosowanie clickbaitowych oraz częściowo lub całkowicie wprowadzających w błąd potencjalnego odbiorcy technik. Google jako przykład przedstawia sugerowanie w tytule artykułu, że znasz datę premiery filmu, choć nie została ona jeszcze potwierdzona.
W skrócie nie ma tutaj żadnych szokujących nowości. Tworzenie treści pomocnych dla użytkowników dalej obejmuje po prostu dostarczanie autentycznej wartości, skupianie się na niszy, w której jesteś ekspertem oraz unikanie wszelkich „tricków”, które miałyby w jakimś stopniu zwodzić potencjalnych odwiedzających.
Jakie efekty przyniosła i przyniesie aktualizacja?
W najbliższej przyszłości można spodziewać się różnych efektów. Według niektórych pogłosek i bardzo wstępnych testów wprowadzana aktualizacja najbardziej wpłynęła na następujące branże:
- rozrywka i sztuka,
- zakupy,
- nowoczesne technologie,
- edukacja online.
W najbliższej przyszłości można spodziewać się różnych zjawisk:
- duże wahania w pozycjach w przypadku wszystkich branż;
- mniej stron niskiej jakości znajdujących się wysoko w wynikach wyszukiwania;
- wyższa jakość działań z zakresu content marketingu realizowanego przez liczne firmy;
- jeszcze słabszy wpływ linków pochodzących ze stron niskiej jakości;
- lepsza widoczność dobrego contentu, który do tej pory wyszukiwarka Google nie promowała w odpowiedni sposób.
Aktualizacja dotycząca Przydatnej Treści – co się dzieje, gdy strona zostanie dotknięta?
Gdy proces klasyfikacji nieprzydatnego contentu przyzna negatywną ocenę stronie, wpłynie to na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Aby zaradzić temu problemowi, Google sugeruje usunięcie niskiej jakości treści.
Takie działania warto podjąć jak najszybciej, jednak na powrót do normy trzeba trochę poczekać – według Google może to zająć nawet kilka miesięcy. Wyszukiwarka chce w ten sposób po prostu upewnić się, że na danej stronie faktycznie doszło do zmian i nie znajdują się na niej nieprzydatne treści.
Aktualizacja Google Helpful Content – podsumowanie
Omawiany update to kolejny sygnał, że Google nie toleruje niskiej jakości treści. Jeśli chcesz być przygotowany na skutki tej aktualizacji, analiza SEO strony internetowej może pomóc w wykryciu contentu, który wymaga poprawy.