Jak geolokalizacja wpływa na pozycjonowanie?

blog-banner-bee

Nowoczesne urządzenia i aplikacje wykorzystują funkcję geolokalizacji, za pomocą której określają nasze położenie. Wiedza na ten temat może okazać się bardzo istotna dla stworzenia i realizacji strategii SEO Twojego serwisu. Przeczytaj, co to jest geolokalizacja, jak wpływa na pozycjonowanie stron i w jaki sposób możesz osiągać lepsze pozycje na zapytania lokalne.

Geolokalizacja Google

Czym jest geolokalizacja na podstawie adresu IP i GPS?

Geolokalizacja polega na określeniu fizycznej lokalizacji użytkownika w oparciu o dane dostarczane przez GPS, adres IP, wykorzystywaną sieć Wi-Fi lub inne źródła informacji. W procesie geolokalizacji przez serwer, witrynę lub aplikację wysyłane jest zapytanie, na które odpowiedzią są dokładne współrzędne geograficzne użytkownika lub jego przybliżone położenie – co jest uzależnione od wykorzystywanej w tym celu technologii.

Na czym polega geolokalizacja GPS?

System GPS (Global Positioning System) pozwala na odbieranie sygnałów z kilku spośród kilkudziesięciu satelitów, które znajdują się na orbicie okołoziemskiej. Nakładanie się tych sygnałów powoduje, że możliwe jest bardzo precyzyjne określenie położenia użytkownika – margines błędu w tym przypadku wynosi zazwyczaj od 50 do 100 metrów. Dzięki temu korzystając z nawigacji, która bazuje na danych z GPS, możesz dotrzeć dokładnie pod wskazany adres.

Jak działa geolokalizacja IP?

Lokalizacja użytkownika na podstawie adresu IP cechuje się mniejszą dokładnością, a odpowiedzi na wysłane zapytanie są uzależnione od regionu i gęstości rozmieszczenia odbiorników na konkretnym terenie. Do poszczególnych dostawców internetu są przypisane pule adresów IP, które następnie są rejestrowane na obszarach objętych ich zasięgiem.

Geolokalizacja IP polega więc na sprawdzeniu adresu IP, a następnie weryfikacji jego lokalizacji na podstawie baz danych usługodawców – sam adres IP nie zawiera więc informacji o lokalizacji użytkownika. Dokładność geolokalizacji IP w istotnym stopniu zależy od specyfiki regionu – w dużych miastach i na obszarach gęsto zaludnionych tego typu lokalizacja może być bardzo precyzyjna, ale w mniejszych miejscowościach margines błędu może wynosić nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Jak Google lokalizuje użytkownika?

Geolokalizacja jest wykorzystywana przez dostawców różnych rozwiązań informatycznych, takich jak wyszukiwarki internetowe czy aplikacje. I tak mamy do czynienia chociażby z geolokalizacją Chrome’a, nie inaczej jest w przypadku Google’a. Każdego dnia Google zbiera i przetwarza ogromne ilości danych, by wyświetlać userom trafne i pasujące do ich zapytań wyniki, poprawiając tzw. doświadczenia użytkownika (UX). Google lokalizuje odbiorców przy wykorzystaniu różnych narzędzi do geolokalizacji i na podstawie informacji, takich jak:

  • adres IP urządzenia użytkownika,
  • dane GPS udostępniane przez urządzenia mobilne,
  • pliki cookies,
  • dane geolokalizacyjne pochodzące z Google Maps,
  • historia lokalizacji z konta Google użytkownika,
  • lokalizacja zapisana w ustawieniach wyszukiwarki.

Oznacza to, że właściwie za każdym razem, gdy korzystasz z wyszukiwarki, Google gromadzi, a następnie przetwarza dane na temat Twojej lokalizacji, by zaprezentować możliwie najlepiej dopasowane do Ciebie wyniki wyszukiwania. Wyjątek stanowią sytuacje, w których korzystasz z wyszukiwarki z wyłączoną opcją geolokalizacji lub w trybie incognito.

Jak geolokalizacja Google’a wpływa na wyniki wyszukiwania?

Geolokalizacja ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza w kontekście organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania (choć wpływa również na te płatne). Przyjrzyjmy się jednak bliżej tym pierwszym – jak geolokalizacja Google’a oddziałuje na wyświetlone Ci wyniki?

Gdy przebywając w Rzeszowie, wpiszesz w wyszukiwarkę frazę „fryzjer”, w pierwszej kolejności otrzymasz wyniki powiązane z Twoją lokalizacją – zawężone przez roboty Google’a właśnie na podstawie geolokalizacji. W zależności od typu zapytania mogą to być porównywarki miejsc, wyniki z map Google’a czy wizytówki firm, ale też tradycyjne wyniki tekstowe.

Jeżeli użytkownik z Warszawy wpisze to samo zapytanie, ze względu na swoje położenie otrzyma zupełnie inne rezultaty. Ale gdy jesteś w Rzeszowie, planujesz wyjazd nad morze i wpiszesz bardziej szczegółową frazę, chociażby „restauracja Kołobrzeg”, otrzymasz wyniki ze wskazanej lokalizacji – nie tej, w której aktualnie przebywasz. Zdarza się jednak, że geolokalizacja nie zawsze działa prawidłowo, a wyświetlone wyniki nie pasują do położenia. Wpływ na to może mieć lokalizacja serwera, na którym postawiona jest strona. Parametr ten jest weryfikowany przez algorytmy Google’a.

Geolokalizacja w lokalnych wynikach wyszukiwania

Wiesz już, że geolokalizacja ma wpływ na wyniki wyszukiwania – naturalnie więc oddziałuje też na pozycjonowanie regionalne. Jaka zależność występuje między geolokalizacją a pozycjonowaniem? Geolokalizacja pozwala na łatwiejsze wyszukiwanie informacji o firmach, punktach usługowych, sklepach, produktach czy innych miejscach w danej okolicy.

Dbając o właściwą optymalizację serwisu, możesz zatem przyczynić się do zwiększenia widoczności strony wśród użytkowników w danym regionie. Jeśli chcesz wykorzystywać dane o pozycji użytkowników w swoich działaniach, Twoja strategia pozycjonowania witryny powinna uwzględniać frazy lokalne, które zawierają np. nazwę regionu, miasta czy nawet dzielnicy lub ulicy.

Na czym polega optymalizacja strony pod geolokalizację potencjalnego klienta?

Pozycjonowanie lokalne to sprawdzony sposób na przyciągnięcie nowych użytkowników, a tym samym potencjalnych klientów – zwłaszcza w przypadku firm, które działają regionalnie lub oferują swoje produkty czy usługi w konkretnych lokalizacjach. Nie oznacza to jednak, że strategia ta nie sprawdzi się w przypadku ogólnopolskich biznesów. Jeśli prowadzisz działalność na terenie całego kraju, ale chcesz dotrzeć do użytkowników z różnych regionów, lokalne SEO również będzie dla Ciebie świetnym rozwiązaniem. W takim przypadku Twoje działania muszą być jednak prowadzone na większą skalę.

  1. Dodaj słowa kluczowe związane z lokalizacją

    W SEO ogromną rolę odgrywa wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych – pasujących zarówno do charakteru Twojej działalności, jak i do zapytań wpisywanych przez użytkowników. Jeśli chcesz zoptymalizować swoją stronę pod geolokalizację potencjalnego klienta, zwróć uwagę, by do strategii włączyć frazy z lokalizacją, np. „pranie tapicerki Poznań”. Takie słowa kluczowe powinny znaleźć się w nagłówkach, treści, tytule czy opisie danej strony – to pozwoli robotom lepiej określić jej zawartość. Dzięki temu witryna ma większą szansę, by wyświetlać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

  2. Stwórz landing page z myślą o danej lokalizacji

    Skuteczne pozycjonowanie Twojego serwisu nie będzie możliwe, jeśli wszystkie słowa kluczowe umieścisz na jednej lub kilku stronach. Dla każdej intencji wyszukiwania w Twoim serwisie utwórz odrębną podstronę – to samo dotyczy wyszukiwań lokalnych. Jeżeli prowadzisz działalność we Wrocławiu i okolicach, każda miejscowość, w której chcesz znaleźć klientów, powinna mieć osobny landing page. Przykładowo jeżeli jesteś masażystą i oferujesz swoim klientom usługi z dojazdem do domu, śmiało możesz pozycjonować swój serwis nie tylko na frazy zawierające „Wrocław”, ale też „Oleśnica”, „Oława”, „Bielany Wrocławskie”, „Kamieniec Wrocławski” czy „Długołęka”.

  3. Zadbaj o kompletną i aktualną wizytówkę Google

    By jeszcze lepiej wykorzystać dane o geolokalizacji Twoich potencjalnych klientów, zadbaj również o swoją wizytówkę Google. Wizytówki i informacje o konkretnych miejscach na mapach Google’a są wyświetlane zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych – choć na tych drugich są szczególnie promowane. Jeśli prowadzisz kawiarnię czy cukiernię i Twój biznes ma charakter lokalny, atrakcyjna, a przede wszystkim aktualna wizytówka i rozbudowana usługa Google Moja Firma pozwoli Ci skuteczniej docierać do nowych użytkowników.

    Wyobraź sobie, że osoba będąca w danej okolicy lub miejscowości po raz pierwszy będzie miała ochotę napić się kawy. Dzięki geolokalizacji Google Maps po wpisaniu zapytania „kawiarnia” ma ona większą szansę, by odnaleźć właśnie Twój lokal.

    Jakie informacje należy umieścić w wizytówce, by wyświetlać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania? Przede wszystkim precyzyjną nazwę, która dokładnie określa charakter świadczonych usług czy oferowanych produktów, oraz aktualne dane kontaktowe – adres, numer telefonu, adres strony internetowej i informacje o godzinach otwarcia. Warto też zadbać o opinie klientów – jeśli masz stałych gości, poproś ich o wystawienie recenzji. Jeżeli natomiast przyjdzie Ci zmierzyć się z krytyką, pamiętaj, by również na nią reagować, odpowiadając szczerze, rzeczowo i kulturalnie.

  4. Zoptymalizuj stronę dla urządzeń mobilnych

    Wiele zapytań o charakterze lokalnym pochodzi z urządzeń mobilnych. Z czego to wynika? Jak w przykładzie powyżej, wyobraź sobie, że jesteś w nowej okolicy czy odwiedzasz nieznane Ci miasto w celach turystycznych lub biznesowych. Jeśli chcesz coś zjeść lub napić się dobrej kawy, polecanych miejsc najpewniej będziesz szukać właśnie na mapach Google’a. Dzięki geolokalizacji w Twoim telefonie otrzymasz wyniki najbliższe Twojemu aktualnemu położeniu, a atrakcyjna i kompletna wizytówka Google pozwoli Ci zapoznać się z opiniami na temat danego miejsca i na tej podstawie dokonać wyboru.

    Ale to jeszcze nie wszystko – w tym kontekście musisz zadbać również o responsywność swojej strony internetowej. Upewnij się, że właściwie wyświetla się ona nie tylko na komputerach, ale też tabletach i smartfonach. Jeżeli nie, konieczna będzie optymalizacja witryny pod urządzenia mobilne.

  5. Monitoruj wyniki dla lokalnego SEO

    Skuteczność działań SEO możesz właściwie ocenić wyłącznie na podstawie odpowiednich danych. Jeśli pozycjonujesz swój serwis lokalnie, pamiętaj o systematycznym monitorowaniu wyników, a jeśli nie będą one zadowalające – wprowadzaniu koniecznych zmian lub optymalizacji. W tym celu warto sięgnąć po dostępne narzędzia, darmowe lub płatne, takie jak Google Analytics, Google Search Console, Senuto czy Surfer SEO.

    Pierwsze dwa to bezpłatne, a zarazem podstawowe narzędzia analityczne wykorzystywane przez specjalistów SEO. Możesz w nich sprawdzić liczbę użytkowników odwiedzających Twoją stronę, ich lokalizację, rodzaj urządzenia oraz liczbę wyświetleń na wybrane słowa kluczowe i liczbę kliknięć konkretnych stron – czyli np. fraz zawierających nazwę miejscowości oraz utworzonych na potrzeby pozycjonowania podstron lokalnych.

    Kolejnym narzędziem, które może okazać się pomocne w analizie rezultatów, jest Senuto. W module monitoringu fraz możesz sprawdzać zapytania zarówno globalne, jak i lokalne, a także określić konkretny region. Przydatne dane pozyskasz też z narzędzia Surfer SEO, w którym zweryfikujesz wyniki wyszukiwania z podziałem na urządzenia stacjonarne i mobilne – Twoja strona może bowiem zajmować różne pozycje na to samo zapytanie w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik.

    Dodatkowo Surfer SEO pozwoli Ci na wykonanie audytu treści oraz wskaże obszary do poprawy, dotyczące chociażby nasycenia contentu frazami kluczowymi. Narzędzie udostępnia też moduł do tworzenia treści, w którym podpowiada, jakie frazy i w jakiej częstotliwości powinny się pojawić w tekście i nagłówkach, by skutecznie konkurować z innymi serwisami.

Podsumowanie: wykorzystaj geolokalizację i zwiększ swoje zasięgi

Geolokalizacja ma bardzo duży wpływ na SEO i wyniki wyszukiwania, dlatego warto mieć to na uwadze podczas projektowania i realizacji strategii pozycjonowania – szczególnie jeśli prowadzisz biznes lokalny. Podstawowe działania optymalizacyjne nie wymagają fachowej wiedzy, jednak potrzebna jest tu regularność i systematyczna analiza osiąganych wyników. Jeśli więc nie czujesz się na siłach lub brakuje Ci czasu na takie działania, możesz skorzystać ze wsparcia agencji, która nie tylko opracuje, ale też wdroży kompletną strategię SEO uwzględniającą pozycjonowanie lokalne.

Udostępnij artykuł:
Zoptymalizuj swoją witrynę pod wyszukiwania lokalne
Zrobimy to za Ciebie!
Oceń artykuł:
0