W marketingu internetowym jasne przedstawienie komunikatu sprzedażowego właściwym użytkownikom jest kluczem do sukcesu. W tym zadaniu świetnie sprawdza się landing page. Czym zatem dokładnie jest? Do czego warto jeszcze wykorzystać ten format? Jak przygotować taką stronę?
Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym jest landing page?
- Jakie istnieją rodzaje stron docelowych?
- Jak powinna wyglądać prawidłowa struktura landing page’a?
- Kreatory do tworzenia podstron
- Kreatory do tworzenia podstron dla CMS-ów
- Skuteczny landing page – jak go stworzyć?
- Przykłady skutecznych landing page’ów
- Promocja strony docelowej – jak to robić?
- Ile kosztuje stworzenie skutecznego landing page?
- Podsumowanie
Czym jest landing page?
Landing page (zamiennie „strona docelowa”, „strona lądowania” lub samo „landing”) to specjalnie zaprojektowana strona internetowa, której głównym zadaniem jest skłonienie użytkownika do podjęcia konkretnego działania.
Oczywiście coś takiego można powiedzieć o każdej witrynie. Tym jednak, co wyróżnia landing page, jest wyspecjalizowany charakter oraz skupienie się na jednym, dobrze zdefiniowanym celu. Nawet za designem strony docelowej kryje się strategia, która ma na celu maksymalizację konwersji. Każdy element - od nagłówka, przez grafiki, aż po przyciski CTA - jest zaprojektowany tak, aby przekonać użytkownika do podjęcia pożądanej akcji i nie rozpraszać jego uwagi.
Skąd w ogóle wzięła się nazwa landing pages? Na stronie docelowej „ląduje” użytkownik, który kliknął reklamę w Google, e-mailu, na platformie społecznościowej itp. O metodach promocji stron docelowych więcej powiemy w dalszej części artykułu.
Jakie istnieją rodzaje stron docelowych?
Tworząc landing page, można mieć na uwadze różne cele. Oto kilka głównych typów stron docelowych:
- Click Through – nakłaniają do kliknięcia, przekierowując użytkownika na inną stronę. Dostarczają podstawowych informacji i zachęcają do poznania pełnej oferty firmy.
- Lead Generation – głównym celem jest szybkie i skuteczne zdobycie informacji kontaktowych od potencjalnego klienta poprzez wypełnienie formularza.
- Sprzedaż – skupiają się na prezentacji oferty i motywowaniu do zakupu. Często są wykorzystywane podczas akcji promocyjnych.
- Wydarzenie – za pomocą tego typu landing page promuje się konkretne eventy, takie jak konferencje czy warsztaty. Informuje się o szczegółach wydarzenia i zachęca do rejestracji lub zakupu biletów.
- Pobranie treści – umożliwiają pobranie określonych materiałów, e-booków czy poradników. W zamian często wymagają podania danych kontaktowych lub zapisania się na newsletter.
- Coming soon – celem tego rodzaju strony docelowej jest poinformowanie o ofercie, która będzie dostępna w najbliższej przyszłości. W ten sposób da się zbadać wstępne zainteresowanie i budować grupę potencjalnych klientów.
Jak powinna wyglądać prawidłowa struktura landing page’a?
Skuteczny landing page powinien składać się z pewnych kluczowych elementów. Oczywiście w zależności od przeznaczenia strony docelowej ich kolejność/obecność może wyglądać nieco inaczej. Niemniej jednak następujący szablon sprawdzi się w większości przypadków:
- nagłówek – pierwszy zwrot, jaki widzi odbiorca, powinien być chwytliwy oraz łatwy do zapamiętania i skojarzenia z ofertą;
- zaprezentowanie unikatowej oferty – najważniejsza cecha produktu/usługi, która przyciągnie uwagę odbiorców. Bonusowe punkty, jeśli zostanie zwięźle przedstawiona już w pierwszym nagłówku;
- główny element wizualny – w przypadku książki/kursu może to być np. zdjęcie autora. W ten sposób będzie w stanie budować rozpoznawalność swojej osoby. Niektóre bardziej zaawansowane strony docelowe w tym miejscu zamieszczają krótki film, który jest wstępem lub sam stanowi osobny materiał promocyjny;
- opisanie korzyści – w następnych częściach landingu należy dodatkowo skupić się na cechach oferty i tym, jakie korzyści może odnieść z niej kupujący. Opisy warto wyróżnić za pomocą formatowania, np. stosując listy wypunktowane, tabele, wykresy itp.;
- dowód społeczny – social proof to jedno z najskuteczniejszych narzędzi sprzedażowych. Dlatego zawrzyj opinie, recenzje i oceny innych klientów, które budują zaufanie oraz autentyczność oferty;
- o mnie/o nas – powiedz coś więcej o sobie/swojej firmie;
- wezwanie do działania (call to action) – zachęta dla użytkownika do podjęcia konkretnej akcji np. zakupu, zapisania się na newsletter czy rejestracji. Rozbudowane strony docelowe często zawierają liczne call to actions rozmieszczone w różnych kluczowych częściach strony (np. już pod pierwszym opisaniem korzyści, pod dowodem społecznym, na samym końcu itp.);
- FAQ – na samym końcu strony docelowej dobrze jest zawrzeć sekcję pytań i odpowiedzi. Dzięki nim można poruszyć dodatkowe kwestie, jak i rozwiać ewentualne obawy docelowych odbiorców.
Kreatory do tworzenia podstron
Jeśli chcesz stworzyć skuteczny landing page, najlepiej wykorzystać do tego specjalny kreator stron. Takie platformy nie tylko pozwalają zaprojektować samą stronę docelową, ale zwykle także mają wbudowane funkcje analityczne, możliwość wykonywania testów A/B, integracje z zewnętrznymi narzędziami marketingowymi itp.
Oto lista sprawdzonych kreatorów stron docelowych:
Kreatory do tworzenia podstron dla CMS-ów
Za pomocą omówionych wcześniej narzędzi możesz zrobić landing page niezależnie od platformy, z której korzystasz. Istnieją jednak specjalne rozwiązania dla poszczególnych CMS-ów.
WordPress:
Magento 2:
Drupal:
Joomla:
Skuteczny landing page – jak go stworzyć?
Tworząc stronę docelową, miej na uwadze następujące kwestie:
-
Zastanów się nad wyborem narzędzia
Przeanalizuj omówione wcześniej kreatory i wybierz taki, który najlepiej sprawdzi się w Twojej sytuacji. Jeśli przykładowo zamierzasz tworzyć wiele nieskomplikowanych stron docelowych, może lepiej skorzystać z narzędzia/rozszerzenia bezpośrednio zintegrowanego z wykorzystywanym CMS-em.
-
Dokonaj segmentacji ruchu
Rozważ utworzenie oddzielnych stron docelowych dla każdego segmentu użytkowników. W ten sposób będziesz mógł zwiększyć widoczność w Google i dostosować przekazy do odbiorców o różnych potrzebach.
-
Miej na uwadze prędkość ładowania
Czas ładowania strony ma duże znaczenie w przypadku landingów. Niektóre z nich są całkiem rozbudowane i często zawierają liczne materiały multimedialne. Z tego względu zoptymalizowanie omawianego czynnika może być czasami problematyczne.
Przeczytaj także:
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie -
Dokonaj integracji z narzędziami analitycznymi
Generowanie leadów i sprzedaży to proces, który obejmuje wiele etapów. Dlatego zintegruj stronę docelową z narzędziami takimi jak Google Analytics, aby uzyskać cenne informacje i stale doskonalić swoje działania.
-
Zadbaj o spójny design
Jeśli kierujesz ruch na stronę docelową z reklam, upewnij się, że ich przekaz i treść są spójne z landingiem.
-
Przeprowadzaj testy A/B
Nie spodziewaj się, że pierwsza wersja strony docelowej będzie idealna. Korzystaj z narzędzi do testów A/B, aby eksperymentować z różnymi wariantami całego landingu, jak i poszczególnych elementów. W ten sposób będziesz w stanie ustalić, jak ma wyglądać landing page, udoskonalić user interface i wiele więcej. Co najważniejsze, wszystkie te zmiany wprowadzisz, kierując się dokładnymi informacjami zwrotnymi i eksperymentami.
Przykłady skutecznych landing page’ów
Jak powinna wyglądać strona docelowa, która przynosi efekty? W tym celu najlepiej omówmy 2 przykłady landing page’ów:
1. E-book Malaga
Strona docelowa e-booka w świetny sposób przykuwa uwagę. Już na samym wstępie określa temat całego landing page’a. Główne CTA dostępne jest na samej górze strony i wyróżnia się kolorystyką. Dodatkowo autorka zdecydowała się dodać opinie i spis treści wraz z opisem.
2. Preorder płyty
Prosta kolorystyka, czytelny tekst, duże, wyraźne zdjęcie - tak wyglądający landing page jest przejrzysty i konkretny, dzięki czemu użytkownik dokładnie wie, jakie działanie wykonać.
Promocja strony docelowej – jak to robić?
Nawet najlepiej zaprojektowana strona lądowania niewiele pomoże, jeśli nie trafi do docelowych odbiorców. Oto sposoby, jak ją promować:
- SEO – optymalizacja pod Google to podstawa. Zwłaszcza jeśli do strony lądowania można przejść także ze strony głównej.
- Kampanie PPC w Google Ads – płatne reklamy w Google oraz strony docelowe to idealne połączenie. Te pierwsze pozwalają szybko dotrzeć do wielu osób i przekierować do docelowego, rozbudowanego opisu oferty.
- Media społecznościowe – wspominaj o swojej ofercie na wykorzystywanych platformach społecznościowych i przekierowuj zainteresowanych do strony docelowej po więcej szczegółów.
- Remarketing – nie każdy odwiedzający od razu dokona konwersji. Dzięki remarketingowi możesz wyświetlać reklamy osobom, które wcześniej trafiły na Twoją stronę docelową, ale nie podjęły żadnych działań.
- E-mail marketing – zawsze wykorzystuj potencjał swojej bazy mailingowej. Możesz bezpośrednio wspominać o ofercie powiązanej ze stroną docelową, czy też w stopce każdego maila zamieszczać baner z przekierowaniem do landingu.
Ile kosztuje stworzenie skutecznego landing page?
Budowa landing page’a nie jest ogromnym wydatkiem, ale nie jest też tania. Zwykle możesz spodziewać się wydatku w zakresie od 500 do 4 000 złotych netto, jeśli robisz to samodzielnie/zlecasz na zewnątrz.
W przypadku zewnętrznych kreatorów typu GetResponse ocena wydatku na stronę docelową jest nieco trudniejsza do ustalenia. Narzędzia zwykle funkcjonują w charakterze SaaS i kosztują od 50 do nawet 800 złotych miesięcznie. Oprócz tego poszczególne pakiety, oprócz możliwości budowania landingów, oferują zwykle także inne bogate funkcje.
Podsumowanie
Oto najważniejsze kwestie omówione w artykule:
- strony docelowe stosuje się głównie w generowaniu leadów i sprzedaży;
- bardzo ważna jest odpowiednia budowa. Landing powinien składać się przede wszystkim z nagłówka, prezentacji oferty, elementów wizualnych, dowodu społecznego oraz CTA;
- w tworzeniu stron docelowych mogą pomóc kreatory, jak i specjalne rozszerzenia do poszczególnych CMS-ów;
- gotowy landing page należy promować za pomocą takich metod jak SEO, e-mail marketing, media społecznościowe i reklamy PPC.