Czym jest digital marketing - co warto o nim wiedzieć?

blog-banner-bee

Digital marketing to obecnie integralna część wszelkich działań promocyjnych. Na czym zatem dokładnie polega? Jakie są jego zalety? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym artykule.

Digital marketing - co to?

Co to jest digital marketing – definicja

Digital marketing (marketing cyfrowy) odnosi się do reklamy i promocji przy użyciu cyfrowych kanałów, platform i technologii. W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, który opiera się na fizycznych środkach, takich jak reklamy w czasopismach i billboardy, marketing cyfrowy jest realizowany głównie online.

Warto jednak zaznaczyć, że digital marketing to nie to samo co marketing internetowy. Digital marketing to szersze pojęcie, w którego skład wchodzi m.in. marketing internetowy. Oprócz tego da się do niego także zaliczyć inne media cyfrowe jak SMS-y oraz do pewnego stopnia radio i telewizję (te dwa ostatnie kanały w końcu często funkcjonują również w internecie). Dobry digital marketer musi zatem znać się na wielu aspektach promocji oraz reklamy.

W artykule będziemy omawiać głównie działania digital marketingowe skupione wokół kanałów internetowych.

7 zalet digital marketingu – dlaczego warto z niego korzystać i jakie efekty może przynieść

Skuteczny digital marketing wiąże się z wieloma korzyściami. Oto najważniejsze z nich:

  1. Gromadzenie danych i analityka

    Narzędzia i platformy marketingu cyfrowego umożliwiają gromadzenie ogromnych ilości danych na temat zachowań, preferencji i interakcji użytkowników. Informacje te, po przeanalizowaniu, mogą dostarczyć mnóstwa wniosków przydatnych z punktu widzenia biznesowego.

  2. Szybkie informacje zwrotne

    Platformy takie jak media społecznościowe pozwalają firmom natychmiastowo uzyskiwać informacje zwrotne na temat realizowanych działań reklamowych. Dzięki temu są w stanie szybko dokonywać zmian w odpowiedzi na zachowania odbiorców i zwiększać skuteczność wdrożonych strategii.

  3. Interaktywność

    Cyfrowe kampanie reklamowe da się wzbogacić różnymi elementami interaktywnymi:

    • ankietami i sondażami – firmy często wykorzystują platformy jak Instagram i Twitter do przeprowadzania szybkich ankiet. Dzięki temu mogą gromadzić informacje na temat opinii użytkowników lub po prostu w angażujący sposób wchodzić z nimi w interakcje;
    • poszerzoną rzeczywistością – firmy w sektorze kosmetycznym i modowym oferują funkcje AR, dzięki którym da się wirtualnie „przymierzyć” produkty (różne kolory szminek, okulary i ubrania), np. Virtual Beauty Studio od Maybelline;
    • interaktywnymi materiałami wideo – filmy, które zawierają klikalne obszary pozwalające uzyskać więcej informacji lub przekierowujące do stron sprzedażowych, zwiększają zaangażowanie użytkowników i współczynnik konwersji.
  4. Tworzenie społeczności

    Marki mogą wykorzystywać platformy cyfrowe, a zwłaszcza social media do tworzenia aktywnych społeczności. Takie kanały pozwalają na komunikację dwukierunkową. Odbiorcy mają wiele sposobów na wchodzenie w interakcje z firmą i vice versa, dzięki czemu tworzone są bliższe relacje.

    Społeczność
  5. Skalowalność

    Wiele działań wykorzystywanych w zakresie digital marketingu da się łatwo skalować. Gdy przykładowo kampania Google Ads przynosi świetne rezultaty, kolejne zasoby można płynnie zwiększać, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Cały proces nie wymaga tworzenia nowych fundamentów strategii i planowania wszystkiego od nowa.

  6. Elastyczność

    Ze wspomnianą wcześniej skalowalnością powiązana jest także elastyczność digital marketingu. Kanały cyfrowe da się szybko dostosować w odpowiedzi na nowe trendy, technologie i zmiany rynkowe.

  7. Integracja z innymi technologiami

    Działania z zakresu digital marketingu da się bezproblemowo zintegrować z innymi technologiami jak systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM), platformy sprzedażowe, a nawet narzędzia do automatyzacji (marketing automation).

    W rezultacie firmy są w stanie tworzyć spójne i skuteczne strategie, oszczędzając jednocześnie czas i zasoby dzięki różnym przydatnym technologiom.

Co wchodzi w skład digital marketingu?

Marketing cyfrowy obejmuje wiele działań i strategii. Oto najważniejsze z nich:

SEO

SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja z myślą o wyszukiwarkach internetowych, to często fundament wszelkich działań promocyjnych w internecie. Strategia obejmuje 3 główne elementy:

  • aspekty techniczne – szybkość ładowania, przejrzysta nawigacja, bezpieczeństwo i dobra jakość kodu to podstawa wszelkich działań z zakresu optymalizacji;
  • jakościowe treści – aby strona była widoczna w Google, musi być wypełniona odpowiednim contentem;
  • linki przychodzące – przekierowania z innych renomowanych stron to jeden z głównych sygnałów, jaki analizuje Google, gdy ocenia jakość danej witryny.

Content marketing

Content marketing (marketing treści) jest ściśle powiązany z SEO. Jego celem jest dostarczanie wartościowych treści docelowym odbiorcom. Dzięki nim z czasem nabierają zaufania do marki i często stają się lojalnymi klientami.

W ramach content marketingu wykorzystuje się następujące formaty treści:

  • blogi – firmy często prowadzą blogi, które omawiają trendy w branży oraz zawierają poradniki adresujące problemy docelowych odbiorców;
  • e-booki – te dłuższe treści pozwalają zgłębić się w jedno zagadnienie i zwykle oferują bardzo specjalistyczną wiedzę. Często są używane z wykorzystaniem innych elementów digital marketingu jak e-mail marketing;
  • filmy – poradniki w formie video często pozwalają wyjaśnić pewne kwestie znacznie lepiej niż forma pisana.

Płatne reklamy Google

Płatne kampanie Google realizowane w wynikach wyszukiwania oraz w obrębie tzw. sieci reklamowej Google pozwalają szybko dotrzeć do docelowych odbiorców z bezpośrednią ofertą. Przyjrzyjmy się bliżej tej strategii:

  • reklamy w wyszukiwarce – pojawiają się w odpowiedzi na zapytania wykorzystujące konkretne frazy kluczowe. Przykładowo, jeśli użytkownik wpisze „karma dla zwierząt domowych”, wyróżnione oferty będą widoczne nad organicznymi wynikami wyszukiwania;
  • reklamy displayowe – płatne reklamy mogą także wyświetlać się w formie banerów na stronach, które odwiedzają docelowi odbiorcy;
  • reklamy retargetujące – w ramach sieci reklamowej Google firmy uzyskują dostęp do milionów stron, aplikacji i usług należących do Google (jak YouTube). Stwarza to świetne środowisko dla prowadzenia reklam retargetujących. Docierają one do użytkowników, którzy przykładowo już wcześniej wykazali zainteresowanie daną ofertą.

Marketing w mediach społecznościowych

Social media marketing to mieszanka 3 głównych elementów:

  • udostępnianie treści – firmy mogą udostępniać aktualizacje, informacje o promocjach oraz treści generowane przez użytkowników;
  • płatne reklamy – praktycznie wszystkie platformy społecznościowe zawierają funkcję reklam targetowanych na podstawie danych demograficznych użytkowników i ich zachowania;
  • interakcje z docelowymi odbiorcami – świetne sposoby na budowanie społeczności to m.in. odpowiadanie na komentarze użytkowników, organizowanie transmisji live oraz ankiety.

E-mail marketing

E-mail marketing to jeden z najstarszych formatów wykorzystywanych w marketingu cyfrowym. Jego skuteczność dalej jest wysoka. Ma także wiele zastosowań:

  • newslettery – regularne aktualizacje omawiające nowy content, premiery produktów lub nowości branżowe;
  • kampanie promocyjne – wysyłaj informacje o specjalnych ofertach i proponuj rabaty, które mogą stymulować sprzedaż;
  • stałe podtrzymywanie zainteresowania – przygotuj serię zautomatyzowanych wiadomości e-mail, które są wysyłane w określonych ramach czasowych lub w odpowiedzi na wybrane działania użytkownika. Ich celem jest przeprowadzenie potencjalnego klienta przez proces zakupowy.

Marketing afiliacyjny

Firma będąca sprzedawcą (afiliantem) wynagradza prowizją podmioty współpracujące (partnerów afiliacyjnych), gdy uda im się osiągnąć zamierzony cel.

  • recenzje produktów – blogerzy mogą na przykład recenzować dany produkt, a następnie zawierać linki afiliacyjne kierujące do strony sprzedawcy;
  • programy poleceń – wiele firm tworzy systemy poleceń, gdzie partnerzy afiliacyjni uzyskują prowizję za każdego przekierowanego klienta;
  • inne – niektórzy YouTuberzy w opisie kanału/filmów zawierają listę wykorzystywanego sprzętu/oprogramowania. Przykładowo twórca poradników związanych z montażem filmów może zawrzeć listę komponentów (i linków afiliacyjnych do sklepów), które wykorzystał do złożenia komputera do edycji wideo.

Influencer marketing

Influencer marketing pod wieloma względami podobny jest do marketingu afiliacyjnego. W tym przypadku współpraca odbywa się jednak w szerszym zakresie. Poszczególni influencerzy zwykle są także starannie i indywidualnie dobierani, często stając się twarzą marki.

Marketing afiliacyjny z kolei często odbywa się na szeroką skalę, zwłaszcza gdy afiliant korzysta lub wdraża samodzielnie jakiś zautomatyzowany system.

Influencer marketing może być wykorzystywany na wiele sposobów:

  • treści sponsorowane – różne formaty contentu skupionego wokół promowanej marki lub produktu;
  • recenzje produktów – influencerzy recenzują dany produkt, często dokładnie go demonstrując;
  • giveaway’e i konkursy – firmy często współpracują z influencerami, aby zwiększyć zasięgi organizowanych akcji promocyjnych.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze informacje z artykułu

Czym jest digital marketing?

Termin odnosi się do działań reklamowych organizowanych za pośrednictwem kanałów cyfrowych (głównie internetu).

Jakie są zalety digital marketingu?

Co wchodzi w skład digital marketingu?

Udostępnij artykuł:
Chcesz zaistnieć w wyszukiwarce Google?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0