Czas ładowania się strony to od lat jedna z najważniejszych metryk w kontekście SEO i user experience. Czym zatem jest i jak może wpłynąć na Twój biznes? Jak sprawdzić czas wczytywania strony internetowej? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.
Czym jest czas ładowania strony?
Czas ładowania odnosi się do czasu, jaki mija pomiędzy kliknięciem linku lub wpisaniem adresu internetowego do przeglądarki, a momentem, w którym owa zawartość zostanie w pełni załadowana i jest widoczna dla użytkownika.
Prędkość ładowania strony to kluczowa metryka, która odzwierciedla jej wydajność i w znaczący sposób wpływa na wygodę korzystania z witryny.
Jak obliczany jest czas ładowania strony?
Ładowanie strony i jej zawartości wygląda w następujący sposób:
- Użytkownik wysyła żądanie do serwera, klikając odnośnik przekierowujący do danej strony lub wprowadza jej adres bezpośrednio w pasek przeglądarki.
- Serwer przetwarza żądanie.
- Przeglądarka otrzymuje dane/informacje z serwera dla żądanej strony. Czas między wysłaniem żądania do serwera a otrzymaniem pierwszego bajtu danych nazywany jest czasem do pierwszego bajtu (TTFB – Time to First Byte). Google także zwraca uwagę na tę metrykę, jednak w tym artykule omawiamy jedynie ogólny czas wczytywania strony.
- Zawartość strony jest przetwarzana, wczytywana i wyświetlana przez przeglądarkę. Żądana treść zostaje w pełni załadowana.
Na czas wczytywania strony internetowej wpływ może mieć mnóstwo czynników, nad którymi nie masz większej kontroli. Główne z nich to:
- lokalizacja użytkownika,
- urządzenie użytkownika,
- wykorzystywana przeglądarka,
- jakość łącza, z którego korzysta odwiedzający.
Co powoduje długi czas ładowania?
Do opóźnień w ładowaniu strony mogą przyczyniać się także inne zjawiska, nad którymi już masz kontrolę. To właśnie na nich warto się skupiać, gdy zależy Ci na optymalizacji szybkości swojej witryny.
Za zmniejszenie czasu ładowania strony często odpowiedzialne są:
- niskiej jakości hosting – jeśli ogólna szybkość działania serwera strony oraz jego przepustowość są niewystarczające, w sumie nic nie pomoże w optymalizacji szybkości;
- niezoptymalizowane obrazy – pliki graficzne często stanowią duży odsetek ogólnej wagi strony. Jeśli nie są odpowiednio skompresowane, przyczyniają się do długiego czasu ładowania;
- zbyt wiele żądań HTTP – do takiego problemu może doprowadzić nadmierna ilość złożonych elementów strony jak obrazy, skrypty, arkusze stylów itp.;
- niezoptymalizowany kod – zbyt obszerny kod, przestarzałe biblioteki oraz wtyczki są częstą przyczyną tego, że strona wolno się ładuje.
Jaki czas ładowania można uznać za dobry?
Już lata temu przyjęło się, że idealny czas ładowania powinien wynosić mniej niż 3 sekundy. O takiej wartości wspomina Google w swoim artykule o benchmarkach dotyczących szybkości ładowania:
Oczywiście osiągnięcie tak korzystnego czasu ładowania strony nie jest łatwe. W artykule znajdziemy także zestawienie średnich wartości w przypadku różnych branż w USA:
Jak można zaobserwować, przeciętna wartość wynosi ok. 6 sekund. W różnych krajach sytuacja wygląda odmiennie. Na przykład w Japonii średnia jest bliższa 5 sekundom:
Jak czas ładowania wpływa na Twój biznes?
Dlaczego warto optymalizować stronę pod kątem czasu jej ładowania? Wartość ta wpływa na wiele aspektów związanych z konwersją i user experience. Przyjrzyjmy się im bliżej:
Konwersje
Analiza przeprowadzona przez Portent wskazuje na ciekawe zależności:
- w kontekście B2B strona, która ładuje się w 1 sekundę, ma współczynnik konwersji 3 razy wyższy niż witryna, której zajmuje to 5 sekund;
- w kontekście B2B strona, która ładuje się w 1 sekundę, ma współczynnik konwersji 5 razy wyższy niż witryna, której zajmuje to 10 sekund;
- w kontekście B2C strona, która ładuje się w 1 sekundę, ma współczynnik konwersji 2,5 razy wyższy niż witryna, której zajmuje to 5 sekund.
User experience
Ankieta zrealizowana przez Unbounce dostarcza kilka ciekawych statystyk dotyczących zachowań konsumentów w kontekście szybkości ładowania strony:
- prawie 70% konsumentów przyznaje, że szybkość działania strony ma wpływ na ich chęć dokonania zakupu u sprzedawcy internetowego;
- młode kobiety (18-24) mają większe oczekiwania w stosunku do sklepów internetowych. W tym przedziale wiekowym 86% z nich (w porównaniu do 14% mężczyzn) stwierdziło, że są mniej skłonne do zakupu, gdy strona działa wolno;
- prawie połowa konsumentów twierdzi, że spróbuje odświeżyć stronę przynajmniej raz, gdy ładowanie trwa 3 sekundy. 22% twierdzi, że zamknie wtedy kartę. 14% z kolei uznaje, że odwiedzi witrynę konkurencji. Według tych statystyk, jeśli generujesz 1 000 odwiedzin dziennie, utracisz potencjalnie 360 klientów!
Jak sprawdzić czas ładowania strony?
Jeśli chcesz dokładnie zmierzyć czas wczytywania swojej strony internetowej, do dyspozycji masz wiele narzędzi. Przyjrzyjmy się tym najprzydatniejszym:
-
Google PageSpeed Insights
To świetne narzędzie od Google nie tylko pozwoli sprawdzić, czy strona wolno się ładuje, ale także zapewni wgląd w bardziej szczegółowe metryki dotyczące np. Core Web Vitals.
Google PageSpeed Insights przedstawia także wyniki poszczególnych głównych metryk (jak Wydajność i SEO) w skali 0-100 oraz zawiera wskazówki, które aspekty i jak można poprawić.
Przeczytaj także:
Page Experience - jakość strony czynnikiem rankingowym Google -
Test optymalizacji mobilnej
Urządzenia mobilne generują ponad 50% ruchu w internecie, a ich użytkownicy często mają jeszcze większe wymagania co do funkcjonowania witryny, niż ci korzystający z desktop. Dlatego trzeba poświęcić dodatkową uwagę mobile.
Narzędzie pozwala szybko przetestować ładowanie się strony oraz jej funkcjonowanie na urządzeniach mobilnych. Przedstawia ono zrzut ekranu obrazujący to, jak Google widzi daną stronę na telefonie oraz zawiera listę potencjalnych problemów.
-
GTmetrix
GTmetrix to kolejne świetne narzędzie, które dobrze sprawdzi się w przypadku początkujących użytkowników. Darmowa wersja doskonale radzi sobie z analizowaniem wydajności i jednocześnie nie komplikuje całego procesu.
GTmetrix przedstawia zgromadzone wyniki na wiele sposobów. Oto kilka z nich:
- sekcja wizualizacji szybkości, która przedstawia ładowanie strony jako oś czasu ze zrzutami ekranu w kontekście każdego elementu Core Web Vitals;
- ocena struktury, która zapewnia wskazówki, gdzie należy zoptymalizować stronę;
- wykres rejestrujący czas ładowania każdego obiektu na stronie.
Podsumowanie
Pamiętaj, że bardzo wolny czas załadowania strony internetowej w negatywny sposób wpływa na liczne aspekty związane z funkcjonowaniem witryny i sprzedażą. Miej zatem tę metrykę na oku i zawsze dbaj o jej optymalizację.