Poprawa widoczności w Google to ciągły proces, który wymaga jednoczesnego realizowania licznych strategii. Z których z nich warto korzystać i jak to robić? Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów? Sprawdź nasz artykuł, żeby się dowiedzieć!
Na czym polega pozycjonowanie i poprawa widoczności?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych (Search Engine Optimization – SEO) to kompleksowe podejście, którego celem jest poprawa widoczności witryny na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Jako że Google to dominująca wyszukiwarka na świecie i w naszym kraju, w tym artykule skupiamy się właśnie na niej.
Aby podnieść pozycję strony w Google, należy na początek zrozumieć misję, jaką kierują się twórcy wyszukiwarki:
Zgodnie z tymi słowami poprawa pozycji strony w Google sprowadza się do dostarczania wysokiej jakości contentu oraz zapewniania przy tym świetnego user experience. Nie brzmi skomplikowanie, ale w praktyce, aby uzyskać poprawę widoczności strony w wyszukiwarce Google, należy mieć na uwadze mnóstwo czynników. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej.
Jak poprawić pozycjonowanie strony – 5 sposobów
Omówmy zatem główne strategie i metody, które są fundamentem dobrej widoczności w Google.
-
Zapewnij świetne user experience
Doświadczenie użytkownika to całokształt tego, jak przebiega jego wizyta na stronie. Wszelkie czynniki, które sprawiają, że jest ona w jakiś sposób niewygodna i problematyczna, powinny zostać usunięte.
Aby zatem poprawić widoczność strony poprzez optymalizację user experience, zwracaj uwagę na następujące kwestie:
Core Web Vitals
Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) to zestaw czynników, które Google uważa za szczególnie ważne dla ogólnego doświadczenia użytkownika.
Obejmują one:
- Largest Contentful Paint (LCP) – dotyczy wydajności ładowania,
- First Input Delay (FID) – mierzy interaktywność,
- Cumulative Layout Shift (CLS) – pozwala ustalić stabilność wizualną.
Mając na uwadze owe wskaźniki, będziesz w stanie wyeliminować czynniki, które negatywnie wpływają na doświadczenie użytkownika, jak nagłe przesunięcie układu, opóźnienia w interakcji itp.
Bezpieczeństwo
Jak podnieść pozycję strony w Google w prosty sposób? Zadbaj o bezpieczeństwo, a dokładnie o certyfikat SSL. Od lipca 2018 roku w Google Chrome witryny, które nie korzystają z owego zabezpieczenia, są oznaczane jako niebezpieczne (praktycznie wszystkie inne przeglądarki przyjęły podobne podejście).
Już wcześniej Google zaznaczyło, że:
Chcielibyśmy ogłosić, że dostosowujemy nasz system indeksowania, aby wyszukiwał więcej stron HTTPS. Dokładniej rzecz biorąc, zaczniemy indeksować odpowiedniki HTTPS stron HTTP, nawet jeśli te pierwsze nie są powiązane z żadną stroną.
Jeśli interesuje Cię zatem poprawa pozycji strony, certyfikat SSL to konieczność.
Brak nachalnych pop-up’ów
Choć wyskakujące okienka nie są całkowicie wykluczone z punktu widzenia Google, to jednak należy korzystać z nich bardzo ostrożnie. Z oficjalnych zaleceń możemy dowiedzieć się, że:
Strony z uciążliwymi reklamami pełnoekranowymi są dla użytkowników mniej wygodne niż strony, na których treść jest natychmiast dostępna. Może to powodować problemy na urządzeniach mobilnych, które często mają mniejsze ekrany. Aby zwiększyć wygodę korzystania z wyszukiwarki mobilnej, po 10 stycznia 2017 roku strony, na których treść nie jest łatwo dostępna dla użytkowników po przejściu z wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, mogą mieć niższą pozycję w rankingu.
Przeczytaj także:
Wpływ wyskakujących okienek pop-up na SEO -
Zadbaj o szybkość ładowania
Choć szybkość ładowania można zaliczyć do ogólnego user experience, to jednak jest to tak bardzo istotna wartość, że warto jej poświęcić więcej uwagi.
Optymalizacja szybkości ładowania strony ma kluczowe znaczenie zarówno dla doświadczenia użytkownika, jak i SEO. Gdy witryna ładuje się szybko, odwiedzający są mniej skłonni od razu ją opuścić, a Google traktuje tę wartość jako czynnik rankingowy. Jeśli chcesz poprawić swoją pozycję dzięki szybko działającej stronie, miej na uwadze następujące kwestie:
Odpowiednie narzędzia do pomiarów
Nie zdawaj się na domysły i wykorzystaj sprawdzone narzędzia. Przykładowo Google PageSpeed Insights umożliwia przetestowanie szybkości witryny zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych oraz podaje zalecenia dotyczące jej poprawy.
Optymalizacja obrazów
Pliki graficzne często stanowią główną część rozmiaru strony. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które pozwalają zmniejszyć ich wagę nawet kilkukrotnie, praktycznie nie naruszając jakości:
Minifikacja kodu
Optymalizując kod, możesz zwiększyć szybkość działania strony. Proces ten polega np. na poprawie zapisu JavaScript, co obejmuje usuwanie niepotrzebnych spacji, znaków, komentarzy itp.
-
Uwzględnij intencję wyszukiwania
Jak poprawić pozycjonowanie strony, gdy dobierasz słowa kluczowe? Uwzględniaj kryjącą się za nimi intencję. Wymieniamy ich 4 główne rodzaje:
- Nawigacyjna – poszukiwanie określonej strony internetowej („Facebook logowanie”).
- Informacyjna – poszukiwanie konkretnych informacji („ostatnie aktualizacje Google”).
- Komercyjna – wyszukiwanie informacji, które pomogą w podjęciu decyzji zakupowej („iPhone 13 vs Samsung Galaxy S22 porównanie”).
- Transakcyjna – zapytania, których celem jest dokonanie zakupu („kup iPhone 13 online”).
Jak ten podział uwzględnić w praktyce? Sprawdź SERP frazy kluczowej, na którą chcesz się pozycjonować. Jeśli najwyższe wyniki nie pokrywają się z tematyką i przekazem Twojej strony, nie zajmiesz dobrych pozycji.
Innymi słowy, jeśli Google zdecydowało, że intencja wyszukiwania danej frazy jest informacyjna, a Twoja strona ogólnie jest komercyjna (np. zawiera wiele przekierowań do oferty z Twojego sklepu internetowego), nie będziesz w stanie zająć dobrych pozycji na owo zapytanie.
W takiej sytuacji możesz albo dostosować omawianą podstronę tak, aby dopasować jej intencję do docelowej frazy lub przygotować od podstaw nową stronę.
-
Twórz wysokiej jakości content
Jakościowe treści to od lat podstawa SEO. Jak poprawić pozycjonowanie strony, tworząc dobry content? Miej na uwadze następujące czynniki:
E-E-A-T – doświadczenie, ekspertyza, autorytet i zaufanie
Na temat E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) można znaleźć wiele informacji w wytycznych dla testerów jakości. Jest to struktura, której pracownicy Google trzymają się, gdy oceniają jakość treści. Jest ona szczególnie ważna w przypadku tematów typu YMYL (Your Money or Your Life), takich jak finanse, prawo i opieka zdrowotna.
Oto jak można uwzględnić E-E-A-T podczas tworzenia treści:
- Doświadczenie – content powinien wskazywać, że jego autor ma doświadczenie w kontekście omawianego zagadnienia, np. pracuje w danej branży, wypróbował opisywany produkt.
- Ekspertyza – nie sprowadzaj się do opisywania najprostszych aspektów, a raczej zaprezentuj swoją wiedzę i umiejętności w danym obszarze.
- Autorytet – pod opublikowanymi artykułami może znajdować się sekcja bio opisująca pokrótce autora.
- Zaufanie – aby dbać o zaufanie, uwzględnij wcześniej omówione kwestie bezpieczeństwa (jak certyfikat SSL). Inne czynniki powiązane z witryną (np. pozytywne recenzje na Profilu Firmy w Google) także mają wpływ na ten czynnik.
Ogólna jakość
Poza wspomnianym wcześniej E-E-A-T, czym jeszcze charakteryzuje się jakościowy content? Oto kilka dodatkowych kwestii:
- Oryginalność – unikaj duplikacji, ale także staraj się zapewniać w jakimś stopniu świeże spojrzenie. Może to być autorska analiza czy też bardzo skuteczne zgromadzenie i podsumowanie gdzie indziej dostępnych, rozproszonych informacji.
- Obszerność – wysokiej jakości treści zagłębiają się w temat. W pełni odpowiadają na pytania użytkowników i oferują praktyczne, cenne spostrzeżenia. W praktyce osiągnięcie tego celu często wymaga tworzenia dłuższego contentu (np. w przypadku artykułów blogowych powyżej 10 000 znaków ze spacjami).
- Aktualność i regularność – dbaj o to, aby Twój content przedstawiał maksymalnie świeże informacje. Możesz to osiągnąć, gdy będziesz regularnie publikować jakościowe treści, jak i wracać do tych starszych, aby je zaktualizować.
Formatowanie
Treści internetowe konsumujemy zupełnie inaczej niż np. książki. Z tego względu należy je także w odpowiedni sposób formatować:
- Nagłówki i podtytuły – używaj nagłówków (H1, H2, H3 itp.), aby podzielić treść na konkretne sekcje. Tytuł powinien być ujęty w H1, główne sekcje w H2, a podsekcje w H3. Nie tylko ułatwia to czytanie, ale także pomaga wyszukiwarkom zrozumieć hierarchię i strukturę contentu.
- Krótkie akapity – podziel treść na krótkie akapity. Długie bloki tekstu mogą zniechęcać do czytania, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Celuj w 2-3 zdania na akapit.
- Listy wypunktowane – listy (jak np. ta, którą aktualnie czytasz :)) to świetny sposób na przedstawienie informacji w jasny i zwięzły sposób. Ułatwiają one czytelnikom szybkie skanowanie oraz przyswajanie informacji.
- Pogrubienia i kursywy – tego typu wyróżnień należy używać oszczędnie, aby podkreślić kluczowe informacje. Pomagają one przyciągnąć wzrok czytelnika do istotnych fragmentów oraz uwypuklić pewne części tekstu, jak elementy listy wypunktowanej.
- Multimedia – zdjęcia, wykresy itp. to także świetny sposób na rozbicie monotonnej struktury tekstu, jak i dostarczenie dodatkowych informacji.
-
SEO lokalne
Przy pozycjonowaniu lokalnym oczywiście dalej należy pamiętać o omówionych wcześniej czynnikach, jednak w tym kontekście w grę wchodzą także dodatkowe działania.
Najważniejsze z nich to:
- Założenie Profilu Firmy w Google (wcześniej Google Moja Firma) i zweryfikowanie go.
- Zadbanie o to, aby inne wpisy dotyczące Twojej firmy (np. w lokalnych serwisach branżowych, oficjalnych stronach powiatów, województw itp.) zawierały te same dane, co na Profilu.
- Odpowiadanie na recenzje i pytania użytkowników.
- Regularne zamieszczanie nowej treści. Publikuj aktualizacje, ogłoszenia lub informuj o promocjach. Posty te pojawiają się w wyszukiwarce Google i Mapach Google, pomagając nawiązać kontakt z odbiorcami bezpośrednio na poziomie Profilu.
Jak długo trzeba czekać na poprawę pozycji w Google?
Wiesz już zatem, jak poprawić pozycję strony w Google. Aby odnieść sukces i się nie zniechęcić, powinieneś jednak mieć także realistyczne oczekiwania. Kiedy zatem można spodziewać się efektów swoich działań?
Ciekawych informacji dostarcza analiza przeprowadzona przez Ahrefs. Przykładowo, pierwsze 10 pozycji zajmują strony, które mają przynajmniej ponad 2 lata:
Z innych danych podanych w artykule możemy się także dowiedzieć, że:
- Strony zajmujące pozycję nr 1 mają średnio prawie 3 lata.
- Tylko 22% stron, które obecnie znajdują się w pierwszej dziesiątce, zostało utworzonych w ciągu ostatniego roku.
Badanie wyraźnie wskazuje, że strony wyników wyszukiwania są na ogół zdominowane przez starsze witryny.
Jeszcze więcej ciekawych informacji znajduje się w 2 części artykułu, która omawia to, kiedy widoczne stają się pierwsze efekty działań SEO:
Z wykresu tego, jak i innych przedstawionych w artykule, wynika, że:
- Tylko 5,7% wszystkich badanych stron znalazło się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania w ciągu 1 roku dla co najmniej 1 słowa kluczowego.
- Wśród tych „szczęśliwych” 5,7% stron, większość zdołała osiągnąć ranking top 10 w ciągu około 61-182 dni.
- Strony z witryn o wysokiej jakości domeny (domain rating) osiągały znacznie lepsze wyniki niż te o niskim DR.
- Tylko 0,3% stron znalazło się w pierwszej dziesiątce dla słowa kluczowego o wysokim wolumenie w czasie krótszym niż rok.
Można zatem powiedzieć, że 95% nowo opublikowanych stron nie trafia do pierwszej dziesiątki w ciągu roku. Te, którym się to udaje, potrzebują na to od 2 do 6 miesięcy.
Owe 2-6 miesięcy w SEO przyjęło się jako czas potrzebny na zobaczenie pierwszych efektów pozycjonowania. Oczywiście osiągnięcie top 10 w tym okresie nie jest łatwe – omawiane badanie sugeruje jednak, że taki „wyczyn” jest efektem ciężkiej pracy i doświadczenia w pozycjonowaniu, a nie wynikiem szczęśliwego zbiegu okoliczności (np. trafienia w dobry trend z contentem).
Nawet jeśli Twoim celem nie jest top 10, z reguły pierwszych efektów SEO powinieneś spodziewać się dopiero po kilku miesiącach. Niekiedy okres ten może wydłużyć się nawet do roku, zwłaszcza w przypadku trudnych branż i początkujących firm.
Podsumowanie
Pozycjonowanie to od lat jedna ze skuteczniejszych strategii marketingowych. Choć wymaga wielu działań i potrzebuje czasu, aby przynieść pierwsze efekty, to jednak wszelki włożony wysiłek będzie procentować na lata.