SEO to bardzo dynamiczna branża, na którą mają wpływ liczne nowinki techniczne. Ostatnią z takich nowości jest generatywna sztuczna inteligencja, o której istnieniu i znaczeniu zapewne dowiedziałeś się za sprawą ChatuGPT. Czym zatem jest ta technologia? Jak wykorzystać ChatGPT w SEO? O jakich ograniczeniach ChatuGPT warto pamiętać? Tego i więcej dowiesz się z naszego poradnika.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym jest ChatGPT?
- Dlaczego ChatGPT stał się tak popularny i rozpoznawalny?
- Zastosowanie ChatuGPT w SEO – 9 sposobów
- Analiza słów kluczowych z ChatemGPT
- Szukanie inspiracji i tworzenie tematów blogowych z ChatemGPT
- Generowanie pomysłów na nagłówki śródtekstowe z ChatemGPT
- Tworzenie treści z ChatemGPT
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki z ChatemGPT
- Optymalizacja tagów title i description z ChatemGPT
- Generowanie znaczników schema z ChatemGPT
- Optymalizacja pliku robots.txt z ChatemGPT
- Budowa profilu linków z ChatemGPT
- Ograniczenia ChatGPT w SEO
- Podsumowanie
Czym jest ChatGPT?
ChatGPT to produkt od firmy OpenAI. Jest to zaawansowany chatbot wykorzystujący model języka naturalnego, który przetwarza i generuje tekst na poziomie zbliżonym do ludzkiego. Do powszechnego użytku został wprowadzony w listopadzie 2022 roku i od tego czasu zyskuje coraz większą popularność.
ChatGPT to praktyczne zastosowanie architektury znanej jako GPT (Generative Pre-trained Transformer, czyli pre-trenowany model transformatora). OpenAI wytrenowało ChatGPT na ogromnych zbiorach danych tekstowych z internetu. W ten sposób stworzyło duży model języka (LLM – Large Language Model).
Co to dokładnie oznacza? Z technicznego punktu widzenia działanie narzędzia polega na statystycznym przewidywaniu kolejnego słowa w wypowiedzi, co pozwala na generowanie kompletnych zdań i akapitów, które brzmią tak, jakby zostały przygotowane przez człowieka. Warto zaznaczyć, że technologia GPT ma szerokie zastosowanie, które wykracza poza sam chat. Dzięki API udostępnionemu przez OpenAI możliwe jest przetwarzanie mowy na tekst, tekstu na mowę, generowanie obrazów, maszynowe tłumaczenie i wiele więcej.
Samo narzędzie ChatGPT to po prostu specyficzne wdrożenie tej architektury, opierające się na konwersacyjnej interakcji. Dzięki temu jest łatwe w użyciu.
Jak na przestrzeni lat rozwijał się sam ChatGPT? Oto najważniejsze daty:
- Grudzień 2015 – powstaje OpenAI, czyli organizacja non-profit zajmująca się badaniami nad sztuczną inteligencją.
- Czerwiec 2018 – OpenAI publikuje pierwszą generację modelu GPT.
- Listopad 2019 – wprowadzenie modelu GPT-2.
- Czerwiec 2020 – wprowadzenie modelu GPT-3, który znacznie przewyższa wcześniejsze wersje, jeśli chodzi o rozpoznawanie poleceń i generowanie tekstu.
- Listopad 2022 – wprowadzenie ChatuGPT (którego działanie opiera się na zaktualizowanym modelu GPT-3.5) do użytku publicznego. Narzędzie w znaczący sposób popularyzuje generatywną sztuczną inteligencję.
- Styczeń 2023 – ChatGPT zyskuje 100 milionów miesięcznych użytkowników.
- Marzec 2023 – wdrożenie do Chatu modelu GPT-4, który poprawia w narzędziu kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów.
- Lipiec 2023 – wzbogacenie Chatu o funkcję Code Interpreter (analiza danych). Dzięki niej potrafi generować zaawansowany kod, analizować dane statystyczne i wykonywać bardziej złożone operacje.
- Listopad 2023 – użytkownicy mogą tworzyć własne Chaty, wzbogacając je o konkretne instrukcje i wiedzę.
- Luty 2023 – OpenAI testuje funkcje, dzięki którym Chat będzie w stanie zapamiętywać informacje zawarte we wszystkich przeprowadzonych konwersacjach z użytkownikiem.
Dlaczego ChatGPT stał się tak popularny i rozpoznawalny?
Czy przypominasz sobie różne sceny z filmów science-fiction, w których bohaterowie rozmawiają ze sztuczną inteligencją jak z człowiekiem? Co więcej, takie AI służy im jako świetny asystent, który ma dostęp do ogromnej wiedzy i potrafi szybko przetwarzać wiele złożonych informacji? Cóż, ChatGPT to w dużej mierze właśnie coś takiego (albo przynajmniej ogromny krok w stronę tego typu technologii). Nie dziwne zatem, że produkt od OpenAI wzbudza takie zainteresowanie i zyskał milion użytkowników w zaledwie 5 dni:
Ta technologia to nowy rozdział w historii interakcji człowieka z maszyną. Wiele osób szybko dostrzegło szerokie zastosowanie ChatuGPT w życiu codziennym oraz w biznesie jak:
- edukacja – ChatGPT może służyć jako interaktywny nauczyciel w praktycznie dowolnym temacie;
- obsługa klienta – firmy wykorzystują model GPT do tworzenia własnych, zaawansowanych chatbotów;
- programowanie – ChatGPT potrafi generować kod, szukać rozwiązania dla problemów programistycznych oraz optymalizować procesy deweloperskie;
- tłumaczenie – ChatGPT nie tylko sprawdza się jako maszynowy tłumacz, ale pozwala także wyjaśniać kontekst oraz niuanse językowe i kulturowe;
- rozrywka – technologia jest w stanie generować dialogi, fabuły i rozbudowane fikcyjne światy.
ChatGPT odbił się też szerokim echem w świecie technologii i biznesu. Przykładowo już w styczniu 2023 roku Microsoft zainwestował 10 miliardów dolarów w OpenAI. Z kolei taki gigant jak Google poczuł, że rośnie mu solidny konkurent i z tego powodu zaczął intensywniejsze prace nad funkcjami generatywnymi w wyszukiwarce.
Przeczytaj także:
SGE - czym jest i jak wpłynie na wyniki w wyszukiwarce?Nie obyło się jednak bez kontrowersji. Wiele osób wysunęło zarzuty wobec rozwoju takiej technologii, zwracając uwagę na trafność generowanych odpowiedzi, poszanowanie praw autorskich i oryginalność, wpływ na rynek pracy czy brak odpowiednich regulacji prawnych. Tego typu głośne dyskusje dotyczące dość istotnych kwestii także przyczyniły się do tego, że o produkcie od OpenAI usłyszało wiele osób.
Rozwój ChatuGPT nie był oczywiście obojętny branży SEO. Wiele osób dostrzegło potencjał narzędzia. Zobacz zatem, jak z niego korzystać.
Zastosowanie ChatuGPT w SEO – 9 sposobów
ChatGPT w SEO potrafi pomóc na wiele sposobów. Przyjrzyj się tej kwestii bliżej.
-
Analiza słów kluczowych z ChatemGPT
Analiza słów kluczowych jest fundamentem każdej skutecznej strategii SEO. Na szczęście możesz w niej wykorzystać ChatGPT, aby szybko wygenerować listę fraz, pogrupować je na konkretne kategorie i zrozumieć ich powiązanie tematyczne.
Przykładowe prompty:
- Wygeneruj listę słów kluczowych powiązanych z [branża/produkt].
- Zaproponuj długie frazy kluczowe dotyczące [konkretny produkt/usługa].
- Podaj synonimy i powiązane terminy dla [słowo kluczowe].
- Jakie pytania mogą zadawać użytkownicy szukający informacji o [temat]?
- Przygotuj listę pytań, które mogą zadawać użytkownicy szukający informacji o [konkretny temat/produkt], wykorzystując słowa kluczowe [lista słów kluczowych].
Możesz także szybko wykorzystać ChatGPT, do grupowania słów kluczowych czy też samych tematów:
Upewnij się, że wygenerowane frazy kluczowe są faktycznie związane z Twoją branżą lub produktami. ChatGPT może czasami sugerować słowa, które są popularne, ale nie w pełni powiązane tematycznie.
Oprócz tego nie zapomnij skorzystać z narzędzi SEO jak Senuto i SEMSTORM do dokładnego badania słów kluczowych pod kątem popularności. Sprawdź też, w jaki dokładnie sposób użytkownicy wprowadzają poszczególne zapytania. Możliwe, że zamiast „jakie strategie generowania leadów B2B są najskuteczniejsze przy użyciu automatyzacji?”, wprowadzą prostszą formę „najskuteczniejsze metody generowania leadow B2B automatyzacja”.
-
Szukanie inspiracji i tworzenie tematów blogowych z ChatemGPT
Znalezienie nowych i ciekawych tematów na artykuły blogowe może stanowić wyzwanie. Dlatego warto zastosować ChatGPT, aby wygenerować pomysły na wpisy oraz to, jak ująć różne zagadnienia w ciekawy sposób.
Aby wykorzystać ChatGTP w tworzeniu contentu, skorzystaj z tych instrukcji:
- Podaj unikatowe pomysły na artykuły blogowe dla branży [Twoja branża].
- Zaproponuj tematy blogowe, które mogą przyciągnąć uwagę odbiorców zainteresowanych [konkretny temat].
- Wygeneruj listę pomysłów na treści, które mogą zwiększyć zaangażowanie w mediach społecznościowych dla marki [Twoja marka].
- Jak w ciekawy i unikatowy sposób mogę przedstawić w artykule blogowym zagadnienie [temat zagadnienia]?
-
Generowanie pomysłów na nagłówki śródtekstowe z ChatemGPT
Masz już gotowe tematy? Warto wykorzystać ChatGPT do generowania wstępnych zarysów artykułów. Narzędzie jest w stanie przygotować bardzo wiele propozycji w krótkim czasie, co jest szczególnie pomocne, gdy nie jesteś dobrze zaznajomiony w temacie lub po prostu nic nie przychodzi Ci do głowy.
Aby wykorzystać ChatGPT w SEO i tworzeniu contentu, skorzystaj z tych promptów:
- Zaproponuj nagłówki śródtekstowe dla artykułu o tematyce [temat], skupiając się na podsekcjach [wymień podsekcje].
- Wygeneruj kreatywne nagłówki dla sekcji w poradniku do [konkretna czynność/zadanie].
- Podaj propozycje angażujących nagłówków śródtekstowych, które mogłyby być użyte w artykule porównującym [produkt A] i [produkt B].
Nagłówki powinny być spójne z ogólnym tonem i stylem Twojej treści. Możesz poprosić ChatGPT o generowanie ich w określonym stylu, np. formalnym, konwersacyjnym czy humorystycznym.
-
Tworzenie treści z ChatemGPT
Tworzenie rozbudowanych treści z wykorzystaniem ChatuGPT to świetny pomysł, choć należy to robić umiejętnie. Ogólnie rzecz biorąc, narzędzie sprawdzi się w pisaniu treści blogowych, generowaniu opisów produktów, opisów kategorii czy streszczaniu contentu.
Przykładowe prompty:
- Stwórz artykuł blogowy o [temat], skupiając się na kluczowych punktach [wymień punkty].
- Wygeneruj kreatywne opisy produktów dla [lista produktów], podkreślając ich główne korzyści i funkcje.
- Stwórz listę FAQ na temat [konkretny produkt/usługa], na podstawie potencjalnych pytań konsumentów.
Ogólnie rzecz biorąc, content jest poprawny, ale w niektórych miejscach może mu brakować konkretów i ciekawego stylu. Z tego powodu podczas generowania treści z wykorzystaniem ChatuGPT warto jest to robić sekcja po sekcji, podając za każdym razem dodatkowe wytyczne dotyczące stylu, przykładów i intencji.
-
Sprawdzanie pisowni i gramatyki z ChatemGPT
Na ostatnim etapie tworzenia treści należy zadbać o szlify dotyczące poprawności tekstu. Choć ChatGPT ma tendencję do pisania w dość charakterystycznym, często kłującym w oczy stylu (więcej o tym w dalszej części artykułu), to w przypadku gramatyki i pisowni jest praktycznie bezbłędny.
Jeśli chcesz wykorzystać ChatGPT w sprawdzaniu poprawności tekstu, weź pod uwagę te prompty:
- Zasugeruj poprawki do tego akapitu, aby brzmiał poprawnie językowo [wklej akapit].
- Sprawdź pisownię i gramatykę w poniższym tekście [wklej tekst].
Czasami będziesz musiał dokładnie poinstruować Chat, aby w ramach poprawek nie zmieniał całej struktury i stylistyki tekstu.
-
Optymalizacja tagów title i description z ChatemGPT
ChatGPT w SEO jest w stanie pomóc w wielu zadaniach, które są często żmudne. Przykładem jest choćby tworzenie i optymalizacja treści meta.
Oto przydatne prompty:
- Przygotuj meta description (max. 160 znaków) zoptymalizowanego pod [fraza].
- Przygotuj meta title (max. 70 znaków) i meta description (max. 160 znaków) dla artykułu [tytuł artykułu].
Zawsze pamiętaj, aby wygenerowane opisy zoptymalizować pod kątem pożądanego stylu i docelowych fraz.
-
Generowanie znaczników schema z ChatemGPT
ChatGPT w SEO potrafi także pomóc w wielu zadaniach technicznych jak tworzenie znaczników schema. Takie oznaczenia pozwalają Google wzbogacać linki do Twojej strony w wynikach wyszukiwania o dodatkowe szczegóły jak cena, parametry czy dostępność produktu.
Aby usprawnić pozycjonowanie stron za pomocą znaczników schema, skorzystaj z tych promptów:
- Wygeneruj znacznik schema dla strony produktowej, zawierający nazwę produktu, opis, cenę i dostępność.
- Zaproponuj znacznik schema dla nadchodzącego wydarzenia z informacjami o dacie, miejscu i sposobie zakupu biletów.
Mając ten gotowy format, zastąp poszczególne sekcje (jak data, lokalizacja, nazwa) odpowiednimi informacjami. Pamiętaj też, że tego typu generacja kodu to trudniejsze zadanie, dlatego warto w takich przypadkach korzystać z wersji ChatGPT-4 (dostępna płatnie).
-
Optymalizacja pliku robots.txt z ChatemGPT
W kwestiach technicznych warto także wykorzystać ChatGPT do zadań związanych z plikiem robots.txt. Tworzenie konkretnych reguł i wyjątków może być czasochłonne, dlatego dobrze powierzyć to AI.
Jeśli chcesz wykorzystać ChatGPT w SEO w kontekście pliku robots.txt, wykorzystaj następujące metody:
- Stwórz przykład pliku robots.txt, który pozwoli na pełne indeksowanie strony, ale zablokuje dostęp do katalogu /images/.
- Wygeneruj dyrektywy pliku robots.txt, które umożliwią indeksowanie głównych stron, ale zablokują indeksowanie stron z parametrami URL, takich jak /?sort=price&direction=asc.
Pamiętaj, aby podawać dokładne instrukcje oraz zawsze sprawdzać zapis wygenerowany przez Chat. Nawet małe błędy w pisowni mogą w znaczący sposób zmienić to, jak Twoja strona będzie traktowana przez niektóre boty.
-
Budowa profilu linków z ChatemGPT
ChatGPT w SEO ma szerokie zastosowanie i sprawdzi się także w budowie linków. Narzędzie ułatwi nawiązywanie kontaktu z innymi witrynami, identyfikowanie dobrych źródeł odnośników i generowanie niezbędnego contentu.
Oto przykładowe prompty, z których warto skorzystać:
- Moja strona działa w branży [nazwa branży]. Z jakich stron warto dla niej pozyskać linki?
- Oto krótki opis mojej firmy [wklej opis]. Wygeneruj podobne, ale unikatowe opisy, które będę mógł wykorzystać w ramach wpisów NAP.
- Stwórz szkic maila do właściciela bloga z propozycją zamieszczenia wpisu gościnnego o [temat].
Jak zawsze pamiętaj, aby wszelkie sugestie wygenerowane przez Chat dokładnie sprawdzić i traktować je jako punkt wyjścia dla dalszych działań. Przykładowo w powyższym szkicu maila warto zamieścić dodatkowe instrukcje dotyczące tematu tekstu, branży oraz właściciela bloga.
Ograniczenia ChatGPT w SEO
Wcześniejsze przykłady wyraźnie wskazują, że ChatGPT w SEO ma szerokie zastosowanie. Warto jednak pamiętać o jego ograniczeniach.
Trudny do skorygowania styl
Wystarczy, że chwilę zaczniesz korzystać z Chatu, a od razu zauważysz, że jego styl charakteryzuje się zbyt często używanymi górnolotnymi sformułowaniami, „laniem wody”, brakiem unikatowego spojrzenia i słabym storytellingiem.
Dostosowanie stylistyki do stanu, jaki pożądasz, będzie wymagać wielu dokładnych instrukcji i cierpliwości. Pamiętaj o tym, jeśli chcesz wykorzystać Chat do tworzenia contentu.
Niedokładności i halucynacje
ChatGPT to złożony model językowy, który potrafi być do tego stopnia kreatywny, że tworzy nieprawdziwe, ale bardzo przekonująco brzmiące stwierdzenia.
W razie nawet małych wątpliwości warto dokładnie sprawdzić wszelkie ważne informacje i zapoznać się z odpowiednimi źródłami. Nad treściami (niezależnie, czy jest to tekst, czy kod) wygenerowanymi przez Chat zawsze powinni czuwać branżowi eksperci.
Brak dostępu do aktualnych informacji
Choć OpenAI stale pracuje nad tym aspektem, to jednak w wielu dziedzinach wiedza Chatu dalej jest nieaktualna. Od jakiegoś czasu Chat ma wbudowaną funkcję szukania informacji w internecie, ale tego typu research jest często powierzchowny.
Gdy zatem wykorzystujesz ChatGPT w SEO do tworzenia treści, zawsze dokładnie sprawdzaj wygenerowany tekst, aby uniknąć błędów rzeczowych.
Błędy w zapisie kodu
Podczas pisania kodu Chat od czasu do czasu popełnia błędy. Jest tak zwłaszcza wtedy, gdy w ramach jednej długiej konwersacji generuje go wielokrotnie.
ChatGPT potrafi na szczęście skorygować takie błędy, gdy opiszesz, co działa nie tak, jak należy. Oczywiście musisz być w stanie zauważyć i wyjaśnić takie problemy, co z kolei wymaga już pewnej ekspertyzy.
Podsumowanie
Zobacz najważniejsze informacje z tekstu:
- ChatGPT to bardzo zaawansowany chatbot, który został wprowadzony na rynek pod koniec 2022 roku;
- ChatGPT w SEO ma wiele zastosowań. Przyda się do tworzenia pomysłów na content, tworzenia go, analizy słów kluczowych i dzielenia ich na klastry tematyczne oraz poprawy pisowni;
- ChatGPT w SEO sprawdzi się także w przypadku technicznych zadań jak optymalizacja pliku robots.txt czy generowanie znaczników schema;
- warto pamiętać, że ChatGPT w SEO ma pewne ograniczenia. Dotyczą one głównie jakości generowanych treści i ich zgodności z faktami.