SGE - czym jest i jak wpłynie na wyniki w wyszukiwarce?

blog-banner-bee

Rozwój wyszukiwarki Google nie zwalnia tempa, choć nikt nie spodziewał się w najbliższym czasie większej rewolucji. Jednak wiele zmieniło się wraz z rozwojem i popularyzacją generatywnej sztucznej inteligencji, która z końcem 2022 roku dynamicznie się rozwinęła. Gigant z Kalifornii nie mógł przejść obok niej obojętnie.

Czym zatem jest Google Search Generative Experience? Z jakich technologii korzysta i jak wpływa na pozycjonowanie? Jak zmieni branżę SEO i marketingu? Tego i więcej dowiesz się z naszego artykułu.

Search Generative Experience

Co to jest Search Generative Experience (SGE)?

Search Generative Experience (SGE w skrócie) tłumaczone jest jako funkcje generatywne w wyszukiwarce. SGE łączy w sobie zaawansowane mechanizmy generatywnej sztucznej inteligencji z interaktywnością i szybkością działania Google. Przekształca tradycyjne wyniki wyszukiwania w bardziej zrozumiałe, rozbudowane i kontekstowo powiązane odpowiedzi. Dzięki tej technologii interakcja z wyszukiwarką Google ma przypominać spersonalizowaną konwersację z inteligentnym asystentem.

Czym dokładnie jest to tytułowe „generative experience”? Google korzysta z różnych rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji od wielu lat. W tym przypadku chodzi jednak o tzw. generatywną sztuczną inteligencję (generative AI). To technologia, która jest w stanie tworzyć nowe, unikatowe odpowiedzi i dane, które wcześniej nie były jasno zdefiniowane ani wprowadzone do jej systemu przez człowieka. Takie zaawansowane AI potrafi szybko zrozumieć oraz zinterpretować dane wejściowe (np. zapytanie tekstowe użytkownika), a następnie przeszukać swój zbiór danych i go przetransformować, aby wygenerować spersonalizowaną odpowiedź.

Generowanie kontekstowych odpowiedzi przez AI nie jest jednak aż taką nowością. W 2014 roku Ian Goodfellow opracował Generative Adversarial Networks, które umożliwiły modelom sztucznej inteligencji tworzyć realistyczne obrazy, muzykę oraz tekst. Mniej więcej w tym czasie zaczęło powstawać mnóstwo chatbotów. Z kolei w 2020 roku OpenAI wprowadziło model GPT-3, który został spopularyzowany, gdy wdrożono go jako ChatGPT pod koniec 2022 roku.

Wszystkie te modele były jednak ograniczone – operowały jedynie na wybranym zbiorze danych (dokładnie przygotowanym przez człowieka) i nie miały dostępu do najnowszych informacji. Właśnie z tego powodu Google postanowiło zrobić połączenie „Generative Experience + Search”. Taka technologia nie tylko jest w stanie tworzyć spersonalizowane odpowiedzi uwzględniające dokładną potrzebę użytkownika, ale jednocześnie ma dostęp do najnowszych i aktualnych danych z internetu.

Dzięki temu prezentacja wyników wyszukiwania może wyglądać następująco:

Wynik wyszukiwania SGE

Uwaga – SGE nie jest jeszcze dostępne w Polsce. Jak dotąd zostało wdrożone w 120 krajach i w 7 językach. Z tego powodu przykłady będą dotyczyć zapytań anglojęzycznych.

Jak widać na powyższym przykładzie, Google dalej zwraca linki do stron internetowych. W pierwszej kolejności podaje jednak złożoną odpowiedź przygotowaną na podstawie treści znalezionych w sieci. Poszczególne sekcje można rozwinąć, a narzędzie sugeruje dodatkowe, powiązane pytania.

Jakie zatem dokładnie funkcje oferuje Search Generative Experience? Przyjrzyj się im bliżej:

  1. Przeglądy – Google prezentuje podsumowania, które stanowią szybki przegląd danego tematu i mogą stanowić punkt wyjścia do dalszej analizy.
  2. Łatwiejsze wgłębianie się w wybrany temat – SGE ułatwia użytkownikom zadawanie dodatkowych pytań lub analizę zagadnienia pod innym kątem, bez konieczności powtarzania kontekstu.
  3. Doświadczenie wertykalne – w przypadku zapytań lokalnych czy zakupów, wygląd wyników wyszukiwania może być jeszcze bardziej wzbogacony. Na przykład dla wyszukiwań produktowych AI jest w stanie sugerować kluczowe czynniki do rozważenia przy zakupie, prezentować inne warianty produktu oraz podsuwać aktualne ceny, recenzje i zdjęcia.
  4. Generowanie obrazów – Search Generative Experience może być także wzbogacone za pomocą technologii tworzenia obrazów, która pozwala w interaktywny i zabawny sposób wizualizować pomysły i szukać inspiracji.
  5. Reklamy – według Google SGEjeszcze bardziej pomoże reklamodawcom docierać ze swoimi przekazami do docelowych użytkowników na każdym etapie ścieżki zakupowej.
Szukanie produktów w Google

Wyszukiwanie produktowe wskazuje, na co zwracać uwagę przy zakupie i podsuwa konkretne modele aparatów wraz z informacjami na ich temat (źródło)

Technologie wykorzystywane w SGE

Podejście Search Generative wymaga oczywiście wdrożenia zaawansowanych technologii oraz reguł. Oto najważniejsze z nich:

  • duże modele językowe – SGE wykorzystuje modele językowe takie jak MUM i PaLM2;
  • specjalistyczne szkolenie dla zadań związanych z wyszukiwaniem – modele językowe zostały przeszkolone do wykonywania zadań specyficznych dla wyszukiwania takich jak identyfikowanie wysokiej jakości treści z internetu. Google celowo nie wykorzystuje technologii wdrożonych w konwersacyjnych rozwiązaniach jak Gemini (wcześniej Bard), aby ograniczyć generację niedokładnych informacji;
  • ludzki wkład i ocena – nad SGE pracują niezależni testerzy jakości (Search Quality Raters), którzy pomagają w ocenie jakości zwracanych wyników. Ich obserwacje są wykorzystywane w treningu modeli językowych;
  • dokładna optymalizacja – w procesie optymalizacji SGE Google skupia się w szczególności na tematach, które mogą być bardziej skomplikowane lub narażone na generowanie błędów;
  • systemy jakości wyszukiwania – SGE korzysta z zaawansowanych systemów rankingu i oceny jakości, które Google doskonalił przez ponad 20 lat. Zaprojektowane są tak, aby nie prezentować potencjalnie szkodliwych, nienawistnych lub nieprzyzwoitych treści;
  • zgodność z prawdą vs płynność – Search Generative Experience balansuje między płynnością odpowiedzi, a ich dokładnością. Twórcy technologii zauważyli, że zbyt duża konwersacyjność przyczynia się do generowania błędnych informacji;
  • brak osobowości – model został dostrojony tak, aby dostarczać obiektywne, neutralne odpowiedzi, które są potwierdzone przez wyniki wyszukiwania w sieci. W ten sposób ma unikać generowania odpowiedzi odzwierciedlających cudze opinie i emocje.

Jak SGE wpływa na SEO?

Jak wspomnieliśmy, SGE nie jest jeszcze dostępne w Polsce. Zobacz, jak obecnie technologia wpływa na zapytania angielskojęzyczne.

  1. Szeroki zakres działania

    Gdy SGE zostaje wprowadzony do danego kraju/języka, dość szybko zaczyna obejmować liczne strony internetowe. Analiza przeprowadzona przez Authoritas wskazuje, że 86,83% słów kluczowych jest objętych przez Search Generative Experience SGE w języku angielskim:

    Słowa kluczowe a SGE

    Oprócz tego większość użytkowników zainteresowanych jest samą funkcją generatywności. 65,9% wybiera opcję „wygeneruj więcej”, a 34,1% „pokaż więcej”.

    Funkcja generatywności
  2. Duży wpływ na zapytania lokalne

    Moduły lokalne w Google SGE (określane jako Places) dostosowują funkcjonalność tradycyjnych pakietów map do wyników wyszukiwania. Czerpią informacje głównie z Profili Firm w Google.

    Według analizy przeprowadzonej przez BrightEdge te lokalne pakiety stały się najbardziej widocznym modułem w SGE. Zauważalnie zwiększyły swoją obecność w wynikach wyszukiwania od połowy listopada 2023 roku. Niemal połowa wyników generowanych przez SGE obecnie zawiera moduł Places.

    Moduły lokalne w Google SGE
  3. Mniej ruchu

    Analiza przeprowadzona przez Insights Partners wskazuje, że z powodu SGE ruch organiczny na wielu stronach potrafi spaść o 15-25%. Jest to inaczej kolejna ewolucja zjawiska zero-click search. Z powodu Search Generative Experience odpowiedzi na zapytania użytkowników mogą być jeszcze skuteczniej formułowane na samej stronie wyników wyszukiwania.

    Eksperci wskazują jednak, że zapytania nieskutkujące kliknięciem w pierwszej kolejności i tak są stosunkowo niskiej jakości i nawet w przypadku odwiedziny nie prowadziłyby do konwersji.

    Układ wyników Google

    Obecny układ wyników Google (po lewej) daje wiele miejsca na linki organiczne. Strona wygenerowana w ramach SGE (po prawej) zapewnia znacznie mniej miejsca na organiczne wyniki wyszukiwania. Oprócz tego często może przedstawiać wygenerowaną odpowiedź na pytania użytkowników przed reklamami.

Przyszłość SGE i jej wpływ na wyszukiwarki

Jedno jest pewne – Google zamierza dalej inwestować w SGE i uważa generatywną sztuczną inteligencję za podstawę przyszłego rozwoju. Podczas prezentacji wyników finansowych w październiku 2023 CEO Google wspomniał:

W miarę dodawania funkcji i ekspansji na nowe rynki, angażujemy się w szerszy ekosystem i będziemy nadal priorytetowo traktować podejścia, które dodają wartości naszym użytkownikom, wysyłają cenny ruch do wydawców i wspierają zdrowy, otwarty internet.

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji możemy (...) odpowiedzieć na nowe rodzaje pytań, w tym na te, które zyskują na uwzględnieniu wielu perspektyw.

Dzięki SGE wyświetlamy więcej linków i łączymy się z szerszym zakresem źródeł na stronie wyników, tworząc nowe możliwości odkrywania treści.

Jak samo SGE wpłynie na funkcjonowanie Google? Oto najważniejsze kwestie:

  1. Zmiana struktury strony wyników wyszukiwania – SGE to kolejne oddalenie się od tradycyjnej struktury TOP10 linków. Google kładzie coraz większy nacisk na wzbogacone funkcje.
  2. Mniejsze znaczenie fragmentów wyróżnionych – wyróżnione fragmenty z odpowiedzią (featured snippets) będą w większej mierze zastąpione wygenerowanymi odpowiedziami.
  3. Jeszcze większe znaczenie filmów i zdjęć – w przypadku zapytań wymagających wizualizacji (np. instrukcje montażu) dodawanie materiałów multimedialnych będzie jeszcze ważniejsze.
  4. Nacisk na frazy na długi ogon – interaktywna natura SGE sprawi, że tworzenie treści pod długie i złożone zapytania stanie się najlepszym sposobem na to, aby wygenerowana przez Google odpowiedź uwzględniła Twój content.

Wpływ SGE na biznes i marketing internetowy

Oczywiście SGE to nie tylko kwestie technicznego SEO. Technologia zauważalnie wpłynie także na świat biznesu i marketingu.

Jedną z często podnoszonych kwestii jest plagiat i poszanowanie praw autorskich. Niektóre analizy wskazują, że w ramach generowanych odpowiedzi Google często po prostu kopiuje treści z innych stron. To, jak Google wykorzystuje cudzy content, od długiego czasu jest dość kontrowersyjną kwestią. Przez lata wydawcy i twórcy treści zarzucali Google News, że ich oryginalne prace są brane bez odpowiedniego uznania lub rekompensaty. W kontekście SGE tego typu problemy zostaną tylko spotęgowane.

W przypadku wielu biznesów SGE stworzy zagrożenia, jak i szanse. Zapewne wiele firm będzie musiało przemyśleć swoje strategie pozyskiwania klientów oraz tego, jak prowadzą komunikację w internecie. Wszystko to będzie musiało odbywać się przy dokładnych analizach i pomiarach. Z drugiej strony Search Generative Experience zapewne otworzy wiele możliwości dla reklamodawców. Google wielokrotnie podkreśla, że chce zintegrować nowy sposób wyszukiwania informacji z reklamami, aby były jeszcze bardziej spersonalizowane i skuteczne.

Jak przygotować się na SGE?

Prawdopodobnie nie będziemy musieli długo czekać, zanim SGE trafi do Polski. W międzyczasie warto przygotować się na nadchodzące zmiany. Zobacz nasze porady:

  • twórz różnorodne typy treści, aby zwiększyć szanse na to, że Google uwzględni je w poszczególnych rodzajach zapytań;
  • monitoruj widoczność najważniejszych dla Twojej strony fraz kluczowych;
  • używaj danych strukturalnych, aby pomóc algorytmom AI lepiej zrozumieć i podsumować treść;
  • szczególnie zadbaj o optymalizację stron pod kątem konwersji. Użytkownicy, którzy nie są zadowoleni z wygenerowanej odpowiedzi i zamiast tego odwiedzają Twoją stronę, zapewne szukają dokładniejszych informacji i są na dalszych etapach w ścieżce zakupowej;
  • zdywersyfikuj źródła ruchu. Pierwsze etapy wdrożenia SGE mogą wprowadzić wiele zamieszania. Nie polegaj dlatego wyłącznie na widoczności w Google, ale korzystaj także z mediów społecznościowych, e-mail marketingu oraz przygotowuj wpisy gościnne;
  • regularnie korzystaj z generatywnej sztucznej inteligencji jak ChatGPT oraz Gemini. Postaraj się zrozumieć, jak generują odpowiedzi, jak przetwarzają informacje oraz z jakimi pytaniami mogą mieć kłopoty.
Udostępnij artykuł:
Zadbaj o pozycję swojej witryny już teraz!
Odezwij się do nas
Oceń artykuł:
0