Blog firmowy – dlaczego warto go prowadzić?

Coraz więcej firm docenia wartość content marketingu i decyduje się na prowadzenie bloga firmowego, dostrzegając w tym potencjał dotarcia do nowych klientów. Jak donosi Demand Metric, w ten sposób można zdobyć nawet o 67% więcej leadów. Postawienie na unikalne treści może się okazać jedną z najbardziej wartościowych inwestycji marketingowych.

Co to jest blog firmowy?

Blog firmowy to narzędzie, które wspiera promocję firmy, sprzedaż oraz pozwala budować relację z klientami. Co więcej, może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Samo blogowanie polega na tworzeniu i publikowaniu wpisów związanych z działalnością firmy, zwykle w formie poradnikowej, np. Jak urządzić małą kuchnię lub Co jeść, aby schudnąć itp. Blog firmowy może przybierać różne nazwy, dla niektórych firm będzie to Baza wiedzy, Porady lub Pomoc.

Prowadzenie bloga firmowego – korzyści

Wartościowe treści na stronie internetowej to źródło licznych korzyści pozwalające dodatkowo na różne formy późniejszej reklamy. Wpis z bloga może sprzedawać na Facebooku, w newsletterze czy w Google Ads. Czas i środki poświęcone na tworzenie wysokiej jakości contentu z pewnością zwrócą się w przyszłości. Sprawdź, co możesz w ten sposób zyskać.

Wizerunek eksperta

Dzięki blogowi firmowemu kreujesz wizerunek eksperta i specjalisty w danej dziedzinie. Zyskujesz w ten sposób autorytet w branży, szczególnie tej związanej z usługami. Klient, który znalazł odpowiedź na swoje zapytanie na blogu danej firmy, chętniej wejdzie z nią w interakcję, aby dokonać zakupu. Takie przedsiębiorstwo prezentuje się jako wiarygodne, godne zaufania, a do tego profesjonalne.

Poza tym blog firmowy to narzędzie pomocne dla działu sprzedaży, ponieważ jego pracownicy w odpowiedzi na zgłoszenia klientów mogą wysyłać odnośniki do konkretnych wpisów. A w związku z tym, że konsument zdążył już lepiej poznać ofertę przedsiębiorstwa, późniejsza rozmowa handlowa będzie prawdopodobnie bardziej efektywna.

Poznanie potrzeb klientów

Tworząc treści na firmowy blog, należy jak najlepiej poznać potrzeby swoich klientów. W tym celu warto stworzyć tzw. personę, czyli wzór potencjalnego klienta, określając jego dane demograficzne (płeć, wiek, miejsce zamieszkania), codzienne rytuały, problemy, obawy czy aspiracje. W ten sposób nie tylko stworzysz jeszcze skuteczniejszy content, ale i wyciągniesz ciekawe wnioski, dzięki którym poprawisz jakość produktów, czy wprowadzisz nową funkcjonalność.

Długotrwałe rezultaty

Życie pojedynczego artykułu nie kończy się wraz z publikacją na blogu i promocją na fanpage’u. W rzeczywistości zaczyna on dopiero z czasem zdobywać swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Ruch i potencjalnych klientów z danego posta można zdobywać przez kolejne tygodnie, miesiące, a nawet lata. W rzeczywistości najlepiej sprzedają starsze artykuły.

Według serwisu Hubspot ok. 70% miesięcznego ruchu na stronie nie pochodzi wcale z wpisów powstałych w danym miesiącu, ale tych stworzonych znacznie wcześniej. Podobnie jest z leadami. Około 90% leadów generowanych każdego miesiąca pochodzi z artykułów napisanych przed wieloma miesiącami, a nawet latami. Są one nazywane evergreenami, czyli ponadczasowymi treściami, które napędzają ruch przez długi czas. Badania Hubspot pokazują, że 1 na 10 wpisów ma szansę stać się takim właśnie wpisem.

Wyższa konwersja i sprzedaż

W związku z tym, że na blog firmowy trafia najwięcej ruchu organicznego, warto tak opracować artykuł, aby generował leady. Dlatego dobrą praktyką jest wstawianie na końcu tekstu wezwania do działania, tzw. call to action. Najlepiej, aby miało ono związek z tematem wpisu. Jeżeli dotyczy on najlepszych platform e-commerce, dodaj CTA w postaci “Chcesz stworzyć sklep internetowy, który sprzedaje? Poznaj naszą ofertę”.

Możesz również wykorzystywać pustą przestrzeń do zamieszczania banerów. Jest szansa, że ktoś, kto czyta blog, zwróci również uwagę na dodatkowe informacje w sidebarze, z którymi będzie chciał się zapoznać, a to już krótka droga do pozyskania kolejnego klienta.

Social media

Dzięki udostępnianiu treści w social mediach możesz pozytywnie wpłynąć na ruch organiczny. Klient zainteresowany postem na Facebooku czy Twitterze, prawdopodobnie kliknie link i odwiedzi stronę, aby poznać szczegóły. Content na blogu jest więc gotowym materiałem, by zaznaczyć swoją obecność w mediach społecznościowych. Nie trzeba tworzyć nowej treści, wystarczy wypromować tę dostępną na blogu. Poprzez publikacje w social media budujesz także społeczność wokół swojej marki.

Praktycznym rozwiązaniem jest również stworzenie sekcji z powiązanymi wpisami, gdzie użytkownik znajdzie odpowiedź na pokrewne tematy. W ten sposób zostanie dłużej na stronie, a Twoją markę obdarzy większym zaufaniem, widząc w niej eksperta i autorytet w swojej dziedzinie.

blog infakt
Blog firmowy Infakt.pl

Newsletter

Tworzenie treści na blog firmowy to również gotowy materiał na newsletter. Warto rozważyć promocję wartościowego contentu za pomocą e-mail marketingu. Dzięki temu nie tylko będziesz zwiększał wiarygodność swojej marki, ale również korzystnie wpłyniesz na sprzedaż, ponieważ wbrew pozorom newslettery wciąż są kanałem, który sprzedaje. A jeżeli klient, oprócz perswazyjnej zachęty do zakupu, otrzyma praktyczną wiedzę, tym chętniej zdecyduje się na nabycie produktu lub usługi.

Poza tym właśnie przeczytanie przez nowego użytkownika nieznającego dotąd Twojej firmy przydatnego artykułu na blogu może spowodować, że zdecyduje się on na subskrypcję. W ten sposób baza potencjalnych leadów się będzie się rozrastać, co można wykorzystać do stworzenia ciekawej kampanii marketingowej.

Blog firmowy a pozycjonowanie

Blog firmowy to niemal niezbędne narzędzie dla pozycjonowania. Bez content marketingu osiąganie wysokich wyników w Googlach mija się właściwie z celem. Artykuły umożliwiają wykorzystywanie fraz z długiego ogona, np. tanie żelazko ze stacją parową lub szybkie ciasto z malinami mrożonymi. We wpisach można również operować konkretnymi zapytaniami, odpowiadając na wpisywane do wyszukiwarki frazy użytkowników, np. Kuchnia – co położyć zamiast kafelek?

Artykuły na bloga firmowego to także źródło naturalnych linków. Użytkownik, który natknął się na wartościowy wpis, chętnie podzieli się nim w social mediach. Poza tym blog to wsparcie dla linkowania wewnętrznego. Roboty wyszukiwarki łatwiej identyfikują najważniejsze podstrony, a użytkownicy znajdują odnośniki do innych pokrewnych tematów.

Warto podkreślić, że Google docenia serwisy, gdzie publikowana jest regularnie nowa treść. Takie strony są wyżej premiowane w wynikach wyszukiwania. A mogą być jeszcze wyżej, jeśli działania content marketingowe uzupełnisz o zdjęcia, infografiki czy tutoriale wideo. Odpowiednia optymalizacja wpisów blogowych wpływa korzystnie nie tylko na pozycjonowanie bloga firmowego, ale i całej witryny.

W pisaniu artykułów pod SEO warto również uwzględnić topical authority, które pozwoli wyczerpać dany temat, a nie jedynie skupiać się na frazach. Takie teksty Google uznaje za eksperckie i są chętniej wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Jak często pisać artykuły na bloga?

Według badań Hubspot firmy, które blogują 15 razy w miesiącu, mogą liczyć na 5 razy więcej ruchu niż te, które tego nie robią. Poza tym już te firmy, które prowadzą bloga tylko 1-2 razy w miesiącu, generują 70% więcej leadów. Stawka jest więc wysoka i liczy się tu głównie systematyczność. Ci, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki w content marketingu, powinni początkowo publikować ok. 2-3 wpisy w tygodniu, aby zyskać widoczność w sieci. Zdaniem ekspertów zalecana częstotliwość publikacji to dwa artykuły tygodniowo. Choć zakładając blog firmowy, warto przygotować sobie wcześniej pulę wpisów bazowych, które wyjaśnią główne problemy, poruszą podstawowe tematy. Będzie to dobry punkt wyjścia dla dalszych, systematycznych publikacji.

Skąd brać tematy na firmowy blog?

Jeżeli szukasz tematów na artykuły, aby móc skutecznie prowadzić blog firmowy, możesz do tego celu wykorzystać kilka praktycznych narzędzi:

  • Google Trends – pozwala sprawdzić, które frazy stają się coraz bardziej popularne i które są najczęściej wyszukiwane.
  • Google Analytics – jeżeli Twoja strona internetowa nie ma jeszcze podpiętej analityki, powinieneś to zrobić jak najszybciej, bo w ten sposób możesz zyskać cenne informacje na temat tego, czego na Twojej witrynie szukają użytkownicy.
  • Wyszukiwarka Google – sam Google jest w stanie również dostarczyć podpowiedzi na temat tego, czego użytkownicy szukają w sieci. Wyświetlają się one w polu wyszukiwania i na końcu strony w sekcji Podobne wyszukiwania.

 

autouzupełnianie w wyszukiwarce google

podobne wyszukiwania

  • Answer The Public – dzięki tej darmowej aplikacji internetowej, będziesz mógł znaleźć semantycznie powiązane tematy, które mogą okazać się dobrym pomysłem na nowe treści na blogu.
  • YouTube – wiele osób zapomina, że serwis YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka świata. I nie trzeba wcale stać się youtuberem, by korzystać z potencjału tej platformy. Wystarczy wpisać frazę związaną z Twoją działalność, by sprawdzić, co ciekawego udało się do tej pory stworzyć w formie wideo. W ten sposób być może natkniesz się na ciekawy temat na artykuł.

Oprócz korzystania z konkretnych narzędzi warto również obserwować, co publikuje konkurencja. Nie chodzi tu o kopiowanie treści, ale szukanie inspiracji. Dobrym źródłem wiedzy okaże się również user generated content, czyli komentarze pod wpisami na Twoim blogu, w social mediach czy opinie klientów.

Blog firmowy – przykłady

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na to, aby prowadzić blog firmowy. I nie są to tylko podmioty z dużymi budżetami, ale coraz częściej małe i średnie firmy, które w ten sposób budują swoją widoczność w sieci. Oto kilka blogów firmowych, na których można się wzorować.

Kuchnia Lidla

Lidl znany jest ze swoich skutecznych działań marketingowych. Jednym z nich jest blog, na którym można znaleźć wiele przepisów kulinarnych oraz praktyczne wskazówki dotyczące gotowania. Nic dziwnego, że blog Lidla ma ok. 1 mln ruchu miesięcznie.

blog firmowy Kuchnia Lidla

Castorama

Blog Castoramy, występujący pod nazwą Porady i inspiracje, to doskonały przykład tego, jak tworzenie contentu wspiera proces pozycjonowania. Kilka lat temu tej znanej sieci udało się w ten sposób wyprzedzić swojego głównego konkurenta i tendencja ta utrzymuje się do dziś.

blog firmy Castorama

Apteka Gemini

Tego, jak odpowiadać na potrzeby klientów, można się również uczyć z bloga sieci aptek Gemini. Użytkownik znajdzie tam odpowiedź na właściwie każdy problem związany z szeroko rozumianą tematyką zdrowotną.

Sekcja contentowa w sklepie Gemini

Jak założyć bloga firmowego?

Blog firmowy można założyć w katalogu lub subdomenie strony internetowej. Pierwsze rozwiązanie jest częstsze – blog znajduje się wówczas w takim samym adresie jak strona główna, stanowiąc tylko jej osobną podstronę. Link umieszczany jest zwykle w menu głównym lub footerze. Warto podkreślić, że plusem takiego rozwiązania jest wzmocnienie całej witryny pod kątem SEO.

Jeżeli chcesz traktować blog firmowy jako osobną witrynę lub wolisz poruszać inne tematy niż wskazywałby na to zakres Twoich usług, to lepiej założyć blog w subdomenie. Z takiego rozwiązania skorzystał na przykład serwis pracuj.pl, którego blog znajduje się w subdomenie porady.pracuj.pl.

Prowadzenie bloga – samodzielnie czy z agencją?

Prowadzenie bloga firmowego to niewątpliwie czasochłonne i wymagające zaangażowania zajęcie. Tym bardziej że liczy się tu systematyczność. Poza tym nawet pracownik, który jest najlepszym specjalistą w swojej dziedzinie, prawdopodobnie może nie poradzić sobie z samym copywritingiem czy optymalizacją SEO. Dlatego, jeśli nie masz odpowiednich zasobów, aby robić to dobrze, lepiej powierzyć to zadanie specjalistom.

Pamiętaj jednak, że jako firma powinieneś dzielić się z agencją swoją wiedzą na temat usług i klientów. Czasem niepozorna informacja może lepiej dopasować komunikację do poszczególnych etapów zakupowych. Skorzystanie z usług profesjonalnej agencji gwarantuje natomiast stworzenie kompleksowej strategii content marketingowej, jej realizację, a także analizę wyników, dlatego lepiej zaufać specjalistom. Tym bardziej że jako firma możesz mieć tendencję do pisania o tym, co interesuje Ciebie, a nie Twoich klientów.

Blog firmowy – podsumowanie

Wysiłek wkładany w tworzenie unikalnych treści procentuje dopiero po dłuższym czasie, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość. Blog firmowy wciąż pozostaje jednym z najbardziej efektywnych narzędzi content marketingowych. Buduje wizerunek eksperta, wspiera pozycjonowanie, a także pozwala na prowadzenie szeregu innych kampanii w sieci.

Poleć tekst:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót na górę