Ambush marketing: czym jest i jak działa?

blog-banner-bee

Ambush marketing to niekonwencjonalny sposób promowania swojego przekazu i docierania do klientów. Na czym dokładnie polega? Jakie są jego zalety i wady oraz jak wygląda w praktyce? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Marketing podstępny

Ambush marketing – czym jest?

Ambush marketing (termin tłumaczony jest na marketing zasadzkowy/podstępny) to strategia promocyjna, w której twórca reklamy próbuje skojarzyć swoją markę z wydarzeniem/miejscem/komunikatem, do którego nie posiada oficjalnych praw sponsoringowych/reklamowych.

W ten sposób da się wykorzystać popularność i zasięg cudzego przekazu reklamowego lub wydarzenia, aby ujawnić lub wzmocnić swój, ponosząc przy tym niższe koszty.

Działania z zakresu ambush marketingu mogą obejmować różnorodne formy komunikacji marketingowej. Zwykle są to takie, które pozwalają uzyskać dużą widoczność i zasięg jak billboardy, spoty radiowe czy organizowane w konkretnych miejscach akcje reklamowe.

Jak działa ambush marketing?

Celem ambush marketingu jest niejako skradzenie widoczności innego promującego się podmiotu. Żeby jednak taka zasadzka w ogóle się opłacała, potencjalnie uzyskana widoczność musi być spora. Z tego powodu ambush marketing jest często przeprowadzany podczas popularnych wydarzeń sportowych jak Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, Olimpiada czy Super Bowl.

Przykładowo w trakcie Igrzysk Olimpijskich w Atlancie w 1996 roku firma Nike zdecydowała się na strategiczne umiejscowienie swojej reklamy. Kupiła budynek znajdujący się blisko wioski olimpijskiej, na którym umieściła wielkoformatowy baner reklamowy – był on dzięki temu doskonale widoczny ze stadionu.

Oprócz tego, mimo że oficjalnym sponsorem wydarzenia był Reebok, to Michael Johnson, który zdobył złote medale w biegach na 200 i 400 metrów, nosił obuwie marki Nike. Co więcej, sportowiec eksponował buty popularnej marki, zawieszając je na szyi podczas sesji zdjęciowej do okładki czasopisma Time.

Przykład marketingu podstępnego

Źródło

Co ciekawe, powyższe przypadki zastosowania ambush marketingu w wykonaniu Nike zostały uznane za niestosowne, co doprowadziło do powstania licznych regulacji związanych z promocją marek podczas Olimpiady.

Jakie zatem techniki można wyróżnić w przypadku marketingu zasadzkowego? Omówmy główne z nich.

  • Bezpośredni ambush marketing – marka stara się celowo zaprezentować tak, jakby była w pełni związana z wydarzeniem, choć nie wykupuje bezpośrednich praw i przestrzeni reklamowych,
  • pośredni ambush marketing – marka pośrednio łączy się z wydarzeniem/komunikatem, aby zwiększyć świadomość i promować swój produkt, np. używając podobnych obrazów, symboli i haseł,
  • agresywny ambush marketing – marka bezpośrednio atakuje konkurencyjną markę, aby zwiększyć swoją rozpoznawalność,
  • doczepny ambush marketing – firma nie jest oficjalnie powiązana z danym wydarzeniem/komunikatem, ale stara się „doczepić” do niego na inne sposoby. Przykładowo restauracja położona blisko miejsca organizacji prestiżowej wystawy sztuki nie ma oficjalnych powiązań z tym wydarzeniem, ale tworzy i promuje specjalne menu inspirowane okresem historycznym, z którego pochodzą przedstawiane dzieła,
  • samozasadzka – marka ma pewne prawa związane z oficjalną umową sponsorską, ale wykracza poza nie (np. oprócz wywieszenia plakatów w ich pobliżu dodatkowo rozdaje jeszcze gadżety).

Zalety ambush marketingu

Marketing zasadzkowy odznacza się wieloma zaletami.

  • Wykorzystanie trendów – marketing zasadzkowy z natury wymaga „doczepienia się” do aktualnych trendów i popularnych wydarzeń. Takie działania pozwala natychmiastowo zyskać widoczność,
  • twórcza swoboda i elastyczność – taki typ kampanii oferuje kreatywną swobodę, która daje możliwość eksperymentowania z różnorodnymi strategiami,
  • zapadający w pamięć przekaz – dzięki kreatywności i często zaskakującemu wykonaniu kampanie realizowane w ramach ambush marketingu zwykle bardziej wyróżniają się na tle konkurencji i pozostają w pamięci na dłużej niż standardowe reklamy,
  • możliwość oszczędzenia wydatków – wróćmy do wcześniejszego przykładu. Wynajęcie baneru reklamowego poza stadionem olimpijskim jest na pewno tańsze niż wykupienie powierzchni na samym obiekcie. W ten sposób firma Nike zapewniła sobie świetną widoczność, ale niskim kosztem,
  • budowanie relacji z odbiorcami – ambush marketing często przekłada się na dyskusje, żarty i memy. Sprzyja to budowaniu społeczności wokół marki i pozwala firmie stworzyć bardziej zapadający w pamięć wizerunek.

Wady ambush marketingu

Warto pamiętać o tym, że ambush marketing ma też pewne wady.

  • Problemy prawne – marketing zasadzkowy często balansuje na krawędzi przepisów, jeśli chodzi o prawa własności, prawa intelektualne, umowy reklamowe, lokowanie produktów oraz działania z zakresu nieuczciwej konkurencji,
  • możliwe negatywne reakcje – ambush marketing potrafi wzbudzić negatywne reakcje u konkurencji i docelowych odbiorców, którzy mogą być zniesmaczeni „wtykaniem” przekazu reklamowego i niestandardowymi formami promocji,
  • wysokie koszty realizacji – ambush marketing zwykle wymaga dużych kosztów. Kreatywne umiejscawianie „zasadzek” związanych z komunikatem/przestrzenią reklamową konkurencji z reguły musi odbywać się na szeroką skalę i przez długi czas. Z tego powodu na takie strategie pozwalają sobie tylko duże firmy, wybierając w tym celu nieliczne, szczególnie popularne wydarzenia i trendy,
  • trudności w obliczeniu zwrotu z inwestycji – ustalenie ROI z kampanii marketingu zasadzkowego może być bardzo trudne, a czasem nawet niemożliwe. Problemy sprawia już samo wybranie i pomiar istotnych metryk jak odwiedziny na stronie internetowej, rozpoznawalność marki czy zwiększenie sprzedaży,
  • brak skuteczności w niektórych branżach – powyższe problemy sprawiają, że z ambush marketingu lepiej nie korzystać w przypadku niektórych branż (zwłaszcza B2B). Strategia sprawdza się raczej w kontekście marek, które docierają do masowego odbiorcy (jak branża motoryzacyjna i spożywcza).

Przykłady ambush marketingu

Omówmy kilka dodatkowych przykładów tego, jak ambush marketing może wyglądać w praktyce.

  1. American Express (Amex) vs Visa

    Początki ambush marketingu sięgają roku 1986, kiedy to American Express (Amex) rywalizował z Visą – oficjalnym sponsorem Letnich Igrzysk Olimpijski w Seulu w 1988 roku.

    American Express opublikował reklamy zawierające zdjęcie z ceremonii otwarcia Igrzysk Azjatyckich, które odbyły się w 1986 roku w tym samym mieście z podpisem „Amex wita Cię w Seulu”. Reklama miała na celu wprowadzenie odbiorców w błąd, aby myśleli, że jest to zdjęcie z ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich i że to American Express jest właśnie oficjalnym sponsorem wydarzenia.

    Jerry Welsh, który w latach 80-tych był kierownikiem ds. globalnych działań marketingowych w American Express, odnosząc się do tych wydarzeń, ukuł właśnie termin „ambush marketing”.

  2. Audi vs BMW

    Gdy BMW zorganizowało w 2009 roku rajd w Wisconsin, promowało go hasłem sugerującym nadmierną ostrożność – „Rajd BMW z dwoma pobliskimi centrami serwisowymi. Co dalej, sanitariusze na turnieju szachowym?”.

    Audi dostrzegło w tym doskonałą okazję do przeprowadzenia akcji marketingu zasadzkowego. Firma umieściła dwa własne billboardy z przekazem „Szachy? Nie, dziękuję. Wolę prowadzić”, a następnie „Twój ruch, BMW”.

    Tego typu grzeczna rywalizacja trwała nieco dłużej i jest ciekawym przykładem tego, jak marketing zasadzkowy może działać w przestrzeni publicznej.

    Audi vs BMW - przykład ambush marketingu
  3. Rona i Apple

    W 2010 roku w Montrealu Apple postawiło billboard reklamujący nowy iPod Nano, na którym widać było dziewięć iPodów Nano w różnych kolorach, z których „spływała” farba.

    Przedsiębiorstwo Rona, czyli kanadyjski sprzedawca i dystrybutor narzędzi, materiałów budowlanych oraz produktów do renowacji domu zajmujący się także recyklingiem farb, postanowił wykorzystać tę okazję na zorganizowanie ambush marketingu.

    Firma umieściła pod billboardem należącym do Apple swój billboard z dokładnie takimi samymi kroplami farby spadającymi do puszek z napisem „Recyklingujemy pozostałości farby”.

    Przykład ambush marketingu
Udostępnij artykuł:
Zastanawiasz się nad działaniami marketingowymi?
Doradź się specjalistów!
Oceń artykuł:
0