Wytyczne SEO dla nowej strony internetowej. 6 wskazówek

blog-banner-bee

Jak pozycjonować nową witrynę? Jeśli odpowiednio podejdziesz do tego zadania, będziesz w stanie nadać dobry start swojej stronie. W tym artykule omówimy 6 przydatnych wytycznych.

Wytyczne SEO dla nowej strony

Dlaczego pozycjonowanie nowej strony jest ważne?

Nowo utworzona witryna stanowi co najwyżej dobrą wizytówkę dla Twojej firmy. Jej marketingowy potencjał jest jednak bardzo ograniczony, jako że nie ma jeszcze zaindeksowanych treści, ani nie zbudowała profilu linków. W rezultacie z punktu widzenia Google nie odznacza się szczególnym autorytetem.

Pozycjonowanie nowej witryny może przynieść jednak wiele korzyści w postaci:

  • widoczności i ruchu – SEO to jeden z głównych sposobów na zdobycie ruchu organicznego;
  • jakości ruchu – same odwiedziny to nie wszystko. Gdy będziesz miał na uwadze wytyczne SEO, przyciągniesz odwiedzających, którzy mają większą szansę na zostanie klientami;
  • reputacji i zaufania – gdy włożysz wysiłek w optymalizację, Google zacznie bardziej ufać Twojej stronie. Jeśli z kolei witryna będzie dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania, podobne zaufanie zyskasz także ze strony użytkowników.

Wymienione wcześniej korzyści SEO są dość uniwersalne. Dlaczego jednak warto zainwestować środki w pozycjonowanie nowej witryny z długoterminowej perspektywy?

  1. Właściwa struktura – dobrze zaprojektowana strona jest przyjazna dla użytkowników i Google. Dla przykładu, dzięki odpowiedniej strukturze linkowania wewnętrznego web crawlery nie napotykają problemów przy sczytywaniu i indeksowaniu zawartości witryny.
  2. Organizacja i optymalizacja contentu – gdy zaczniesz intensywnie inwestować w content marketing, na pewno docenisz to, że zadbałeś o SEO dla nowej strony. Dzięki odpowiednim fundamentom nowa treść nie wpłynie negatywnie na szybkość działania witryny. Oprócz tego i użytkownicy, i Google nie będą mieć problemu z jej znalezieniem.
  3. Zapobieganie przyszłym problemom technicznym – przygotowanie odpowiednich fundamentów SEO już na samym początku pomoże zapobiec pewnym problemom. Przykładowo (jak omówimy to w dalszej części artykułu) zły wybór hostingu potrafi znacząco sabotować wszelkie wysiłki SEO.
  4. Zapobieganie ewentualnym karom od Google – łamanie pewnych zaleceń od Google może poskutkować nałożeniem na stronę filtru ręcznego lub algorytmicznego. Taka kara w dotkliwy sposób pogarsza widoczność witryny lub nawet doprowadza do usunięcia jej z indeksu. Jeśli jednak od samego początku będziesz mieć na uwadze wytyczne SEO, unikniesz tego scenariusza.

Wytyczne SEO dla nowej strony a Google

Co Google ma do powiedzenia, jeśli chodzi o wytyczne SEO dla nowych stron? W przewodniku o optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek możemy przeczytać, że:

Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) często polega na wprowadzaniu niewielkich modyfikacji w zakresie wybranych elementów witryny. Zmiany te, analizowane pojedynczo, mogą sprawiać wrażenie drobnych, przyrostowych ulepszeń, ale w połączeniu z innymi optymalizacjami mogą mieć zauważalny wpływ na wygodę użytkowników oraz uzyskiwane przez nich bezpłatne wyniki wyszukiwania.

Przytoczone wytyczne podkreślają ważną kwestię. Wiele z początkowych działań SEO dla nowych stron będzie wydawać się nieistotnych, jednak z biegiem czasu zaczną przynosić coraz to widoczniejsze rezultaty.

Jakie inne wytyczne warto jeszcze przytoczyć? W wymaganiach technicznych wyszukiwarki Google możemy znaleźć takie informacje:

  • Googlebot nie jest zablokowany – jest w stanie znaleźć stronę i uzyskać dostęp;
  • strona działa prawidłowo – nie zwraca kodu błędu, a raczej wyświetla się z kodem stanu HTTP 200 (success);
  • strona zawiera treści, które da się zindeksować – oznacza to, że content nie jest zakwalifikowany jako spam i znajduje się w plikach obsługiwanych przez Google.

6 wytycznych SEO dla nowej strony

Przeanalizujmy zatem bliżej wytyczne SEO, które powinna mieć na uwadze każda nowa strona:

  1. Właściwa domena

    Odwiedzający będą postrzegać Twoją witrynę jako bardziej profesjonalną, jeśli w domenie zawrzesz nazwę swojej firmy.

    Dla kontrastu nie ma sensu starać się zawierać w niej ciągu powiązanych fraz kluczowych np. www.księgowość-małefirmy.pl. Wygląda to źle i spamersko.

    Ogólnie rzecz biorąc, słowa kluczowe w nazwie domeny nie są już tak ważne, jak kiedyś. We wrześniu 2012 roku Google wprowadziło aktualizację Exact Match Domain (EMD – domeny o dopasowaniu ścisłym).

    Przewodnik po systemach rankingowych wyszukiwarki Google tak opisuje tę kwestię:

    Nasz system domen o dopasowaniu ścisłym działa jednak tak, aby nie przypisywać zbyt dużego udziału treściom przechowywanym w domenach, które zostały zaprojektowane po to, aby dokładnie pasowały do określonych zapytań.

    Ktoś może np. utworzyć nazwę domeny zawierającą słowa „najlepsze-miejsca-na-obiad”, licząc na to, że w ten sposób uzyska wyższą pozycję treści w rankingu. Nasz system dostosowuje się do takich sytuacji.

  2. Odpowiedni serwer

    Gdy chcesz zadbać o pozycjonowanie nowej witryny, miej na uwadze następujące kwestie dotyczące hostingu:

    • lokalizacja serwera – fizyczna lokalizacja serwera może mieć wpływ na szybkość ładowania. Jeśli przykładowo zamierzasz targetować klientów głównie z USA, serwer powinien znajdować się w Ameryce Północnej, a nie w Europie;
    • typ serwera – hosting współdzielony to najtańsza opcja, jednak w takiej konfiguracji zasoby serwera są współdzielone z innymi użytkownikami. Potrafi to prowadzić do spadków wydajności strony. Lepsze (choć droższe) wybory to indywidualny serwer lub VPS;
    • uptime – uptime odnosi się do czasu, przez jaki serwer jest sprawny i działa. Pożądana wartość to 99,99%. Częsty downtime może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie strony;
    • bezpieczeństwo – dostawca hostingu będzie miał duży wpływ na zakres dostępnych środków bezpieczeństwa i prostotę ich konfiguracji. Pamiętaj, że certyfikat SSL to konieczność z punktu widzenia Google.
  3. Konfiguracja niezbędnych narzędzi

    Jeśli chcesz monitorować, czego na bieżąco potrzebuje nowa strona z obszaru pozycjonowania, musisz korzystać z różnych narzędzi SEO. Podstawowe z nich to:

    • Google Search Console – analiza różnych technicznych aspektów funkcjonowania strony;
    • Google Analytics – monitorowanie ruchu, zachowania użytkowników, konwersji i wiele więcej;
    • Senuto/SEMSTORM/Ahrefs – tego typu zewnętrzne narzędzia SEO pozwalają monitorować widoczność na poszczególne frazy, wyszukiwać słowa kluczowe, jak i analizować konkurencję;
    • Google PageSpeed Insights – narzędzie od Google do monitorowania szybkości ładowania strony.
  4. Zaplanowanie struktury strony

    Zanim zaczniesz tworzyć i optymalizować witrynę, przygotuj jej szkielet. Możesz zacząć od:

    • strony głównej z najważniejszymi informacjami o firmie i linkami do pozostałego contentu;
    • strony z listą usług/produktów;
    • strony kontaktowej, która zawiera np. formularz do wysyłania zapytań ofertowych.

    Jeśli zamierzasz prowadzić blog, warto także zaplanować jego zawartość i ustalić odpowiednie kategorie tematyczne. Podczas realizowania tego kroku polecamy planować strukturę menu, żeby witryna była zrozumiała i przyjazna dla użytkowników.

    Trzymanie się takich wytycznych niesie ze sobą 3 główne korzyści:

    1. Będziesz w stanie organizować content tak, aby był dostosowany pod Google i użytkowników.
    2. Wczesny szkic architektury strony pomoże ustalić, ile podstron i o jakim rozmiarze będziesz potrzebować.
    3. Szkielet witryny posłuży jako punkt wyjścia do tworzenia przekierowań wewnętrznych.
  5. Dobranie fraz kluczowych

    Zanim zaczniesz wypełniać stronę contentem, zastanów się, jakich fraz używają potencjalni odwiedzający. Przeanalizuj następujące pytania:

    • Czego dotyczy moja strona?
    • Czym charakteryzuje się moja oferta?
    • Kto jest moim docelowym odbiorcą?
    • Jakimi powiązanymi pytaniami lub zagadnieniami mogą interesować się docelowi odbiorcy?

    Następnie, korzystając z odpowiednich narzędzi SEO, postaraj się znaleźć frazy kluczowe, pod które warto przygotować treści.

  6. Analiza konkurencji

    Jeśli chcesz szybko ustalić, jakie wytyczne warto mieć na uwadze, przeanalizuj konkurencję. Gdy bliżej przyjrzysz się stronom, które w Twojej niszy odniosły sukces, dowiesz się, jakie zadania traktować priorytetowo.

    Oprócz tego pamiętaj, że to, jak konkurencyjna jest dana nisza, powinno wpłynąć na Twoją strategię. Pamiętaj, że SEO nie funkcjonuje w próżni. Jeśli podejmujesz działania bez zrozumienia swojej branży, będziesz po prostu odhaczać kolejne wytyczne z listy. Zamiast tego lepiej w przemyślany sposób dostosowywać podejmowane kroki.

Podsumowanie

Przypomnijmy pokrótce najważniejsze kwestie omówione w artykule.

Dlaczego nowe strony powinny poświęcić szczególną uwagę wytycznym SEO?

Strona, która starannie uwzględnia wytyczne SEO od samego początku swojego istnienia, tworzy świetny fundament na przyszłość. Pomoże on zadbać o właściwą strukturę witryny oraz organizację contentu. Pozwoli także uniknąć problemów technicznych i znacząco zmniejszy ryzyko otrzymania kary od Google.

Co prawda, niektóre wytyczne mogą wydawać się drobne i nieistotne. Google podkreśla jednak, że takie przyrostowe zmiany z biegiem czasu przynoszą zauważalne efekty.

O jakich wytycznych w kontekście SEO powinieneś pamiętać, tworząc nową stronę internetową?

W artykule przybliżyliśmy następujące zalecenia:

  1. Dobór odpowiedniej domeny – nie musi koniecznie zawierać fraz kluczowych.
  2. Wybór serwera – ważne są takie czynniki jak lokalizacja, typ, uptime oraz bezpieczeństwo.
  3. Konfiguracja narzędzi SEO – jedne z ważniejszych to Google Search Console i Google Analytics.
  4. Struktura strony – umiejętne zaplanowanie struktury pomoże m.in. w organizacji contentu.
  5. Frazy kluczowe – dobierz takie frazy, dzięki którym będziesz mógł trafić do docelowej grupy użytkowników.
  6. Analiza konkurencji – dokładna analiza konkurencji pomoże Ci szybko ustalić, jakie działania warto zastosować w kontekście własnej strony i niszy. Dzięki niej będziesz także w stanie szybko dostosowywać się w odpowiedzi na zmiany rynkowe.
Udostępnij artykuł:
Chcesz dobrać działania do swojej nowej strony internetowej?
Zgłoś się do specjalistów SEO
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 5