Statystyki strony mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji dotyczących tego, jak funkcjonuje witryna – nie tylko Twoja, ale także konkurencji. Jakie statystyki stron www zwykle się śledzi? Dlaczego warto je monitorować? Za pomocą jakich narzędzi gromadzić tego typu informacje? Tego dowiesz się w tym artykule.
Statystyki stron internetowych – jakie dane warto mierzyć?
Statystyki strony internetowej to dane ilościowe dotyczące wydajności danej witryny oraz tego, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcje. Informacje te pomagają firmom, marketerom i webmasterom podejmować lepsze decyzje dotyczące jej optymalizacji, strategii reklamowych oraz tworzenia contentu.
Statystyki witryny można podzielić na kilka głównych kategorii:
- Statystyki odwiedzin – unikatowi użytkownicy, wyświetlenia strony, sesje.
- Pozyskanie ruchu – widoczność na poszczególne frazy kluczowe, domeny przekierowujące, ruch z mediów społecznościowych, współczynnik klikalności.
- Oglądalność stron/jakość odwiedzin – średni czas trwania sesji, liczba stron na sesję.
- Demografia użytkowników – lokalizacja odwiedzających, płeć i wiek, wykorzystywane urządzenia i przeglądarki.
Dlaczego warto sprawdzać statystyki strony?
Przeanalizujmy kilka głównych powodów, dla których warto analizować statystyki strony:
- Monitorowanie trendów i zmian – analiza ruchu internetowego i liczby wyświetleń pomaga dostrzec zmiany w trendach oraz w zachowaniach użytkowników. Dzięki temu firmy mogą dostosować swoje strategie, aby uzyskać lepsze wyniki.
- Podejmowanie lepszych decyzji biznesowych – dokładnie gromadzone statystyki strony internetowej pozwalają pewnie i świadomie podejmować różne decyzje dotyczące oferty, komunikacji marketingowej oraz brandingu.
- Optymalizacja techniczna – dokładna analityka to jeden z pierwszych kroków do monitorowania i regularnego poprawiania technicznych aspektów funkcjonowania witryny jak szybkość ładowania, przekierowania i indeksowanie.
- Optymalizacja budżetu marketingowego – monitorowanie ruchu na stronie, liczby odsłon oraz ich źródeł pomaga zidentyfikować najefektywniejsze inwestycje marketingowe, pozwalając firmom na sprawne wykorzystanie budżetów i usprawnianie ROI.
- Odkrywanie zainteresowań i preferencji konsumentów – segmentacja danych o ruchu internetowym daje wgląd w zachowania odwiedzających. Dzięki temu będziesz w stanie ustalić, czy Twój content wzbudza zainteresowanie, a call to actions faktycznie pobudzają do działania.
- Optymalizacja niewykorzystywanych źródeł ruchu – monitorowanie źródeł ruchu może ujawnić regiony geograficzne, języki i grupy docelowe klientów, na których warto się skupić, by wykorzystać ich potencjał.
- Identyfikacja elementów strony wymagających poprawy – dane dotyczące ruchu na stronie internetowej i liczby odsłon ujawniają obszary wymagające poprawy, co pozwala szybciej rozwiązać problemy oraz usprawnić ogólną strategię marketingową.
- Śledzenie ścieżki zakupowej klientów – dokładnie mierzone statystyki strony dotyczące zachowań użytkowników w witrynie pomagają określić, na jakich etapach w ścieżce zakupowej się znajdują. Taka analiza pozwoli z kolei ustalić, które elementy i w jaki sposób poprawić.
- Opracowanie efektywnych planów strategii content marketingowej – analiza tego, jaki content skutecznie pozyskuje ruch, pozwoli w dłuższej perspektywie opracowywać lepsze plany treści.
- Poprawa doświadczenia klienta – statystyki strony www można wykorzystać, aby zaadresować główne czynniki, które w negatywny sposób wpływają na doświadczenie klienta i siłą rzeczy przekładają się także na konwersje.
Jak sprawdzić statystyki swojej strony?
Istnieją strony ze statystykami, które pozwolą Ci jeszcze lepiej analizować swoje działania. Zobacz kilka sprawdzonych narzędzi.
-
Statystyki w Google Analytics
Oto przykładowe statystyki dla strony, jakie można przeanalizować za pomocą Google Analytics:
- Użytkownicy – liczba unikatowych użytkowników odwiedzających witrynę w określonym czasie (zwykle 7 dni).
- Szczegóły sesji – liczba interakcji użytkowników z witryną w określonym czasie (zwykle 30 minut), takich jak wyświetlenia strony, kliknięcia linku lub zakup produktu.
- Współczynnik odrzuceń – procent użytkowników, którzy opuszczają witrynę bez dokonania żadnej interakcji (np. otworzenia nowej strony lub udostępnienia treści w mediach społecznościowych).
- Współczynnik wyjść – procent użytkowników, którzy opuszczają witrynę po zapoznaniu się tylko z jedną stroną (niezależnie od tego, czy dokonali interakcji, czy nie).
- Czas trwania sesji – średni czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie.
- Aktywni użytkownicy w tej chwili – liczba użytkowników, którzy są obecnie aktywni na stronie.
- Ruch z wyszukiwania bezpłatnego – ilość ruchu organicznego pochodzącego z wyszukiwarek.
- Ruch z mediów społecznościowych – ilość odwiedzin z takich platform jak Facebook i Twitter.
- Ruch bezpośredni – oznacza odwiedziny, które mają miejsce, gdy użytkownik bezpośrednio wprowadzi adres URL witryny lub otworzy ją za pomocą zakładki.
- Niepowtarzalne odsłony – liczba unikatowych użytkowników, którzy obejrzeli co najmniej jedną stronę na Twojej witrynie.
- Średni czas na stronie – średni czas spędzony przez użytkowników na oglądaniu jednej podstrony.
Jak sprawdzić ilość wejść na stronę w Google Analytics 4?
Jeśli chcesz sprawdzić dokładne statystyki Google Analytics 4 dotyczące wejść, wykonaj następujące kroki:
1. Zaloguj się na konto Google Analytics.
2. W menu nawigacyjnym kliknij Raporty.
3. Następnie w sekcji Life cycle wybierz Pozyskanie.
4. Przejdź do Pozyskiwanie użytkowników.
5. Przejdź do Pozyskiwanie ruchu.
Raport Pozyskiwanie użytkowników koncentruje się na analizie zachowań nowych i powracających użytkowników, podczas gdy Pozyskiwanie ruchu bada, skąd pochodzą odwiedziny na stronie internetowej i jak różne źródła ruchu wpływają na osiąganie celów. Warto korzystać z obu statystyk.
-
Statystyki w Google Search Console
Google Search Console (GSC) to kolejne narzędzie od Google, które świetnie uzupełnia Google Analytics, gdy chcesz mierzyć statystyki odwiedzanych stron. Daje ono wgląd m.in. w następujące dane:
- Najczęściej linkowane strony – podstrony z największą liczbą linków przychodzących.
- Linki wewnętrzne – rozbudowany raport ilustrujący strukturę linkowania wewnętrznego strony witryny.
Przeczytaj także:
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki- Witryny z największą liczbą linków przychodzących – domeny, z których pochodzi największa liczba linków zwrotnych (przydatne przy ocenianiu dywersyfikacji profilu odnośników).
- Tekst z największą liczbą linków przychodzących – pozwala sprawdzić, do jakiego tekstu najczęściej „doklejany” jest link w przypadku odnośników przychodzących (zwykle będzie to nazwa firmy lub niektóre frazy kluczowe).
- Łączna liczba wyświetleń – szacunkowa liczba przypadków, w których użytkownicy widzieli link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
- Łączna liczba kliknięć – liczba kliknięć, do których doszło z poziomu wyników wyszukiwania Google.
- Średnia pozycja – średnie miejsce strony w wynikach wyszukiwania w określonym czasie.
Jak sprawdzić ilość wejść na stronę w Google Search Console?
Jeśli interesuje Cię liczba odsłon strony, wykonaj następujące kroki:
1. Zaloguj się do Google Search Console.
2. Przejdź do zakładki Skuteczność, a następnie Wyniki wyszukiwania.
3. Ustaw przedział czasu, który chcesz przeanalizować, korzystając z opcji Filtruj lub Porównaj.
4. Otwórz zakładkę Strony – tutaj znajdziesz statystyki dla każdej podstrony.
-
Statystyki w Yandex Webmaster
Yandex Webmaster to zestaw narzędzi powiązanych z „rosyjskim Google”. Ich funkcjonalność jest oczywiście znacznie mniejsza niż w przypadku wcześniej omówionych rozwiązań, jednak dalej pozwalają zmierzyć podstawowe statystyki strony. Jeśli jednak chciałbyś dokładniej przeanalizować odwiedziny na stronie, na uwagę zasługuje opcja nagrywania wizyt, czyli Yandex Replay. Jest to tak naprawdę funkcja należąca do Yandex Metrica, czyli darmowego narzędzia do analizy internetowej opracowanego przez Yandex.
Funkcja nagrywania sesji pozwala nagrywać i odtwarzać interakcje użytkowników na stronie, dostarczając cennych informacji dotyczących zachowania użytkowników, wydajności oraz ich doświadczeń.
Kiedy omawiana funkcja jest włączona, Yandex Metrica przechwytuje działania użytkownika, takie jak ruchy myszy, kliknięcia, przewijanie i naciśnięcia klawiszy (z wyłączeniem informacji poufnych, takich jak hasła). Następnie generuje wizualną reprezentację podróży użytkownika po stronie internetowej w formie wideo, pozwalając przeanalizować i zrozumieć pełny zakres jego doświadczenia.
Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?
Aby ustalić statystyki strony w Google w przypadku konkurencji, musisz skorzystać z zewnętrznych, specjalistycznych narzędzi SEO. Omówmy kilka z nich:
-
Senuto
1. Zaloguj się na swoim koncie.
2. Wpisz nazwę domeny, dla której chcesz znaleźć konkurencję.
3. Przejdź do raportu Konkurencja.
4. Zawarty tu wykres przedstawia porównanie domeny Twojej oraz konkurencji pod kątem najważniejszych fraz kluczowych.
5. Sprawdź wspólne słowa kluczowe, szacowany ruch, ekwiwalent w Google Ads, liczbę fraz w TOP 3, TOP 10 oraz TOP 50, a także pozycję w ogólnym rankingu widoczności domen.
6. Możesz dostosować widok tabeli, jeśli chcesz zobaczyć inne metryki. W tym celu w prawym górnym rogu tabeli kliknij ikonkę 3 kropek i wybierz Dostosuj.
7. Z tego samego poziomu możesz także wybrać opcję Eksport, aby wyeksportować statystyki odwiedzin i inne dane do formatu .XLSX.
-
SEMSTORM
SEMSTORM to inne polskie narzędzie SEO, które pozwoli przeanalizować popularność strony konkurencji. W tym celu wykonaj następujące kroki:
- W panelu administracyjnym przejdź do raportu Wyniki naturalne.
- Następnie otwórz Konkurenci.
- Do dyspozycji masz wiele opcji, które pozwalają dokładnie porównać się z wybranymi konkurentami jak Pokaż wybranych konkurentów, Pokaż tylko nowych konkurentów lub Porównaj z płatnymi.
- Jeśli chcesz oszacować odwiedziny strony konkurencji, kliknij nazwę jego domeny. Pojawi się wtedy raport, który wyświetli wszystkie wspólne słowa kluczowe oraz pozycje na nie.
-
Ahrefs
Jak sprawdzić ilość wejść na stronę konkurencji za pomocą Ahrefs? Wykonaj następujące kroki*:
1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Site Explorer. Wpisz adres URL konkurenta.
2. Następnie przejdź do zakładki Wyszukiwanie organiczne i przyjrzyj się opcjom. Możesz tutaj zobaczyć np. ilość odwiedzin strony konkurenta pochodzących z organicznych wyników wyszukiwania. Jeśli chcesz dokładnie porównać widoczność w przypadku konkretnych fraz kluczowych, przejdź do raportu Organiczne słowa kluczowe. Skorzystaj z dostępnych tam filtrów, aby przyjrzeć się konkretnym zapytaniom.
3. Jeśli interesuje Cię szacowana liczba wyświetleń strony na przestrzeni czasu, skorzystaj z narzędzia Rank Tracker. Pozwala ono śledzić pozycje słów kluczowych konkurencji w wybranym okresie.
*omawiana platforma dostępna jest w wersji polskiej, jednak nie wszystkie nazwy narzędzi są przetłumaczone – z tego względu posłużyliśmy się angielskimi odpowiednikami
-
Semrush
Jak sprawdzić statystyki strony konkurencji za pomocą Semrush? Wykonaj następujące kroki:
- Przejdź do sekcji Domain Overview i wprowadź tam swoją domenę.
- W sekcji Main Organic Competitors znajduje się lista domen, które pozycjonują się na największą ilość podobnych fraz kluczowych.
- W panelu nawigacyjnym po lewej stronie w sekcji Link building przejdź do raportu Backlink Analytics. Możesz w ten sposób sprawdzić profil linków przychodzących konkurencji.
-
Similarweb
Jeśli chcesz dokonać analizy konkurencji w Similarweb, wykonaj następujące kroki:
- W panelu administracyjnym przejdź do domyślnej sekcji Competitive Analysis.
- Wprowadź tam interesującą Cię domenę. Ukaże się wówczas wtedy raport dotyczący jej statystyk, przedstawiający m.in. ogólną liczbę wizyt w skali miesiąca.
- Sekcja owego raportu zawiera także wykres Visits Over Time, na którym widoczna jest liczba odsłon strony na przestrzeni czasu.
Podsumowanie
Dokładnie gromadzone statystyki to fundament strategii SEO, jak i analizy konkurencji. Postaraj się zatem umiejętnie korzystać z omówionych w tym artykule narzędzi.