Uszkodzone linki - czym są i jak je naprawić?

blog-banner-bee

Kwestia uszkodzonych linków w mniejszym lub większym zakresie trapi każdą stronę internetową. Dlaczego trzeba poświęcić im odpowiednią uwagę? Jak wykryć takie odnośniki i je naprawić? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Broken links

Czym są uszkodzone linki?

Uszkodzone linki to połączenia między stronami internetowymi, które nie działają prawidłowo. Gdy użytkownik je kliknie, zostaje przeniesiony na zupełnie inną podstronę lub pokazuje mu się komunikat o błędzie.

Zamiennie stosowane terminy to m.in.:

  • martwy link,
  • błędny link,
  • broken link,
  • popsuty link.

Kategorie uszkodzonych linków

Główne rodzaje uszkodzonych linków
  1. Uszkodzone linki wewnętrzne

    Odnośniki te prowadzą do innej strony wewnątrz tej samej domeny (czyli z A do A, gdzie „A” to Twoja domena). Oto kilka przykładów tego typu sytuacji:

    • docelowa podstrona została usunięta z serwisu,
    • docelowa podstrona zmieniła adres URL,
    • docelowa podstrona zaginęła podczas migracji.

    Co w przypadku, gdy odnośniki kierują z poddomeny na danej stronie do innej poddomeny na tej samej głównej domenie (np. link z mobile.xyz.pl do blog.xyz.pl)? W takim przypadku odnośniki te dalej zaliczamy do linków wewnętrznych. Ciekawostką jest, że wyszukiwarka Google zaczęła traktować je w ten sposób dopiero od 2011 roku.

  2. Uszkodzone linki przychodzące/backlinki

    Odnośniki te pochodzą z zewnętrznej domeny i prowadzą do którejś ze stron u Ciebie (czyli z B do A).

    Do tego typu sytuacji dochodzi z podobnych przyczyn, jak w przypadku zepsutych linków wewnętrznych – w wyniku Twoich działań lokalizacja czy struktura odnośników się zmieniła i wcześniejsze odnośniki już nie działają. Powodem może być także błąd ludzki, np. autor jakiegoś wpisu na blogu źle skopiował URL Twojej witryny.

  3. Uszkodzone linki zewnętrzne/wychodzące

    Odnośniki te prowadzą do innej strony znajdującej się na zewnętrznej domenie (czyli z A do B, gdzie „B” to np. strona jakiegoś forum tematycznego).

    Oto kilka przykładów tego typu sytuacji:

    • docelowa strona już nie istnieje,
    • docelowa strona została przeniesiona,
    • treść docelowej strony zmieniła swój charakter i znajduje się np. za paywallem.

Jak niedziałające linki wpływają na SEO i user experience?

Do jakich problemów prowadzi obecność uszkodzonych linków? Omówmy to na podstawie wcześniej wymienionych rodzajów odnośników.

Wpływ niedziałających linków wewnętrznych na SEO i user experience

Uszkodzone linki wewnętrzne utrudniają wyszukiwarkom indeksowanie strony – praca robotów Google staje się trudniejsza, gdy nie są w stanie dojść do innych treści i szybciej dokonać ich analizy. Jest to szczególnie problematyczne, gdy w grę wchodzi SEO sklepu internetowego, jako że konstrukcja tego typu witryn jest szczególnie skomplikowana.

Odnośniki takie bardzo źle wpływają również na user experience. Jeśli użytkownik nie może przejść do linkowanego adresu, zapewne będą u niego narastać wątpliwości dotyczące tego, czy strona jest aktualna i dobrze utrzymywana.

Wpływ niedziałających linków zewnętrznych na SEO i user experience

Google bierze pod uwagę to, do jakich stron linkujesz – jeśli np. dany artykuł zawiera odnośniki do innych wiarygodnych źródeł, wyszukiwarka uzna dany tekst za wyższej jakości. Wysiłek włożony w wykazanie jakościowych źródeł może jednak się zmarnować, jeśli dane odnośniki są popsute.

Niedziałający link wychodzący także źle wpłynie na to, jak postrzegana jest strona. Trzymajmy się jeszcze przykładu z artykułem zawierającym liczne linki do źródeł. Jeśli taki odnośnik nie działa, czytelnik zacznie mieć wątpliwości co do jakości researchu i ogólnie contentu w witrynie.

Wpływ niedziałających linków przychodzących na SEO i user experience

Uszkodzony link przychodzący to zmarnowana okazja na polepszenie swojego profilu odnośników, który to - jak wiadomo - ma kolosalne znaczenie w pozycjonowaniu.

Podobnie jest w przypadku user experience – jeśli z jakiegoś odnośnika dany użytkownik trafi na Twoją witrynę po raz pierwszy, a zostanie powitany np. komunikatem o błędzie, raczej nie zrobisz dobrego wrażenia.

Co prowadzi do powstania martwych linków?

Oto lista sytuacji/problemów, przez które najczęściej dochodzi do powstania uszkodzonych linków:

  1. Literówki – popsute linki mogą powstać na skutek prostego błędu, jakim jest pomylenie nawet jednego znaku w adresie URL.
  2. Usunięta strona – różne strony są regularnie usuwane z rozmaitych przyczyn (np. są nieaktualne). Powiązane odnośniki oczywiście przestaną działać. W takiej sytuacji ważne jest, aby na powiązanych stronach wprowadzić poprawki, np. przekierowanie na inny adres URL lub oznaczenie, że strona została usunięta.
  3. Zmiana nazwy strony – zmiana nazwy całej strony to z technicznego punktu widzenia duża literówka, tylko w jej przypadku przestaną działać dosłownie wszystkie odnośniki powiązane z konkretną nazwą domeny.
  4. Zmiana struktury strony – tego typu sytuacja to tak naprawdę kombinacja różnych zmian nazw poszczególnych stron, ich usunięcia, czy nawet całkowitego zagubienia.
  5. Treść niedostępna do pobrania – niektóre linki nie otwierają typowej podstrony, a raczej zaczynają pobieranie jakiegoś pliku. Jeśli ów plik zostanie np. usunięty, odnośnik także przestanie działać.
  6. Niedziałający kod – niekiedy linki same w sobie mogą być poprawne, jednak błędy związane z kodem strony potrafią przyczynić się do problemów z ich funkcjonowaniem.

Zepsute linki – jak je znaleźć?

Istnieje wiele narzędzi, które skutecznie pomogą w znalezieniu uszkodzonych linków. Omówmy 3 z nich.

  1. Google Search Console

    Poszukiwanie niedziałających linków przy użyciu Google Search Console nie jest trudne. W tym celu podejmij następujące kroki:

    1. Zaloguj się na swoje konto.
    2. Przejdź do zakładki „Indeksowanie”.
    3. Przejdź do sekcji „Stan”.
    Uszkodzone linki w GSC

    Znajdziesz tu dane dotyczące niedziałających linków jak choćby źródło błędu. Możesz dzięki temu sprawdzić, czy problemy związane ze strukturą adresów URL są efektem np. niewłaściwej konfiguracji odnośników z innych witryn – GSC dostarcza szczegółowe informacje na temat każdego z tych błędów.

  2. Google Analytics

    Innym skutecznym (a do tego sprawdzonym i darmowym) narzędziem, które pozwoli znaleźć zepsute linki, jest Google Analytics. Aby z niego skorzystać, wykonaj następujące kroki:

    1. Zaloguj się do swojego konta Google Analytics.
    2. Przejdź do karty „Zachowanie”.
    3. Następnie przejdź do zakładki „Zawartość witryny”.
    4. Kliknij „Wszystkie strony”.
    5. Wybierz interesujący Cię przedział czasowy.
    Uszkodzone linki w GA

    Domyślnie dane są wyświetlane w postaci adresów, więc zmień wymiar na „Tytuł strony”. Skonfiguruj następnie filtry wyszukiwania tak, abyś był w stanie znaleźć za ich pomocą podstrony zawierające „404” w tytule – są to inaczej te, w przypadku których zaistniały błędy przekierowań.

  3. Screaming Frog SEO Spider

    Screaming Frog to rozbudowane narzędzie, za pomocą którego samodzielnie można przeprowadzić całościowy crawling strony internetowej, dlatego świetnie sprawdzi się w wyszukiwaniu uszkodzonych linków. Specjaliści od pozycjonowania często korzystają z niego, gdy realizują np. audyt SEO.

    Omawiane narzędzie jest płatne, jednak można z niego w ograniczonym zakresie korzystać za darmo.

    Oto jak za pomocą Screaming Froga znaleźć niedziałające linki:

    1. Pobierz i zainstaluj narzędzie Screaming Frog na swoim komputerze.
    2. Otwórz narzędzie i wprowadź adres URL strony internetowej, w przypadku której chcesz dokonać analizy linków.
    3. Kliknij przycisk „Start”, aby rozpocząć crawling.
    4. Po zakończeniu procesu zmień filtr z All na HTML, a następnie przejdź do zakładki „Response Codes”, aby zobaczyć listę wszystkich adresów URL na stronie internetowej wraz z ich kodami statusu.
    5. Poszukaj (lub użyj filtrów) adresów URL z kodem statusu 4xx lub 5xx – wskazują one na uszkodzone linki.
    6. Możesz również filtrować adresy URL według kodu statusu za pomocą filtrów.
    7. Istnieje opcja wyeksportowania listy uszkodzonych linków do arkusza Excel. Aby ją znaleźć, przejdź do File » Export » Response Codes.
    Uszkodzone linki w Screaming Frog

Jak naprawić uszkodzone linki?

Po zidentyfikowaniu uszkodzonych linków musisz podjąć odpowiednie działania, aby je naprawić. Oto jakie kroki możesz podjąć:

Przekierowanie

Jeśli strona, do której kieruje link, została przeniesiona, po prostu przekieruj odnośnik na nową podstronę. Dzięki temu użytkownicy zostaną odesłani do docelowej treści.

Aktualizacja

Jeśli doszło do literówki w adresie URL lub odnośnik po prostu kieruje do nieistniejącej lokalizacji, zaktualizuj go tak, aby wskazywał właściwe miejsce.

Usunięcie

W niektórych przypadkach zepsute linki z witryny internetowej pozostaje jedynie usunąć – robi się tak, gdy docelowy adres został całkowicie skasowany.

Nawiązanie kontaktu

Gdy w grę wchodzi linkowanie wewnętrzne (czyli poprzednio omówione sytuacje), sprawa jest prostsza, gdyż nad całą siecią przekierowań masz pełną kontrolę. Co jednak zrobić w przypadku uszkodzonych linków przychodzących?

Najlepszą opcją jest nawiązanie kontaktu z właścicielem strony, która zawiera ów problematyczny odnośnik. Najlepiej od razu wyjdź z inicjatywą i dostarcz konkretnych wskazówek – czy link ma zostać usunięty, czy może zaktualizowany? Jeśli ta druga opcja, to na jaki dokładnie adres go przenieść?

Uszkodzone odnośniki – podsumowanie

Wysokiej jakości profil odnośników jest kluczowy dla wszystkich stron internetowych. Jak jednak widać, naprawienie uszkodzonych linków nie jest takim prostym zadaniem i wymaga odpowiednich umiejętności technicznych. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, umów się na SEO konsultacje – przeanalizujemy Twoją sytuację oraz wskażemy, co i jak należy poprawić.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu i naprawieniu uszkodzonych linków?
Zgłoś się do nas
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 3