Trailing Slash (ukośnik na końcu adresu URL) i jego wpływ na SEO

blog-banner-bee

Jaka jest rola ukośnika na końcu adresu URL? Czy może mieć duży wpływ na SEO? Jak w odpowiedni sposób go skonfigurować? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.

Ukośnik na końcu adresu URL

Czym jest trailing slash?

Trailing slash (termin ten można przetłumaczyć na „ukośnik zamykający” lub „ukośnik końcowy”) to znak, który występuje na końcu adresu URL, czyli „/”. W przeszłości serwery internetowe interpretowały adres URL z ukośnikiem jako katalog lub folder, natomiast adres URL bez ukośnika był traktowany jako plik.

Załóżmy, że masz stronę internetową o nazwie „poradnik.html” i katalog o nazwie „blog”. W przypadku strony „poradnik.html” adres URL powinien przyjąć formę „https://xyz.pl/poradnik.html”. Gdybyś jednak chciał wejść do katalogu „blog”, adres URL będzie wyglądał inaczej – „https://xyz.pl/blog/”. Ukośnik w drugim adresie URL, czyli tytułowy trailing slash sygnalizuje, że „blog” to katalog, a nie plik. Obecnie jednak większość serwerów internetowych jest skonfigurowanych tak, aby wszelkie adresy interpretować tak samo, niezależnie od tego, czy trailing slash się w ich przypadku znajduje, czy nie. W tym kontekście obecność tego znaku nie jest już tak kluczowa.

Nie znaczy to jednak, że ukośnik na końcu adresu URL nie ma znaczenia w np. szerszym kontekście SEO. Przyjrzymy się tego typu kwestiom bliżej.

Jak trailing slash wpływa na SEO?

Ukośnik na końcu adresu ma pośredni wpływ na różne kwestie związane z pozycjonowaniem:

  1. Duplikacja treści

    Jeśli dana strona funkcjonuje w wersji zarówno z ukośnikiem na końcu, jak i bez, oznacza to, że jej treść jest dostępna pod dwoma różnymi adresami URL. Prowadzi to oczywiście do duplikacji oraz konkurowania między sobą podstron o pozycje na podobne frazy kluczowe.

    Nagromadzenie się zbyt wielu tego typu podwójnych stron doprowadza do powstania dużej ilości zduplikowanej treści, która z czasem negatywnie wpływa na pozycjonowanie.

  2. Pozyskiwanie linków przychodzących

    Obecność dwóch wersji tej samej strony pod oddzielnymi adresami URL (jedna zawiera trailing slash, a inna nie) wprowadza zamieszanie, jeśli ktoś chce podlinkować do Twoich treści.

  3. Analityka

    Jeśli nie zachowujesz spójności w tym, jak stosujesz trailing slash, może przełożyć się to także na problemy z analityką danych. Jeśli przykładowo adres danej strony kończy się ukośnikiem, ale w Google Analytics do pomiarów zostanie dodany URL bez niego, narzędzie uzna to za osobną podstronę.

  4. Crawl budget

    Crawl budget określa limit tego, ile treści z danej witryny Google jest w stanie przeanalizować w danym okresie.

    Zduplikowane strony stworzone przez nieprawidłowe zarządzanie ukośnikami na końcu adresów URL sprawiają, że wyszukiwarka niepotrzebnie indeksuje dodatkowe wersje tego samego contentu. W rezultacie dosłownie może zabraknąć budżetu na analizę nowej oraz zaktualizowanej zawartości.

  5. Migracja i przekierowania

    Podobnie jak to omówiliśmy we wcześniejszym przykładzie, brak spójności w stosowaniu ukośników zamykających doprowadzi do problemów z tworzeniem przekierowań czy podczas realizowania większej migracji.

    Jeśli nie przekierujesz prawidłowo starych adresów URL na nowe, efektem będą popsute linki, utrata autorytetu domeny i obniżenie rankingu.

Trailing slash – co na ten temat mówi Google?

John Mueller wypowiedział się na ten temat w następujący sposób:

„Ukośnik po nazwie hosta lub nazwie domeny jest nieistotny. Możesz go użyć lub nie podczas odwoływania się do adresu URL – efekt jest taki sam. Jednak ukośnik gdziekolwiek indziej jest znaczącą częścią adresu URL i jego obecność lub brak zmieni ów adres. To nie jest specyfika SEO – po prostu tak działają strony internetowe :)”.

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, przeanalizujmy to zagadnienie bliżej:

Trailing slash na stronie głównej

To, czy nazwa głównego katalogu (root) zawiera trailing slash, nie ma znaczenia. Adresy:

  1. https://www.xyz.pl/
  2. https://www.xyz.pl

zostaną zinterpretowane tak samo.

Warto jednak zaznaczyć, że niektóre przeglądarki w pasku adresu mogą wyświetlać adres URL z ukośnikiem końcowym lub bez. Niekiedy nawet w wyświetlanym adresie trailing slash jest nieobecny, jeśli jednak skopiujesz ów adres i go wkleisz, omawiany ukośnik się pojawi.

Trailing slash na podstronach

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, obecność ukośnika zamykającego może mieć wpływ na SEO – dzieje się tak, gdy znajduje się w innych miejscach adresu URL. Co zatem zrobić, jeśli jeden wariant strony ma ukośnik występujący na końcu adresu URL, a drugi nie? Aby uniknąć problemów z duplikacją, wybierz jedną wersję i użyj przekierowania 301, aby przenieść do niej ruch i skonsolidować sygnały rankingowe Google.

O owej preferowanej wersji warto pamiętać także w przypadku innych działań. Jak wskazuje John Mueller:

„Najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie spójności i używanie tylko jednej wersji adresu URL. Linkuj do tej wersji, przekierowuj do niej, używaj jej w sitemapach, używaj jej dla rel-canonical itp.”

W takim razie - z ukośnikiem czy bez?

Zaznaczmy sobie jasno – z bardzo fundamentalnego punktu widzenia ukośnik występujący na końcu adresu URL nie ma wpływu na SEO. Największe znaczenie ma jednak spójność i jednolitość. Jeśli zdecydujesz się stosować trailing slash w swoich adresach, stosuj go zawsze. Jeśli jednak wolisz go pomijać, także rób to we wszystkich przypadkach.

Po wybraniu docelowego wariantu pamiętaj o spójności w przypadku:

  • tagów kanonicznych,
  • tagów hreflang,
  • adresów URL w sitemapach,
  • przekierowań,
  • linkowania wewnętrznego.

Jak dodać lub usunąć trailing slash?

Omówmy, co zrobić, jeśli chcesz, aby Twoja strona automatycznie dodawała (lub usuwała) trailing slash do adresów URL.

.htaccess

Plik .htaccess pozwala zarządzać funkcjonowaniem strony internetowej w szerszej skali. Jeśli chcesz, aby trailing slash był usuwany z każdego adresu URL, dodaj do niego następujący kod:

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301]

Ten kod przekieruje każdy adres z ukośnikiem do tego samego adresu URL, który go nie zawiera.

Jeśli chcesz z kolei dodać trailing slash, wykorzystaj następujący kod:

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.*[^/])$ /$1/ [L,R=301]

WordPress

Będąc w panelu administracyjnym, wykonaj następujące kroki:

1. Przejdź do zakładki Ustawienia.

2. Wybierz Bezpośrednie odnośniki.

Ustawienia ukośnika w WordPress

3. W sekcji Ustawienia wspólne znajdź Własny format.

Stałe odnośniki w WordPressie

Następnie w sekcji dodaj:

  • /%postname%/ – jeśli chcesz do adresów URL dodawać trailing slash,
  • /%postname% – jeśli nie chcesz, aby trailing slash był dodawany do adresów URL.

Magento 2

Jeśli jednak chcesz dodać trailing slash w Magento 2 do stron kategorii i produktów, przejdź do:

1. Sklepy » Ustawienia » Konfiguracja

Dodanie ukośnika w Magento 2

2. Katalog » Katalog

Trailing slash w Magento 2

3. Optymalizacja dla wyszukiwarek » Sufiks URL kategorii

Ukośnik w adresach na Magento 2

W Sufiks URL kategorii ustal wartość na „/”.

Inne CMS-y i frameworki

Większość nowoczesnych systemów CMS ma wbudowane narzędzia lub wtyczki, które pozwalają dodawać lub usuwać trailing slash bez konieczności ręcznej modyfikacji systemu routera.

Jeśli używasz mniej popularnego systemu CMSa lub budujesz stronę od zera, zapewne będziesz musiał ręcznie dostosować system routera, aby zmodyfikować strukturę adresów URL oraz ustalić reguły ukośnika zamykającego.

Podsumowanie

Trailing slash to drobny element, ale warto o nim pamiętać, by nie przysporzyć sobie niepotrzebnych problemów z pozycjonowaniem. Jeśli potrzebujesz pomocy w kontekście jego szerszej konfiguracji, umów się na SEO konsultacje.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz porady SEO?
Skonsultuj się z nami
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1