Techniki pozycjonowania stron, które podniosą jakość Twojego SEO

blog-banner-bee

Techniki pozycjonowania, które są sprawdzone i skuteczne, pomogą Ci zająć wysokie pozycje. Z których z nich warto zatem korzystać, aby osiągnąć jak najlepsze efekty? Co robić, by nie otrzymać kary od algorytmów Google? Tego dowiesz się w tym artykule.

Techniki SEO

5 skutecznych technik SEO

Ponieważ SEO to tak rozbudowana dziedzina, istnieją też liczne techniki pozycjonowania stron. W tym artykule bliżej przyjrzymy się ich praktycznemu zastosowaniu.

  1. Optymalizacja Core Web Vitals

    W maju 2021 roku wprowadzenie Core Web Vitals jako czynnika rankingowego przyniosło istotne zmiany w algorytmie wyszukiwania. Kolejna ważna data w kontekście pozycjonowania stron internetowych, to przełom lutego i marca 2022 roku. Wtedy to podstawowe wskaźniki internetowe (oraz kilka dodatkowych czynników) stały się kluczowym kryterium przy ocenie stron desktop. Ten krok miał swój precedens już na początku 2022 roku, kiedy to wdrożono podobne podejście w przypadku stron mobilnych.

    Zobacz, jak zadbać o widoczność witryny w kontekście Core Web Vitals.

    LCP – Largest Contentful Paint

    Największe wyrenderowanie treści odnosi się do czasu, który upływa od momentu wejścia na stronę do pełnego załadowania najważniejszego elementu – czy to wideo, grafiki, czy bloku tekstu.

    Oto kilka porad, jak zoptymalizować tę wartość:

    • optymalizacja serwera – wybierz lepszego hosta, użyj sieci dostarczania zawartości (CDN) lub zaimplementuj caching treści;
    • wstępne ładowanie ważnych zasobów – użyj wstępnego ładowania (preloading) w przypadku zasobów, które są krytyczne dla funkcjonowania strony;
    • optymalizacja i kompresja obrazów – optymalizuj obrazy tak, aby nie miały niepotrzebnie dużych wymiarów i wagi;
    • leniwe ładowanie – ładuj obrazy tylko wtedy, gdy są potrzebne. Pozwoli to zmniejszyć wstępną liczbę pobieranych danych.

    FID – First Input Delay

    Opóźnienie przy pierwszym działaniu mierzy to, jaki czas mija między pierwszą interakcją użytkownika z witryną (np. kliknięcie linku) a momentem, w którym przeglądarka reaguje na daną akcję.

    Oto przydatne techniki, które pozwolą zoptymalizować tę wartość:

    • zmniejszenie czasu wykonywania skryptów JavaScript – podziel długie zadania na mniejsze, asynchroniczne etapy;
    • minimalizacja pracy głównego wątku – optymalizując parsowanie i kompilację JavaScriptu, ogranicz ilość pracy wykonywanej przez główny wątek przeglądarki;
    • optymalizacja elementów interaktywnych – upewnij się, że interaktywne elementy są gotowe na interakcję tak szybko, jak to możliwe.

    CLS – Cumulative Layout Shift

    Zbiorcze przesunięcie układu odnosi się do zjawiska, w którym element na stronie niespodziewanie zmienia swoje pierwotne położenie między dwiema klatkami.

    Oto kilka sposobów, jak zoptymalizować CLS:

    • użyj stałych rozmiarów dla multimediów – określ stałe atrybuty rozmiaru dla obrazów i filmów, aby uniknąć nieoczekiwanych zmian układu;
    • zarezerwuj miejsce dla elementów reklamowych – zabezpiecz zawartość reklam przed nagłą zmianą układu, rezerwując największy możliwy rozmiar miejsca w przypadku danej sekcji reklamowej;
    • nie wstawiaj nowej zawartości nad istniejącą – o ile w grę nie wchodzi ukazywanie treści w odpowiedzi na interakcję użytkownika, staraj się dodawać nowy content poniżej istniejącego, a nie powyżej.

    Zobacz, jak wyglądają zakresy szybkości każdego ze wskaźników:

      Dobrej jakości Wymagana poprawa Słabej jakości
    LCP <= 2,5 s <= 4 s > 4 s
    FID <= 100 ms <= 300 ms > 300 ms
    CLS <= 0,1 <= 0,25 > 0,25

    Źródło: Support Google

  2. Optymalizacja User Experience

    To, jakie wrażenie sprawi Twoja strona na odwiedzających, ma bardzo duże znaczenie. Z tego powodu powinieneś dbać o różne aspekty związane z User Experience. Przyjrzyj się trzem takim kategoriom, na które to w ramach wspomnianej aktualizacji Core Web Vitals Google postanowiło kłaść także dodatkowy nacisk:

    Dostosowanie do urządzeń mobilnych

    Dostosowanie do mobile to od lat jeden z ważniejszych czynników dla wyszukiwarki Google. W tym celu pamiętaj o następujących kwestiach:

    • responsywny design – korzystaj z responsywnego designu, aby strona elastycznie dostosowywała się do każdego rozmiaru i orientacji urządzenia użytkownika;
    • odpowiednia nawigacja – rozwijane elementy menu są bardzo wygodne dla użytkowników mobilnych;
    • dobór pluginów – dobierając rozszerzenia, zwracaj uwagę na to, jak działają na mobile.

    Bez bezpiecznego przeglądania nie ma mowy o dobrym doświadczeniu użytkownika. Z tego powodu w kontekście SEO powinieneś także dbać o tę kwestię. Pamiętaj zatem o następujących czynnikach:

    • certyfikat SSL – absolutna podstawa bezpieczeństwa w sieci;
    • regularne aktualizacje – częste aktualizacje rozszerzeń, baz danych, frameworków itp. pozwolą uniknąć wielu problemów z bezpieczeństwem;
    • dokładny monitoring – regularnie sprawdzaj, czy na stronie nie dochodzi do podejrzanej aktywności.

    Pop-upy

    Wyskakujące okienka mogą mieć bardzo negatywny wpływ na doświadczenie użytkownika. Aby korzystać z nich umiejętnie w swoich technikach SEO, pamiętaj o tym, że:

    • wielu userów korzysta z telefonów – pop-upy są z reguły bardziej irytujące dla użytkowników mobilnych;
    • nie wszystkie pop-upy są złe – obowiązkowe, nawet pełnoekranowe wyskakujące okienka (np. weryfikacja wieku) nie wpływają negatywnie na SEO;
    • timing ma znaczenie – z punktu widzenia Google najgorsze wyskakujące okienka to te, które pojawiają się zaraz po wejściu na stronę z wyników wyszukiwania.
  3. Odpowiednie formatowanie tekstu

    W przypadku SEO content is king, jednak aby wykorzystać pełen potencjał treści, należy je w umiejętny sposób sformatować. Dzięki temu zarówno użytkownicy, jak i roboty Google będą w stanie łatwiej zrozumieć tematykę oraz strukturę strony. Jeśli zatem chcesz poprawić SEO, pamiętaj o następujących kwestiach:

    • nagłówki – korzystaj z różnych typów nagłówków (H1, H2, H3 itd.), aby podzielić content na najważniejsze sekcje;
    • długość akapitów – duże bloki tekstu zniechęcają do czytania i utrudniają skanowanie treści. Staraj się zatem tworzyć krótkie akapity na 4-5 zdań;
    • biała przestrzeń – w czytelności znaczenie ma nie tylko samo rozbijanie akapitów, ale także i ogólny rozmiar białych przestrzeni znajdujących się np. po tytule, poszczególnych typach nagłówków, czy między bocznymi sekcjami strony;
    • listy wypunktowane – listy wypunktowane to świetny sposób, aby zaprezentować szereg elementów, szczegółów lub jakąś procedurę;
    • wyróżnienia – pogrubienia, kursywy, podkreślenia czy ujęcie fragmentu w cytat to dobry sposób na uwypuklenie najważniejszych informacji w tekście, na które czytelnik powinien zwrócić szczególną uwagę;
    • klikalny spis treści – spis treści, który można kliknąć, rozwinąć i szybko za jego pomocą przejść do wybranych sekcji tekstu jest szczególnie przydatny w przypadku rozbudowanego contentu;
    • materiały multimedialne – zdjęcia, wykresy, zagnieżdżone filmy czy samodzielnie przygotowane infografiki to także świetny sposób na rozbicie i urozmaicenie tekstu.
  4. Optymalizacja pod Google Passage Ranking

    Google Passage Ranking to aktualizacja, która została ogłoszona w 2020 roku, a wdrożono ją w 2021. Dzięki niej Google podczas określania rankingów może brać pod uwagę nie tylko powiązanie tematyczne całej strony internetowej, ale także określonych fragmentów lub sekcji na podstronie.

    Przed wprowadzeniem omawianej aktualizacji Google oceniał powiązanie całej strony internetowej z zapytaniem użytkownika. Jeśli określony fragment był wysoce powiązany, ale reszta strony nie, witryna mogła nie zająć wysokiej pozycji w rankingu.

    Dzięki Google Passage Ranking wyszukiwarka może zidentyfikować i zrozumieć powiązanie określonych fragmentów w kontekście zapytania użytkownika, niezależnie od pozostałej zawartości witryny.

    Jak zostało to ujęte w jednym z ogłoszeń Google:

    „Znalezienie odpowiedzi na bardzo konkretne pytania może być szczególnie trudne, bo czasami pojedyncze zdanie odpowiadające na zadane pytanie znajduje się głęboko w treści strony internetowej.

    Dzięki temu, że rozumiemy nie tylko fragmenty, ale także i ogólne powiązanie tematyczne witryny, możemy znaleźć tę igłę w stogu siana, której szukasz”.

    Choć aktualizacja ta nie dotyczy może konkretnej techniki pozycjonowania, to jednak można wyciągnąć z niej kilka wniosków:

    • skupiaj się na jakości całego tekstu – odpowiednie rozmieszczenie fraz kluczowych i najważniejszych informacji jest istotne nie tylko na początku samego artykułu, ale we wszystkich jego fragmentach;
    • dbaj o odpowiednią strukturę – wspomniane wcześniej umiejętne formatowanie (a zwłaszcza wykorzystanie nagłówków) może szczególnie pomóc Google wyciągnąć najważniejsze informacje z konkretnych fragmentów tekstu;
    • dostarczaj konkretną, przydatną wiedzę – nie ograniczaj się do powierzchownego omawiania tematu, jeśli chcesz, aby wyszukiwarka była w stanie wykryć najważniejsze informacje w tekście.
  5. Ponowne wykorzystanie treści

    Skuteczne techniki SEO często skupiają się na tym, jak dobrze wykorzystać te zasoby, które już masz. Właśnie dlatego warto rozważyć recykling treści (content repurposing). Na czym on polega?

    Jak sama nazwa wskazuje, celem tej techniki jest ponowne wykorzystanie już istniejących treści w nowy sposób. Może to obejmować małe zmiany (np. zaktualizowanie dat oraz statystyk), jak i zaawansowane przerobienie contentu na całkiem nowy format.

    Oto kilka przykładów, jak omawiana technika może być wykorzystana w praktyce:

    • przekształć posty na blogu w infografiki lub filmy – treści wizualne mogą być bardziej angażujące i łatwiejsze do udostępniania;
    • zamień webinar w post na blogu lub poradnik – dzięki temu Twoi odbiorcy będą w stanie zapoznać się z tymi samymi treściami w bardziej zwięzłym, pisemnym formacie;
    • stwórz serię podcastów z wpisów blogowych – podcast może trafić do tych osób, które chcą zapoznać się z Twoim contentem np. w podróży lub podczas innych aktywności;
    • skompiluj podobne posty na blogu w e-book – dobry e-book to podręczny i obszerny materiał gromadzący wszystkie najważniejsze informacje na dany temat, który da się także wykorzystać jako lead magnet;
    • przekształć treści generowane przez użytkowników w studia przypadków lub rekomendacje – przykłady z życia wzięte i szczere rekomendacje mogą być bardzo przekonujące;
    • wyciągnij z długich treści krótkie fragmenty, które można udostępniać na mediach społecznościowych – pozwoli to wypromować dłuższy content i zwiększyć jego zasięg.

Zakazane techniki pozycjonowania

Omówione wcześniej sprawdzone techniki pozycjonowania można zaliczyć do tzw. White Hat SEO. W przeciwieństwie do nich stoją metody Black Hat SEO, które to pozwalają osiągnąć pewne krótkoterminowe rezultaty, ale często kończą się otrzymaniem kary od Google.

Oto kilka z nich:

  • keyword stuffing – masowe zamieszczanie fraz kluczowych w tekście kosztem jego czytelności;
  • doorway pages – optymalizowanie odnośników pod interesujące użytkownika zapytanie, ale przenoszenie go do zupełnie innych adresów (np. otworzenie mnóstwa reklam);
  • cloaking – prezentowanie dwóch wersji tej samej strony, gdzie jedna z nich jest przeznaczona dla docelowych odbiorców i zawiera niepożądane przez nich treści (np. dotyczące hazardu), a druga „dla zmyłki” ukazywana jest dla Google i wygląda w porządku;
  • ukryty content – ukrywanie fraz kluczowych i linków w treści strony (np. biała czcionka na białym tle);
  • masowa duplikacja – celowe powielanie cudzego contentu na dużą skalę.

Jakie techniki pozycjonowania wybrać?

Omówione w tym artykule techniki SEO na pewno pomogą Ci poprawić pozycje Twojej strony. Które z nich wybrać? Na początku najlepiej skup się na tych dotyczących aspektów technicznych i ogólnego podejścia do contentu (Page Experience i Passage Ranking).

Gdy już stworzysz takie fundamenty, będziesz mógł następnie przejść do innych, bardziej szczegółowych technik, które pozwolą dokładniej usprawnić inne aspekty strategii pozycjonowania.

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę?
Zgłoś się do ekspertów!
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.9 Liczba głosów: 6