Działania reklamowe każdej firmy powinny być starannie zaplanowane. Jak to zrobić? Najlepiej opracować strategię reklamową. W tym artykule dowiesz się, czym jest, jak ją przygotować i jakimi przykładami warto się inspirować.
Strategia reklamowa – co to jest?
Strategia reklamowa to spójny zestaw działań, których celem jest promowanie marki, produktu czy usługi wśród określonej grupy docelowej. Obejmuje różne kanały, takie jak telewizja, radio, media drukowane, internet oraz media społecznościowe.
Czy strategia reklamowa to to samo, co strategia marketingowa lub kampania reklamowa?
Choć słowa „marketing” i „reklama” często używane są zamiennie, to jednak mają nieco inne znaczenia:
- Marketing – ogólny proces identyfikowania, przewidywania i zaspokajania potrzeb oraz pragnień klientów. Cel ten realizuje się poprzez tworzenie, promocję i dystrybucję produktów oraz usług. Nadrzędnym założeniem marketingu jest stworzenie długoterminowej relacji z klientem, a nie tylko dokonanie jednorazowej sprzedaży.
- Reklama – jedno z działań stosowanych w ramach marketingu. Jak wskazuje na to przytoczona wcześniej definicja strategii reklamowej, w grę wchodzi bezpośrednia promocja marki oraz oferty.
Strategia reklamowa jest zatem istotnym elementem ogólnej strategii marketingowej. Strategia marketingowa wyznacza kierunek i nadrzędny cel reklamy. Rozbudowane i zaplanowane w czasie działania promocyjne spełniające określony cel definiuje się z kolei jako kampania reklamowa.
Przeczytaj także:
Kampania marketingowa krok po kroku - planowanie, etapy i przykładyJakie korzyści daje strategia reklamowa?
Dobrze zaplanowana strategia reklamy potrafi przynieść wiele korzyści. Oto najważniejsze z nich:
- targetowanie – dzięki dobrej strategii dotrzesz z komunikatem reklamowym do osób, które są najbardziej zainteresowane ofertą;
- oszczędność czasu i zasobów – staranne planowanie pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków i zmaksymalizować zwrot z inwestycji;
- analityka – gdy starannie przygotujesz kampanie reklamowe, łatwiej będzie Ci mierzyć ich efektywność;
- elastyczność – jeśli cele strategii reklamowej oraz jej metody są dobrze przemyślane, szybciej zareagujesz na nieprzewidziane zmiany na rynku;
- optymalizacja efektów – dzięki powyższym korzyściom zyskujesz lepszy wgląd w to, które kanały reklamowe przynoszą najlepsze rezultaty.
Jak przygotować strategię reklamową firmy?
Przygotowanie strategii reklamowej firmy wymaga starannego planowania. Oto jak możesz to zrobić w 6 krokach.
-
Przeanalizuj konkurencję
Dokładne przyjrzenie się konkurencji pomoże zdefiniować niszę Twojej oferty. Realizując ten krok, dowiesz się także, w jaki sposób inne firmy sprzedają swoje produkty:
- czy kładą nacisk na marketing online, czy tradycyjną reklamę?
- jak wysokie są ich ceny?
- na co zwracają uwagę ich strony sprzedażowe?
Dzięki analizie będziesz w stanie porównać swoją ofertę z dostępną już na rynku. Pomoże także ocenić, jaką unikatową propozycję wartości możesz zaoferować klientom.
-
Przyjrzyj się dokładnie cenom
Strategie reklamowe muszą w szczególny sposób brać pod uwagę środowisko cenowe, dlatego kwestii tej należy poświęcić dodatkową uwagę. Analiza cen pozwala określić optymalny koszt dla danego produktu oraz sposób jego promocji. Możliwe, że rynek poszukuje teraz czegoś taniego. A może wręcz przeciwnie – jest gotowy na rozwiązania premium.
-
Stwórz personę klienta
Persona to fikcyjny przedstawiciel docelowej bazy kupujących, do której chcesz trafić. Zawiera szereg informacji, takich jak:
- wiek,
- płeć,
- dochód,
- wielkość rodziny i stan cywilny,
- zawód i stanowisko,
- poglądy polityczne,
- wartości osobiste,
- hobby i stosunek do aktualnych trendów.
Tego typu informacje pomagają dostosować kanały i formy reklamy do docelowych klientów.
-
Wybierz kanały
Skoro o kanałach mowa, nad tym elementem także należy się zastanowić. Wybór jest w końcu bardzo duży:
- bezpośrednia reklama internetowa – Google Ads, Facebook Ads, reklama na Instagramie czy LinkedIn,
- marketing treści – blogi, artykuły, e-booki i podcasty,
- e-mail marketing – kampanie mailowe, newslettery,
- SEO – optymalizacja strony pod wybrane frazy kluczowe,
- reklama tradycyjna – ulotki, plakaty, promocja w radiu i telewizji,
- eventy i targi branżowe – bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami,
- marketing afiliacyjny – współpraca z partnerami biznesowymi.
Rozważ, które kanały najlepiej sprawdzą się w kontekście Twojej grupy docelowej. Postaraj się także wybrać te, które przyniosą najlepszy zwrot z inwestycji.
-
Przygotuj materiały promocyjne
Najważniejsze fundamenty mamy już położone. Czas zatem przygotować materiały, które będzie wykorzystywała strategia reklamowa. Na ich charakter i treść oczywiście największy wpływ mają wybrane kanały.
Niezależnie jednak od kontekstu, pamiętaj o następujących kwestiach:
- określenie głównego przesłania – co klienci powinni wiedzieć na temat Twojej oferty?
- przygotowanie materiałów wizualnych – nawet jeśli zamierzasz polegać głównie na treściach pisanych, zdjęcia, infografiki, czy filmy zawsze będą pomocne;
- call to action – wszystkim treściom reklamowym powinno towarzyszyć wyraźne wezwanie do działania.
-
Monitoruj i optymalizuj
Strategia reklamowa wymaga stałej uwagi. Oto kilka wskazówek:
- używaj narzędzi analitycznych – Google Analytics, Facebook Audience Insights i inne podobne narzędzia dostarczają wielu informacji zwrotnych;
- testuj różne wersje reklam – dzięki testom A/B będziesz mógł maksymalnie zoptymalizować przekazy reklamowe;
- szybko wprowadzaj zmiany – jeśli zauważysz, że pewne działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, natychmiast dokonaj poprawek.
Przykłady skutecznych strategii reklamowych
Jak może wyglądać skuteczna strategia reklamy? Najlepiej przedstawić to na przykładach:
Mailchimp Briefings
Źródło: Mailchimp Briefings
Sekcja Briefings w internetowej publikacji Courier, która należy do Mailchimp, informuje docelowych klientów marki o najnowszych trendach w różnych branżach. Treści nie skupiają się bezpośrednio na produkcie (czyli oprogramowaniu do e-mail marketingu). Zamiast tego są pełne analiz i spostrzeżeń cennych dla potencjalnych klientów Mailchimp.
Niemniej jednak dzięki takiej formie content marketingu Mailchimp jest w stanie także promować swoją ofertę.
Automizy
Źródło: Automizy
Firma Automizy zajmuje się automatyzacją e-mail marketingu, więc nie dziwne, że sama jest w tym dobra. Co zawiera strategia reklamowa, którą realizuje? Można ją przedstawić w następujący sposób:
- Odwiedzający stronę pobiera raport na dedykowanej stronie kampanii reklamowej.
- System automatycznie wysyła wiadomość mailową z powiadomieniem i krótką prezentacją oprogramowania.
- 2 dni później do użytkownika wysyłana jest druga wiadomość e-mail, która zawiera przydatne materiały edukacyjne.
- Na tym etapie firma uznaje, że zbudowała wystarczającą relację z potencjalnym klientem. W ramach reklamy wysyła zatem bardziej szczegółowy opis oferty. Towarzyszy mu zachęta do skorzystania z bezpłatnej wersji próbnej.
W ten sposób Automizy nie tylko skutecznie reklamuje ofertę, ale dzięki automatyzacji oszczędza czas i zasoby.
Podsumowanie
Dzięki dobrze zaplanowanej strategii reklamowej będziesz w stanie umiejętnie promować markę, skutecznie docierać do wybranej grupy docelowej, mierzyć efektywność swoich działań oraz reagować na zmiany rynkowe.
Oprócz tego położysz jeden z fundamentów ogólnej strategii marketingowej. Aby zatem przygotować strategię reklamową:
- Przeanalizuj konkurencję.
- Dokładnie przyjrzyj się rynkowym cenom.
- Stwórz personę klienta.
- Starannie wybierz kanały reklamowe.
- Przygotuj odpowiednie materiały promocyjne.
- Stale monitoruj i optymalizuj efekty.
W swoich działaniach pamiętaj o tym, aby korzystać z różnych, czasami nieoczywistych formatów treści. Z kolei efektywność zawsze możesz podnieść dzięki przemyślanej automatyzacji.
Choć stworzenie skutecznej strategii reklamowej wymaga czasu i umiejętności, to jednak warto włożyć w to wysiłek.