Strategia marketingowa. Elementy, rodzaje i przykłady

blog-banner-bee

Strategia marketingowa firmy pozwala skutecznie zaplanować wszelkie działania promocyjne. Czym dokładnie jest? Dlaczego warto w nią zainwestować? Jakimi przykładami warto się inspirować? Tego i więcej dowiesz się w naszym artykule.

Jak dobrać strategię marketingową?

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to kompleksowy plan, który pozwala zidentyfikować, przyciągnąć i zatrzymać docelowych odbiorców. Obejmuje wszystkie najważniejsze etapy – od określenia docelowej grupy demograficznej i zrozumienia jej preferencji, po wybór najskuteczniejszych mediów komunikacyjnych.

Można powiedzieć, że dobra strategia marketingowa tworzy łańcuch wartości skoncentrowany na docelowym kliencie. Dobry plan pozwala bowiem:

  • wzbudzić u klienta całkowicie nową potrzebę lub uświadomić go o istnieniu obecnej,
  • zakomunikować oferowaną propozycję wartości,
  • zbudować markę, którą docelowy odbiorca zapamięta na długo.

Dlaczego firmy inwestują w strategie marketingowe?

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku samo posiadanie dobrego produktu lub usługi nie wystarczy. Firmy potrzebują sposobu, który pozwoli wyróżnić ofertę. W tym miejscu do gry wkracza strategia marketingowa. Jej opracowanie wiąże się z wieloma korzyściami:

  1. Dobry fundament – strategia marketingowa służy jako plan działania, który na każdym etapie dostarcza wskazówek, gdzie należy zainwestować czas i zasoby, aby osiągnąć pożądane wyniki.
  2. Targetowanie – dzięki identyfikacji i lepszemu zrozumieniu określonej grupy odbiorców, strategia marketingowa jest skuteczniejsza. Działania promocyjne trafiają do osób, które mają największą szansę na dokonanie zakupu.
  3. Optymalizacja zasobów – opracowanie strategii marketingowej pozwala firmom alokować zasoby w efektywniejszy sposób.
  4. Przewaga konkurencyjna – za sprawą dobrze zdefiniowanej strategii firma odróżni się od konkurencji. W ten sposób może ustalić, jak chce być postrzegana na rynku i odpowiednio dostosować USP.
  5. Zwiększenie udziału w rynku i poprawa reputacji – dzięki strategicznie zaplanowanym inicjatywom firmy mogą zdobyć większą część rynku i poprawić wizerunek publiczny.
  6. Zdobywanie lojalności klientów – gdy firmy konsekwentnie spełniają (a nawet przekraczają) oczekiwania klientów, zyskują ich lojalność. Taki efekt oczywiście nie może być dziełem przypadku i wymaga dobrego projektu strategii marketingowej.
  7. Analiza i zrozumienie rynku – lepsze zrozumienie dynamiki rynku, preferencji klientów i pojawiających się trendów ma w biznesie kluczowe znaczenie. To właśnie dzięki strategii marketingowej firmy mogą być na bieżąco z takimi zmianami.
  8. Zarządzanie relacjami z klientami – jeśli chcesz zbudować długoterminowe relacje z klientami, potrzebujesz długoterminowej strategii marketingowej.

Z czego składa się strategia marketingowa?

Przygotowanie strategii marketingowej wymaga wiele pracy. Cały proces da się podzielić na kilka głównych etapów:

  1. Analiza bieżącej sytuacji

    Aby położyć podwaliny pod strategię marketingową, trzeba zrozumieć, w jakiej sytuacji znajduje się dana firma. W tym celu realizuje się m.in. analizę SWOT, która obejmuje przegląd wewnętrznych mocnych i słabych stron, a także zewnętrznych szans i zagrożeń. Na tym etapie należy także wstępnie przyjrzeć się otoczeniu rynkowemu i konkurentom.

    Przeanalizuj sytuację na rynku i konkurencję
  2. Wyznaczenie podstawowych celów marketingowych

    Po zapoznaniu się ze stanem firmy, w następnej kolejności należy wyznaczyć jasne, osiągalne i mierzalne cele marketingowe. Powinny one być zgodne z szerszymi założeniami biznesowymi i wynikać z analizy SWOT. Oto przykładowy, dokładny cel ustalony z myślą o głównej strategii marketingowej firmy:

    • ogólny cel – rozszerzenie zasięgu na młodszą grupę demograficzną (grupa wiekowa 18-24). Zwiększenie sprzedaży i wzmocnienie lojalności wobec marki wśród takich odbiorców,
    • powiązanie z głównym celem biznesowym – zwiększenie sprzedaży o 20% w następnym roku podatkowym,
    • szansa wynikająca z analizy SWOT – młodsza grupa demograficzna jest obecnie niedostatecznie targetowana, co stanowi wyraźną szansę na wzrost,
    • sprecyzowany cel marketingowy – zwiększenie widoczności marki w grupie wiekowej 18-24 o 50%,
    • metody wykorzystane do osiągnięcia celu – przeprowadzanie targetowanych kampanii w mediach społecznościowych. Współpraca z influencerami popularnymi w grupie wiekowej 18-24,
    • sposoby na pomiar celu – śledzenie wskaźników zaangażowania, wzrostu liczby obserwujących i współczynników konwersji z platform mediów społecznościowych.
  3. Bliższe poznanie grupy docelowej

    Znajomość odbiorców jest kluczem do każdego udanego przedsięwzięcia marketingowego. Aby stworzyć komunikaty, które trafią do odbiorcy, musisz dogłębnie zrozumieć, z kim rozmawiasz. Obejmuje to zagłębienie się w cechy demograficzne, psychograficzne i behawioralne:

    • cechy demograficzne – obejmują takie informacje jak wiek, płeć, wykształcenie, poziom dochodów, stan cywilny i zawód,
    • cechy psychograficzne – obejmują osobiste wartości, postawy, aspiracje i styl życia oraz inne czynniki osobowościowe, które mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe,
    • cechy behawioralne – ostatnia kategoria skupia się na konkretnych nawykach zakupowych jak częstotliwość nabywania pewnych produktów, zaufanie do poszczególnych marek itp.
  4. Analiza konkurencji

    Strategia marketingowa nie może istnieć w oderwaniu od aktualnej sytuacji rynkowej i Twojej relacji względem konkurentów. Musi być oparta na dogłębnym zrozumieniu trendów i stylu działania innych firm. Tylko w ten sposób będziesz w stanie stworzyć unikatową propozycję wartości. Na tym etapie warto podzielić konkurentów na 2 kategorie:

    1. Konkurencja bezpośrednia – firmy, które sprzedają produkty lub usługi analogiczne do Twoich. Walczą o tych samych klientów i często korzystają z podobnych kanałów marketingowych.
    2. Konkurencja pośrednia – chociaż takie przedsiębiorstwa mogą oferować odmienne produkty lub usługi, to nadal walczą o podobnych konsumentów. Dzieje się tak dlatego, że rozwiązują analogiczne problemy, nawet jeśli podchodzą do tego w zupełnie inny sposób. Weź pod uwagę np. oprogramowanie do wideokonferencji i usługi organizacji podróży służbowych. Obie oferty adresują podobną potrzebę komunikacji w biznesie. Jeśli jednak firma zaczyna w dużej mierze polegać na wideokonferencjach, może nawet zepchnąć podróże biznesowe na dalszy plan.
  5. Wybór działań marketingowych

    Gdy już jasno określisz cele i dobrze zrozumiesz swoich odbiorców, kolejnym krokiem jest wybór odpowiednich narzędzi i taktyk. Przyjrzymy się im bliżej w dalszej części artykułu.

  6. Opracowanie długoterminowego planu i sposobu pomiaru sukcesu

    W sukcesie strategii marketingowej przedsiębiorstwa kluczowe jest ustalenie planu działania i sposobów na analizę wydajności. Wspomnieliśmy o tej kwestii na etapie stawiania podstawowych, mierzalnych celów marketingowych. To samo podejście należy po prostu zastosować na większą skalę. Załóżmy, że strategia marketingowa firmy koncentruje się na zwiększeniu obecności w Internecie. Plan działania może obejmować:

    • uruchomienie nowej strony internetowej w określonym terminie – pomiar ruchu na stronie, współczynnik odrzuceń i średniego czasu trwania sesji,
    • zainicjowanie planu content marketingowego obejmującego cotygodniowe posty na blogu i comiesięczne podcasty – pomiar odsłon, udostępnień, komentarzy i wygenerowanych leadów,
    • rozpoczęcie płatnej kampanii reklamowej na LinkedIn – pomiar współczynnika klikalności, konwersji i zwrotu z wydatków na reklamę.
  7. Stały monitoring

    Nawet najlepiej opracowane strategie marketingowe z czasem trzeba zmienić, mając na uwadze nowe okoliczności. Dlatego warto stale monitorować osiągane efekty i działania konkurencji, aby na bieżąco dostosowywać się do zmian rynkowych.

    Monitoring

Rodzaje strategii marketingowych

Choć strategie marketingowe często obejmują wiele kanałów, niektóre skupiają się tylko na wybranych metodach docierania do klientów. Wiele jednak wzajemnie się przenika (np. płatny marketing i marketing w mediach społecznościowych). Omówmy kilka przykładów:

Płatny marketing

Oczywiście każda forma promocji jest w taki lub inny sposób płatna. W przypadku tego typu strategii marketingowej przedsiębiorstwa nacisk kładzie się na bezpośrednie formy promocji. Opłata jest przykładowo pobierana za dokładną ilość kliknięć baneru promocyjnego w mediach społecznościowych (PPC – pay per click).

Marketing treści

Marketing treści to mniej pośrednia forma promocji. Celem strategii marketingowej z tej kategorii jest tworzenie i publikowanie jakościowego contentu, który pomaga budować relacje z docelowymi odbiorcami. Gdy taka więź zostanie nawiązana, firmy często pozyskują długoterminowych klientów. Content marketing jest równie ważny jak SEO.

Social media marketing

Niektóre firmy uznają, że najlepszym sposobem docierania do klientów są wybrane platformy społecznościowe. Przykładowo freelancerzy z niszową specjalizacją B2B mogą stosunkowo łatwo znaleźć osoby kontaktowe z pożądanych przedsiębiorstw na LinkedIn.

Marketing przez polecenie

Tzw. marketing rekomendacyjny (word of mouth marketing) skupia się na zachęcaniu już obecnych klientów do polecenia Twojej oferty innym. Nad wdrożeniem strategii marketingowej skupiającej się na systemie poleceń powinny zastanowić się szczególnie firmy, które mają już zbudowaną pozycję na rynku.

Marketing społeczny/ideowy

Celem kolejnej strategii jest łączenie swoich komunikatów marketingowych/brandowych z ideami społecznymi jak ekologia, prawa wybranych grup itp. Taka forma może pomóc firmie wyróżnić się spośród innych przedsiębiorstw i zdobyć szczególne zaufanie wśród niektórych odbiorców.

Budowanie strategii komunikacji marki w ten sposób wymaga jednak dobrego planowania i ostrożności. Przykładowo Disney na zachodnich rynkach regularnie podkreśla docenianie takich wartości jak inkluzywność i wolność słowa, jednocześnie stosując się do wymagań cenzury w Chinach. Wiele osób nie przechodzi obok tego obojętnie.

E-mail marketing

E-mail marketing to jedna z najstarszych internetowych strategii marketingowych. Mimo upływu lat dalej jest bardzo skuteczna i świetnie sprawdza się choćby w e-commerce.

Przykłady ciekawych strategii marketingowych

Jak w praktyce mogą wyglądać różne strategie marketingowe? Oto kilka przykładów:

TOMS Shoes

Za każdą zakupioną parę butów TOMS przekazuje jedną parę potrzebującemu dziecku. Firma w ten sposób zwraca uwagę na ważne kwestie społeczne i się z nimi utożsamia.

Red Bull Stratos

Red Bull sponsorował skok Felixa Baumgartnera z kosmosu, pokazując powiązanie marki ze sportami ekstremalnymi. Strategia marketingowa firmy często polega na promocji licznych eventów.

Red Bull Stratos

Źródło: Red Bull

Program poleceń Tesli

Strategia Tesli obejmuje m.in. marketing rekomendacyjny. Właściciele samochodów marki Elona Muska mogą zachęcać innych do zakupu pojazdu i zdobywać dzięki temu nagrody.

LEGO Ideas

LEGO zachęca klientów do tworzenia i udostępniania własnych projektów. Niektóre z nich stały się nawet oficjalnymi zestawami. Taka strategia pozwala budować świetną relację z grupą docelową.

LinkedIn B2B Institute

B2B Institute publikuje badania, analizy i przydatne materiały w zakresie trendów marketingowych B2B. Można powiedzieć, że platforma służy jako świetne narzędzie w strategii opartej na content marketingu.

Dlaczego warto zlecić przygotowanie strategii marketingowej na zewnątrz?

Choć strategię marketingową możesz stworzyć samodzielnie, to jednak lepiej powierzyć takie zadanie doświadczonym ekspertom. Jest tak z następujących powodów:

  1. Poziom trudności – jak już wcześniej omówiliśmy, elementy strategii marketingowej są dość liczne. Każdą z nich da się także realizować na wiele sposobów. Aby dokonać właściwego wyboru, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.
  2. Oszczędność zasobów – w wielu sytuacjach zlecenie strategii marketingowej agencji zewnętrznej będzie bardziej opłacalne niż tworzenie w tym celu własnego zespołu od nowa.
  3. Oszczędność czasu – wynajmując zewnętrzną agencję, będziesz w stanie stosunkowo szybko uzyskać dokument strategiczny (czyli gotowy do wdrożenia plan).
  4. Dostęp do specjalistycznych narzędzi – wiele agencji marketingowych inwestuje w najwyższej jakości specjalistyczne narzędzia i oprogramowanie. Gdy nawiążesz współpracę, otrzymujesz do nich dostęp bez konieczności dokonania bezpośredniego zakupu.
  5. Inna perspektywa – nawet jeśli w swojej firmie masz strategów marketingowych, zewnętrzna agencja pomoże spojrzeć na różne sprawy ze świeżej perspektywy.
  6. Okazja na poszerzenie wiedzy – współpracując z zewnętrzną firmą, Twój zespół marketingowy może nabyć dodatkowych umiejętności i doświadczenia.
  7. Skalowalność – w miarę rozwoju Twojej firmy zewnętrzna agencja będzie w stanie łatwo dostosowywać zakres usług.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze kwestie omówione w artykule:

Czym jest strategia marketingowa?

Jest to kompleksowy plan, który pozwala szczegółowo ustalić, jakich klientów powinna pozyskiwać firma i jak skutecznie to robić.

Jak przygotować strategię marketingową?

Na jakich metodach opierają się strategie marketingowe?

Dlaczego warto zlecić przygotowanie strategii marketingowej profesjonalnej agencji?

Udostępnij artykuł:
Szukasz pomysłów na kampanie marketingowe?
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
0