Zdecydowanie zwiększa widoczność strony, pozytywnie wpływa na organiczne wyniki wyszukiwania, optymalizuje witrynę pod względem technicznym. Sprawia, że domena staje się łatwiej wyszukiwalna dla klientów, ale i dla botów Google. W konsekwencji więcej użytkowników korzysta ze strony, czyta bloga, kupuje produkty, poleca firmę innym. Wysokie miejsce w wyszukiwarce przynosi realne zyski. Wskaźniki sprzedaży rosną. Wszystko to, dzięki skutecznej strategii SEO. Dowiedz się, jak ją przygotować dla swojej strony internetowej. Przeczytaj artykuł.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym jest SEO?
- Czym jest strategia SEO?
- Wykonaj audyt SEO
- Ustal swoje cele i wskaźniki KPI
- Przeanalizuj słowa kluczowe
- Stwórz przyjazną architekturę strony
- Dopasuj słowa kluczowe do URL’i
- Zoptymalizuj podstrony
- Wyróżnij się w wynikach wyszukiwania
- Zainwestuj w content marketing
- Stosuj linkowanie wewnętrzne
- Zadbaj o użyteczność strony
- Stwórz zdywersyfikowany profil linków
- Dedykowana strategia SEO dla Twojego biznesu
Czym jest SEO?
Działania SEO to optymalizacja strony pod wyszukiwarki. Warto zaznaczyć, że często strategia SEO jest mylona ze strategią pozycjonowania. Jednak pozycjonowanie to pojęcie szersze. SEO jest częścią strategii pozycjonowania, obok content marketingu, link buildingu i analityki internetowej. Doprecyzowując, składa się ono z trzech elementów:
- on-page SEO, które skupia się na tworzeniu wartościowych treści,
- off-page SEO, czyli linkowanie,
- SEO techniczne – optymalizacja techniczna pod wyszukiwarki.
Unikalna treść, odświeżanie istniejących już wpisów, pisanie pod frazy kluczowe – wszystko to pozytywnie wpływa na widoczność strony. Podobnie jak zdobywanie linków zewnętrznych i wewnętrznych, optymalizacja kodu oraz struktury czy poprawienie szybkości ładowania się witryny. Wszystko po to, aby strona znalazła się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania i tym samym była lepiej zauważalna przez potencjalnych klientów.
Czym jest strategia SEO?
Działania SEO są pracochłonne, wymagają czasu, konsekwencji i dużej wiedzy w tym zakresie. A przede wszystkim odpowiedniej seo strategii, czyli długofalowego planu działania dopasowanego do potrzeb i możliwości danego biznesu, który spowoduje, że konkretna strona internetowa będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania jak najwyżej pod jak największą ilością trafnie dobranych fraz kluczowych. Finalnie taki plan powinien dążyć do dobrej widoczności strony, co przekłada się bezpośrednio na zyski firmy.
Poznaj 11 kroków do stworzenia skutecznej strategii SEO.
-
Wykonaj audyt SEO
Pierwszym krokiem niezbędnym do stworzenia skutecznej strategii SEO jest audyt SEO strony internetowej. Wskaże on błędy na www, sprawdzi poziom optymalizacji technicznej, przeanalizuje dokładnie content, wyodrębniając jego mocne i słabe strony. Pokaże, jak wygląda widoczność organiczna oraz rankingi słów kluczowych. Dodatkowo uwzględni wyniki konkurencji i umiejscowi daną domenę na jej tle.
Audyt www jest podstawą do stworzenia strategii SEO. Pozwala na wyeliminowanie błędów popełnianych nieświadomie, pokazuje, jaka jest kondycja witryny, dzięki czemu można ocenić, w którym kierunku powinny być wykonywane dalsze działania. Audyt podkreśla, które praktyki przynoszą pozytywne wyniki i należy je kontynuować, a których się wystrzegać. Dzięki analizie konkurencji pozwala na skupienie się na specyfice branży i zastosowanie rozwiązań, które działają na daną grupę docelową. Audyt to podsumowanie dotychczasowych działań. Z takim podsumowaniem można planować dalej.
Na czym powinien się skupić audyt SEO?
- analiza tytułów i meta tagów
- nawigacja i struktura www,
- budowa adresów URL,
- analiza contentu,
- duplikacja treści,
- kanibalizacja, szybkość ładowania www,
- bezpieczeństwo, ruch organiczny i widoczność w Google,
- analiza profilu linków,
- analiza konkurencji.
-
Ustal swoje cele i wskaźniki KPI
Ustalenie celów istotnych dla danego biznesu online to bardzo ważny krok. Pozwala określić kierunek, w jakim zmierzamy. Cele to priorytety firmy, które należy uwzględnić w planowaniu dalszych działań. Wyznaczając je, można skorzystać z popularnej koncepcji S.M.A.R.T., która pomaga w prawidłowym planowaniu działań. Zgodnie z jej założeniami cel powinien być: skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie.
Doskonałymi miernikami założonych celów są wskaźniki KPI, czyli kluczowe wskaźników efektywności. Pozwalają na weryfikację realizacji. Obok ustalania celów i wskaźników KPI nie można zapomnieć o wdrożeniu analityki na www, która pozwoli na śledzenie realizacji założonych priorytetów.
Przeczytaj także:
7 kluczowych wskaźników KPI w SEO, które powinieneś śledzić -
Przeanalizuj słowa kluczowe
Na analizie słów kluczowych opiera się praktycznie cała strategia SEO. Trafny wybór fraz wymaga dokładnych badań. To z nich wynika, co wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, czego szukają, jakie słowa kluczowe odpowiadają ich potrzebom. Wyróżnia się:
- pojedyncze słowa kluczowe, zwykle bardzo konkurencyjne, jednak o małym współczynniku konwersji, ale z dużą liczbą wyszukiwań;
- słowa z krótkim ogonem, składające się z 2-3 wyrazów, o średnim współczynniku konwersji;
- słowa kluczowe z długim ogonem – zawierające 4 lub więcej słów, z małą liczbą wyszukiwań, ale wysoką konwersją.
Jak ocenić konkurencyjność słów kluczowych?
- oceń średnią ilość wyszukań danej frazy za pomocą dostępnych narzędzi SEO,
- weź pod uwagę charakterystykę branży i bezpośrednią konkurencję,
- uwzględnij zawartość stron pojawiających się wysoko w wynikach wyszukiwania i oceń, ile będzie kosztowało przerobienie Twojej witryny na podobny styl,
- weź pod uwagę koszty linków oraz czas poświęcony na ich zdobycie.
Dobrze dobrane frazy są bazą dla dalszych działań na stronie, dlatego bardzo ważne jest przeanalizowanie i ocena konkurencyjności tych fraz. Analiza słów kluczowych wskazuje na obecne trendy, ale i dostarcza informacji na temat konkurencji i ich sposobów na pozyskiwanie jak największej liczby klientów. Prawidłowy dobór słów kluczowych pozwala na stworzenie strony, która odpowiada aktualnym potrzebom na rynku.
-
Stwórz przyjazną architekturę strony
Podział treści, zasobów i informacji podstron powinien być dopasowany do celu strony internetowej. Inaczej zwykle wygląda struktura serwisów społecznościowych, a inaczej sklepów online. Planując architekturę strony, trzeba zwrócić uwagę na to, by treści były czytelne, a ich układ przyjazny dla użytkownika. Poruszanie po witrynie musi odbywać się intuicyjnie. Cała strona powinna być zaprojektowana w sposób logiczny, aby stała się przyjazna SEO, należy pamiętać o kilku zasadach:
- jeden temat to jedna podstrona, stwarzanie wielu podstron na te same lub bliskoznaczne,
- frazy nie jest właściwym rozwiązaniem,
- właściwa hierarchia, od szczegółu do ogółu,
- unikalne treści na każdej podstronie,
- linkowanie wewnętrzne.
-
Dopasuj słowa kluczowe do URL-i
Każda podstrona powinna mieć unikatową treść i swój zestaw słów kluczowych. Dopasowywanie należy przeprowadzić, mając na uwadze optymalizację pod kątem zamiaru wyszukiwania czy intencji użytkowników – treści muszą odpowiadać określonej grupie docelowej, wpisującej konkretne zapytanie i jej potrzebom.
Frazy dzieli się na: komercyjne, produktowe, informacyjne i brandowe. Frazy komercyjne to frazy sugerujące chęć zakupu lub skorzystania z usługi jak np.: tanie buty. Frazy produktowe określają asortyment firmy, frazy brandowe zawierają nazwę marki, a informacyjne sugerują, że użytkownik szuka konkretnej informacji np. jaki kolor ścian do salonu. Podsumowując: każdej frazie lub zestawowi fraz bliskoznacznych należy przeznaczyć jedną podstronę.
-
Zoptymalizuj podstrony
Optymalizacja podstron od strony technicznej powinna obejmować ustawienie meta tagów oraz nagłówków H1-H6, wdrożenie krótkich i zawierających frazy kluczowe adresów URL oraz przyspieszenie ładowania się www. Podstrona musi mieć zoptymalizowane treści, powinien się na niej znajdować wartościowy, angażujący content, nasycony słowami kluczowymi – szczególnie mowa tutaj o podstronach produktowych. Na ten temat wypowiedział się John Mueller, Senior Webmaster z Google:
„Nie umieszczaj frazy głównej tylko jako wzmianki na dole podstrony która ma wypłynąć wysoko w Google. Używaj jej w tytułach swoich treści, w nagłówkach, w podtytułach, w podpisach pod obrazkami…
Wszystkie te rzeczy wskazują zarówno użytkownikom, jak i Google, na jaki temat jest dana strona”.
Należy pamiętać, że optymalizacja obejmuje również poprawę i odświeżenie starych treści, które również mogą być wartościowe i pozytywnie wpływać na pozycje.
-
Wyróżnij się w wynikach wyszukiwania
W jaki sposób wyróżnić swoją stronę w wynikach wyszukiwania? Jest kilka opcji:
- Zagraj słowami – stwórz rzeczowy tytuł i meta opis taki, który przekona klienta do kliknięcia linku.
- Umieść emoji – dodaj oryginalne ikonki do tagu meta title i meta description.
- Dodaj gwiazdki – gwiazdki docelowo zostały wymyślone przez Google do oceny produktów, ale można je dodać np. jako ocenę artykułu.
- Wykorzystaj schemat FAQ – generuje on dodatkowy zestaw wyników, poprawia optymalizację i semantykę podstrony, pozytywnie wpływa na pozycje.
-
Zainwestuj w content marketing
Inwestycja w content marketing to świetny wybór. Jakościowe treści naprawdę działają i na klientów i na wyszukiwarkę. To ukłon w stronę osób, które szukają w internecie porad i inspiracji. Odpowiadając na pytania użytkowników, zdobywamy ich zaufanie, budujemy wizerunek marki jako eksperta w danym temacie, zyskujemy polecenia i popularność.
Content marketing znacząco zwiększa zasięgi, pozytywnie wpływa na SEO, pomaga w nawiązaniu relacji z grupą docelową, ociepla wizerunek firmy. To nie tylko pisanie bloga, ale i publikacja jakościowych artykułów, filmy, podcasty, webinary, infografiki, poradniki czy raporty. Treści powinny być jakościowe i przede wszystkim odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów. Powinny zachęcać klienta do odwiedzenia danej strony, polecania jej i powracania na nią.
Zalety content marketingu:
- oryginalny content dobrze wpływa na pozycjonowanie,
- tworzy pozytywny wizerunek marki,
- przyciąga uwagę,
- wzmacnia więź z klientem,
- przekonuje klienta do zakupu,
- reklamuje produkty i usługi,
- pomaga w pozyskiwaniu wartościowych linków,
- wspiera pozostałe kanały marketingowe,
- duży zysk z inwestycji.
-
Stosuj linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to kolejny ważny punkt, jeśli chodzi o SEO, w zasadzie jeden z kluczowych elementów. Polega na tworzeniu odnośników w obrębie strony. Ułatwia korzystanie z www, zapoznanie się z jej strukturą, zapewnia skuteczne indeksowanie stron przez roboty wyszukiwarek.
Dlaczego stosować linkowanie wewnętrzne?
- zmniejsza współczynnik odrzuceń – klient, przechodząc z podstrony na podstronę, zostaje na www dłużej,
- ma pozytywny wpływ na indeksowanie – linki wewnętrzne ułatwiają poruszanie się botów Google po stronie,
- ułatwia nawigację www – dobrze przygotowane linki wewnętrzne prowadzą użytkownika po stronie,
- poprawia pozycjonowanie konkretnych słów kluczowych.
Gdzie znajdują się linki wewnętrzne?
- menu główne – tutaj znajdują się odnośniki do podstron, warto zadbać o ich odpowiednie nazewnictwo,
- breadcrumbs – mają pozytywny wpływ na indeksację, są szczególnie przydatne przy rozbudowanych serwisach internetowych,
- linkowanie z opisów kategorii – warto linkować do kategorii, które nie znalazły się w menu głównym,
- artykuły na blogu – popularnym działaniem jest odsyłanie czytelnika z jednego artykułu na blogu do kolejnego, to pozwala użytkownikowi na zagłębienie danego tematu i jest wsparciem dla pozycjonowania,
- mapa strony – najczęściej umieszczona w stopce strony,
- dodatkowe sekcje w sklepach online – służące do promowania konkretnych zestawów produktów.
Pamiętaj, że strategia linkowania wewnętrznego jest kluczowa dla procesu indeksowania serwisu, przeanalizuj swoją stronę pod względem profilu linków, sprawdź ich kondycję, dodaj nowe odnośniki.
-
Zadbaj o użyteczność strony
Strategia SEO powinna powinna również obejmować aspekt użyteczności strony. Istnieje kilka istotnych punktów, które należy odpowiednio potraktować. Jednym z nich jest prędkość, która niezoptymalizowana zwiększa współczynnik odrzuceń. Wolno ładująca się strona nie rokuje dobrze. Użytkownicy są zniecierpliwieni i przyzwyczajeni do błyskawicznie działających witryn, nie chce im się przeglądać źle ładujących się zakładek z produktami, ich poziom zaufania do transakcji na powolnej www maleje, szybko rezygnują i równie szybko znajdują ofertę konkurencji.
Jeśli konsument wybierze inny sklep online, boty Google również. Dlatego ważne, by zadbać o wrażenia użytkownika – potencjalny klient nie może czuć się zagubiony na stronie, musi być ona logiczna i funkcjonalna. Pamiętaj, że internauci odwiedzają www głównie za pomocą smartfonów, to bardzo istotne, żeby strona internetowa była responsywna i poprawnie działała zarówno na mobile, jak i desktopie. Pracując nad swoim serwisem, koniecznie skup się na UX – prawidłowo wykonany pozytywnie wpływa na indeksowanie.
Przeczytaj także:
SXO: Jak SEO i UX poprawiają doświadczenia użytkownika? -
Stwórz zdywersyfikowany profil linków
Przy optymalizacji strony przyda Ci się konkretny plan linkbuildingu, aby zbudować mocny profil linków. Tworząc plan, skup się nie na ilości linków, a na ich jakości. Na początek najlepiej tworzyć linki do swojej firmy i klientów, pisać wartościowe treści, linkować je oraz kojarzyć z innymi świetnymi jakościowo tekstami. Linkowanie musi być autentyczne i naturalne dla Google. Pamiętaj:
- proś o linki zwrotne,
- zbuduj społeczność,
- pisz recenzje innym firmom,
- publikuj regularnie na blogu,
- umieszczaj swoje artykuły na wartościowych stronach.
Linkbuilding to ostatni krok. Zadbanie o wszystkie 11 elementów to prawdziwe wyzwanie. Strategia SEO opiera się na długoterminowych rozwiązaniach. Wymaga czasu i zaangażowania. Dobra strategia SEO to dopiero początek. Następnym punktem jest jego konsekwentne wdrożenie, weryfikowanie oraz aktualizowanie.
Dedykowana strategia SEO dla Twojego biznesu
Stworzenie dedykowanej strategii SEO nie jest łatwe, powyżej widzisz przedstawione pokrótce kroki, z których każdy to osobny, duży temat najczęściej wymagający specjalistycznej wiedzy. Tylko zatrudnienie eksperta zagwarantuje, że witryna będzie odpowiednio zoptymalizowana. Jako specjaliści tworzymy spersonalizowane oferty oraz wytyczne i zalecenia, które pasują do biznesów naszych klientów. Zachęcamy do kontaktu.