SEO i SEM to jedne z częściej pojawiających się terminów w kontekście marketingu internetowego. Co oznaczają? Jakie efekty przynoszą te strategie i którą wybrać? Tego dowiesz się w naszym artykule.
SEO – czym jest i jak działa?
SEO to skrótowiec od Search Engine Optimization, co tłumaczy się jako optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Jego celem jest poprawa rankingu stron w organicznych wynikach wyszukiwania.
Na SEO składają się 2 główne elementy:
- Kwestie techniczne – w pozycjonowaniu duży nacisk kładzie się na optymalizację struktury i kodu strony internetowej w taki sposób, aby była łatwiejsza do zaindeksowania i zrozumienia przez wyszukiwarki. Jedne z najważniejszych aspektów to szybkość ładowania, dostosowanie pod urządzenia przenośne, poprawna struktura URL, optymalizacja meta tagów i użycie danych strukturalnych.
- Optymalizacja treści – jakościowa treść na stronie internetowej to kluczowy element SEO. Unikatowy, wartościowy i regularnie aktualizowany content pomaga zbudować autorytet strony oraz zwiększa jej widoczność w wynikach wyszukiwania na docelowe słowa kluczowe.
Warto zaznaczyć, że te 2 filary są praktycznie tak samo istotne, bo nawet jeśli treści są wysokiej jakości, nie można zapomnieć o optymalizacji technicznej, która ma duży wpływ na user experience.
SEM – czym jest i jak działa?
SEM to skrótowiec od Search Engine Marketing. Termin tłumaczy się jako marketing w wyszukiwarkach. Celem SEM jest zdobycie widoczności w internecie, wykorzystując w tym celu płatne kanały reklamowe.
W kontekście SEM często używa się także terminu PPC (Pay Per Click – płatność za kliknięcie). Jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych modeli w rozliczaniu reklam.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że choć definicja SEO jest prosta i jednolita, tak w przypadku SEM nie jest to tak jednoznaczne.
Samo pojęcie SEM pojawiło się w 2001 roku i początkowo oznaczało wszelkie działania, które miały związek z budowaniem widoczności w wynikach wyszukiwania i pozyskiwaniu klientów. Przyjęło się, że SEO + PPC = SEM. Z biegiem czasu pojawiało się coraz więcej sposobów docierania do klientów w internecie i zapewne z tego powodu definicja SEM zaczęła się nieco zmieniać. Przykładowo według anglojęzycznej Wikipedii:
Marketing w wyszukiwarkach (SEM) to forma marketingu internetowego, która polega na promowaniu witryn internetowych poprzez zwiększanie ich widoczności na stronach wyników wyszukiwania (SERP), głównie za pośrednictwem płatnych reklam.
SEM może obejmować optymalizację pod kątem wyszukiwarek […].
Dlatego w tym artykule przyjmujemy następujący podział:
- SEO – ruch organiczny,
- SEM – ruch płatny.
Niektórzy sugerują także trzeci termin, czyli Search Marketing (SM) – połączenie obu praktyk.
Obie strategie - SEO i SEM - często są ze sobą powiązane i nawzajem się wspierają. W kontekście SEO/SEM pamiętaj po prostu, że SEO to działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej, a SEM to zewnętrzne kanały płatne. Jak więc w praktyce wygląda SEM? Oto główne metody:
- reklamy tekstowe w wyszukiwarce – reklamy te wyświetlane są w SERP-ach nad oraz pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Towarzyszy im także oznaczenie „sponsorowane”. Pojawiają się wtedy, gdy użytkownik wprowadzi frazę kluczową, na którą chce być widoczny reklamodawca;
- reklamy produktowe – pojawiają się zwykle na samej górze SERP-ów nad reklamami tekstowymi i wynikami organicznymi. Czasami mogą być umieszczone po prawej części strony, także na samej górze. Składają się ze zdjęcia produktu, nazwy, ceny oraz nazwy sklepu;
- reklamy displayowe – pojawiają się na różnych stronach internetowych, aplikacjach i filmach należących do sieci reklamowej Google. Przybierają różne formy, takie jak banery, wideo, a nawet zawierają elementy interaktywne;
- reklamy YouTube – YouTube to platforma należąca do Google i także oferuje różnorodne opcje reklamowe. Są to m.in. reklamy: przed filmami (pre-roll), wyświetlane w trakcie oglądania filmów (mid-roll) oraz inne wyświetlane na stronie głównej.
Jakie są różnice między SEO a SEM?
SEO i SEM mają pewne elementy wspólne, ale zachodzą między nimi istotne różnice. Oto najważniejsze z nich:
-
Działania SEM są jasno oznaczone jako reklamy
Główna różnica między SEO a SEM to prezentacja komunikatu marketingowego. W przypadku SEO przekaz reklamowy często jest nienachalnie ukryty np. w artykule blogowym. Jeśli jednak w grę wchodzi Search Engine Marketing, odbiorca zawsze wie, z czym ma do czynienia:
-
W SEM płacisz bezpośrednio za każdy efekt
Oczywiście zarówno w SEM, jak i SEO nie ma nic za darmo. Obie strategie wymagają inwestycji. Różnica jest taka, że w kontekście SEM opłata za każdy efekt jest bardzo klarowna, gdyż rozliczasz się za pomocą różnych modeli, jak:
- PPC (Pay Per Click) – koszt za kliknięcie,
- CPM (Cost Per Mile) – koszt za tysiąc wyświetleń,
- CPA (Cost Per Action) – koszt za akcję,
- CPA (Cost Per Acquisition) – koszt za pozyskanie klienta,
- CPV (Cost Per View) – koszt za wyświetlenie.
-
SEM pozwala dokładnie mierzyć osiągane rezultaty
W SEO i SEM istnieje wiele sposobów na pomiar osiąganych efektów. Jednak wspomniana wcześniej charakterystyka Search Engine Marketingu sprawia, że w jego przypadku znacznie łatwiej ustalić np. zwrot z inwestycji.
-
SEO przynosi długoterminowe, kumulujące się efekty
SEO od SEM różni się głównie tym, że z biegiem czasu przynosi coraz bardziej zauważalne efekty, które utrzymują się długoterminowo. Przykładowo blog wypełniony contentem evergreen będzie generować odwiedziny nawet wtedy, gdy przestaniesz publikować na nim nowe treści.
Z kolei, gdy wyłączysz kampanię reklamową w Google Ads, efekty od razu znikną.
Przeczytaj także:
Evergreen content – co to jest i jak go tworzyć?
Czy warto wybrać tylko SEO?
Firmy, które decydują się wyłącznie na SEO, skupiają się na budowaniu trwałej wartości wokół swojej strony internetowej. Witryna w rezultacie staje się głównym narzędziem marketingowym. Tego typu strategia wymaga cierpliwości i stałego zaangażowania, gdyż na efekty SEO zwykle trzeba czekać. Nacisk na pozycjonowanie może jednak przynieść świetne efekty w długoterminowej perspektywie.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie nie zawsze pozwoli Ci odzwierciedlić wszystkie potrzeby marketingowe (przykładowa sytuacja to wypromowanie w krótkim czasie bardzo niszowej oferty).
Czy warto wybrać tylko SEM?
Firmy, które polegają głównie na SEM, mogą spodziewać się szybkich i mierzalnych wyników. Dotyczy to zwłaszcza stron internetowych, które cieszą się już zaufaniem Google. Dzięki temu skuteczność kampanii znacznie wzrasta.
Warto pamiętać, że taka strategia jest zwykle bardzo kosztowna. Dotarcie do szerokiej grupy użytkowników będzie wymagać dodania licznych reklam na przestrzeni długiego czasu. Jak wspomnieliśmy wcześniej, SEM nie przynosi kumulujących się efektów jak SEO lub są one stosunkowo małe.
SEO oraz SEM – najlepsze połączenie
Najskuteczniejszym podejściem jest połączenie SEO i SEM:
- pozycjonowanie pozwoli zbudować długoterminową widoczność i reputację, które będą stanowić świetny fundament na przyszłość;
- z kolei dzięki SEM będziesz mógł uzyskać szybkie efekty marketingowe oraz nadrobić pewne luki, których nie da się osiągnąć za pomocą SEO;
- poprzez łączenie danych z SEO i SEM, będziesz w stanie lepiej zrozumieć zachowania oraz preferencje użytkowników. Dzięki takim danym łatwiej optymalizować zarówno treść strony internetowej, jak i reklamy;
- SEO jest skuteczne w budowaniu świadomości marki i przyciąganiu użytkowników na wczesnych etapach procesu decyzyjnego. Natomiast SEM może skutecznie konwertować zainteresowanych, którzy rozważają już np. zakup produktu.
Podsumowanie
Oto najważniejsze informacje z tego artykułu:
W skrócie SEO skupia się na zwiększaniu widoczności strony w wynikach organicznych, a SEM to płatne reklamy głównie w kanałach Google.
Zapisz się do darmowego newslettera
Zyskaj dodatkową wiedzę o SEO, marketingu i technologiach.