Renderowanie witryny generuje w pełni użyteczną i czytelną stronę internetową. Jeżeli coś w tym zakresie jest nie tak, może się to negatywnie przełożyć na ruch w serwisie. Zastanawiasz się, jak przebiega renderowanie w praktyce i jaki dokładnie ma związek z SEO? W tym wpisie odpowiemy na najważniejsze pytania dotyczące tego procesu i podpowiemy Ci, jak możesz go zoptymalizować, by osiągać możliwie najlepsze efekty pozycjonowania strony www.
Co to jest renderowanie strony?
Renderowanie strony polega na pobraniu danych i przekształceniu kodu źródłowego w celu wygenerowania jego wizualnej wersji. Będzie ona widoczna w przeglądarce w postaci funkcjonalnej strony internetowej. Renderowanie pozwala na wyświetlanie treści, grafik oraz innych elementów interaktywnych, które na etapie projektowania witryny są tworzone za pomocą technologii HTML, CSS i JavaScript. Poprawne renderowanie jest niezbędne, by strony www wyświetlały się użytkownikom w odpowiedni sposób i były dla nich czytelne, a ponadto sprawia, że witryny są zrozumiałe dla robotów wyszukiwarek.
Proces renderowania stron składa się z 3 podstawowych etapów:
- Pobieranie danych lub treści, które mają zostać wyrenderowane – mogą to być dane z baz danych, pliki zewnętrzne lub inne informacje wprowadzone przez użytkownika.
- Przetwarzanie i kompilacja na danych – w odniesieniu do stron internetowych są to pliki HTML, CSS czy JavaScript, które w ostatecznej wersji stworzą strukturę i stylowanie treści.
- Wyświetlanie wyrenderowanych danych – na podstawie zasad, formatowania i stylów, które określają wygląd treści oraz jej interaktywność.
Dlaczego renderowanie jest ważne?
Możliwość renderowania stron jest ważna z kilku powodów, jednak najważniejszym z nich jest fakt, że serwis, który nie może zostać zrenderowany, nie podlega indeksacji przez Google, a w konsekwencji nie będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. W takiej sytuacji Twoja witryna, nawet gdy jest zarządzana i optymalizowana, nie będzie widoczna dla użytkowników. Renderowanie stron internetowych jest istotne także z uwagi na:
- dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych i przeglądarek – dzięki temu serwis wyświetla się odbiorcom w odpowiedni sposób – bez względu na to, z jakiego urządzenia lub przeglądarki korzystają;
- dynamiczną zawartość – zawartość witryny, która jest generowana przez JavaScript, musi być poprawnie renderowana, ponieważ tylko wtedy roboty wyszukiwarek mogą do niej dotrzeć;
- doświadczenie użytkownika – szybkie i prawidłowe renderowanie zawartości strony może przyczyniać się do poprawy doświadczeń usera, zapewniając lepszą responsywność i płynne korzystanie z serwisu.
Rodzaje renderowania stron internetowych
Istnieją różne rodzaje technologii renderowania, jednak najpopularniejsze z nich to server-side i client-side. Oba typy renderowania wiążą się z koniecznością konwersji danych, ale wykorzystują inne metody do wykonania tego zadania.
Renderowanie server-side
Choć to najstarsze renderowanie stron www, które dawniej wykorzystywały wszystkie witryny, renderowanie po stronie serwera (server-side rendering, SSR) do dziś pozostaje najbardziej rozpowszechnioną technologią. Jak sama nazwa wskazuje, proces typu server-side odbywa się na serwerze witryny, a przeglądarka otrzymuje już wyrenderowany kod HTML. Renderowanie po stronie serwera polega na pobraniu danych przez serwer, a następnie przetworzeniu ich w gotowy kod HTML. Podczas wizyty na stronie odwiedzający wysyła żądanie dostępu do witryny, a serwer na nie odpowiada, przekształcając pobrane dane w czytelne informacje. Rozwiązanie to sprawdza się przede wszystkim w przypadku treści statycznych oraz w celu zoptymalizowania czasu ładowania strony.
Renderowanie client-side
Nowsza technologia sprawia, że przeglądarka użytkownika pobiera i przetwarza dane oraz generuje interfejs użytkownika. W trakcie renderowania po stronie klienta (client-side rendering, CSR) dane są wysyłane do przeglądarki i to ona jest odpowiedzialna za generowanie kodu HTML i renderowanie komponentów przy wykorzystaniu skryptu JavaScript. Serwer witryny nadal musi odpowiadać na żądania odwiedzających, ale zamiast kompletnych stron HTML dostarczane są ramowe strony HTML wraz z plikami JavaScript. Co istotne, renderowanie client-side umożliwia dynamiczną aktualizację treści bez konieczności odświeżania całej strony.
Renderowanie progressive rendering
Ten proces polega na stopniowym wyświetlaniu zawartości strony. Na początku pokazywane są podstawowe składowe witryny, a w trakcie pobierania i przetwarzania danych stopniowo pojawiają się kolejne, bardziej zaawansowane i złożone elementy. Renderowanie progressive rendering sprawia, że użytkownik widzi przynajmniej część strony, nawet jeśli nie zdążyła się ona jeszcze załadować w całości.
Renderowanie static site generation
W przypadku renderowania static site generation (SSG) strona jest generowana statycznie w oparciu o dane źródłowe, jeszcze zanim zostanie dostarczona do przeglądarki. To dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadku serwisów, które nie muszą zawierać dynamicznych treści, dzięki czemu są łatwo kompilowane do statycznych plików HTML, CSS i JavaScript.
Renderowanie dynamiczne
W dokumentacji Google spotkasz się jeszcze z pojęciem renderowania dynamicznego. Wykorzystuje się je tam, gdzie występują problemy z wyświetlaniem treści w wyrenderowanym kodzie HTML czy ignorowaniem kodu JavaScript przez wyszukiwarkę. Jak jednak informuje sama dokumentacja Google:
Renderowanie dynamiczne to rozwiązanie tymczasowe dla witryn, w przypadku których treści generowane przez JavaScript nie są dostępne dla wyszukiwarek.
Renderowanie strony a SEO
Renderowanie ma ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania stron internetowych. Roboty wyszukiwarek muszą bowiem wyrenderować witrynę, by ją zaindeksować. Jeśli nie jest to możliwe, Twój serwis nie będzie podlegał indeksacji, a tym samym – nie będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na efekty pozycjonowania.
Przeczytaj także:
Efekty pozycjonowaniaDlaczego Google przywiązuje tak dużą wagę do renderowania stron? Ma to związek przede wszystkim z jakością wyników wyszukiwania. Robot indeksujący pobiera kod źródłowy strony, a następnie renderuje go, by zrozumieć, jak strona wygląda dla użytkowników. W ten sposób Google interpretuje, a następnie indeksuje generowaną zawartość.
Jak zoptymalizować renderowanie strony?
Roboty wyszukiwarek renderują strony podobnie jak przeglądarki, dzięki czemu mogą zrozumieć i ocenić ich zawartość. Nieprawidłowe renderowanie może być przyczyną braku widoczności lub jedynie częściową indeksacją Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania. Prawidłowe indeksowanie przez Google może być też utrudnione, jeśli wykorzystujesz skomplikowane skrypty JavaScript do generowania treści, a Twoja witryna nie jest zoptymalizowana pod kątem SEO.
Optymalizacja renderowania zapewnia z kolei szybkie ładowanie i płynne działanie witryny. Jak zatem zadbać o efektywne renderowanie? W celu optymalizacji tego procesu zwróć uwagę przede wszystkim na:
- liczbę renderowanych elementów – dzięki zminimalizowaniu liczby komponentów unikniesz niepotrzebnego renderowania i aktualizacji tych elementów, które są niewidoczne lub się nie zmieniły;
- lazy loading – poprzez opóźnienie ładowania mniej istotnych treści wyrenderujesz najważniejsze elementy witryny;
- technikę renderowania – dobierając technologię renderowania do potrzeb i charakterystyki projektu, uzyskasz najlepszy efekt;
- rozmiar plików – dzięki kompresowaniu i minimalizowaniu rozmiaru plików CSS, JavaScript i zmniejszysz czas ładowania strony.
Narzędzia wspomagające renderowanie stron internetowych
W ramach prac optymalizacyjnych, wspierających renderowanie stron internetowych, możesz korzystać z narzędzi, które pokażą Ci, jak roboty wyszukiwarek postrzegają serwis od strony technicznej.
-
Google Search Console
W Google Search Console (GSC) możesz monitorować, w jakim stopniu Google renderuje strony. Znajdziesz tu również opcję URL Inspection Tool, która pokazuje, jak bot widzi i renderuje dany URL.
Ponadto w Google Search Console zweryfikujesz, dlaczego strony nie zostały zaindeksowane.
-
Chrome DevTools
Chrome DevTools to z kolei zintegrowane narzędzia dla programistów w przeglądarce Chrome, w których sprawdzisz: sposób renderowania strony w przeglądarce, ładowane zasoby, występujące aktualnie błędy czy czasy ładowania.
-
PageSpeed Insights
PageSpeed Insights to internetowe narzędzie od Google, które analizuje wydajność serwisu na urządzeniach zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. W ten sposób dowiesz się, jak zoptymalizować wydajność serwisu internetowego.
-
Screaming Frog
Screaming Frog to natomiast jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez specjalistów SEO. Przeanalizujesz w nim, w jaki sposób podstrony w Twoim serwisie są renderowane przy uwzględnieniu skryptów JavaScript.
Zapisz się do darmowego newslettera
Zyskaj dodatkową wiedzę o SEO, marketingu i technologiach.