Renderowanie strony – na czym polega i jak wpływa na SEO?

blog-banner-bee

Renderowanie witryny generuje w pełni użyteczną i czytelną stronę internetową. Jeżeli coś w tym zakresie jest nie tak, może się to negatywnie przełożyć na ruch w serwisie. Zastanawiasz się, jak przebiega renderowanie w praktyce i jaki dokładnie ma związek z SEO? W tym wpisie odpowiemy na najważniejsze pytania dotyczące tego procesu i podpowiemy Ci, jak możesz go zoptymalizować, by osiągać możliwie najlepsze efekty pozycjonowania strony www.

Jak renderowanie strony wpływa na SEO

Co to jest renderowanie strony?

Renderowanie strony polega na pobraniu danych i przekształceniu kodu źródłowego w celu wygenerowania jego wizualnej wersji. Będzie ona widoczna w przeglądarce w postaci funkcjonalnej strony internetowej. Renderowanie pozwala na wyświetlanie treści, grafik oraz innych elementów interaktywnych, które na etapie projektowania witryny są tworzone za pomocą technologii HTML, CSS i JavaScript. Poprawne renderowanie jest niezbędne, by strony www wyświetlały się użytkownikom w odpowiedni sposób i były dla nich czytelne, a ponadto sprawia, że witryny są zrozumiałe dla robotów wyszukiwarek. 

Proces renderowania stron składa się z 3 podstawowych etapów:

  1. Pobieranie danych lub treści, które mają zostać wyrenderowane – mogą to być dane z baz danych, pliki zewnętrzne lub inne informacje wprowadzone przez użytkownika. 
  2. Przetwarzanie i kompilacja na danych – w odniesieniu do stron internetowych są to pliki HTML, CSS czy JavaScript, które w ostatecznej wersji stworzą strukturę i stylowanie treści. 
  3. Wyświetlanie wyrenderowanych danych – na podstawie zasad, formatowania i stylów, które określają wygląd treści oraz jej interaktywność.

Dlaczego renderowanie jest ważne?

Możliwość renderowania stron jest ważna z kilku powodów, jednak najważniejszym z nich jest fakt, że serwis, który nie może zostać zrenderowany, nie podlega indeksacji przez Google, a w konsekwencji nie będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. W takiej sytuacji Twoja witryna, nawet gdy jest zarządzana i optymalizowana, nie będzie widoczna dla użytkowników. Renderowanie stron internetowych jest istotne także z uwagi na: 

  • dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych i przeglądarek – dzięki temu serwis wyświetla się odbiorcom w odpowiedni sposób – bez względu na to, z jakiego urządzenia lub przeglądarki korzystają; 
  • dynamiczną zawartość – zawartość witryny, która jest generowana przez JavaScript, musi być poprawnie renderowana, ponieważ tylko wtedy roboty wyszukiwarek mogą do niej dotrzeć; 
  • doświadczenie użytkownika – szybkie i prawidłowe renderowanie zawartości strony może przyczyniać się do poprawy doświadczeń usera, zapewniając lepszą responsywność i płynne korzystanie z serwisu.

Rodzaje renderowania stron internetowych

Istnieją różne rodzaje technologii renderowania, jednak najpopularniejsze z nich to server-side i client-side. Oba typy renderowania wiążą się z koniecznością konwersji danych, ale wykorzystują inne metody do wykonania tego zadania.

Renderowanie server-side

Choć to najstarsze renderowanie stron www, które dawniej wykorzystywały wszystkie witryny, renderowanie po stronie serwera (server-side rendering, SSR) do dziś pozostaje najbardziej rozpowszechnioną technologią. Jak sama nazwa wskazuje, proces typu server-side odbywa się na serwerze witryny, a przeglądarka otrzymuje już wyrenderowany kod HTML. Renderowanie po stronie serwera polega na pobraniu danych przez serwer, a następnie przetworzeniu ich w gotowy kod HTML. Podczas wizyty na stronie odwiedzający wysyła żądanie dostępu do witryny, a serwer na nie odpowiada, przekształcając pobrane dane w czytelne informacje. Rozwiązanie to sprawdza się przede wszystkim w przypadku treści statycznych oraz w celu zoptymalizowania czasu ładowania strony. 

Renderowanie client-side

Nowsza technologia sprawia, że przeglądarka użytkownika pobiera i przetwarza dane oraz generuje interfejs użytkownika. W trakcie renderowania po stronie klienta (client-side rendering, CSR) dane są wysyłane do przeglądarki i to ona jest odpowiedzialna za generowanie kodu HTML i renderowanie komponentów przy wykorzystaniu skryptu JavaScript. Serwer witryny nadal musi odpowiadać na żądania odwiedzających, ale zamiast kompletnych stron HTML dostarczane są ramowe strony HTML wraz z plikami JavaScript. Co istotne, renderowanie client-side umożliwia dynamiczną aktualizację treści bez konieczności odświeżania całej strony. 

Renderowanie progressive rendering

Ten proces polega na stopniowym wyświetlaniu zawartości strony. Na początku pokazywane są podstawowe składowe witryny, a w trakcie pobierania i przetwarzania danych stopniowo pojawiają się kolejne, bardziej zaawansowane i złożone elementy. Renderowanie progressive rendering sprawia, że użytkownik widzi przynajmniej część strony, nawet jeśli nie zdążyła się ona jeszcze załadować w całości.

Renderowanie static site generation

W przypadku renderowania static site generation (SSG) strona jest generowana statycznie w oparciu o dane źródłowe, jeszcze zanim zostanie dostarczona do przeglądarki. To dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadku serwisów, które nie muszą zawierać dynamicznych treści, dzięki czemu są łatwo kompilowane do statycznych plików HTML, CSS i JavaScript.

Renderowanie dynamiczne

W dokumentacji Google spotkasz się jeszcze z pojęciem renderowania dynamicznego. Wykorzystuje się je tam, gdzie występują problemy z wyświetlaniem treści w wyrenderowanym kodzie HTML czy ignorowaniem kodu JavaScript przez wyszukiwarkę. Jak jednak informuje sama dokumentacja Google

Renderowanie dynamiczne to rozwiązanie tymczasowe dla witryn, w przypadku których treści generowane przez JavaScript nie są dostępne dla wyszukiwarek.

Renderowanie strony a SEO

Renderowanie ma ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania stron internetowych. Roboty wyszukiwarek muszą bowiem wyrenderować witrynę, by ją zaindeksować. Jeśli nie jest to możliwe, Twój serwis nie będzie podlegał indeksacji, a tym samym – nie będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na efekty pozycjonowania. 

Dlaczego Google przywiązuje tak dużą wagę do renderowania stron? Ma to związek przede wszystkim z jakością wyników wyszukiwania. Robot indeksujący pobiera kod źródłowy strony, a następnie renderuje go, by zrozumieć, jak strona wygląda dla użytkowników. W ten sposób Google interpretuje, a następnie indeksuje generowaną zawartość.

Jak zoptymalizować renderowanie strony?

Roboty wyszukiwarek renderują strony podobnie jak przeglądarki, dzięki czemu mogą zrozumieć i ocenić ich zawartość. Nieprawidłowe renderowanie może być przyczyną braku widoczności lub jedynie częściową indeksacją Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania. Prawidłowe indeksowanie przez Google może być też utrudnione, jeśli wykorzystujesz skomplikowane skrypty JavaScript do generowania treści, a Twoja witryna nie jest zoptymalizowana pod kątem SEO.

Optymalizacja renderowania zapewnia z kolei szybkie ładowanie i płynne działanie witryny. Jak zatem zadbać o efektywne renderowanie? W celu optymalizacji tego procesu zwróć uwagę przede wszystkim na:

  • liczbę renderowanych elementów – dzięki zminimalizowaniu liczby komponentów unikniesz niepotrzebnego renderowania i aktualizacji tych elementów, które są niewidoczne lub się nie zmieniły; 
  • lazy loading – poprzez opóźnienie ładowania mniej istotnych treści wyrenderujesz najważniejsze elementy witryny; 
  • technikę renderowania – dobierając technologię renderowania do potrzeb i charakterystyki projektu, uzyskasz najlepszy efekt; 
  • rozmiar plików – dzięki kompresowaniu i minimalizowaniu rozmiaru plików CSS, JavaScript i zmniejszysz czas ładowania strony.

Narzędzia wspomagające renderowanie stron internetowych

W ramach prac optymalizacyjnych, wspierających renderowanie stron internetowych, możesz korzystać z narzędzi, które pokażą Ci, jak roboty wyszukiwarek postrzegają serwis od strony technicznej.

  1. Google Search Console

    W Google Search Console (GSC) możesz monitorować, w jakim stopniu Google renderuje strony. Znajdziesz tu również opcję URL Inspection Tool, która pokazuje, jak bot widzi i renderuje dany URL.

    Google Search Console

    Ponadto w Google Search Console zweryfikujesz, dlaczego strony nie zostały zaindeksowane.

    Google Search Console - Niezindeksowane strony
  2. Chrome DevTools

    Chrome DevTools to z kolei zintegrowane narzędzia dla programistów w przeglądarce Chrome, w których sprawdzisz: sposób renderowania strony w przeglądarce, ładowane zasoby, występujące aktualnie błędy czy czasy ładowania.

  3. PageSpeed Insights

    PageSpeed Insights to internetowe narzędzie od Google, które analizuje wydajność serwisu na urządzeniach zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. W ten sposób dowiesz się, jak zoptymalizować wydajność serwisu internetowego.

    PageSpeed wyniki - komórka
    PageSpeed wyniki - stacjonarny
  4. Screaming Frog

    Screaming Frog to natomiast jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez specjalistów SEO. Przeanalizujesz w nim, w jaki sposób podstrony w Twoim serwisie są renderowane przy uwzględnieniu skryptów JavaScript.

    Screaming Frog Panel
Treść

Zapisz się do darmowego newslettera

Zyskaj dodatkową wiedzę o SEO, marketingu i technologiach.

Formularz
CAPTCHA
To pytanie ma na celu sprawdzenie, czy użytkownik jest człowiekiem i zapobieganie automatycznemu przesyłaniu spamu
Udostępnij artykuł:
Chcesz podnieść pozycję swojej witryny?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0