Reklama graficzna to jedna z najpopularniejszych i najbardziej wszechstronnych form docierania do klientów. Czym zatem dokładnie jest? Jak można z niej korzystać? O czym pamiętać, aby zagwarantować jej skuteczność? Tego dowiesz się w tym artykule.
Czego dowiesz się z artykułu?
Reklama graficzna – definicja
Reklama graficzna to forma przekazu, w którym do zakomunikowania wiadomości docelowym odbiorcom wykorzystywane są elementy wizualne. Obejmuje korzystanie z obrazów, grafik, banerów i innych elementów w celu promowania produktu, usługi lub marki. Reklama graficzna to istotny element strategii marketingowych, ponieważ często jest bardziej angażująca i może szybciej oraz zwięźlej przekazać komunikat w porównaniu do samego tekstu.
Rodzaje reklamy graficznej
Reklamy graficzne mogą znajdować się w różnych miejscach, które da się przyporządkować do 3 głównych kategorii:
-
Środki transportu
Promocja w środkach transportu obejmuje reklamy umieszczane wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, takich jak autobusy, pociągi i samoloty. Można zaliczyć do niej także billboardy i plakaty umiejscowione na przystankach, peronach, lotniskach itp.
Tego typu reklamy są widoczne dla wielu odbiorców, zwykle zawężonych do konkretnej lokalizacji geograficznej.
-
Przestrzeń handlowa
W przypadku tej kategorii w grę wchodzą reklamy umieszczane w przestrzeniach komercyjnych jak centra handlowe, sklepy, kina, restauracje, hotele, siłownie, stadiony itp.
Podobnie jak reklamy w środkach transportu, ta także pozwala dotrzeć do dużej liczby osób w danym regionie geograficznym. Oprócz tego jest w stanie przykuć uwagę osób, które znajdują się akurat w pobliżu np. reklamowanego punktu usługowego.
-
Internet
Internetowe reklamy graficzne przybierają przede wszystkim formę banerów lub reklam displayowych. Są one umieszczane na stronach internetowych i zazwyczaj działają jako linki, przekierowując użytkownika do promowanego produktu, usługi, firmy, wydarzenia itp.
Reklama graficzna w Google Ads
Google, będąc dominującym graczem w przestrzeni reklamowej online, oferuje mnóstwo opcji dla firm, które chcą promować się za pomocą treści wizualnych. Za pośrednictwem platformy Google Ads reklamodawcy mogą tworzyć i zarządzać kampaniami reklamowymi, które wykorzystują obrazy, banery, filmy, a nawet elementy interaktywne.
Treści są następnie umieszczane w tzw. Sieci Reklamowej Google (Display Network). Obejmuje ona:
- aplikacje i witryny należące do Google jak Gmail, YouTube, Google Finance itp.,
- aplikacje mobilne partnerów,
- strony internetowe partnerów.
Według Google, sieć składa się z ponad 2 milionów stron internetowych, filmów i aplikacji, dzięki czemu jest w stanie dotrzeć do ponad 90% użytkowników Internetu.
Reklama banerowa w Google Ads
Reklamy banerowe to jeden z typów reklam graficznych. Jak sama nazwa wskazuje, są to zwykle banery w kształcie prostokąta lub kwadratu, które pojawiają się na górze, dole lub po bokach strony internetowej. Mogą być statyczne, animowane lub interaktywne.
Jak mierzyć skuteczność reklamy banerowej?
W przypadku reklam banerowych warto zwracać uwagę na liczne metryki, które pomogą w ocenie skuteczności. Oto najważniejsze z nich:
- Wyświetlenia – metryka ta informuje, ile razy reklama została wyświetlona, niezależnie od tego, czy użytkownik ją kliknął, czy nie.
- Click-through rate – współczynnik klikalności określa, jaki odsetek osób, które widziały reklamę, kliknęło ją. Stanowi dobry punkt wyjścia do innych analiz.
- Współczynnik konwersji – wskazuje, jaki odsetek osób, które kliknęły reklamę banerową, podjęło potem pożądaną akcję (np. zakupiło produkt).
- Zaangażowanie użytkowników – poza samą konwersją warto monitorować także inne statystyki dotyczące zachowania odbiorców jak czas spędzony na docelowej podstronie, ilość innych odwiedzonych stron, udostępnienia w mediach społecznościowych itp.
- Zwrot z inwestycji – w szerszej skali dobrze jest stale mieć na uwadze to, czy cała kampania reklam banerowych jest opłacalna.
Skuteczna reklama graficzna – jakie elementy powinna zawierać?
Jeśli Twoim priorytetem jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej, podczas projektowania reklam graficznych powinieneś pamiętać o licznych kwestiach. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Kluczowe elementy dla wszystkich reklam graficznych
- Jasny przekaz – reklama powinna mieć jasny i zwięzły przekaz,
- atrakcyjność wizualna – używaj wysokiej jakości zdjęć i grafik, najlepiej przygotowanych samodzielnie,
- call to action – zawrzyj wyraźne wezwanie do działania,
- branding – nie zapomnij umieścić swojego logo. Oprócz tego cała kolorystyka reklamy graficznej powinna być spójna z Twoją marką.
Przeczytaj także:
Brand marketing - co to jest i jak zacząć?Kluczowe elementy dla internetowych reklam graficznych
- Personalizacja – wykorzystaj dane gromadzone na temat klientów, aby poprawić swoje reklamy. Taka optymalizacja treści potrafi przynieść liczne korzyści;
- testy A/B – nieustannie testuj różne wersje reklamy, aby określić, który wariant działa najlepiej, jeśli chodzi o zaangażowanie i konwersję;
- retargetowanie – wykorzystuj funkcje retargetingu, aby ponownie docierać do użytkowników, którzy już wcześniej wchodzili w interakcje z Twoją marką lub witryną;
- strategia SEO – gdy Google analizuje stronę, do której kieruje reklama graficzna, bierze pod uwagę jej Quality Score. Warto dlatego zadbać o ogólną optymalizację witryny (np. poprzez profil linków).
Kluczowe elementy dla fizycznych reklam graficznych
- Lokalizacja – wybierz strategiczne lokalizacje, w których reklama będzie widoczna dla dużej liczby odbiorców;
- rozmiar czcionki – zastanów się, z jakiej odległości docelowi odbiorcy będą najczęściej widzieć reklamę i dobierz taką czcionkę, aby zapoznanie się z treścią przekazu nie stanowiło problemu;
- kody QR – w przypadku choćby plakatów reklamowych w środkach transportu dobrym pomysłem jest dodanie do nich kodów QR, które przekierowują np. do strony firmowej;
- kolorystyka – powinna uwzględniać nie tylko Twój branding, ale także lokalizację reklamy. Na pewno nie chciałbyś, aby Twój przekaz zlewał się np. z sąsiadującymi banerami/ billboardami.
Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu reklam graficznych
Jeśli chcesz, by Twoja reklama graficzna była skuteczna, unikaj następujących błędów:
-
Brak analizy konkurencji
Twoje reklamy nie istnieją w próżni, dlatego musisz brać pod uwagę działania konkurencji. Dzięki temu będzie Ci łatwiej ustalić, jak np. wyróżnić się z tłumu.
W przypadku fizycznych reklam graficznych taka analiza konkurencji może polegać na dokładnej obserwacji rozmieszczenia np. billboardów.
Jeśli jednak chodzi o reklamy internetowe, masz jeszcze większe pole do manewru. Przykładowo możesz wykorzystać web scraping, aby zebrać dokładne informacje na temat stron, na których promuje się konkurencja. Jeśli chcesz przeprowadzić taki scraping, wykorzystaj gotowe narzędzia. Przykładowo Octoparse to web crawler, który znacznie ułatwia cały proces.
-
Brak analizy słów kluczowych
Choć słowa kluczowe w przypadku reklam graficznych nie mają aż tak dużego znaczenia, jak ma to miejsce w kontekście typowych reklam PPC np. w głównych wynikach wyszukiwania, to jednak warto poświęcić im uwagę.
Na przykład w Google Ads reklamodawcy mogą wybierać frazy kluczowe do tzw. targetowania kontekstowego. Oznacza to, że reklamy graficzne mogą być wyświetlane na stronach powiązanych kontekstowo z wybranymi frazami.
-
Ignorowanie wpływu skali, proporcji i umiejscowienia
Czynnik ten ma szczególne znaczenie w przypadku reklam fizycznych. Niekiedy powiększenie danej grafiki czy napisu może w niespodziewany sposób wpłynąć na jakość oraz czytelność np. billboardu.
W innych sytuacjach umiejscowienie reklamy także potrafi przynieść zaskakujące efekty:
Źródło: reddit
Podsumowanie
Reklama graficzna to bardzo dobry sposób na dotarcie do klientów i promowanie swojej oferty. Postaraj się zatem o to, by Twoja reklama zawierała jasny przekaz, była atrakcyjna wizualnie oraz posiadała np. call to action. Dzięki tym i innym elementom opisanym w tekście reklama powinna przynieść pożądane efekty.