Reklama w internecie to obecnie podstawowy sposób pozyskiwania klientów dla wielu firm. Jakie główne formy takiej reklamy można wymienić? Na które z nich się zdecydować? Tego dowiesz się w tym artykule.
Reklama internetowa – co to jest?
Reklamy internetowe to wszelkie formy działań marketingowych, które wykorzystują media online, czyli strony internetowe, wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe oraz e-mail.
Obecnie reklama w internecie skupia się coraz bardziej na przemyślanym tworzeniu w obrębie licznych kanałów komunikatów, które prowadzą do wygenerowania konwersji, czyli pożądanego działania. Omawiane komunikaty nakierowane są na liczne etapy podróży zakupowej klienta, a głównym celem wielu zespołów marketingowych jest jak najbardziej precyzyjne mierzenie i śledzenie skuteczności takich wiadomości.
Obecnie istnieje mnóstwo rodzajów reklamy internetowej. W tym artykule bliżej się im przyjrzymy. Omówimy je według 2 głównych kategorii, czyli:
- reklamy płatne/jawne,
- reklamy organiczne/niejawne.
Podstawowy podział reklam internetowych – płatne/jawne
Płatne/jawne formy reklamy online charakteryzują się tym, że wymagają przejrzystej i łatwo mierzalnej inwestycji finansowej. Ich charakter promocyjny jest bardzo transparentny, gdyż zwykle są w wyraźny sposób oznakowane jako przekaz marketingowy.
Płatna/jawna reklama w internecie – zalety
- Jasne oznakowanie, które pomaga wyraźnie przekazać komunikat marketingowy;
- reklamy tego typu pozwalają stosunkowo szybko dotrzeć do dużej grupy odbiorców;
- bezpośredni charakter przekazywania komunikatu i płacenia za jego widoczność pomaga łatwiej śledzić efekty;
- zwykle rozbudowane opcje targetowania, dzięki którym możliwe jest skuteczne dotarcie do konkretnej grupy docelowej z doprecyzowanym przekazem.
Płatna/jawna reklama w internecie – wady
- Często wymaga dużej inwestycji finansowej, jako że środowiska płatnych reklam (np. Google Ads) są zwykle konkurencyjne;
- wiele osób może postrzegać taką formę działań reklamowych w internecie jako natrętną;
- jeśli dany odbiorca w ogóle nie jest zainteresowany ofertą i nie jest świadomy jej wartości, tego typu bezpośrednie oraz jawne komunikaty będą miały bardzo ograniczoną skuteczność (istnieje też większe prawdopodobieństwo, że zostaną potraktowane jako natrętne).
Omówmy zatem najpopularniejsze formy płatnych reklam.
-
Płatne reklamy w mediach społecznościowych
Tego typu internetowa reklama jest w założeniach bardzo zbliżona do omówionego wcześniej środowiska Google Ads. W przypadku płatnych reklam na mediach społecznościowych jak Facebook, LinkedIn czy Twitter także można wyróżnić liczne formaty, modele rozliczeń czy dokładne opcje targetowania.
Reklama na Facebooku
Reklama na LinkedIn
Jako że jednak mamy do czynienia z różnymi platformami społecznościowymi, zalety i wady takiej formy reklamy w Internecie będą nieco inne. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Płatne reklamy na mediach społecznościowych – zalety
- Poszczególne platformy społecznościowe już same z siebie pozwalają targetować konkretne grupy docelowe. Przykładowo LinkedIn jest świetny w kontekście B2B, podczas gdy TikTok jest popularny wśród młodszej demografii;
- social media świetnie sprawdzają się w budowaniu wizerunku marki. Niektóre firmy są w stanie generować klientów i tworzyć swój brand, inwestując wyłącznie w obecność na odpowiednich platformach, nie poświęcając przy tym czasu np. na prowadzenie strony internetowej;
- platformy social media pozwalają firmom szybko przetestować różne kampanie i reklamy w określonym środowisku, co pozwala zaoszczędzić czas i osiągnąć lepsze wyniki w krótkim czasie.
Płatne reklamy na mediach społecznościowych – wady
- W przypadku mediów społecznościowych musisz walczyć o zainteresowanie odbiorców. Feedy użytkowników na takich platformach są zwykle przepełnione contentem, przez który to często szybko scrollują, dlatego trudno zwrócić na siebie uwagę;
- prowadzenie skutecznych kampanii na mediach społecznościowych jest czasochłonne, dlatego realistycznie można skupić się tylko na jednej, dwóch platformach;
- reklamy w mediach społecznościowych mogą być postrzegane jako bardziej natrętne niż choćby te z Google Ads. Dla przykładu, gdy ktoś spędza czas na Facebooku, zwykle nie jest w nastroju „transakcyjnym”. Z kolei korzystanie z Google zwykle obejmuje aktywne poszukiwanie informacji na interesujący użytkownika temat. Jeśli wyświetlające się reklamy mają związek z danym zagadnieniem, mają większe szanse na to, aby przykuć uwagę.
-
Google Ads
Google Ads (do 24 lipca 2018 roku Google AdWords – obecnie dalej niektórzy posługują się tą starszą nazwą) to ogromna platforma reklamowa Google, która pozwala tworzyć i przedstawiać reklamy w wynikach wyszukiwania Google, YouTube oraz w Sieci Reklamowej Google (Google Display Network).
W usłudze Google Ads można tworzyć różne rodzaje reklamy internetowej ukierunkowane na określone słowa kluczowe, lokalizacje czy grupy demograficzne. Liczne metody rozliczeń jak PPC (pay-per-click – koszt za kliknięcie), CPM (cost-per-mile – koszt za 1 000 wyświetleń), CPA (cost-per-action – koszt za wybraną akcję), pozwalają z kolei precyzyjnie mierzyć wydatki i kontrolować skuteczność działań.
Google Ads – zalety
- Google Ads to ogromna sieć, dlatego pozwala dotrzeć do licznych grup docelowych;
- dzięki dokładnym raportom i analityce reklamodawcy mogą precyzyjnie śledzić efekty swoich działań reklamowych;
- przy prawidłowej konfiguracji reklamy w Google Ads mogą przynosić zadowalające efekty całkiem szybko;
- kampanie Google Ads da się z łatwością skalować zarówno w górę, jak i w dół.
Google Ads – wady
- Reklamy Google Ads mogą być bardzo drogie, zwłaszcza w przypadku konkurencyjnych i mocno sprzedażowych fraz kluczowych w e-commerce oraz B2B;
- promowanie się w Google Ads nie sprawdzi się w przypadku niektórych biznesów, zwłaszcza tych, które mają ograniczony budżet, sprzedają bardzo tanie produkty lub działają w wąskiej/eksperymentalnej niszy;
- gdy Google ustala np. kolejność i widoczność reklam w wynikach wyszukiwania, bierze także pod uwagę ogólną jakość powiązanej strony. Osiąganie dobrych rezultatów z reklamami Google Ads wymaga podejmowania się także działań z zakresu optymalizacji SEO.
-
E-mail marketing
E-mail marketing to jawny rodzaj reklamy internetowej, która polega na wysyłaniu wiadomości promocyjnych, reklam i innych komunikatów do listy subskrybentów za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Celem e-mail marketingu jest budowanie relacji z klientami, promowanie produktów lub usług i napędzanie sprzedaży. Format ten da się skutecznie wykorzystywać do targetowania konkretnych segmentów bazy klientów – przykładowo nowym członkom listy mailingowej można oferować kupony, które zachęcą do dokonania pierwszej transakcji.
Przykład e-mail marketingu
E-mail marketing – zalety
- Maile pozwalają na bardzo dokładne targetowanie, jako że samą listę mailingową da się precyzyjnie posegmentować, a wiadomości można także spersonalizować;
- e-mail marketing to łatwo mierzalny rodzaj reklamy. Za pomocą odpowiednich narzędzi da się precyzyjnie określić odsetek otworzonych wiadomości, liczbę odpowiedzi, wygenerowane leady itp.;
- na uwagę w przypadku e-mail marketingu na pewno zasługują liczne opcje automatyzacji. Przykładowo wiadomości powitalne, edukacyjny newsletter czy ponowne zapytania sprzedażowe łatwo skonfigurować tak, aby były wysyłane w określonych scenariuszach.
E-mail marketing – wady
- Aby e-mail marketing dało się w ogóle wdrożyć, zwykle konieczne jest stworzenie odpowiednio stargetowanej listy mailingowej. Listy takie można kupić, jednak jest to zwykle prosta droga do tego, aby wszystkie wiadomości trafiały do spamu;
- promocyjne/reklamowe wiadomości mailowe mogą być postrzegane jako natrętne. Jak wspomnieliśmy wcześniej, problem ten można jednak zminimalizować dzięki przygotowaniu odpowiedniej listy mailingowej;
- prowadząc działania z zakresu e-mail marketingu, należy mieć na uwadze kwestie techniczne. Przykładowo skrzynka pocztowa odbiorcy może nagle blokować wiadomości mailowe firmy, nawet jeśli owa osoba świadomie i chętnie zapisała się na newsletter.
Podstawowy podział reklam internetowych – organiczne/niejawne
Organiczne/niejawne rodzaje reklamy internetowej oczywiście także wymagają takiej lub innej inwestycji finansowej. Różnica jednak tkwi w tym, że np. do pozyskania ruchu w ich efekcie nie dochodzi w tak bezpośredni i łatwy do zmierzenia sposób jak choćby w przypadku płatnego formatu PPC.
Reklama niejawna jest oczywiście nacechowana marketingowo, jednak nie stanowi bezpośredniego przekazu. Format ten raczej skupia się na dostarczaniu ogólnej wartości dla docelowego odbiorcy, budowaniu z nim relacji oraz tworzeniu rozpoznawalności, które to następnie w dużej mierze pośrednio przyczyniają się do dokonania sprzedaży.
Organiczna/niejawna reklama w Internecie – zalety
- Subtelne i nienatrętne podejście;
- potrafi wygenerować długoterminowe, kumulujące się efekty;
- w ogólnym rozrachunku często lepsze ROI w porównaniu do reklam płatnych/jawnych.
Organiczna/niejawna reklama w Internecie – wady
- Osiągnięcie zadowalających rezultatów wymaga czasu;
- dokładna analityka efektywności działań jest bardziej skomplikowana;
- zmiany w algorytmach wyszukiwarek mogą gwałtownie wpłynąć na efekty tego typu strategii marketingowych.
-
SEO i content marketing
SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie strony pod wyszukiwarki internetowe obejmuje wszelkie działania, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności witryny w internecie (domyślnie w wyszukiwarce Google).
W kontekście SEO można wymienić 3 główne fundamenty:
- optymalizacja techniczna,
- profil linków przychodzących,
- jakościowe treści.
Jako że wysokiej jakości treści są jednym z tych 3 głównych fundamentów, ramię w ramię z SEO idzie także content marketing. Pojęcie to dotyczy procesu tworzenia i dystrybucji wartościowych, istotnych oraz angażujących treści, które mają przyciągnąć oraz utrzymać zainteresowanie wśród docelowej grupy odbiorców. W efekcie takiej strategii owi użytkownicy z czasem podejmują działania, które są korzystne z punktu widzenia firmy. Content marketing może obejmować wpisy blogowe, materiały wideo, infografiki i inne formy treści.
SEO i content marketing – zalety
- Długoterminowe i utrzymujące się efekty;
- świetny sposób na zdobycie lojalnych klientów, którzy darzą firmę zaufaniem;
- działania z zakresu SEO i content marketingu siłą rzeczy przyczyniają się do poprawy firmowej strony internetowej, która to ma duże znaczenie, jeśli chodzi np. o branding i reputację.
SEO i content marketing – wady
- Skalowanie działań z zakresu SEO i content marketingu zazwyczaj wymaga dużej inwestycji;
- na pierwsze efekty trzeba czekać kilka miesięcy, nawet rok;
- efekty omawianych strategii mogą być znacznie zaburzone przez zmiany w algorytmach czy kary nałożone przez Google.
Przeczytaj także:
SEO i content marketing - jak je skutecznie łączyć? -
Organiczna widoczność w mediach społecznościowych
Jak już wcześniej omówiliśmy, w mediach społecznościowych można pozyskiwać widoczność w ramach płatnych reklam. Teraz jednak skupmy się na widoczności organicznej.
Tego typu reklama w założeniach do pewnego stopnia przypomina SEO/content marketing, jako że również obejmuje tworzenie odpowiednio zoptymalizowanych profili i jakościowych treści, które mają trafić do docelowej grupy odbiorców.
Organiczna widoczność w mediach społecznościowych – zalety
- Bardzo skuteczny sposób na wchodzenie w interakcje z docelową grupą odbiorców;
- więcej sposobności na interakcje z innymi markami/firmami, co tworzy nowe możliwości nawiązania współpracy;
- długoterminowe efekty.
Organiczna widoczność w mediach społecznościowych – wady
- Osiągnięcie organicznej widoczności w social mediach jest bardzo trudne i często, tak czy inaczej, wymaga prowadzenia płatnych reklam;
- więcej sposobności na interakcje z innymi użytkownikami może prowadzić do dodatkowych problematycznych sytuacji jak złośliwe wypowiedzi hejterów, trolling czy rozprzestrzenianie fałszywych informacji na temat firmy;
- podobnie jak prowadzenie płatnych reklam w social mediach, dbanie o organiczną widoczność także jest czasochłonne.
-
Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny polega na współpracy z zewnętrznymi partnerami (afiliantami) w ramach umowy, w której w wybrany sposób promują oni Twoje produkty/usługi w zamian za prowizję od każdej wygenerowanej sprzedaży, do jakiej dojdzie dzięki ich wysiłkom.
Marketing afiliacyjny – zalety
- Stosunkowo tanie koszty wstępnego wdrożenia. Liczne narzędzia i platformy ułatwiają także postawienie pierwszych kroków;
- partnerzy afiliacyjni często sami mogą stać się Twoimi klientami;
- możliwość znacznego powiększenia zasięgów dzięki doświadczeniu i znajomościom partnerów.
Marketing afiliacyjny – wady
- Od każdej sprzedaży partnerzy afiliacyjni pobierają prowizję. Taki model w przypadku niektórych produktów i usług może być niezbyt korzystny dla Ciebie;
- dzięki marketingowi afiliacyjnemu zdejmujesz z siebie nieco ciężaru. Wadą jest jednak to, że za dokładne cechy reklamy internetowej Twojej oferty de facto odpowiadają partnerzy. Dlatego nie masz pełnej kontroli nad tym, jak wygląda copywriting i ton treści, czy też forma komunikacji z kupującymi;
- uzyskanie dokładnych informacji zwrotnych na temat sprzedaży dokonanych w ramach programów afiliacyjnych jest trudne. Zapewne będziesz współpracować z wieloma partnerami, którzy to z kolei sami korzystają z licznych kanałów.
Jaki rodzaj reklamy internetowej jest najlepszy dla Twojej firmy?
Gdy zastanawiasz się nad tym, jaki format promocji wybrać, warto dokładnie przeanalizować cechy reklamy internetowej, z której chcesz skorzystać. Weź także pod uwagę konkretne scenariusze i cele:
- Nowa firma lub produkt – jeśli Twoja firma jest młoda lub wprowadzasz nowy produkt, płatna/jawna reklama może być dobrym sposobem na szybkie zbudowanie rozpoznawalności i rozpoczęcie sprzedaży.
- Rozpoznawalna firma – jeśli Twoja firma jest dobrze ugruntowana i ma silną obecność w branży, organiczne/niejawne reklamy pomogą Ci jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję.
- Eksperymentalna oferta – jeśli Twoje produkty i usługi są na tyle nowatorskie, że docelową grupę trzeba na początku w ogóle wyedukować, dlaczego warto z nich skorzystać, organiczne/niejawne formaty bardzo w tym pomogą.
- Konieczność dokładnego targetowania – płatna/jawna reklama produktu w internecie pozwala łatwiej dotrzeć do jasno sprecyzowanej grupy odbiorców.
- Długoterminowa perspektywa – jeśli masz środki i czas, aby rozgrywać swój marketing z długoterminowej perspektywy, formaty organiczne/niejawne pomogą Ci zbudować relacje z grupą docelową oraz stworzyć świetny fundament.
- Zarządzanie reputacją – gdy Twojej firmie doskwierają problemy z reputacją i PR-em, otwarta reklama usług w internecie jest w stanie nawet pogłębić tę trudną sytuację. Jeśli jednak zainwestujesz w treści organiczne/niejawne (np. bardzo przydatny content), możesz sobie bardzo pomóc.
Reklama w internecie – podsumowanie
Jak więc widać, reklama w internecie i jej formy mogą być bardzo zróżnicowane. Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi łatwiej będzie Ci wybrać metody, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej firmy.