Wyszukiwarka Bing niemal od początku istnienia funkcjonuje w cieniu dominującego na rynku Google. W ostatnich miesiącach zyskuje jednak popularność, a firmy prowadzące działania pozycjonujące w sieci chętniej odkrywają jej możliwości. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie w Bingu i jakie ma zalety.
Wyszukiwarka Bing – historia i popularność
Bing to wyszukiwarka internetowa stworzona przez amerykańską firmę Microsoft. Oficjalnie działa od 2009 roku, ale nie można zapominać o MSN Search. Był to bowiem projekt stworzony od podstaw, dostępny w 10 wersjach językowych, który w chwili wprowadzenia na rynek indeksował co najmniej 5 mld stron.
Z biegiem czasu MSN Search zaczął zmieniać się w Windows Live – usługa została wprowadzona we wrześniu 2006 roku. Pierwsze informacje na temat kolejnego nowego projektu pojawiły się natomiast w listopadzie 2008 roku. Testowa wersja wyszukiwarki ujrzała światło dzienne 1 czerwca 2009 roku, by już 2 dni później stać się w pełni funkcjonalną usługą. 3 czerwca 2009 roku Bing został uruchomiony w większości regionów świata, w tym w Polsce.
Źródło: Bing
Od tamtego czasu jest nieustannie udoskonalany. Wyniki wyszukiwania w Bingu stają się coraz precyzyjniejsze, a sama wyszukiwarka oferuje userom kolejne nowe funkcje. Użytkownicy Binga z Polski mogą korzystać przede wszystkim z wyszukiwania tekstowego, obrazów, wideo czy wiadomości, a ponadto z map i translatora.
Jaką jednak rzeczywistą popularnością cieszy się Bing wśród odbiorców i jak wyszukiwarka od Microsoftu wypada na tle najpotężniejszego gracza na rynku - Google? Dane udostępnione przez StatCounter wskazują, że od 2010 roku na całym świecie z Binga korzysta średnio od 2,5 do 3,5% użytkowników. W ciągu ostatnich lat prezentowało się to następująco:
- 2020 – 2,70%,
- 2021 – 2,58%,
- 2022 – 3,19%,
- 2023 – 2,97%,
- 2024 – 3,49% (stan na czerwiec 2024).
Źródło: StatCounter
A jak to wygląda w Polsce? Okazuje się, że rodzimi użytkownicy internetu coraz chętniej korzystają z Binga, co potwierdza rosnący od kilku lat odsetek. O ile w latach 2010-2019 w Polsce z Binga korzystało mniej niż 1,5% użytkowników, od 2020 roku możesz zauważyć tendencję wzrostową:
- 2020 – 1,70%,
- 2021 – 2,31%,
- 2022 – 2,97%,
- 2023 – 2,75%,
- 2024 – 2,84% (stan na czerwiec 2024).
Źródło: StatCounter
Oczywiście nie sposób zaprzeczyć, że to Google dominuje na globalnym rynku, a jego pozycja lidera wydaje się niezagrożona. Bing jest jednak drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie, więc to Bing i Google będą dyktować trendy w najbliższych latach. Nie bez wpływu na rosnącą w ostatnim czasie popularność Binga jest rozwój sztucznej inteligencji. Szczególne zainteresowanie wśród userów wzbudziła nowa funkcja czatu Bing, oparta właśnie na AI. Jak wskazuje Similarweb, Bing odnotował wówczas wzrost ruchu o 15% – w tym samym czasie ruch w wyszukiwarce Google spadł o 2,4%.
Źródło: Similarweb
Zalety pozycjonowania w Bingu
Aktualne dane wyraźnie wskazują, że wyszukiwarka Microsoftu rośnie w siłę. Co to oznacza dla przedsiębiorców mających biznes w sieci? To optymalny moment, by uwzględnić działania SEO w Bingu w strategii marketingowej firmy. Jakie zalety ma pozycjonowanie strony w Bingu?
-
Dostęp do unikalnej grupy użytkowników
Osoby korzystające z wyszukiwarki Microsoftu tworzą dość specyficzny segment odbiorców, do którego dotarcie za pośrednictwem innych kanałów może być trudniejsze. Możesz spotkać się z wnioskiem, że dominują wśród nich osoby w średnim wieku, nierzadko osiągające wyższe dochody w porównaniu ze statystycznym użytkownikiem Google’a, co może okazać się kluczowym czynnikiem dla niektórych biznesów.
-
Mniejsza konkurencja
Obecnie większość firm optymalizuje swoje serwisy pod algorytmy Google’a, więc konkurencja w Bingu wciąż jest znacznie mniejsza. Inwestycja w SEO Bing może zatem przynieść szybsze i lepsze efekty, ponieważ zdobycie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania może być łatwiejsze i mniej kosztowne.
-
Różnorodny i jakościowy ruch w serwisie
Optymalizacja pod Binga może przyczynić się do wzrostu ruchu na stronie dzięki dywersyfikacji źródeł jego pozyskiwania. Pojawiają się również sugestie, że ruch pochodzący z Binga odznacza się wyższą konwersją. Userzy wyszukiwarki Microsoftu mogą być skłonniejsi do dokonania zakupu czy wykonania innego działania (np. zamówienia newslettera), dlatego prowadzenie działań SEO dla Binga może przynieść wyższy zwrot z inwestycji.
Przeczytaj także:
Jak zwiększyć ruch na stronie internetowej? -
Większa przewidywalność i transparentność
Zdaniem niektórych ekspertów na tym etapie algorytmy Binga charakteryzują się większą przewidywalnością niż Google’a. Działania SEO w Bingu mogą być zatem stabilniejsze, a dzięki temu planowane w dłuższej perspektywie.
Różnice w pozycjonowaniu Bing a Google
Pozycjonowanie w Bingu na wielu polach może odbywać się niemal analogicznie do wyszukiwarki Google. Już na tym etapie można wskazać pewne różnice:
- algorytmy rankingowe – algorytmy Binga i Google’a funkcjonują w nieco odmienny sposób, dlatego inne czynniki mogą być kluczowe dla osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania;
- słowa kluczowe – Google stosuje zaawansowane techniki interpretacji zapytań, wykorzystując np. semantykę czy uczenie maszynowe. Bing wciąż może rozumieć zapytania bardziej dosłownie, przez co istotniejsze będzie dokładne dopasowanie fraz kluczowych;
- linki zewnętrzne – o ile Google już od dłuższego czasu przedkłada jakość nad liczbę pozyskanych linków zewnętrznych, o tyle w Bingu ważniejsze może być to, ile odnośników zdobędziesz;
- social media – w porównaniu z Google’em Bing może w większym stopniu uwzględniać zaangażowanie użytkowników na Twoich profilach w serwisach społecznościowych;
- meta tagi – dla Binga istotniejsze niż dla Google’a mogą okazać się meta tagi, czyli znaczniki w kodzie HTML strony, takie jak meta title, meta description, meta robots, meta keywords, meta author i meta copyright;
- treść na stronie – Google przeprowadziło już kilka dużych aktualizacji algorytmu, wskutek czego swoje pozycje mogły stracić serwisy z treścią niskiej jakości. Bing może być pod tym względem bardziej wyrozumiały, choć co do zasady celem tej wyszukiwarki również jest dostarczanie użytkownikom wartościowych informacji.
Czynniki rankingowe Binga
Czynniki rankingowe zawsze są owiane pewną aurą tajemniczości. Mniej lub bardziej kontrolowane wycieki informacji czy przeprowadzane aktualizacje algorytmu Google’a stanowią jednak bezcenną wskazówkę, na co zwracać uwagę podczas planowania działań SEO. Co powinna obejmować odpowiednia optymalizacja strony pod Binga?
Wartościowy i unikalny content
Mimo że Google może dysponować bardziej zaawansowanymi technologiami, które pozwalają na lepszą interpretację intencji użytkowników, Bing również doceni wartościową, merytoryczną i prawidłowo sformatowaną treść. Dzięki temu będzie w stanie wyświetlać użytkownikom wyniki, które właściwie odpowiadają na ich zapytania.
Dopasowanie słów kluczowych
W Bingu w dalszym ciągu istotną rolę może odgrywać dokładne dopasowanie fraz. W trakcie optymalizacji zadbaj więc o rozmieszczenie słów kluczowych nie tylko w treści, ale też nagłówkach czy meta tagach.
Meta tagi w kodzie HTML
Google zaczęło umniejszać wartość niektórych meta tagów, choćby meta description, przez co w zależności od wpisanego przez usera zapytania w wyszukiwarce może wyświetlać się inny opis strony. Dla Binga natomiast jest to wciąż ważny czynnik rankingowy, wpływający na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Linki zewnętrzne
W strategii pozycjonowania dla Binga uwzględnij też pozyskiwanie linków zewnętrznych z różnych źródeł. W Bingu istotna jest zarówno ich jakość, jak i liczba – zdobywając wiele linków, możesz poprawić widoczność swojej witryny.
Aktywność w mediach społecznościowych
Bing może w większym stopniu brać pod uwagę sygnały z social mediów związane z aktywnością na Twoich profilach – polubienia, komentarze i udostępnienia. Twoje działania marketingowe powinny zatem obejmować aktywne prowadzenie i promocję kanałów w serwisach społecznościowych.
Szybkość ładowania strony
Szybkość ładowania strony jest ważnym czynnikiem rankingowym w Bingu. Optymalizacja prędkości ładowania wpływa pozytywnie na doświadczenia użytkowników, co może przełożyć się na wzrost osiąganych pozycji.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Według StatCounter w 2024 roku z Binga na telefonach korzystało zaledwie 0,67% użytkowników na całym świecie. Microsoft z pewnością chce poprawić ten rezultat, dlatego algorytm Binga uwzględnia optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych.
Bezpieczeństwo korzystania z witryny
Bezpieczeństwo użytkowników jest istotnym czynnikiem dla algorytmu Binga. Zwróć więc uwagę, by Twój serwis zawsze miał aktualny certyfikat SSL, dzięki czemu możesz osiągać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Czas spędzony na stronie i współczynnik odrzuceń
Dla Binga czas spędzony na stronie i współczynnik odrzuceń stanowią wyraźny sygnał, czy zawartość serwisu okazała się wartościowa i atrakcyjna dla odbiorcy. Krótki czas wizyty i wysoki współczynnik odrzuceń, wskazujący procent użytkowników, którzy opuścili witrynę bez przeglądania kolejnych podstron, mogą negatywnie odbić się na zajmowanych pozycjach.
Narzędzia wspomagające SEO pod Binga
Choć aktualnie pozycjonowanie w Bingu może być nieco łatwiejsze niż w Google’u, wykorzystanie odpowiednich narzędzi sprawi, że Twoje działania będą efektywniejsze, dzięki czemu szybciej osiągniesz oczekiwane rezultaty.
Bing Webmaster Tools
Bing Webmaster Tools to zestaw narzędzi udostępnionych przez Binga właścicielom stron internetowych. Umożliwiają lepszą optymalizacją pod kątem wyszukiwarki Bing, analizowanie ruchu i zachowania użytkowników, weryfikację słów kluczowych prowadzących do witryny oraz monitorowanie indeksacji i występowania ewentualnych błędów. To pozwoli Ci zrozumieć, jak algorytm Binga postrzega Twoją stronę, a w razie potrzeby – wprowadzić niezbędne modyfikacje.
Źródło: Bing Webmaster Tools
Google Analytics
Ruch w serwisie i zachowanie użytkowników możesz też analizować za pomocą Google Analytics. W narzędziu sprawdzisz zapytania prowadzące do Twojej witryny i odwiedzane w niej podstrony. W Google Analytics zweryfikujesz też współczynnik klikalności (CTR) dla konkretnej frazy lub podstrony, czas spędzany w serwisie oraz współczynnik odrzuceń.
Senuto
Senuto przyda Ci się do wyszukiwania słów kluczowych. Narzędzie dostarcza informacji dotyczących średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, trudności słowa kluczowego, sezonowości czy pytań zadawanych przez użytkowników, a ponadto sugeruje słowa kluczowe semantycznie powiązane z daną frazą.
SEMSTORM
To kolejne narzędzie do wyszukiwania fraz. Cenioną funkcją są w tym przypadku podpowiedzi słów kluczowych, które pomagają w budowaniu strategii contentowej i przygotowywaniu kompleksowego planu publikacji treści.
Ahrefs
Funkcję wyszukiwania fraz kluczowych ma również Ahrefs, który dostarcza także informacji na temat ich wolumenu. Dodatkowo zweryfikujesz tutaj dowolną stronę, sekcję lub adres URL w serwisie pod kątem domen odsyłających, liczby linków zewnętrznych, Domain Rating (DR) i Ahrefs Rank (AR).