Linkowanie zewnętrzne – czym jest i jak działa?

blog-banner-bee

Linkowanie zewnętrzne, określane także jako link building, to nieodłączny element każdej dobrej strategii pozycjonowania. Pozwoli Ci na zwiększenie widoczności Twojego serwisu i wzrost pozycji, jakie osiąga Twoja witryna w organicznych wynikach wyszukiwania. Na czym dokładnie polega linkowanie zewnętrzne i jak należy prowadzić tego typu działania? Sprawdź!

Odnośniki zewnętrzne

Czym jest linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne, inaczej link building, polega na pozyskiwaniu linków zewnętrznych, czyli pochodzących z innych stron internetowych i prowadzących do pozycjonowanego serwisu. Linki zewnętrzne uznaje się za jeden z czynników rankingowych Google’a. Co istotne, jeszcze kilkanaście lat temu pod uwagę brana była przede wszystkim ich liczba. W 2013 roku wprowadzono jednak algorytm o nazwie Pingwin i zamiast liczby zdobytych linków zewnętrznych zaczęła liczyć się ich jakość – o czym więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

Istnieją trzy podstawowe rodzaje linków zewnętrznych:

  1. Linki follow (dofollow) – najbardziej pożądane, a jednocześnie domyślne linki, które informują roboty Google’a, że powinny podążać za wskazanym odnośnikiem. Atrybut follow może sprawić, że algorytmy wyszukiwarki będą postrzegać link jako źródło wartościowych informacji, a anchor, pod którym się znajduje, powinien zostać uwzględniony podczas wartościowania strony.
  2. Linki nofollow – tego typu odnośniki informują roboty indeksujące, by nie podążały za danym linkiem. Choć z definicji są przeciwieństwem linków follow, obecnie stanowią jedynie wskazówkę, którą Google może dowolnie interpretować, przekazując moc i potencjał Twojej domenie lub nie. Linki nofollow mogą więc być traktowane pozytywnie przez algorytmy, a dzięki temu wspierać proces pozycjonowania.
  3. Linki sponsorowane – atrybut stosowany najczęściej w artykułach sponsorowanych, który wskazuje, że odnośnik został pozyskany w ramach współpracy płatnej czy w zamian za określoną rekompensatę.

Jakie korzyści daje linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne powinno być jednym z podstawowych działań składających się na strategię pozycjonowania serwisu internetowego. Dlaczego to takie ważne i jakie niesie za sobą korzyści? Linki zewnętrzne – zwłaszcza opatrzone atrybutem follow (dofollow) – to sygnał dla algorytmów wyszukiwarki, że pod wskazanym adresem URL znajduje się wartościowa treść.

Roboty indeksujące strony internetowe jeszcze lepiej oceniają linki, które są umieszczone w witrynach o wysokich wskaźnikach Trust Flow, Domain Rating czy Authority Score. Lepsze efekty może Ci więc przynieść pozyskanie mniejszej liczby, ale wartościowych linków, niż zdobycie większej liczby odnośników, jednak ze słabej jakości serwisów. Regularnie pozyskiwane wysokiej jakości linki zewnętrzne zwiększają więc szansę, że algorytmy uznają linkowaną stronę za godną polecenia.

Dobrze zaplanowane linkowanie zewnętrzne może zatem pomóc Ci osiągnąć nadrzędny cel pozycjonowania – wzrost pozycji serwisu w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe. Nie jest to jednak jedyna zaleta linkowania zewnętrznego. Inne plusy to:

  • wzrost widoczności serwisu – Twoja strona wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania na większą liczbę słów kluczowych;
  • zwiększenie ruchu – większa widoczność Twojej witryny i wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania często przekładają się na realny wzrost liczby użytkowników odwiedzających Twoją stronę;
  • budowanie i umacnianie pozycji marki oraz jej autorytetu;
  • wzrost reputacji witryny.

Jak zdobywać linki zewnętrzne?

Istnieje kilka skutecznych sposobów na pozyskiwanie linków zewnętrznych. Mowa o elementach, takich jak: artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, katalogi firmowe, linki partnerskie, marketing szeptany, recenzje produktów i publikacje w serwisach społecznościowych. Sprawdź, co warto wiedzieć o każdym z nich!

  1. Artykuły sponsorowane

    Chcesz realnie wzmocnić pozycję serwisu dzięki linkom zewnętrznym? Artykuły sponsorowane to jedna ze skuteczniejszych metod. Jak ją wykorzystać? Możesz wykupić miejsce reklamowe, w którym zostanie umieszczony gotowy tekst, lub dodatkowo zlecić jego stworzenie. W artykułach sponsorowanych linki do Twojej strony znajdują się pod określonymi anchorami – słowami kluczowymi, nazwą marki lub adresami URL.

    Odnośniki zewnętrzne mogą być również umieszczane przez wydawców w już istniejących publikacjach. W tym przypadku pomijasz etap tworzenia lub zlecenia napisania tekstu, ale wytypowanie witryny, a następnie artykułu spełniającego Twoje wymagania, może okazać się dość czasochłonne.

    Wpis sponsorowany

    Źródło: medonet.pl

  2. Wpisy gościnne

    Kolejnym sposobem na to, jak zdobywać jakościowe linki zewnętrzne, są artykuły gościnne. To rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w branżach, w których szczególnie istotną rolę odgrywa wiedza ekspercka. Nawiązując współpracę ze znanymi ekspertami w danej dziedzinie, nie tylko pozyskasz wartościowe linki zewnętrzne, ale też wesprzesz budowanie pozycji eksperta w branży.

  3. Katalogi firmowe

    W strategii linkowania zewnętrznego możesz uwzględnić też umieszczanie odnośników w katalogach firmowych. To bardzo popularna metoda, która jest doceniana przede wszystkim za prostotę i z reguły niski koszt. W tym przypadku linki zewnętrzne zdobywasz poprzez umieszczenie danych firmy w dostępnym w sieci katalogu – branżowym czy lokalnym. Nie należy jednak dodawać strony do wszystkich znalezionych katalogów czy wybierać ich losowo – najlepsze są te, które są moderowane.

  4. Linki partnerskie

    Wartościowe linki zewnętrzne to także odnośniki znajdujące się na stronach partnerów – chociażby kontrahentów biznesowych. Współpracujesz z określonym dostawcą produktów lub usług? Planujesz udział w targach? Będziesz patronem, sponsorem lub uczestnikiem jakiegoś wydarzenia? A może Twoja wypowiedź – jako eksperta w danej dziedzinie – pojawi się w branżowym serwisie? W każdej z tych sytuacji warto zapytać o możliwość umieszczenia odnośnika do Twojej strony.

    Linki na stronach partnerów

    Źródło: silesiasem.pl

  5. Serwisy satelitarne

    Jeśli dysponujesz większym budżetem na działania SEO, do strategii linkowania zewnętrznego możesz włączyć także utworzenie strony satelitarnej, czyli powiązanej tematycznie z pozycjonowanym serwisem. Przykłady? Jeśli prowadzisz sklep z kosmetykami, możesz stworzyć stronę z poradami kosmetycznymi, jeśli sklep z meblami ogrodowymi – blog o aranżacji tego typu przestrzeni, a jeśli sklep zoologiczny – bazę wiedzy o opiece nad zwierzakami. Umieszczanie linków w tego typu treściach będzie w pełni naturalne i część użytkowników z pewnością odwiedzi Twój sklep, zapozna się z oferowanymi produktami, a być może także dokona konwersji.

  6. Marketing szeptany

    Zewnętrzne linki możesz także zdobywać poprzez marketing szeptany. Metoda ta polega na przekazywaniu informacji o marce, produkcie lub usłudze innym użytkownikom forum czy grupy i jednoczesnym wskazaniu ich zalet. Opinie innych klientów mają istotny wpływ na decyzje zakupowe wciąż niezdecydowanych konsumentów, stanowiąc skuteczną zachętę do skorzystania z oferty.

  7. Recenzje produktów

    Wiele osób przed zakupem danego produktu po raz pierwszy chętnie weryfikuje opinie na jego temat w sieci. Recenzje produktów, znajdujące się w różnego rodzaju serwisach tematycznych, katalogach lub osobistych stronach influencerów czy opiniotwórców, będą więc przynosić dwojakie korzyści – nie tylko wspierać Twoją strategię linkowania zewnętrznego, ale również wpływać na decyzje zakupowe użytkowników.

  8. Media społecznościowe

    Obecnie niemal każda firma, która prowadzi działania online, ma profil w co najmniej jednym serwisie społecznościowym – na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Dbając o regularną publikację wpisów i umieszczając w choć części z nich odnośnik do strony, możesz skutecznie wspierać strategię linkowania zewnętrznego i budować profil linków, a jednocześnie zwiększać rozpoznawalność swojej marki.

    Odnośniki na Facebooku

    Źródło: facebook.com

Jakość linkowania zewnętrznego – od czego zależy?

Jak wspominaliśmy na początku artykułu, obecnie znacznie istotniejsza jest jakość linkowania zewnętrznego niż jego skala. Od czego ona zależy i na co zwracać uwagę, wybierając miejsca, z których chcesz pozyskiwać odnośniki zewnętrzne? Przede wszystkim warto wybierać serwisy zewnętrzne dobrej jakości. Zapytasz pewnie – ale co to oznacza? Wskazówką mogą być wartości wskaźników Trust Flow, Domain Rating czy Authority Score, które sprawdzisz kolejno w narzędziach Majestic, Ahrefs i Semrush. Oprócz weryfikacji danych warto też osobiście wejść na konkretną stronę i zobaczyć, jakiego typu i jakości treści się na niej znajdują.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych może przynieść jeszcze lepsze efekty, jeśli serwis, z którego zdobywasz odnośnik, jest powiązany tematycznie z Twoją witryną. Jeżeli na stronie dominuje content traktujący o konkretnej dziedzinie, roboty Google’a wiedzą jeszcze lepiej, jaką tematykę ma serwis – a to może przełożyć się na wzrost widoczności na wybrane słowa kluczowe. Oczywiście dużą popularnością cieszą się również serwisy ogólnotematyczne czy regionalne, a pozyskane w nich zewnętrzne linki mogą zapewnić Ci równie dobre rezultaty. Warto też dywersyfikować źródła linków zewnętrznych. Staraj się zatem zdobywać odnośniki w różnych miejscach i witrynach – Google lubi różnorodność.

Na jakość linkowania zewnętrznego wpływa także stosowanie odpowiednich anchor textów. To fragmenty treści, pod którymi umieszcza się odnośniki – po ich kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na Twoją stronę. Optymalne anchory to frazy kluczowe, na które Twój serwis czy określona podstrona powinny wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Zwróć uwagę na to, by nie były zbyt długie oraz – w miarę możliwości – zróżnicowane. Z reguły strony powinny rankować na więcej niż jedną frazę – jeśli dobrze przypiszesz słowa kluczowe do poszczególnych podstron, możesz śmiało używać ich zamiennie podczas linkowania. Oprócz fraz kluczowych linki zewnętrzne mogą być umieszczane również pod nazwą brandu czy jako całe adresy URL.

Jak sprawdzić linkowanie zewnętrzne do swojej strony?

Przed wdrożeniem strategii linkowania zewnętrznego sprawdź, jak wygląda aktualny profil linków Twojego serwisu. Zrobisz to przy użyciu narzędzi, takich jak Semrush, Ahrefs, Majestic czy Google Search Console, które cieszą się popularnością wśród specjalistów SEO i są przez nich powszechnie wykorzystywane w codziennej pracy. Co ważne, przydadzą Ci się one nie tylko do analizy profilu linkowego, ale też weryfikacji efektów prowadzonych działań, a niektóre dodatkowo pomogą Ci wyszukiwać domeny, z których warto zdobywać odnośniki.

Semrush

Semrush to narzędzie płatne z opcją skorzystania z bezpłatnej wersji próbnej, a jednocześnie oferujące szereg funkcji przydatnych w linkowaniu zewnętrznym. Pozwoli Ci na analizę odnośników prowadzących do stron konkurencji oraz audyt wszystkich linków zewnętrznych, które kierują użytkowników na Twój serwis. Narzędzie sprawdza wszystkie odnośniki i wskazuje te toksyczne, dzięki czemu zidentyfikujesz je, zanim Google nałoży karę na Twoją witrynę. Z Semrush będziesz także wygodnie zarządzać linkami zewnętrznymi oraz znajdziesz odpowiednie dla Twojej strony słowa kluczowe.

Ahrefs

Kolejnym narzędziem pomocnym w realizacji strategii linkowania zewnętrznego jest Ahrefs. Tak jak Semrush, Ahrefs jest płatnym rozwiązaniem, ale zanim zdecydujesz się na subskrypcję, możesz wypróbować wersję darmową. Ahrefs pozwoli Ci zweryfikować dowolną stronę, sekcję w serwisie lub adres URL oraz sprawdzić dla nich liczbę domen odsyłających, liczbę linków zwrotnych, Domain Rating (DR) i Ahrefs Rank (AR). Za pomocą Ahrefsa wyszukasz też słowa kluczowe czy przeanalizujesz frazy, na które wyświetlają się serwisy konkurencji, a Twój nie.

Linki zwrotne w Ahrefsie

Majestic

Działanie związane z pozyskiwaniem linków zewnętrznych możesz wspierać również przy użyciu narzędzia Majestic. Z jego pomocą zbadasz szereg czynników, dzięki którym trafnie i skutecznie dobierzesz serwisy do linkowania zewnętrznego. Z Majestic sprawdzisz główną tematykę strony, która może wpływać na wskaźnik Trust Flow, a w rezultacie – na ocenę zdobywanych z niej linków. Narzędzie udostępnia także dane dotyczące liczby linków zewnętrznych, domen odsyłających czy przyrostu linków w konkretnym okresie.

Google Search Console

Google Search Console to z kolei bezpłatne narzędzie od Google’a, dzięki któremu sprawdzisz podstawowe informacje na temat linków zewnętrznych prowadzących do Twojej witryny – ich liczbę, najczęściej linkowane strony oraz witryny z największą liczbą linków przychodzących.

Sprawdzenie linków zewnętrznych w GSC

Pamiętaj – linkowanie zewnętrzne to działanie polegające na pozyskiwaniu odnośników prowadzących do Twojej strony z serwisów zewnętrznych. Są one ważnym czynnikiem rankingowym Google’a, dlatego dzięki przemyślanej strategii linkowania zewnętrznego możesz znacząco zwiększyć widoczność Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania i poprawić pozycje osiągane na najważniejsze dla Ciebie frazy kluczowe.

Udostępnij artykuł:
Strategia linkowania zewnętrznego
Oddaj to w ręce specjalistów
Oceń artykuł:
0