Pozycjonowanie long tail, czyli długi ogon w SEO

blog-banner-bee

W ramach strategii SEO możesz dotrzeć do użytkowników znajdujących się na różnych etapach ścieżki zakupowej. By jednak maksymalnie skrócić tę drogę i przyciągać do serwisu odbiorców o konkretnych potrzebach i niemalże zdecydowanych na zakup, warto postawić na tak zwane pozycjonowanie long tail. Czym są frazy długiego ogona, jakie są zalety pozycjonowania long tail i gdzie szukać tego typu słów kluczowych? Sprawdź nasze podpowiedzi!

Long tail SEO

Czym są frazy long tail?

Użytkownicy, którzy poszukują w sieci określonych informacji, produktów czy usług, wpisują do wyszukiwarki różnego typu frazy. Najprościej podzielić je na: słowa kluczowe ogólne, średniej długości oraz długiego ogona, czyli inaczej frazy typu long tail. Zazwyczaj są to rozbudowane słowa kluczowe (składają się bowiem z kilku wyrazów, najczęściej więcej niż trzech), które stosunkowo precyzyjnie wskazują intencję wyszukiwania użytkownika.

Choć cechują się mniejszą popularnością wśród userów, a przez to niższym średnim miesięcznym wolumenem wyszukiwań, z uwagi na to, że dokładnie określają, czego poszukuje odbiorca, zdecydowanie częściej prowadzą do konwersji. Co więcej, mimo że z reguły pojedyncze słowa long tail są rzadziej wyszukiwane, to po zsumowaniu stanowią duży procent ogólnych wyszukiwań.

Frazy długiego i krótkiego ogona – porównanie

Zgłębiając tematykę rodzajów fraz kluczowych, najczęściej spotkasz się z przytoczonym wyżej podziałem (frazy ogólne, średniej długości oraz długiego ogona). W słowniku branżowym funkcjonuje także klasyfikacja wykorzystująca inne nazewnictwo: frazy fat head, chunky middle oraz znane Ci już long tail, które z reguły stosuje się zamiennie. Różnią się one zarówno liczbą dostępnych fraz, jak i średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.

Rodzaje fraz kluczowych

Źródło

Frazy fat head

Fat head to krótkie, ogólne słowa kluczowe, które najczęściej składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Frazy fat head to zazwyczaj rzeczowniki lub wyrażenia brandowe, które cieszą się dużą popularnością, w związku z czym są często wyszukiwane, ale też bardzo konkurencyjne. Tego typu słowa kluczowe w wyszukiwarkę zwykle wpisują niezdecydowani użytkownicy, którzy znajdują się na początku lejka sprzedażowego, kreują swoje potrzeby, wyszukują informacje oraz porównują różne produkty. Przykładem fraz fat head mogą być hasła, takie jak:

  • buty,
  • sukienki,
  • laptopy,
  • Puma.
Frazy short tail

Według szacunków frazy fat head mogą stanowić około 18% wszystkich zapytań, ale z uwagi na dużą konkurencyjność zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania może zająć nawet kilka lat – pierwsze pozycje z reguły zajmują duże, rozbudowane serwisy z bogatym zapleczem.

Frazy chunky middle

Chunky middle to frazy średniej długości, które najczęściej składają się z dwóch lub trzech wyrazów. Tego rodzaju zapytania są bardziej szczegółowe niż fat head, dlatego wśród użytkowników wpisujących takie frazy znajdą się zarówno osoby szukające informacji, jak i potencjalni klienci zainteresowani Twoją ofertą. Frazy chunky middle to przykładowo:

  • buty do biegania,
  • sukienki na wesele,
  • laptopy dla graczy,
  • bluza Puma.
Dłuższe frazy kluczowe

Szacuje się, że słowa kluczowe chunky middle stanowią około 12% wszystkich wyszukiwań i wciąż cechują się stosunkowo wysoką konkurencyjnością, co utrudnia osiąganie wysokich pozycji zwłaszcza w niektórych branżach.

Frazy long tail

Long tail to frazy tak zwanego długiego ogona, składające się z więcej niż trzech wyrazów. Mimo że są rzadziej wyszukiwane, zazwyczaj wpisują je odbiorcy, którzy wiedzą, jakiego produktu lub usługi szukają, i na podstawie takiego researchu online chcą znaleźć odpowiedni dla siebie sklep czy wykonawcę. Dobrymi przykładami fraz long tail będą następujące zapytania:

  • jakie buty do biegania po lesie,
  • sukienki na wesele bez pleców,
  • laptopy dla graczy do 3000 zł,
  • bluza Puma damska czarna.
Fraza long tail

Frazy long tail mogą stanowić nawet 70% wszystkich zapytań i mimo niewielkiej powtarzalności i niższego wolumenu wyszukiwań mogą pozwolić Ci dotrzeć do odbiorców skłonnych do zakupu, a tym samym – do konwersji.

Jakie są zalety wykorzystywania fraz long tail?

Wykorzystywanie fraz long tail w procesie pozycjonowania serwisu niesie za sobą wiele korzyści. Są to: szybsze efekty pozycjonowania, niższy koszt działań w wynikach organicznych i reklam PPC, stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania, jakościowy ruch na stronie oraz wyższy współczynnik konwersji.

Szybsze efekty pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. W przypadku fraz generycznych, czyli ogólnych, konkurencja jest bardzo duża, stąd osiągnięcie pożądanych efektów pozycjonowania zazwyczaj jest czasochłonne i kosztowne. Wykorzystując frazy long tail, uzyskasz natomiast zadowalające rezultaty w krótszym czasie. Musisz jednak zadbać o kilka elementów:

  • odpowiednią optymalizację witryny,
  • tworzenie jakościowego contentu,
  • właściwe linkowanie wewnętrzne.

Warto jednak zaznaczyć, że osiąganie wysokich pozycji na frazy long tail nie wyklucza budowania widoczności na ogólne słowa kluczowe. Jeśli Twój serwis będzie wyświetlał się na frazy z długiego ogona, uzyskanie stabilnych pozycji na powiązane z nimi ogólne słowa kluczowe będzie nieco łatwiejsze. Wynika to przede wszystkim z faktu, że roboty Google’a będą w stanie skuteczniej określić tematykę treści dostępnej w Twojej witrynie.

Niższy koszt działań

Jak wspomnieliśmy, budowanie wysokich, stabilnych pozycji na ogólne frazy kluczowe nie tylko może zająć długie lata, ale też wymaga poniesienia wyższych kosztów. Przy frazach long tail co do zasady wygląda to inaczej – nakład pracy jest bowiem mniejszy, a serwis nie musi być tak „naładowany” semantycznie powiązanymi treściami, jak ma to miejsce w przypadku ogólnych słów kluczowych. Oczywiście w dłuższej perspektywie będzie to rekomendowane działanie, ale na początkowym etapie prac optymalizacyjnych nie jest to konieczne do osiągania satysfakcjonujących wyników.

Tańsza reklama PPC

Jeśli prowadzisz kampanie PPC, czy to samodzielne, czy współgrające ze strategią SEO, stawki w przypadku fraz długiego ogona z reguły są niższe, a przy tym zapewniają wyższy zwrot z inwestycji w reklamę. Ogólne słowa kluczowe cieszą się dużą popularnością zarówno wśród użytkowników, jak i reklamodawców, co przekłada się na wzrost ceny za jedno kliknięcie. To z kolei wpływa na podniesienie kosztów całej kampanii, z której zwrot wcale nie musi być bardzo wysoki. Dlaczego? Frazy ogólne mają często niższą konwersję, ponieważ nie określają aż tak precyzyjnie potrzeb i intencji zakupowych klientów.

Potencjalnie stabilniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania

Wykorzystywanie fraz długiego ogona w strategii SEO może pomóc Ci uzyskać nie tylko wysokie, ale też stabilniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Odznaczają się one niższą konkurencyjnością i są w teorii łatwiejsze w pozycjonowaniu, a równocześnie mają niższą wrażliwość na działania konkurencji czy aktualizacje algorytmu.

Jakościowy ruch i wyższy współczynnik konwersji

Choć słowa kluczowe long tail mają zazwyczaj niższy średni miesięczny wolumen wyszukiwań, mogą wygenerować więcej jakościowego ruchu na Twojej stronie niż frazy generyczne. Jak to możliwe? Jak już wiesz, frazy długiego ogona są bardziej szczegółowe i precyzyjnie określają potrzeby użytkowników. To z kolei sprawia, że osoba wpisująca takie zapytanie w wyszukiwarkę wie konkretnie, czego szuka – jeśli więc trafi akurat na Twoją stronę, bardziej prawdopodobne, że dokona zakupu.

Jakościowy ruch na stronie przekłada się natomiast na wzrost współczynnika konwersji. Użytkownicy używający fraz długiego ogona to co do zasady osoby znajdujące się na końcu procesu zakupowego. Wykorzystując frazy long tail, możesz więc dotrzeć do osób zdecydowanych i nastawionych na zakup konkretnego produktu czy usługi i poszukujących najlepiej dopasowanej do nich oferty. Co ważne, wyższy współczynnik konwersji przy frazach długiego ogona odnosi się zarówno do działań organicznych, jak i kampanii płatnych.

Frazy long tail a strategia SEO

Zastanawiasz się, czy warto uwzględnić frazy long tail w swojej strategii SEO? Polecamy to rozwiązanie niezależnie od tego, jakim budżetem dysponujesz. Frazy długiego ogona mogą przynieść na Twój serwis duży, jakościowy i konwertujący ruch. Pamiętaj także o tym, że pozycjonowanie na frazy long tail pozytywnie wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Co więcej, jeśli masz niewielki budżet na SEO, ruch z fraz long tailowych może być jego głównym źródłem. Z kolei niezależnie od środków przeznaczonych na działania, pozycjonowanie na długi ogon może skutecznie wspierać osiąganie wyższych pozycji dla krótszych, bardziej konkurencyjnych fraz.

Frazy long tail możesz z powodzeniem wykorzystywać w strategii pozycjonowania zarówno serwisu e-commerce, jak i klasycznej strony internetowej. W pierwszym przypadku zwiększasz swoje szanse na generowanie większego ruchu i wzrost sprzedaży konkretnych produktów, a w drugim – możesz skuteczniej docierać do wybranej grupy odbiorców i promować wśród nich swoją ofertę.

Gdzie umieszczać frazy long tail w serwisie? W zależności od konkretnego słowa kluczowego i intencji jego wyszukiwania, fraza long tail może być wykorzystywana w optymalizacji kart produktowych, podstron kategorii czy artykułach blogowych. Co ważne, w grupie fraz long tail znajdą się takie, które są wpisywane przez osoby niezdecydowane na zakup, ale dzieląc się z nimi wartościową wiedzą, skuteczniej zbudujesz wizerunek swojej marki i zachęcisz je do powrotu do sklepu i dokonania zakupu. Tego typu frazy najczęściej stosuje się w tekstach poradnikowych, przy pomocy których podniesiesz świadomość produktową i wykreujesz potrzebę zakupu. Ponadto, co istotne, nawiążesz relację z użytkownikiem, który zacznie Cię postrzegać jako eksperta w branży.

Włączenie fraz long tail do strategii pozycjonowania może utrudniać fakt, że czasami wyglądają one dość nienaturalnie. Warto jednak wykazać się kreatywnością, ponieważ tworzone przez Ciebie treści powinny być przydatne przede wszystkim dla użytkowników. W ramach działań optymalizacyjnych zwróć też uwagę, by wytypowane frazy kluczowe znalazły się w odpowiednich miejscach w witrynie, w tym w:

  • tytule strony,
  • nagłówkach (zwłaszcza H1),
  • treściach na stronie,
  • opisach alternatywnych grafik,
  • anchorach, pod którymi linkujesz daną stronę.

Jak szukać fraz długoogonowych – praktyczne wskazówki

Przy wyborze fraz długiego ogona, które wykorzystasz w swojej strategii marketingowej, możesz polegać na swoim doświadczeniu i znajomości branży, jednak nie warto się do tego ograniczać. Bardzo ważnym, a przy tym cennym wsparciem w tym przypadku są profesjonalne narzędzia – zarówno płatne, jak i darmowe. Przy ich pomocy możesz znaleźć zapytania, które realnie są wpisywane w wyszukiwarkę przez Twoich odbiorców, zweryfikować średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, a także sprawdzić poziom ich konkurencyjności. Dobierając frazy długiego ogona, warto dodatkowo obserwować miejsca, w których Twoi potencjalni klienci mogą zadawać pytania i prosić o porady (fora czy grupy w serwisach społecznościowych) oraz uważnie słuchać pytań swoich klientów.

Pomocne narzędzia przy szukaniu fraz long tail

Do wyszukiwania fraz long tail możesz wykorzystać podpowiedzi Google, które wskazują wyrażenia wpisywane przez użytkowników, lub sięgnąć po narzędzia – płatne i darmowe. Najpopularniejsze bezpłatne narzędzia to:

  1. Google Keyword Planner,
  2. Google Trends,
  3. Answer the Public,
  4. Ubersuggest,
  5. Senuto,
  6. SEMSTORM,
  7. Ahrefs.
  1. Google Keyword Planner

    Zaletą Google Keyword Planner, czyli planera słów kluczowych Google’a, jest dostępność oraz statystyki wyszukiwania. Narzędzie najczęściej wykorzystuje się przy planowaniu kampanii płatnych, jednak z powodzeniem możesz traktować je także jako punkt wyjścia przy tworzeniu strategii pozycjonowania w wynikach organicznych.

  2. Google Trends

    W poszukiwaniu fraz długiego ogona możesz też wesprzeć się darmowym narzędziem Google Trends. Dostarczy Ci ono informacji o tematach, którymi aktualnie interesują się użytkownicy i które zdobywają popularność. Wśród dodatkowych funkcji Google Trends jest możliwość porównania popularności fraz w danym okresie oraz opcja wyszukiwania fraz z uwzględnieniem regionu – co będzie istotne w przypadku kampanii lokalnych.

    Narzędzie Google Trends do fraz
  3. Answer the Public

    Answer the Public to nie tylko świetne wsparcie w poszukiwaniu fraz długiego ogona, ale również prawdziwy skarbiec pomysłów na wpisy blogowe. Narzędzie wyróżnia się przyjaznym interfejsem, jest proste w obsłudze, a wyniki wyszukiwania prezentowane są w formie przejrzystego wykresu. Nie znajdziesz w nim jednak danych na temat konkurencyjności fraz. Wadą jest także fakt, że w bezpłatnej wersji liczba wyszukiwań i danych jest ograniczona.

    Answer the Public dla fraz
  4. Ubersuggest

    Ubersuggest obsługuje różne języki, dostarcza informacji na temat potencjalnej liczby zapytań i konkurencyjności fraz, a w przypadku kampanii płatnych – także szacowanego kosztu kliknięcia. Wyniki w Ubersuggest są tworzone m.in. na podstawie sugestii z planera Google AdWords.

  5. Senuto

    Senuto umożliwia wyszukiwanie pełnej gamy fraz kluczowych – a więc nie tylko długiego ogona, ale też ogólnych czy średniej długości. Narzędzie pozwala również na wykonanie analizy słów kluczowych oraz dostarcza informacji na temat średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, trudności słowa kluczowego czy sezonowości. W Senuto znajdziesz także semantyczne słowa kluczowe, sprawdzisz widoczność witryny i będziesz monitorować pozycje, na które rankują poszczególne strony w serwisie. Dzięki swojej wszechstronności narzędzie może okazać się istotnym wsparciem w budowaniu długofalowej strategii SEO, obejmującej także long tail SEO.

    Narzędzie Senuto do fraz
  6. SEMSTORM

    SEMSTORM to kolejne narzędzie chętnie wykorzystywane przez specjalistów SEO, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych, ale także przeanalizowanie widoczności strony czy porównanie jej z konkurencją. Dzięki podpowiedziom fraz kluczowych, dostępnym w SEMSTORM, przygotujesz kompleksowy plan publikacji treści i otrzymasz istotne wsparcie w doborze tematów na firmowy blog.

  7. Ahrefs

    Dużą popularnością cieszy się też Ahrefs. Jedną z funkci tego narzędzia jest wyszukiwanie słów kluczowych wraz z pełnymi statystykami dotyczącymi ich wolumenu. W Ahrefs przeanalizujesz frazy czy przefiltrujesz je z uwagi na zawartość konkretnego wyrażenia, co przydaje się w tworzeniu treści dopasowanych do intencji użytkowników.

Pozycjonowanie long tail to bez wątpienia skuteczny sposób zarówno na zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej, jak i dotarcie do różnych grup użytkowników – nie tylko na początku, ale także na końcu ścieżki zakupowej, gdzie znajdują się odbiorcy zdecydowani na zakup produktu czy usługi.

Udostępnij artykuł:
Pozycjonuj swoją stronę ze specjalistami
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
0