Pozycjonowanie filmów na YouTube. Poradnik optymalizacji SEO

blog-banner-bee

YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa na świecie. Każdego miesiąca korzysta z niej ponad 2 miliardy użytkowników. Omawiana platforma stanowi także świetne miejsce do promocji swojej firmy i oferty.

Jak jednak zoptymalizować publikowany content, aby zyskiwał wyświetlenia? W tym artykule dowiesz się, na czym polega pozycjonowanie na YouTube. Poznasz podstawowe reguły, jakimi rządzi się platforma oraz praktyczne wskazówki dla firm, które chcą zdobyć na niej widoczność.

Pozycjonowanie na youtube

Czym jest YouTube SEO?

Zanim wytłumaczymy, na czym polega SEO YouTube, krótko zdefiniujmy, czym jest samo SEO. SEO (Search Engine Optimization) to inaczej optymalizacja stron z myślą o wyszukiwarkach internetowych (domyślnie Google). W kontekście tym można wyróżnić 3 główne fundamenty takich działań:

  1. Optymalizacja techniczna
  2. Jakościowy content
  3. Profil linków zewnętrznych

W przypadku owych filarów da się także wskazać wiele innych kluczowych czynników jak szybkość ładowania, optymalizacja pod słowa kluczowe, autorytet domen linkujących itp.

Jak to wszystko ma się w kontekście SEO YouTube? Oczywiście omawiana platforma zwraca uwagę na inne techniczne czynniki, jednak wiele podstawowych i podobnych założeń pozostaje bez zmian. W końcu już w 2006 roku YouTube zostało wykupione przez Google i ich algorytmy rozwijają się praktycznie równolegle.

Optymalizacja filmów pod SEO na YouTube obejmuje zatem wykorzystywanie różnych strategii w celu poprawy widoczności i odkrywania filmów oraz dotarcia do szerszego grona odbiorców. W dalszej części artykułu przyjrzymy się konkretnym strategiom - opisom, hashtagom czy oznaczeniom czasowym.

Jak dokładnie działa pozycjonowanie filmów na YouTube?

SEO to rozbudowana i ciągle zmieniająca się branża, dlatego w jej przypadku warto znać kilka ogólnych oraz uniwersalnych „przykazań”, jak wspomniane choćby wcześniej 3 fundamenty. W razie wątpliwości warto się wtedy do nich odnosić, aby ustalić, co będzie najlepsze dla poprawy widoczności witryny.

Czy podobne reguły można znaleźć w kontekście pozycjonowania YouTube? Tak! Jak możemy dowiedzieć się z oficjalnego filmu od YouTube zatytułowanego „Jak działa wyszukiwarka w YouTube”:

"Podobnie jak w przypadku wyszukiwarki Google, w wyszukiwarce w YouTube staramy się prezentować najtrafniejsze wyniki dopasowane do słów kluczowych użytych w zapytaniu. Filmy są oceniane na podstawie wielu różnych czynników, na przykład stopnia dopasowania tytułu, opisu i treści filmu do zapytania widza. Oprócz tego sprawdzamy, które filmy budzą największe zainteresowanie użytkowników, i staramy się ułatwić im znajdowanie tych treści. Wyniki wyszukiwania nie są listą najczęściej oglądanych filmów związanych z wpisanym hasłem".

W skrócie - motorem przyciągania uwagi do Twoich filmów jest skuteczne dopasowywanie intencji wyszukiwania. Innymi słowy, musisz zoptymalizować swój film, badając słowa kluczowe, które będą zgodne z tym, czego szukają Twoi odbiorcy na YouTube i używać ich, kiedy publikujesz swoje treści.

Warto też zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku Google, nie znamy wszystkich szczegółów dotyczących tego, jak dokładnie działa algorytm YouTube oraz z jakich technologii korzysta. Dlatego wiele wskazówek dotyczących pozycjonowania na YouTube jest wynikiem testów oraz eksperymentów, które na przestrzeni lat pomogły społeczności twórców ustalić w dużym przybliżeniu działające strategie.

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek dotyczących pozycjonowania w YouTube, przybliżmy powody, dla których warto skupić się na tej platformie.

Dlaczego warto pozycjonować się na YouTube?

Na YouTube istnieje mnóstwo kanałów poświęconych różnym zagadnieniom. Czy jednak widoczność na owej platformie sprawdzi się także w przypadku oficjalnych kanałów firm, nawet tych, które działają w sektorze B2B? Zdecydowanie tak! Oto kilka powodów:

Zwiększenie rozpoznawalności marki

Dzięki widoczności na YouTube firmy mogą dotrzeć do szerszej publiczności i zwiększyć świadomość swojej marki. Być może jako przykładowo firma B2B działasz głównie na LinkedIn. Jednak niektórzy z Twoich docelowych odbiorców także mogą szukać treści biznesowych na YouTube.

Dzięki obecności na omawianej platformie zyskasz nową, a może nawet jedyną, sposobność dotarcia do nich.

Generowanie sprzedaży

Oczywiście nie musisz tworzyć wyłącznie czysto sprzedażowych i promocyjnych filmów, aby ulepszyć konwersje. Wystarczy, że zamieścisz call to action na końcu materiałów, które zachęci do zapoznania się np. z ofertą na oficjalnej stronie firmowej.

Budowanie zaangażowania wśród grupy docelowej

Skorzystaj z YouTube, aby budować relację ze swoimi klientami. Możesz np. stworzyć serię filmów, w których odpowiadasz na pytania zadawane przez obecnych, jak i potencjalnych kupujących.

Edukacja klientów

Wykorzystaj YouTube do edukowania swojej grupy docelowej (akurat często jest to konieczne w przypadku B2B). Możesz np. stworzyć serię filmów, w których demonstrujesz, jak korzystać z Twojego oprogramowania. Z kolei w przypadku bardziej „fizycznych” produktów (np. wyspecjalizowane maszyny przemysłowe/narzędzia) instruktażowy materiał wideo to w zasadzie najlepszy format na przekazanie najważniejszych informacji.

Budowanie autorytetu

Tworząc jakościowy content, czy też dzieląc się informacjami na temat nowości branżowych, dodatkowo budujesz swoją pozycję eksperta. Jeśli potencjalny klient zauważy, że cieszysz się tu dużą widocznością, na pewno zbudujesz autorytet w jego oczach.

YouTube SEO – 7 najważniejszych porad

Omówmy zatem konkretne techniczne wskazówki, jak pozycjonować filmy na YouTube. Jeśli znasz ogólne reguły i porady dotyczące SEO stron internetowych, zapewne zauważysz wiele podobieństw:

  1. Odpowiednia nazwa pliku

    YouTube do pewnego stopnia „ogląda i słucha” każdy film (prawdopodobnie przy użyciu Cloud Vision AI), dlatego jest w stanie określić, jakiej tematyki dotyczy wideo i jak bardzo jego zawartość jest powiązana z docelowym słowem kluczowym.

    Platforma na pewno jednak nie ma problemu ze zrozumieniem technicznych metadanych jak choćby nazwa pliku wideo. Zamiast zatem przesyłać na YouTube nagranie pod nazwą „contentplan-luty-wersja5.mp4”, dodaj w nim docelowe frazy kluczowe np. „instrukcja-integracji-API-oprogramowanie-XYZ.mp4”.

    Podobnie jak w przypadku optymalizacji plików graficznych na stronie, pozycjonowanie filmu na YouTube to także dbanie o liczne detale, które dostarczają algorytmowi jak najwięcej technicznych informacji.

  2. Słowa kluczowe w tytule filmu

    Kiedy szukamy filmów, jedną z pierwszych rzeczy, na które zwracamy uwagę, jest tytuł. To właśnie on często decyduje o tym, czy włączamy dany film. Dlatego tytuł powinien nie tylko zwracać uwagę, ale także być jasny i zwięzły.

    Słowa kluczowe odgrywają dużą rolę w tytule filmu. Warto, aby sama nazwa materiału ściśle odpowiadała także temu, czego szukają widzowie.

    Analiza przeprowadzona przez Backlinko wykazała, że filmy z dokładnym dopasowaniem słowa kluczowego w tytule mają tylko niewielką przewagę nad tymi, które go nie zawierają:

    Dopasowanie słów kluczowych na YouTubie

    Źródło: Backlinko

    Obecność słów kluczowych w tytule nie jest zatem aż tak ważna w odpowiedniej optymalizacji filmu, jednak może pomóc w pewnym zakresie. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania stron, na YouTube algorytm także stał się bardziej rozbudowany i jest w stanie rozumieć naturalnie wprowadzane i formułowane zapytania.

  3. Treściwy opis filmu

    Odpowiedni opis może naprawdę wiele pomóc, jeśli chodzi o pozycjonowanie filmów na YouTube. Pamiętaj, że jego maksymalna długość to 5 000 znaków ze spacjami, jednak zanim zostanie rozwinięty przez użytkownika, to - w zależności od urządzenia - wynosi początkowo 120 znaków ze spacjami.

    Pamiętaj też, że początkowy fragment opisu jest zaciągany do krótkiej zajawki w wynikach wyszukiwania YouTube:

    Opisy na YouTubie
    Opis filmu na YouTubie

    Oto kilka porad, jak ulepszyć opis filmu:

    Dodaj powiązane słowa kluczowe

    Przeanalizuj słowa kluczowe związane z tematem Twojego filmu i uwzględnij je w opisie. Będą one stanowić dodatkową wskazówkę dla YouTube, czego dotyczy materiał. Oczywiście pamiętaj, aby nie spamować frazami kluczowymi. Taka taktyka ma zły wpływ na pozycjonowanie na YouTube oraz pogorszy to, jak odbierają Cię użytkownicy.

    Bądź zwięzły i treściwy

    W filmie o średniej długości można poruszyć mnóstwo kwestii, dlatego warto nabrać nawyku tworzenia zwięzłych opisów, które pozwolą widzom wstępnie zapoznać się z treścią materiału czy też podsumować jego zawartość.

    Zamieść wezwanie do działania

    W zależności od tematyki filmu, w jego opisie warto dodać wezwanie do działania, które pozwoli zwiększyć konwersję. Może to być odnośnik do kursu, który został wspomniany w treści filmu lub ogólne linki związane z Twoimi innymi kanałami promocji/obecności w Internecie:

    CTA YouTube
  4. Odpowiednie hashtagi

    Choć hashtagi wprowadzono na YouTube już w pierwszych latach funkcjonowania platformy, tak dopiero od mniej więcej 2018 roku poświęcono im większą uwagę. Pojawiają się przy tytule filmu (czasami nad) lub w opisie, obok informacji na temat daty publikacji i liczby wyświetleń:

    Hashtagi na YouTube

    W formie hashtagu warto wykorzystać nazwę swojej firmy lub serii odcinków. Dzięki temu, gdy użytkownik kliknie ów hashtag, otworzy mu się lista wszystkich materiałów oznaczonych w ten sposób:

    Dodawanie hashtagów na YouTube

    Playlista widoczna po kliknięciu hashtagu #WhiteboardFriday

  5. Przykuwające uwagę miniaturki

    Miniaturka filmu to świetny sposób na uzupełnienie przekazu tytułu. Jeśli chodzi o pozycjonowanie filmów na YouTube, ma ona ogromne znaczenie – 90% najpopularniejszych filmów ma niestandardowe miniatury.

    Niestandardowe, czyli takie, które zostały samodzielnie przygotowane – otóż YouTube pozwala skorzystać z automatycznie wygenerowanych miniatur. Jeśli jednak chcesz wdrożyć te zalecane przez platformę, Twoje konto musi być zweryfikowane przez YouTube.

    Jak wspomnieliśmy wcześniej, miniaturki mogą stanowić „przedłużenie” tytułu i np. w postaci tekstowej informować o dodatkowych szczegółach dotyczących treści filmu. Warto także, aby zachowywały jednolitość, jeśli chodzi o kolorystykę, styl i branding:

    Miniaturki na YouTube

    Jednolity styl miniaturek na kanale YouTube Elementor

    Oto najważniejsze wymagania dotyczące formatu miniaturek:

    • minimalna rozdzielczość wynosi 1280 × 720 pikseli, a szerokość nie może być mniejsza niż 640 pikseli;
    • akceptowane formaty to JPG, GIF lub PNG;
    • rozmiar pliku nie może przekraczać 2 MB dla filmów i 10 MB dla podcastów;
    • preferowany format obrazu to 16:9, który jest najczęściej używany przez odtwarzacze i funkcję podglądu YouTube;
    • w przypadku podcastów zaleca się miniaturę o formacie obrazu 1:1 zamiast 16:9, czyli o rozmiarze 1280 × 1280 pikseli.
  6. Oznaczenia czasowe

    Jeśli chodzi o SEO, użytkownicy Google chcą jak najszybciej ustalić, czego dotyczy dana treść – z tego powodu tak bardzo ważna jest szybkość ładowania i odpowiednie formatowanie tekstów. Podobnie jest w pozycjonowaniu na YouTube. Im łatwiejsze ustalenie zawartości filmu, tym lepiej.

    Mogą pomóc tutaj odpowiednie oznaczenia czasowe (timestamps). Ich dodanie wcale nie jest trudne! Wystarczy, że w opisie filmu (sekcja komentarzy w tym celu nie zadziała) zamieścisz tego typu zapis:

    Oznaczenia czasu

    Godne uwagi jest także to, że dzięki tego typu oznaczeniom w wynikach wyszukiwania Google zostaną przedstawione tzw. kluczowe momenty w tym filmie:

    Znacznik czasu na YouTubie

    Tego typu oznaczenia są bardzo przydatne, jeśli chodzi o pozycjonowanie na YouTube, zwłaszcza w przypadku dłuższych filmów. Dzięki nim ktoś może obejrzeć dany materiał (lub jego część), gdyż jest w stanie szybciej ustalić, czy znajduje się w nim coś ciekawego.

  7. Napisy

    Dodanie napisów jest także bardzo przydatne pod kątem optymalizacji filmów na YouTube. Dzięki nim osoby niesłyszące, słabosłyszące lub nieznające języka polskiego, mogą lepiej zapoznać się z Twoimi materiałami. Jeśli tworzysz materiały po polsku, możesz także zastanowić się nad dodaniem angielskich napisów, jeśli chcesz dotrzeć do użytkowników z całego świata.

    Oprócz tego, z technicznego punktu widzenia transkrypcje pomagają algorytmowi YouTube w nieco lepszym zakresie zrozumieć zawartość i kontekst filmu.

Pozycjonowanie na YouTube – podsumowanie

Podsumujmy krótko to, co omówiliśmy w tym artykule.

Pozycjonowanie się na YouTube pozwala:

  • zwiększyć rozpoznawalność marki,
  • generować więcej sprzedaży,
  • budować zaangażowanie wśród docelowych użytkowników,
  • edukować klientów,
  • pozycjonować się jako branżowy ekspert.

W ramach optymalizacji SEO na YouTube korzystaj z następujących praktyk:

  1. Optymalizuj nazwę pliku
  2. Dodaj najważniejsze słowa kluczowe kanału w tytule i w opisie filmu
  3. Zadbaj o zwięzły opis
  4. Skorzystaj z kontekstowo powiązanych hashtagów
  5. Stosuj przykuwające uwagę miniaturki
  6. Dodaj oznaczenia czasowe
  7. Dodaj napisy do filmu

Jeśli potrzebujesz pomocy w ogólnej poprawie swoich działań z zakresu pozycjonowania, umów się na konsultacje SEO.

Udostępnij artykuł:
Chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 8