Osierocone strony (orphaned pages) a SEO

blog-banner-bee

Internet to sieć wzajemnie połączonych ze sobą stron. Czasami jednak w owej sieci można napotkać pewne przerwy. Sprawiają one, że niektóre podstrony stają się osierocone. Czym są zatem orphan pages? Jakie mają znaczenie w SEO i przede wszystkim - jak im zapobiegać? Zapraszamy do lektury!

orphaned pages

Strony osierocone – czym są?

Strony osierocone (orphan pages, rzadziej orphaned pages) to strony w obrębie danej witryny, do których nie prowadzą żadne odnośniki. Osierocona strona – jak wskazuje nazwa – nie ma żadnego „rodzica”, czyli innej podstrony, która by do niej kierowała, choćby wpis blogowy czy katalog kategorii produktów.

Oczywiście nie znaczy to, że nie da się ich w ogóle znaleźć. Orphaned pages:

  • mogą być obecne w XML sitemapie;
  • mogą do nich kierować linki z zewnętrznych stron;
  • są czasami widoczne w wynikach wyszukiwania, jeśli Google zdążyło je zaindeksować, zanim doszło do ich „osierocenia”;
  • da się je odwiedzić, po prostu wpisując bezpośrednio w pasek przeglądarki dokładny adres URL.

Pamiętaj, że strona może zostać uznana za osieroconą jedynie wtedy, gdy zapewnia przydatne treści i jest dostępna dla robotów i użytkowników. Niektóre strony testowe lub te wykorzystywane na potrzeby sandboxingu, docelowo nie mają być widoczne dla innych. Choć spełniają definicję osieroconej podstrony, to jednak nie ma sensu przejmować się nimi w kontekście SEO.

Strony osierocone powstają z różnych powodów:

  • podczas migracji domeny lub CMS-a doszło do zmiany struktury linkowania wewnętrznego;
  • strony wykorzystywane jedynie na krótki czas (np. w ramach specjalnej kampanii reklamowej) nie są usuwane lub wyłączane pomimo zakończenia działań, z myślą o których powstały;
  • wariacje stron wykorzystywanych w ramach testów A/B są wyłączane, mimo tego, że dalej są powiązane z innymi podstronami;
  • CMS jest ogólnie nieumiejętnie wykorzystywany.

Dlaczego strony osierocone są problematyczne z punktu widzenia SEO?

Istnieje wiele powodów, dla których orphan pages należy monitorować i szybko naprawiać.

  1. Problemy z indeksacją

    Choć algorytmy Google są bardzo zaawansowane i coraz inteligentniejsze, to jednak dalej działają według prostej zasady – analizując linki wewnętrzne, nawigują po danej stronie i odkrywają zawarte na niej podstrony. Posiłkują się także listą adresów zawartych w XML sitemapie.

    Jeśli Google nie zdążyło zaindeksować danej strony, zanim doszło do jej „osierocenia”, z punktu widzenia wyszukiwarki często po prostu ona nie istnieje – nie generuje ruchu i nie jest brana pod uwagę, gdy algorytmy starają się ustalić tematykę danej witryny.

    XML sitemapa może pomóc pod tym względem, ale nic nie zastąpi przemyślanej struktury linkowania wewnętrznego i fizycznego umieszczenia danej strony w obrębie witryny.

  2. Utrudnienia w crawlingu

    Strony osierocone to symptom słabego linkowania wewnętrznego. Jeśli jest ich dużo, Google podczas crawlingu będzie często napotykać „ślepe zaułki”. Ich obecność to jednocześnie zmarnowana okazja na dokonanie dodatkowych przekierowań, które pomogą wyszukiwarce w analizie i zrozumieniu Twojej witryny.

  3. Gorszy user experience

    Załóżmy, że jakiś użytkownik odwiedzał wcześniej daną podstronę, ale teraz nagle nie może jej znaleźć, gdyż nie prowadzą do niej żadne odnośniki. Na pewno nie zrobi to na nim dobrego wrażenia.

    Inny scenariusz – odwiedzający przypadkowo trafił na stronę osieroconą. Zdaje sobie jednocześnie sprawę, że nie da się na nią wejść w standardowy sposób. W takiej sytuacji może się zastanawiać:

    • Czy dana podstrona jest w ogóle bezpieczna?
    • Czy zawarte tutaj informacje są aktualne?
    • Czy dana strona powinna być w ogóle dostępna dla zwykłych użytkowników? Czy może jestem tutaj nieproszonym gościem?

    Jak więc widać, osierocona podstrona tworzy wiele niepotrzebnych komplikacji.

Jak znaleźć osierocone strony?

Aby znaleźć osierocone strony, konieczny jest audyt SEO. Dokładna analiza pozwoli poznać strukturę linków wewnętrznych, a dzięki temu pozbyć się ghost pages.

1. XML sitemapa

XML sitemapa to lista wszystkich adresów URL oraz materiałów multimedialnych (zdjęcia i filmy), które znajdują się na danej stronie. Co ważne, opisuje ona także hierarchiczne powiązania między nimi.

Osierocone strony zwykle będą zawarte w sitemapie, dzięki czemu będziesz w stanie szybko je znaleźć.

2. Screaming Frog SEO Spider

Jeśli chcesz dokonać wspomnianej wcześniej analizy sitemapy w bardziej precyzyjny sposób, wykorzystaj narzędzie Screaming Frog SEO Spider. Na podstawie dostarczonych XML sitemap dokonuje ono dokładnego crawlingu całej strony i tak zgromadzone informacje organizuje w przejrzysty raport. Następnie za pomocą odpowiednich filtrów możesz szybko znaleźć i zająć się orphan pages.

3. Logi serwera

Inna przydatna metoda to wyeksportowanie listy adresów URL i porównanie jej z zawartością logów serwera. Wszelkie strony, które pojawiają się w owych zapiskach, ale nie ma ich w danych dotyczących indeksowania, prawdopodobnie są osierocone.

Wspomniane wcześniej narzędzie Screaming Frog SEO Spider zawiera funkcje, które pozwalają przeprowadzić taką analizę porównawczą znacznie sprawniej.

Osierocone strony – jak je naprawić?

Znalezienie osieroconych stron to połowa sukcesu. Oto 3 sposoby, jak można je naprawić:

1. Podlinkuj stronę do innej podstrony i powiąż ją z XML sitemapą

W przypadku strony z wartościowym contentem, która powinna być znowu dostępna dla odwiedzających, musisz zadbać o linkowanie wewnętrzne.

Dlatego dodaj do niej odnośniki w kilku powiązanych wpisach blogowych, czy też uwzględnij ją w elementach nawigacyjnych. Zawrzyj ją także w sitemapie, gdyż jeszcze bardziej pomoże to w jej widoczności.

2. Zarchiwizuj stronę

Czasami jakaś strona internetowa nie jest już potrzebna, nie spełnia swojej pierwotnej funkcji i nie bez powodu z czasem została osierocona. Jeśli wolisz na wszelki wypadek zachować jej zawartość, bo np. jej treść może przydać się podczas przyszłych kampanii marketingowych, ale nie chcesz uwzględniać jej w audytach witryny, po prostu ją zarchiwizuj lub ustaw status na „nieopublikowany".

3. Pozostaw stronę

Po dokładniejszej analizie może się okazać, że dana strona powinna pozostać, mimo tego, że jest osierocona. Przykładowo zawiera dobry content i będzie przydatna w przyszłych testach, jednak nie powinna z różnych względów generować odwiedzin.

Tego typu osieroconą stronę możesz pozostawić w takim stanie, jednak dobrze się nad tym zastanów – miej na uwadze wcześniej omówione komplikacje, jakie powodują takie podstrony.

Jak zapobiegać powstawaniu osieroconych stron?

Oto sprawdzone sposoby, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko powstawania osieroconych stron:

  1. Zadbaj o strukturę strony

    Orphaned pages powstają głównie przez problemy z linkowaniem wewnętrznym. Jeśli tworzenie tego typu odnośników na Twojej witrynie zachodzi głównie ręcznie, prędzej czy później któreś podstrony zostaną ominięte.

    Dlatego warto korzystać z funkcji, które automatyzują ten proces. Przykładowo niektóre rozszerzenia do WordPressa mogą samodzielnie dodawać do nowych artykułów odnośniki z archiwum oraz strony głównej bloga.

  2. Umiejętnie usuwaj produkty

    Pozycjonowanie sklepów internetowych jest ogólnie trudniejsze w porównaniu do zwykłych stron, dlatego częściej może w ich przypadku dochodzić do powstania orphaned pages.

    Aby zminimalizować ten problem, usuń nieaktualną ofertę z katalogu wraz ze wszystkimi linkami wewnętrznymi, które do niej kierują. Nie zapomnij także o ustawieniu w ich przypadku kodu statusu 404 lub 410.

  3. Dobrze planuj migracje

    Migracja stron to trudne zadanie, które powinieneś wykonać w przemyślany sposób. Możesz zminimalizować liczbę niedziałających linków i ogólnego zamieszania skutkującego osieroconymi stronami, przekierowując stare podstrony do nowych wersji za pomocą przekierowania 301.

Podsumowanie

Osierocone strony to czynnik, który należy mieć koniecznie na uwadze, jeśli chcesz dokładnie dbać o pozycjonowanie. Zwracaj uwagę na linkowanie wewnętrzne, a w razie konieczności umów się na konsultacje SEO, aby ustalić, co i jak dokładnie naprawić.

Chcesz sprawdzić, czy w Twojej witrynie znajdują się osierocone strony?
Znajdziemy je!
Oceń artykuł:
0.0