Skuteczna optymalizacja stron kategorii w sklepie

blog-banner-bee

Optymalizacja SEO sklepu internetowego to trudne zadanie, w którego skład wchodzi wiele działań. Jednym z nich jest odpowiednie dostosowywanie stron kategorii produktów. Dlaczego są one tak ważne w tym kontekście? Jak poprawić ich skuteczność? Przydatne porady poznasz w tym artykule.

Optymalizacji strony e-commerce

Dlaczego strony kategorii są ważne z punktu widzenia SEO?

Optymalizacji stron kategorii produktowych uwagę powinny poświęcać wszystkie sklepy, jako że te sekcje witryn są bardzo ważnym etapem w podróży zakupowej praktycznie każdego klienta. Oprócz tego strony kategorii odgrywają kluczową rolę w kontekście SEO, ponieważ pomagają wyszukiwarkom w zaznajomieniu się ze strukturą i zawartością całej strony.

Rozważmy bliżej powody, dla których optymalizacja stron kategorii w sklepie internetowym jest tak ważna:

User experience

Dobrze zoptymalizowane strony kategorii w sklepie pomagają kupującym szybko znaleźć to, czego potrzebują. Dzięki odpowiednio opisanym kategoriom i podkategoriom odwiedzający będą w stanie zorientować się w asortymencie sklepu, co na pewno pobudzi ich do bliższego przyjrzenia się ofercie.

Dzięki dobrej optymalizacji strony kategorii łatwiej będzie także zaimplementować różne filtry i opcje sortowania, co jeszcze bardziej poprawi doświadczenie zakupowe.

Ogólna optymalizacja SEO

Na dużych sklepach internetowych zwykle znajdują się liczne strony kategorii produktowych, dlatego mają one znaczący wpływ na ogólne pozycjonowanie witryny. Dlatego warto poświęcić im odpowiednią uwagę – dzięki temu poprawisz swoje pozycje w Google w szerszej skali.

Możliwość targetowania konkurencyjnych fraz kluczowych

Pozycjonowanie na popularne i konkurencyjne frazy kluczowe to jedno z najtrudniejszych zadań w SEO. Na szczęście strony kategorii produktowych to najlepsze miejsce do realizowania takiej strategii. Dlaczego? Z kilku powodów:

  1. Powiązanie tematyczne – strony kategorii są specjalnie zaprojektowane tak, aby grupować produkty czy też podkategorie, które zawierają podobne, często krótkie frazy kluczowe (a zwykle właśnie takie są tymi najpopularniejszymi i konkurencyjnymi).
  2. Intencja użytkownika – pewnym problemem w przypadku najpopularniejszych i krótkich fraz jest to, że ich intencja zwykle nie jest jasna (w końcu, gdy ktoś szuka „buty”, to o jakie dokładnie obuwie mu chodzi?). Strony kategorii produktowych są w tym kontekście jak znalazł, bo ich zawartość jest tak samo - do pewnego stopnia - ogólna. Użytkownicy po jej odwiedzeniu mogą z kolei skierować się do podkategorii, które docelowo ich interesują.
  3. Siła SEO – strony kategorii z punktu widzenia wyszukiwarki są bardzo ważne, dlatego Google częściej je indeksuje. Tego rodzaju strony stanowią więc idealne miejsce do pozycjonowania się na najtrudniejsze zapytania.

Lepsza analityka

Dzięki jasnym, opisowym kategoriom i podkategoriom łatwiej będzie Ci monitorować, które rodzaje produktów sprzedają się najlepiej oraz jaki ruch generują. Ułatwi Ci to podejmowanie ważnych decyzji dotyczących asortymentu, usuwania poszczególnych produktów czy też promowania tych, które wykazują najlepszy potencjał.

Ogólne zwiększenie zysków

Wszystkie powyżej wspomniane korzyści, związane z optymalizacją stron kategorii w sklepie internetowym, oczywiście przełożą się na długoterminową poprawę zysków.

Optymalizacja stron kategorii w sklepie – 8 sprawdzonych sposobów

Przyjrzyjmy się zatem temu, jak w praktyczny sposób dbać o optymalizację stron kategorii.

  1. Zadbaj o właściwą strukturę

    Na początku zacznijmy od omówienia, jaką strukturę powinna przybrać sama strona kategorii. Oczywiście w zależności od potrzeb może się ona różnić, jednak warto trzymać się następującego, przykładowego schematu. Omówimy go na przykładzie sklepu z obuwiem.

    Zaczynamy od góry strony:

    1. Nawigacja breadcrumbs – Strona główna > Obuwie męskie
    2. Opisowy H1 – Obuwie dla mężczyzn
    3. Popularne produkty – selekcja najlepiej sprzedających się butów lub tych, które są aktualnie na wyprzedaży
    4. Podkategorie – Obuwie sportowe, Obuwie robocze, Buty do garnituru
    5. Inne metody kategoryzacji (np. marka) – Adidas, Reebok, Nicks, Caterpillar
    6. Powiązane kategorie – Obuwie dla kobiet, Obuwie dla dzieci
    7. Przydatny content – odnośniki do przydatnych artykułów na blogu (np. „Jak wybrać obuwie robocze”) lub sekcja najczęściej zadawanych pytań

    Warto zastosować tego typu format w ramach optymalizacji stron kategorii produktowych w sklepie internetowym, gdyż dzięki niemu użytkownicy mogą szybko zapoznać się z przejrzystą prezentacją oferty i przejść od jej ogółu (popularne produkty, które pomogą rozeznać się w asortymencie sklepu) do szczegółu (np. sekcja FAQ, która wyjaśnia detale dotyczące wysyłki, doboru rozmiarów itp.).

  2. Zoptymalizuj nagłówki

    Nagłówki H1, H2 i H3 są ważnymi elementami struktury strony kategorii. Pomagają wyszukiwarkom zrozumieć kontekst i strukturę treści oraz przykuć uwagę użytkowników. Nagłówek H1 powinien zawierać w sobie nazwę danej kategorii – najlepiej, aby jednocześnie stanowiła także frazę kluczową, na którą się pozycjonujesz.

    Optymalizacja nagłówków

    Nazwa kategorii oznaczona jest za pomocą tagu H1 (źródło)

    Nagłówki podrzędne, takie jak H2 i H3, pomogą z kolei wyróżnić inne wspomniane wcześniej podsekcje jak powiązane kategorie czy content – w ich treści także warto umieścić tematyczne frazy kluczowe.

  3. Ułatw porównywanie produktów

    Spraw, aby kupujący mogli w łatwy sposób zobaczyć nazwy produktów, zdjęcia, koszt, oceny i najważniejsze parametry już na samej stronie kategorii.

    Taka konstrukcja pozwala odwiedzającym szybko porównać ze sobą poszczególne oferty bez konieczności otwierania stron konkretnych produktów. Gdy od razu przedstawiane są im tego typu szczegóły, istnieje także większa szansa na to, że zastanowią się nad zakupem towarów, których wcześniej nie braliby pod uwagę.

    Porównanie produktów

    Na stronach kategorii na Amazon od razu widać wiele szczegółów dotyczących poszczególnych produktów (źródło)

    Dzięki powyższemu przykładowi optymalizacji stron kategorii produktowych kupujący od razu mają dostęp do takich informacji jak:

    • marka,
    • nazwa produktu/model,
    • specyfikacja techniczna,
    • wyraźne zdjęcia wysokiej jakości,
    • średnia ocena klientów i liczba ocen,
    • cena,
    • warianty kolorystyczne,
    • opcje wysyłki i przewidywany termin dostawy.
  4. Ułatw sortowanie i filtrowanie produktów

    Optymalizacja kategorii w sklepie nie będzie kompletna bez rozbudowanych opcji sortowania i filtrowania produktów. Tego typu funkcja jest bardzo korzystna, gdyż kupujący dzięki niej są w stanie szybko i łatwo zawęzić swoje poszukiwania, aby znaleźć dokładnie to, czego potrzebują lub ogólnie lepiej zorientować się w asortymencie produktów danego typu. Oczywiście pozytywnie wpływa to także na konwersję.

    Oczywiście nie ograniczaj się jedynie do ogólnych filtrów dotyczących ceny, producentów, wysyłki itp. Zastosuj tagi z myślą o konkretnych kategoriach jak np. ilość i rodzaj RAM-u, seria procesora i model karty graficznej w przypadku zestawów komputerowych.

    Sortowanie i filtrowanie

    Wysokich standardów, jeśli chodzi o funkcje filtrowania i sortowania, trzyma się Allegro (źródło)

    Skoro mowa o Allegro, polski gigant e-commerce oferuje także bardzo przydatną funkcję, jaką jest zapamiętywanie konkretnych wyszukiwań:

    Zapamiętywanie wyszukiwań

    Dzięki tej opcji klienci mogą niejako tworzyć swoje kategorie produktów i do nich wracać, co bardzo pomaga w szukaniu precyzyjnie określonej oferty.

  5. Dodaj przydatne treści

    Choć w ramach optymalizacji strony e-commerce warto wydzielić osobną sekcję na przydatny content, to jednak tego typu treści dobrze jest także zamieścić tuż pod nagłówkami.

    Jak ujął to John Mueller:

    „Kiedy strony kategorii e-commerce poza linkami do produktów nie mają w ogóle żadnej innej treści, naprawdę trudno jest nam wtedy uplasować te strony".

    Kilka treściwych zdań pod każdym z nagłówków może naprawdę zdziałać wiele z punktu widzenia SEO. W ten sposób także przekażesz więcej wartościowych informacji użytkownikom:

    Wartościowy content

    Treściwy opis pod głównym nagłówkiem strony zawiera powiązane frazy kluczowe i dostarcza przydatnych informacji kupującym (źródło)

    We wspomnianym wywiadzie John Mueller zwraca także uwagę na praktykę, której nie należy stosować:

    „Inna sytuacja przychodząca mi na myśl, w której nasze algorytmy czasami mogą się mylić, gdy starają się ustalić intencję strony – na górze znajduje się lista produktów, a na samym dole w zasadzie jest ogromny artykuł".

    Tego typu metoda w założeniach ma zapewne pomóc w nagromadzeniu fraz kluczowych na stronie, jednak jak widać, może być szkodliwa w kontekście optymalizacji sklepu internetowego.

  6. Miej na uwadze kanibalizację treści

    W przypadku wielu sklepów dojdzie do pewnego wzajemnego pokrywania się fraz, które targetujesz zarówno na stronach kategorii, jak i stronach produktowych. Do takiej sytuacji zwykle dochodzi naturalnie i może być to nieco pożądany stan, gdyż pozwoli Ci pozycjonować liczne strony na pożądane frazy. Jeśli jednak nie będziesz kontrolować tego procesu, dojdzie do kanibalizacji słów kluczowych – strony kategorii i podkategorii będą po prostu ze sobą konkurować w wynikach wyszukiwania.

    Aby zapobiec temu problemowi lub go zminimalizować, pamiętaj o następujących kwestiach:

    • unikatowe i treściwe tytuły oraz meta opisy dla każdej strony – dzięki temu wyszukiwarkom będzie łatwiej rozróżnić poszczególne strony produktów oraz kategorii i odpowiednio je indeksować oraz pozycjonować;
    • przekierowania 301 – jeśli strona nie jest już potrzebna (np. została zastąpiona przez inną treść), użyj przekierowania 301, aby przenosić na nią użytkowników i boty Google;
    • znaczniki rel="canonical" – jeśli treści w obrębie wielu stron kategorii oraz produktów są naprawdę do siebie podobne i nie możesz zbyt wiele z tym zrobić, użyj tagów rel="canonical", aby wskazać wyszukiwarkom, która wersja contentu jest tą docelową i powinna być indeksowana;
    • audyty i monitoring – przeprowadzany regularnie seo audyt, jak i regularny monitoring pozwolą wykryć przypadki obecnej lub narastającej kanibalizacji na poszczególnych stronach.
  7. Zoptymalizuj przekierowania wewnętrzne

    Jednym ze sprawdzonych sposobów na ogólną optymalizację sklepu internetowego jest przemyślane linkowanie wewnętrzne. Strony kategorii to miejsca, w których owemu procesowi należy poświęcić szczególną uwagę - w końcu ich przeznaczeniem jest przekierowywanie odwiedzających do „głębszych” sekcji sklepu.

    Co zatem powinna obejmować skuteczna optymalizacja stron kategorii produktowych w tym kontekście? Dobrze jest stosować opisowe i konkretne sugestie w przypadku przekierowań do poszczególnych produktów/podkategorii jak „dowiedz się więcej” lub „zobacz dodatkowe produkty”. Pomoże to odwiedzającym zrozumieć, dokąd zaprowadzi ich link, co zwiększy szanse na to, że go klikną.

    Linkowanie wewnętrzne

    Fraza „zobacz wszystko”, wyraźnie informuje, że przenosi do strony kategorii najwyższego poziomu (źródło)

  8. Przemyśl, kiedy dodawać nowe strony kategorii, a kiedy nie

    Zoptymalizowanie strony kategorii produktowych czasami może być niepotrzebnie trudnym zadaniem, jeśli dana kategoria rozrosła się do zbyt dużych rozmiarów, lub przeciwnie - została stworzona niepotrzebnie.

    Gdy zatem zamierzasz przygotować nową stronę kategorii, zadaj sobie następujące pytania:

    • Jaki jest mój główny cel przy otwieraniu nowej kategorii? Co staram się osiągnąć?
    • Czy mam wystarczająco dużo produktów, aby wspierać nowe kategorie z produktami?
    • Czy moje obecne strony kategorii wciąż nie zawierają odpowiedniej ilości contentu, czy raczej rozrosły się już do odpowiednich rozmiarów?

    Ogólnie rzecz biorąc, optymalizacja sklepu internetowego to niekończące się i płynne zadanie, dlatego powinieneś od czasu do czasu rozważyć możliwość dodania nowych kategorii.

    Oto, jak w kilku krokach ustalić, czy warto stworzyć nowe kategorie produktów:

    1. Dokonaj analizy słów kluczowych za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs, SEMrush, Senuto, czy SEMSTORM. Zidentyfikuj wartościowe terminy o znaczącym (i najlepiej rosnącym) wolumenie.
    2. Przyjrzyj się aktualnym rankingom. Sprawdź, czy strony kategorii pozycjonują się na nietargetowane frazy – to właśnie one mogą posłużyć jako fundament nowej kategorii.
    3. Za pomocą wspomnianych, jak i innych narzędzi przeanalizuj także konkurencję. Być może już udało się jej wychwycić okazje na stworzenie oraz promowanie nowych kategorii produktów.

    Oto kilka przypadków, w których warto rozważyć dodanie nowych stron kategorii:

    • dział sprzedaży naciska na dodanie licznych nowych produktów;
    • pewne produkty gwałtownie zyskały na popularności, dlatego warto je szczególnie wyróżnić w swoim asortymencie;
    • przeprowadzasz migrację. Tego typu duża zmiana to świetna okazja na zrealizowanie gruntownego „remontu” w kontekście całej architektury i organizacji kategorii produktów.

Podsumowanie

Jeśli chcesz przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego, optymalizacja kategorii e-commerce to konieczność. Pamiętaj zatem o omówionych tutaj poradach, a na pewno dzięki temu zaczniesz zdobywać więcej klientów. Jeśli z kolei potrzebujesz pomocy w tym zakresie, najlepiej skorzystaj z usług doświadczonej agencji.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz pomocy w organizacji kategorii?
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 7