Od czego zależy pozycja strony w Google?

blog-banner-bee

Wysokie pozycje w rankingu Google są możliwe do osiągnięcia tylko przez strony, które trzymają się konkretnych wytycznych. Jakie kwestie warto mieć na uwadze? Jak w ogóle działa samo pozycjonowanie? Tego dowiesz się w naszym artykule.

Od czego zależy pozycja strony w Google?

Jak działa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie stron, znane również jako SEO (Search Engine Optimization), to proces mający na celu podniesienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Google to zdecydowany lider na świecie i na polskim rynku, dlatego domyślnie SEO realizuje się pod kątem tej wyszukiwarki. Na przestrzeni czasu Google przygotowało różne wytyczne, które wpływają na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Konkretnym czynnikom, które mają szczególny wpływ na wysokie pozycje strony w Google, przyjrzymy się bliżej w dalszej części artykułu. Na wstępie podzielmy je na 3 główne kategorie:

  • kwestie techniczne – dotyczą funkcjonowania i dostępności strony internetowej. Obejmują takie aspekty jak szybkość ładowania, responsywność na różnych urządzeniach, nawigację, bezpieczeństwo oraz optymalizację kodu,
  • content – Google kładzie duży nacisk na jakość informacji dostarczanych przez stronę. Treści powinny być zoptymalizowane pod konkretne frazy i zaspokajać intencję użytkowników,
  • linki – zewnętrzne przekierowania to niejako głosy zaufania wobec danej witryny. Ich ilość oraz jakość mają duży wpływ na pozycje strony w Google.

Gdzie można zapoznać się z dokładnymi wytycznymi Google? Oto 3 źródła godne uwagi:

  1. Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google – najważniejsze wskazówki opisane w prosty i przystępny sposób.
  2. Wytyczne dla testerów jakości (Search Quality Evaluators Guidelines) – bardzo obszerny dokument, który zawiera porady dla testerów jakości. Są to pracownicy Google oceniający ogólną jakość wyników wyszukiwania i to, jak kształtują je zmiany w algorytmie. Opisane tu reguły rzucają światło na to, jak Google zapatruje się na różne kwestie związane z pozycjonowaniem stron.
  3. Wytyczne dla testerów jakości: przegląd (Search Quality Rater Guidelines: An Overview) – skrócona wersja dokumentu, która zawiera wyciąg najważniejszych porad opisanych w jasny sposób.

Jak ustalane są same pozycje w wyszukiwarce Google? Cały proces składa się z 3 głównych etapów:

  • crawling – przeszukiwanie stron przez Google odbywa się za pomocą tzw. web crawlerów (pająków, robotów). Ich zadaniem jest odkrywanie nowych treści oraz aktualizowanie już znanych,
  • indeksowanie – po crawlingu następuje indeksowanie. Google zapisuje zawartość stron w swoim indeksie, czyli ogromnej bazie danych,
  • rankingowanie – gdy użytkownik wprowadza zapytanie w Google, wyszukiwarka zwraca zestaw wyników, odwołując się do swojego indeksu. To właśnie wtedy brane są pod uwagę wszelkie czynniki rankingowe, na podstawie których algorytm dobiera strony będące najlepszą „odpowiedzią”.

Pozycja strony w Google – od czego zależy?

Wysokie pozycje strony w wyszukiwarce Google to nie kwestia przypadku. Przyjrzyjmy się czynnikom, które mają kluczowy wpływ na widoczność witryny.

  1. Szybkość ładowania

    Szybkość ładowania to czas, jaki potrzebuje strona, aby wyświetlić odwiedzającemu całą zawartość (lub jej najważniejszą część). Wartość nie powinna przekraczać 3 sekund.

    Ładowanie strony - im szybciej tym lepiej

    Źródło

    Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Jak twierdzi Google:

    Wydajność jest podstawą dbania o wygodę użytkowników. Gdy witryny wysyłają dużo kodu, przeglądarki muszą wykorzystać megabajty danych użytkownika, aby pobrać ten pakiet. Urządzenia mobilne mają w szczególności ograniczoną moc procesora i pamięć. Może to prowadzić do obniżenia wydajności, a dzięki znajomości zachowania człowieka użytkownicy są w stanie znosić niekorzystne warunki w witrynie przez tak długi czas, zanim ją porzucą.

  2. Bezpieczeństwo

    Bezpieczeństwo strony internetowej odnosi się do ochrony danych i prywatności użytkowników, jak i samej witryny przed cyber zagrożeniami, takimi jak ataki hakerskie, malware czy phishing.

    W ostatnich latach Google zaczęło kłaść duży nacisk na bezpieczeństwo, w szczególności podkreślając znaczenie korzystania z połączenia HTTPS, które da się osiągnąć dzięki certyfikatowi SSL. Witryny, które nie korzystają z tego rozwiązania, od 2018 roku są oznaczane jako niebezpieczne:

    Przez ostatnie kilka lat zmierzaliśmy w kierunku bezpieczniejszej sieci, zdecydowanie opowiadając się za przyjęciem przez witryny szyfrowania HTTPS. W ciągu ostatniego roku pomogliśmy też użytkownikom zrozumieć, że witryny HTTP nie są bezpieczne, stopniowo oznaczając większy podzbiór stron HTTP jako „niebezpieczne”. Począwszy od lipca 2018 roku, wraz z wydaniem Chrome 68, Chrome będzie oznaczać wszystkie witryny HTTP jako „niebezpieczne”.

    Podobne podejście szybko przyjęły inne popularne wyszukiwarki internetowe. Ostrzeżenie w zauważalny sposób odstrasza użytkowników, na czym automatycznie ucierpi pozycja strony w wyszukiwarce Google.

  3. Responsywność

    Responsywność strony oznacza jej zdolność do prawidłowego wyświetlania się i funkcjonowania na różnych urządzeniach oraz rozmiarach ekranów – od komputerów stacjonarnych po smartfony. Ogromna część całego ruchu internetowego ma miejsce na urządzeniach mobilnych, dlatego naturalną koleją rzeczy Google nagradza witryny, które uwzględniają to zjawisko. Oto informacja, którą można znaleźć na stronie Google:

    Telefony, phablety, tablety, komputery, konsole do gier, telewizory, a nawet urządzenia do noszenia mają przeróżne rozmiary ekranów. Rozmiary ekranów stale się zmieniają, dlatego ważne jest, aby Twoja witryna mogła dostosowywać się do dowolnego rozmiaru ekranu – teraz lub w przyszłości. Poza tym urządzenia mają różne funkcje, z którymi korzystamy. Na przykład część użytkowników witryny będzie korzystać z ekranu dotykowego. Nowoczesne elastyczne projektowanie stron uwzględnia te wszystkie czynniki, aby zapewnić wszystkim użytkownikom jak najlepsze wrażenia.

  4. Nawigacja i linkowanie wewnętrzne

    Nawigacja odnosi się do sposobu, w jakim użytkownicy poruszają się po witrynie. Nieodłącznie z tą kwestią powiązana jest struktura linkowania wewnętrznego, czyli np. ile kliknięć jest potrzebnych, aby ze strony głównej przejść do artykułu znajdującego się na blogu.

    Skuteczne pozycjonowanie musi uwzględniać te kwestie, jako że wpływają one nie tylko na doświadczenie użytkownika, ale także na sam proces crawlingu. Boty prześwietlają witrynę i odkrywają nowe treści, przemieszczając się właśnie za pomocą wewnętrznych przekierowań. Google zwraca uwagę na następujące kwestie:

    Dodawanie linków zwykle kojarzy nam się z odsyłaczami do witryn zewnętrznych, jednak zwrócenie większej uwagi na tekst kotwicy linków wewnętrznych może ułatwić użytkownikom oraz wyszukiwarce Google zrozumienie witryny i odnajdywanie w niej innych stron. Każda strona, na której Ci zależy, powinna zawierać prowadzący do niej link z co najmniej 1 innej strony w Twojej witrynie. Zastanów się, jakie inne zasoby w Twojej witrynie mogłyby pomóc czytelnikom w zrozumieniu danej strony, i umieść linki do tych stron w kontekście.

  5. Content

    Uzyskanie jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania to w dużym zakresie kwestia publikowania jakościowego contentu. W skrócie można go zdefiniować jako oryginalną treść, która dostarcza odwiedzającym wyczerpujące odpowiedzi na ich pytania. Dobry content musi być także aktualny oraz uwzględniać intencję użytkownika. Jak ocenić, co kwalifikuje się jako wartościowy content, który będzie pomocny w pozycjonowaniu strony? Google zaleca, aby zadać sobie w tym celu różne pytania:

    • Czy treść zawiera oryginalne informacje, raporty, badania lub analizy?
    • Czy treść zawiera istotny, pełny lub wszechstronny opis tematu?
    • Czy treść zawiera wnikliwą analizę lub interesujące informacje, które nie są oczywiste?
    • Czy treść zawiera błędy ortograficzne lub stylistyczne?
    • Czy treść została dobrze zredagowana czy raczej wygląda niechlujnie lub jak przygotowana naprędce?
    • Czy te treści zostały napisane lub sprawdzone przez eksperta lub entuzjastę, który dobrze zna dany temat?
    • Czy w treści znajdują się błędy merytoryczne, które można łatwo zweryfikować?
  6. Linki zewnętrzne

    Linki zewnętrzne to odnośniki pochodzące z innych witryn. Skuteczne pozycjonowanie strony w Google musi uwzględniać celowe i przemyślane ich pozyskiwanie. Przekierowania powinny być jednak naturalne i wysokiej jakości. Google zwraca uwagę na praktyki, jakie są w tym kontekście zabronione:

    • używanie zautomatyzowanych programów lub usług do tworzenia linków do witryny;
    • niskiej jakości linki prowadzące do katalogów lub stron z zakładkami;
    • linki z dużą liczbą słów kluczowych, linki ukryte lub linki niskiej jakości umieszczone w widżetach rozpowszechnianych w wielu witrynach;
    • szeroko rozpowszechniane linki w stopkach lub szablonach różnych witryn.

Podsumowanie

Jak zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce? Przypomnijmy najważniejsze kwestie:

  1. Szybkość ładowania – nie więcej niż 3 sekundy.
  2. Bezpieczeństwo – pamiętaj o certyfikacie SSL.
  3. Responsywność – na pozycję w Google wpływ ma to, czy witryna dobrze działa na różnych typach urządzeń.
  4. Nawigacja i linkowanie wewnętrzne – za pomocą przekierowań promuj najważniejsze treści.
  5. Content – dbaj o wysoką jakość.
  6. Linki zewnętrzne – pozyskuj je w dozwolony sposób, aby przez niskiej jakości przekierowania nie ucierpiała Twoja pozycja w Google.
Udostępnij artykuł:
Chcesz podnieść pozycję swojej witryny w Google?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0