Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

blog-banner-bee

Co ma znaczenie w pozycjonowaniu strony? Dlaczego warto poświęcić uwagę takim działaniom, od czego zacząć i gdzie szukać praktycznej wiedzy? Przydatne porady znajdziesz w naszym artykule.

Jak zacząć SEO

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to szereg działań podejmowanych zwykle na przestrzeni długiego czasu, których celem jest poprawa widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych (domyślnie Google). Taki efekt da się osiągnąć za sprawą wielu metod. Często dzieli się je na 3 kategorie.

  1. SEO off-site

    SEO off-site obejmuje działania podejmowane poza pozycjonowaną stroną, które mogą pozytywnie wpłynąć na jej widoczność. Aspekty, które porusza off-site SEO to:

    • publikowanie wpisów gościnnych,
    • promowanie treści w mediach społecznościowych,
    • optymalizacja Profilu Firmy w Google,
    • tworzenie wizytówek NAP.
  2. Content marketing

    Content marketing mocno przenika się zarówno z SEO on-site, jak i off-site. Dostarcza treści, które publikowane są na potrzeby wewnętrzne (np. blog), jak i zewnętrzne (np. wpisy gościnne publikowane w celu pozyskiwania linków zwrotnych).

    Wszystkie 3 kategorie mają praktycznie takie samo znaczenie i powinny funkcjonować w harmonii (np. treści tworzone w ramach content marketingu muszą być optymalizowane pod odpowiednie słowa kluczowe).

  3. SEO on-site

    SEO on-site skupia się na dostosowywaniu i modyfikowaniu licznych elementów strony internetowej w celu poprawy jej widoczności. Kategoria skupia się na następujących kwestiach:

    • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
    • szybkość ładowania,
    • przejrzysta nawigacja,
    • optymalizacja treści meta,
    • linkowanie wewnętrzne,
    • dane strukturalne,
    • optymalizacja treści pod słowa kluczowe.

Jakie korzyści dają działania SEO?

Kiedy rozpocząć pozycjonowanie strony? Najlepiej jak najszybciej! Przemawiają za tym liczne powody:

  1. Większa widoczność – poprawnie zoptymalizowana strona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania na pożądane zapytania.
  2. Więcej ruchu organicznego – lepsza widoczność na targetowane frazy przekłada się na więcej wizyt.
  3. Lepsza jakość ruchu – pozycjonowanie pomaga przyciągać dokładnie tych odwiedzających, którzy faktycznie interesują się oferowanymi produktami lub usługami.
  4. Budowanie wiarygodności – strony znajdujące się na czołowych pozycjach są postrzegane jako bardziej wiarygodne i autorytatywne.
  5. Lepsze zrozumienie klientów – publikowanie przemyślanego contentu i optymalizowanie strony z myślą o użytkownikach pomaga w analizie zachowań i preferencji docelowych odbiorców.
  6. Długotrwałe efekty – choć pozycjonowanie wymaga czasu, to jednak osiągnięte efekty mogą się długo utrzymywać.

Jak zacząć pozycjonowanie strony?

Od czego zacząć SEO? W pierwszej kolejności najlepiej skupić się na 5 kategoriach działań. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Pozycjonowanie strony - od czego zacząć?
  1. Audyt SEO

    Audyt SEO jest ważnym etapem w procesie pozycjonowania strony internetowej. Realizuje się go zawsze, nawet jeśli witryna została dopiero stworzona. Pomaga zidentyfikować obszary wymagające optymalizacji oraz ustalić priorytety.

    Pamiętaj o następujących kwestiach:

    • automatyczny audyt zwykle nie wystarczy – istnieją liczne narzędzia, które pozwalają zrealizować audyt za darmo. Taka analiza dostarcza przydatnych wniosków, jednak nie jest kompletna. Często stanowi dobry punkt startowy, ale wielu kwestiom i tak należy przyjrzeć się indywidualnie,
    • jeden audyt to nie wszystko – pamiętaj, że audytu nie wystarczy przeprowadzić jednorazowo. Warto wykonywać go regularnie, aby dbać o dobry stan strony. Przy jego pierwszej realizacji zaplanuj zatem to, jak ponownie w przyszłości przeanalizujesz pewne kwestie,
    • dostosuj audyt do celów biznesowych – audyt powinien być ściśle związany z celami biznesowymi, które ustaliłeś we wcześniejszym kroku. Na przykład, jeśli chcesz skupić się głównie na optymalizacji sprzedaży, szczególną uwagę należy zwrócić na strony produktowe, dobór komercyjnych fraz kluczowych, wewnętrzne przekierowania do podstron usług itp.
  2. Content

    Odpowiednie treści to fundamentalny aspekt pozycjonowania. W związku z tym warto jak najwcześniej ustalić, w jaki sposób będzie tworzony i jak ma wspierać przyjęte cele.

    Oto parę wskazówek:

    • przeanalizuj grupę docelową – zanim zaczniesz tworzyć treści, musisz zrozumieć, kto jest Twoim odbiorcą. Określ, z jakimi problemami zmaga się Twoja grupa docelowa i jaki content może ją zainteresować,
    • opracowanie strategii – na jakich formatach chcesz się głównie skupić? Rozbudowane poradniki, newsy, infografiki albo ich mieszanka? Dobrze zaplanowana strategia pozwoli utrzymać jakość i styl publikowanych treści,
    • kup się na wartości – zastanawiaj się „jak ta treść może pomóc mojemu odbiorcy?”. Edukacyjny, informacyjny, a nawet rozrywkowy content przyciągnie użytkowników i wzbudzi zainteresowanie. Gdy odpowiesz sobie na poprzednie pytanie, łatwiej będzie Ci przejść do kolejnego kroku.
  3. Analiza słów kluczowych

    Następny etap to identyfikacja i dobór fraz kluczowych, które wybrana grupa docelowa używa podczas wyszukiwania produktów, usług lub informacji związanych z Twoją stroną. Prawidłowo przeprowadzona analiza słów kluczowych leży u podstaw skutecznej strategii pozycjonowania.

    Oto praktyczne porady:

    • wykorzystaj narzędzia – skorzystaj z takich narzędzi jak Google Keyword Planner, SEMSTORM, Senuto i Answer The Public, aby uzyskać wgląd w popularność i konkurencyjność słów kluczowych oraz znaleźć powiązane zapytania,
    • analizuj intencje wyszukiwania – zrozumienie intencji stojących za słowami kluczowymi jest bardzo ważne. Czy użytkownicy wprowadzają daną frazę, bo szukają informacji, porównują produkty, czy może są już gotowi do zakupu? Dostosuj treści do tych intencji,
    • skup się na pozycjonowaniu szerokim – jak zacząć pozycjonowanie strony? W pierwszej kolejności warto nadać priorytet długim frazom, które składają się z przynajmniej 3 słów. Są one zwykle mniej konkurencyjne i łatwiej z myślą o nich tworzyć przemyślany content.
  4. Ustalenie celów

    Jak to bywa w przypadku rozbudowanych projektów, na początku najlepiej postawić sobie konkretne cele. Nie inaczej jest, gdy ma miejsce start działań SEO. Dobre zdefiniowanie swoich założeń pozwala skutecznie zaplanować strategię i lepiej mierzyć osiągane rezultaty.

    Oto praktyczne porady:

    • przygotuj mierzalne cele – jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, przykładem konkretnego celu jest wzrost liczby transakcji o 20% w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Tak sformułowane założenia pozwalają dokładnie śledzić postęp,
    • wybierz kluczowe wskaźniki efektywności – skoro o mierzalności mowa, nie można nie wspomnieć o KPI. Zróżnicowane metryki (jak liczba transakcji) są niezbędne w analityce,
    • ustal główny cel biznesowy – co przede wszystkim chcesz osiągnąć? Czy jest to zwiększenie sprzedaży, budowanie świadomości marki, a może zgromadzenie aktywnej społeczności wokół bloga?
  5. Linkowanie wewnętrzne

    Linkowanie wewnętrzne odgrywa kluczową rolę w pozycjonowaniu strony internetowej. Ułatwia Google analizę struktury witryny, a odwiedzającym nawigowanie po jej zawartości.

    Kilka porad:

    • linkuj do priorytetowych stron – wewnętrzne przekierowania powinny skupiać się na stronach produktów, usług i najważniejszych artykułów blogowych, aby jeszcze bardziej je wypromować,
    • stosuj zróżnicowane kotwice – zbyt dużo tekstów zakotwiczenia typu exact match może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie,
    • zachowaj równowagę – zbyt wiele przekierowań wewnętrznych potrafi zaburzyć rozkład hierarchii treści na stronie.

Nauka SEO – od czego zacząć?

Jak poszerzyć wiedzę na temat pozycjonowania? Oto kilka dobrych pomysłów:

  1. Blogi tematyczne – blogi takie jak ten zawierają liczne materiały pomocne w nauce pozycjonowania.
  2. Grupy i fora dyskusyjne – grupy jak „SEO/SEM Polska” na Facebooku pozwalają brać udział w dyskusjach z branżowymi ekspertami.
  3. Centrum wyszukiwarki Google – liczne materiały od Google.
  4. Profil Johna Muellera na Twitterze – przedstawiciel Google, który regularnie udziela wielu przydatnych porad.
  5. Kursy – dzięki specjalnym kursom będziesz w stanie w uporządkowany sposób zdobyć praktyczną wiedzę na temat pozycjonowania.
  6. Narzędzia SEO – starając się opanować takie narzędzia jak Senuto, z czasem nabierzesz praktycznych umiejętności.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze informacje z artykułu.

Na czym polega pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to działania skupiające się na poprawie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce internetowej. Składa się z SEO on-site, off-site oraz content marketingu.

Pozycjonowanie – od czego zacząć?

Gdzie szukać praktycznej wiedzy?

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę w Google?
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
0