Mobile Friendly Test - czym jest i do czego służy?

blog-banner-bee

Mobile Friendly Test to jedno z narzędzi od Google, które pozwala testować dostosowanie stron pod urządzenia mobilne. W tym artykule dowiesz się, jak dokładnie działa oraz jakie są jego alternatywy. Przyjrzymy się także samej kwestii tego, na czym polega dostosowanie witryn pod mobile i dlaczego jest to naprawdę ważne.

Google mobile Friendly Test

Jak dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych?

Istnieją 3 główne sposoby na to, jak dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych:

1. Dynamiczny design/dynamiczna konfiguracja serwera

Metoda ta polega na wykrywaniu typu wizyty i przedstawianiu innego kodu HTML w zależności od tego, czy użytkownik korzysta z telefonu komórkowego, czy komputera stacjonarnego. Omawiane podejście wymaga także zastosowania nagłówka Vary HTTP, aby zapobiec przypadkowemu zaserwowaniu niewłaściwej wersji.

2. Mobilna subdomena

W przypadku tej opcji buduje się osobną wersję domyślnej desktopowej domeny, która jest skierowana wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych. Funkcjonuje ona w postaci subdomeny np. m.xyz.pl albo mobile.xyz.pl.

Google zwykle jest w stanie trafnie rozpoznać powiązania między mobilną i desktopową wersją, choć dla pewności warto zastosować oznaczenie rel=”canonical”, kierujące na wariant desktop.

Omawiana metoda obecnie wychodzi z użycia, gdyż jest zbyt czasochłonna. Zamiast niej lepiej zastosować trzecią opcję.

3. Responsywny design

Ostatnia metoda sprowadza się do dodania meta viewport tagu w sekcji strony. Dzięki temu przeglądarki renderują witrynę w zależności od rozmiaru ekranu użytkownika, co w praktyce pozwala dostosować ją do wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych. Opcja ta jest zalecana przez Google i pozwala stosunkowo małym wysiłkiem osiągnąć bardzo dobre rezultaty, jeśli chcesz dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych. Oczywiście dalej musisz poświęcić szczególną uwagę wielu aspektom dotyczącym designu witryny, aby mieć pewność, że np. wszystkie elementy nawigacyjne skalują się w prawidłowy sposób.

Dlaczego warto mieć na uwadze to, czy strona jest mobilna?

W 2017 roku w skali świata udział ruchu na urządzeniach mobilnych w kontekście ogólnej aktywności w Internecie przekroczył 50%. Choć w następnych latach następowały pewne wahania, odsetek ten rośnie:

Udział ruchu na urządzeniach mobilnych

Źródło: Statista

W praktyce zatem istnieje przynajmniej 50% szansy na to, że potencjalny klient odwiedzający Twoją stronę/sklep korzysta właśnie z urządzenia przenośnego. Jeśli nie zadbasz o to, aby tego typu wizyta mogła przebiegać sprawnie i bezproblemowo, po prostu bardzo sobie szkodzisz.

Dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych jest obecnie koniecznością, a nie jedynie wartą uwagi opcją.

Jak przyjazność dla urządzeń mobilnych wpływa na SEO?

Do wcześniej omówionych statystyk warto dodać także to, że od 2016 roku Google zaczęło wprowadzać Mobile First Index. Od lipca 2019 roku wszystkie nowo powstałe strony są już domyślnie nim objęte. Jeśli zaś chodzi o starsze witryny, to do marca 2020 przeniesiono do niego już 70% stron internetowych.

Jak działa Mobile First Index? Gdy Google indeksuje i ocenia strony internetowe, w swojej analizie pod uwagę w pierwszej kolejności bierze właśnie to, jak prezentuje się ona na urządzeniach mobilnych.

Oczywiście nie oznacza to, że strony bez wersji mobilnej nie istnieją z punktu widzenia Google – jest to w końcu „mobile first index”. W takim przypadku w celu indeksowania będzie brany pod uwagę jej wariant desktopowy, ale jak już pewnie się domyślasz, jest to bardzo niekorzystna sytuacja.

Dlatego w kontekście SEO dostosowanie strony do urządzeń przenośnych powinno być dla Ciebie priorytetem, gdyż z racji założeń Mobile First Index, w pozycjonowaniu to właśnie wersji mobilnej ów priorytet jest przyznawany.

Czym jest test wersji mobilnej?

W celu dostosowania strony pod urządzenia mobilne najlepiej skorzystać ze specjalnych narzędzi. Sprawdzają one różne czynniki, takie jak szybkość ładowania, formatowanie treści czy dobór fontu. Wykrywają błędy, a czasami nawet sugerują, jak je naprawić.

Gdy korzystasz z takich narzędzi, upewnij się, że testujesz, a następnie naprawiasz kanoniczny adres URL, aby rozwiązać faktyczne problemy ze stroną wskazaną przez Google.

Jak sprawdzić, czy strona jest mobilna?

Przyjrzyjmy się 3 narzędziom, które pozwolą przeprowadzić tego typu analizę:

  1. Google Mobile Friendly Test (Test optymalizacji mobilnej)

    Test optymalizacji mobilnej

    Jeśli chodzi o analizę stron pod kątem przystosowania do mobile, jest to praktycznie najlepsze narzędzie na rynku. Aby z niego skorzystać, wystarczy wprowadzić w pasek adres URL analizowanej strony. Wyniki zwracane są maksymalnie w kilka minut:

    Dostosowanie urządzeń mobilnych

    Jeśli test optymalizacji mobilnej wykryje poważne błędy (np. za małe czcionki czy nieobsługiwane już elementy Flash) zostanie to wykazane. W wydzielonej sekcji można także szybko sprawdzić, jak wygląda odpowiedź HTTP, podglądnąć zrzut ekranu w wersji mobilnej, czy przejrzeć przeanalizowany zapis HTML.

  2. mobiReady

    Analiza w mobiReady

    mobiReady spełnia podobne funkcje, co Google Mobile Friendly Test. W czym można doszukać się różnic? Otóż omawiane narzędzie zapewnia bardziej rozbudowaną i przystępną analitykę oraz raporty.

    Przykładowo wyniki analiz można szybko otrzymać na maila oraz udostępnić je innym osobom. Zgromadzone na przestrzeni czasu dane da się przechowywać, a następnie porównywać ze sobą, jak i konkurencją. mobiReady daje także dostęp do swojego API.

  3. PageSpeed Insights

    Szybkość ładowania strony

    PageSpeed Insights to kolejne narzędzie od Google, które także jest przydatne w sprawdzeniu, czy strona jest mobilna. Skupia się ono jednak na kwestiach szybkości ładowania oraz Core Web Vitals, dlatego stanowi świetne uzupełnienie omówionego wcześniej Testu optymalizacji mobilnej.

Dostosowanie do mobile – podsumowanie

Dostosowanie stron z myślą o urządzeniach mobilnych to obecnie podstawa. Skorzystaj zatem z omówionych tutaj narzędzi, aby odpowiednio zoptymalizować swoją witrynę.

Udostępnij artykuł:
Chcesz stworzyć mobilną stronę?
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
0