Jak zatrzymać użytkowników na stronie? 12 sposobów

blog-banner-bee

Jeśli chcesz, aby Twoja witryna generowała więcej zysków, musisz wiedzieć, jak zatrzymać użytkowników na stronie. W tym artykule poznasz 12 porad wraz z przykładami, które Ci w tym pomogą.

Jak zatrzymać użytkowników na stronie?

1. Dostarczaj dokładnie to, co obiecujesz

Duża część odwiedzających Twoją stronę z pewnością trafia na nią z wyników wyszukiwania Google. Gdy link do niej kierujący oraz towarzyszący mu opis zawiera obietnicę, po wejściu na stronę użytkownik powinien znaleźć to, czego oczekiwał.

Jeśli jednak z linku wynika, że witryna opisuje konkretny typ biznesowej usługi, a po jej odwiedzeniu użytkownik widzi ogólną ofertę, pewnie szybko ją opuści.

Przykład:

Wypełnienie obietnicy
Odpowiedz na potrzeby użytkownika

Promowany link w Google obiecuje rozwiązania księgowe skierowane do małych firm. Oferta na samej stronie szybko przechodzi do elementów, które są szczególnie ważne dla małych i jednocześnie często początkujących przedsiębiorców (źródło).

2. Umieść najważniejsze treści above the fold

Above the fold to ta sekcja witryny internetowej, która jest widoczna od razu, gdy ją odwiedzisz. Wszystko, co znajduje się poniżej, określane jest jako below the fold.

Przemyślane rozmieszczenie treści w segmencie above the fold ma duży wpływ na to, czy uda Ci się zatrzymać uwagę użytkownika na stronie. Dlatego postaraj się, aby znajdowały się tam najważniejsze informacje na temat oferty. Sama zawartość, jak nagłówki i zdjęcia powinny być zaprojektowane tak, aby wzbudzały zainteresowanie i sprawiały, by odwiedzający chciał dowiedzieć się jeszcze więcej.

Przykład:

Najważniejsze treści above the fold

Po wejściu na stronę, użytkownikowi od razu pokazuje się opis produktu oraz materiał video, będący dodatkowym atutem. Wszystkie najważniejsze elementy nawigacyjne także są w pobliżu (źródło).

3. Pamiętaj o optymalizacji pod mobile

Urządzenia przenośne odpowiadają za duży udział ruchu w sieci, dlatego zdecydowanie powinieneś wiedzieć, jak zatrzymać użytkownika mobilnego. Tego typu odwiedzający mają jeszcze większe wymagania, jeśli chodzi o szybkość ładowania i nawigację.

Bardzo ważny jest responsywny design, dzięki czemu strona będzie dynamicznie dostosowywać się do urządzenia użytkownika, jak i przekątnej ekranu.

Przykład:

Optymalizacja pod urządzenia mobilne

Po wejściu w witrynę od razu można przejść do kilku promowanych wpisów. Oprócz tego w lewym górnym rogu znajduje się rozwijalne menu, a w prawym górnym rogu wewnętrzna wyszukiwarka (źródło).

4. Statystyki, wykresy i ilustracje

Za pomocą statystyk, wykresów i ilustracji można skutecznie przykuć uwagę odbiorców, przekazać wartość, jaką oferujesz oraz maksymalnie zwięźle przedstawić pewne zagadnienia. Warto ich używać zarówno na stronach sprzedażowych, jak i w przypadku zwykłych artykułów blogowych.

Przykład:

Statystyki, wykresy, ilustracje

Zamiast opisywać proces konsultacji i wdrażania rozwiązań IT długimi zdaniami, dodano na stronę przejrzystą grafikę, która świetnie obrazuje wszelkie etapy i czynności (źródło).

5. Ostrożnie stosuj zdjęcia stockowe

Niektóre materiały graficzne nie muszą przekazywać konkretnych informacji. Ich zastosowanie ma często na celu uatrakcyjnienie przekazu, ale też jest pomocne w rozbiciu struktury witryny na konkretne segmenty. Pamiętaj oczywiście, aby zdjęcia odpowiadały stylistycznie i tematycznie do wpisów.

Korzystanie z popularnych (zwykle darmowych) zdjęć stockowych nie sprawi, że Twoja witryna będzie się wyróżniać na tle innych.

Przykład:

Uważaj na zdjęcia stockowe

W branży marketingu z załączonym zdjęciem tabletu można spotkać się bardzo często. Jego obecność jest uzasadniona w przypadku pomniejszych artykułów blogowych, ale umieszczenie go na głównej stronie firmy to niezbyt dobra decyzja (źródło).

6. Korzystaj z materiałów video

W wielu sytuacjach krótki materiał video jest w stanie przedstawić Twoją ofertę w atrakcyjniejszy i bardziej zrozumiały sposób niż całe akapity tekstu oraz mnóstwo zdjęć. Ich obecność sama z siebie potrafi świetnie przykuć uwagę.

Pamiętaj, aby do wideo dodać napisy. Będzie to dodatkowym atutem dla użytkowników, którzy nie mogą w danym momencie odtworzyć dźwięku.

Przykład:

Dodawaj materiały video

Strona ofertowa już sama w sobie jest rozbudowana, a film (zawierający napisy) stanowi uzupełnienie informacji (źródło).

7. Zamieszczaj recenzje i testymoniale klientów

Aby zatrzymać potencjalnego klienta, musisz szybko zdobyć jego zaufanie. Najlepiej to zrobić, korzystając z dowodów na to, że można Ci ufać. Właśnie dlatego w widocznych miejscach na stronie dodaj opinie od swoich klientów oraz odnośniki do testymoniali, które stanowią bardziej rozbudowane historie sukcesu.

Przykład:

Recenzje klientów

Recenzjom klientów towarzyszą nawet przygotowane przez nich krótkie materiały video. Podbija to autentyczność oraz pokazuje, jak osoby te korzystają z programu do montażu video w praktyce (źródło).

8. Pokaż, że strona jest bezpieczna i wiarygodna

Recenzje i testymoniale są oczywiście bardzo ważne, ale nie powinieneś na nich poprzestać. Warto stosować także inne formy informowania potencjalnych klientów o tym, że na Twojej witrynie nie grożą im wirusy, problematyczne transakcje itp.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to podstawą jest oczywiście certyfikat SSL. W przypadku pozycjonowania sklepu można także w widocznych miejscach zaznaczać, jakie płatności obsługujesz.

Przykład:

Wiarygodność strony

„Podejrzane” sklepy zwykle obsługują płatności w nielicznych wariantach (zwykle kryptowalutach), dlatego informowanie o tym, że akceptujesz różne metody, pomoże zbudować zaufanie (źródło).

9. Umiejętnie stosuj linkowanie wewnętrzne

Jeśli wspominasz o jakimś zagadnieniu, kategorii produktów itp., koniecznie zawrzyj odpowiedni link! Pomoże to zatrzymać uwagę użytkownika na stronie, kierując go jednocześnie do dodatkowego, przydatnego contentu.

Przykład:

Dodawaj linki wewnętrzne

Na Wikipedii łatwo się zasiedzieć, gdyż w przypadku mnóstwa zagadnień da się łatwo przejść do osobnych wpisów je objaśniających. Oczywiście takie zagęszczenie odnośników na stronie firmowej nie jest wskazane, dlatego stosuj linkowanie umiejętnie (źródło).

10. Twórz treści, które można łatwo skanować

Aby zatrzymać użytkownika na stronie dłużej, musisz wziąć pod uwagę to, jak podchodzi on do przyswajania treści. Otóż po odwiedzeniu witryny większość osób na początku jedynie skanuje zawartość, aby ustalić, czy w ogóle warto się jej bliżej przyjrzeć.

Mając to na uwadze, pamiętaj o:

  • stosowaniu list wypunktowanych;
  • rozdzieleniu treści nagłówkami o różnych rozmiarach;
  • akapitach nie dłużych niż 4-6 zdań;
  • zaznaczaniu kluczowych informacji za pomocą pogrubień, pochyleń, czy podkreśleń.

Jeśli chciałbyś ulepszyć jakość swoich treści (nie tylko pod kątem przejrzystości), warto umówić się na konsultacje contentowe.

Przykład:

Rozdzielaj treści

Najważniejsze informacje w tekście są pogrubione, choć pierwszy blok tekstu mógłby być podzielony na 2 akapity. Na uwagę zasługuje czytelna tabelka. Odpowiedź na pytanie artykułu (czyli „Ile kosztuje pozwolenie na broń?”) zostało wyróżnione poprzez umieszczenie go w osobnym, pojedynczym zdaniu (źródło).

11. Dodaj call to action

Udało Ci się zatrzymać użytkownika na stronie – co dalej? Jeśli nie zamieścisz czytelnego i zrozumiałego wezwania do działania, pewnie po jakimś czasie i tak ją opuści. Dlatego pamiętaj o tym, aby sformułować widoczne i jednoznaczne call to action, dzięki czemu potencjalny klient będzie wiedział, co zrobić, aby tym klientem faktycznie się stać.

Call to action może zachęcać do różnych czynności, jak dodanie produktu do koszyka, pozostawienie informacji kontaktowych, czy po prostu przejście do kolejnej strony.

Przykład:

Dodawaj CTA

Już na samej górze strony widać wezwanie do nawiązania kontaktu. Odwiedzający mają nawet wybór: mogą umówić się na rozmowę lub samodzielnie znaleźć agenta (źródło).

12. Personalizuj content

Gdy użytkownicy podjęli pożądaną przez Ciebie akcję, należy iść za ciosem. Skoro wykazali zainteresowanie Twoją ofertą, należy je podtrzymać. Oczywiście rób to z wyczuciem, aby nie wyglądało to zbyt nachalnie.

Przykład:

Dopasowany content

Po dokonaniu zakupu Allegro od razu informuje o korzyściach osiąganych dzięki korzystaniu z Allegro Smart, jak i zachęca do rozszerzenia tego programu dla członków rodziny. Oprócz tego pokazuje polecane produkty, wybrane na podstawie historii wcześniejszych transakcji (źródło).

Podsumowanie

Dzięki omówionym tutaj metodom na pewno uda Ci się lepiej przykuć uwagę odwiedzających. Pamiętaj, że najważniejszy jest ciekawy przekaz, odpowiednio rozdzielony na stronie, a także dobrze dobrane grafiki i zdjęcia.

Udostępnij artykuł:
Chcesz, by użytkownicy chętniej odwiedzali Twoją stronę?
Umów się na audyt SEO!
Oceń artykuł:
0