Jeśli chcesz, aby Twoja witryna generowała więcej zysków, musisz wiedzieć, jak zatrzymać użytkowników na stronie. W tym artykule poznasz 12 porad wraz z przykładami, które Ci w tym pomogą.
Czego dowiesz się z artykułu?
- 1. Dostarczaj dokładnie to, co obiecujesz
- 2. Umieść najważniejsze treści above the fold
- 3. Pamiętaj o optymalizacji pod mobile
- 4. Statystyki, wykresy i ilustracje
- 5. Ostrożnie stosuj zdjęcia stockowe
- 6. Korzystaj z materiałów video
- 7. Zamieszczaj recenzje i testymoniale klientów
- 8. Pokaż, że strona jest bezpieczna i wiarygodna
- 9. Umiejętnie stosuj linkowanie wewnętrzne
- 10. Twórz treści, które można łatwo skanować
- 11. Dodaj call to action
- 12. Personalizuj content
- Podsumowanie
1. Dostarczaj dokładnie to, co obiecujesz
Duża część odwiedzających Twoją stronę z pewnością trafia na nią z wyników wyszukiwania Google. Gdy link do niej kierujący oraz towarzyszący mu opis zawiera obietnicę, po wejściu na stronę użytkownik powinien znaleźć to, czego oczekiwał.
Jeśli jednak z linku wynika, że witryna opisuje konkretny typ biznesowej usługi, a po jej odwiedzeniu użytkownik widzi ogólną ofertę, pewnie szybko ją opuści.
Przykład:
Promowany link w Google obiecuje rozwiązania księgowe skierowane do małych firm. Oferta na samej stronie szybko przechodzi do elementów, które są szczególnie ważne dla małych i jednocześnie często początkujących przedsiębiorców (źródło).
2. Umieść najważniejsze treści above the fold
Above the fold to ta sekcja witryny internetowej, która jest widoczna od razu, gdy ją odwiedzisz. Wszystko, co znajduje się poniżej, określane jest jako below the fold.
Przemyślane rozmieszczenie treści w segmencie above the fold ma duży wpływ na to, czy uda Ci się zatrzymać uwagę użytkownika na stronie. Dlatego postaraj się, aby znajdowały się tam najważniejsze informacje na temat oferty. Sama zawartość, jak nagłówki i zdjęcia powinny być zaprojektowane tak, aby wzbudzały zainteresowanie i sprawiały, by odwiedzający chciał dowiedzieć się jeszcze więcej.
Przykład:
Po wejściu na stronę, użytkownikowi od razu pokazuje się opis produktu oraz materiał video, będący dodatkowym atutem. Wszystkie najważniejsze elementy nawigacyjne także są w pobliżu (źródło).
3. Pamiętaj o optymalizacji pod mobile
Urządzenia przenośne odpowiadają za duży udział ruchu w sieci, dlatego zdecydowanie powinieneś wiedzieć, jak zatrzymać użytkownika mobilnego. Tego typu odwiedzający mają jeszcze większe wymagania, jeśli chodzi o szybkość ładowania i nawigację.
Bardzo ważny jest responsywny design, dzięki czemu strona będzie dynamicznie dostosowywać się do urządzenia użytkownika, jak i przekątnej ekranu.
Przykład:
Po wejściu w witrynę od razu można przejść do kilku promowanych wpisów. Oprócz tego w lewym górnym rogu znajduje się rozwijalne menu, a w prawym górnym rogu wewnętrzna wyszukiwarka (źródło).
Przeczytaj także:
Jak dostosować stronę www do urządzeń mobilnych?4. Statystyki, wykresy i ilustracje
Za pomocą statystyk, wykresów i ilustracji można skutecznie przykuć uwagę odbiorców, przekazać wartość, jaką oferujesz oraz maksymalnie zwięźle przedstawić pewne zagadnienia. Warto ich używać zarówno na stronach sprzedażowych, jak i w przypadku zwykłych artykułów blogowych.
Przykład:
Zamiast opisywać proces konsultacji i wdrażania rozwiązań IT długimi zdaniami, dodano na stronę przejrzystą grafikę, która świetnie obrazuje wszelkie etapy i czynności (źródło).
5. Ostrożnie stosuj zdjęcia stockowe
Niektóre materiały graficzne nie muszą przekazywać konkretnych informacji. Ich zastosowanie ma często na celu uatrakcyjnienie przekazu, ale też jest pomocne w rozbiciu struktury witryny na konkretne segmenty. Pamiętaj oczywiście, aby zdjęcia odpowiadały stylistycznie i tematycznie do wpisów.
Korzystanie z popularnych (zwykle darmowych) zdjęć stockowych nie sprawi, że Twoja witryna będzie się wyróżniać na tle innych.
Przykład:
W branży marketingu z załączonym zdjęciem tabletu można spotkać się bardzo często. Jego obecność jest uzasadniona w przypadku pomniejszych artykułów blogowych, ale umieszczenie go na głównej stronie firmy to niezbyt dobra decyzja (źródło).
6. Korzystaj z materiałów video
W wielu sytuacjach krótki materiał video jest w stanie przedstawić Twoją ofertę w atrakcyjniejszy i bardziej zrozumiały sposób niż całe akapity tekstu oraz mnóstwo zdjęć. Ich obecność sama z siebie potrafi świetnie przykuć uwagę.
Pamiętaj, aby do wideo dodać napisy. Będzie to dodatkowym atutem dla użytkowników, którzy nie mogą w danym momencie odtworzyć dźwięku.
Przykład:
Strona ofertowa już sama w sobie jest rozbudowana, a film (zawierający napisy) stanowi uzupełnienie informacji (źródło).
7. Zamieszczaj recenzje i testymoniale klientów
Aby zatrzymać potencjalnego klienta, musisz szybko zdobyć jego zaufanie. Najlepiej to zrobić, korzystając z dowodów na to, że można Ci ufać. Właśnie dlatego w widocznych miejscach na stronie dodaj opinie od swoich klientów oraz odnośniki do testymoniali, które stanowią bardziej rozbudowane historie sukcesu.
Przykład:
Recenzjom klientów towarzyszą nawet przygotowane przez nich krótkie materiały video. Podbija to autentyczność oraz pokazuje, jak osoby te korzystają z programu do montażu video w praktyce (źródło).
8. Pokaż, że strona jest bezpieczna i wiarygodna
Recenzje i testymoniale są oczywiście bardzo ważne, ale nie powinieneś na nich poprzestać. Warto stosować także inne formy informowania potencjalnych klientów o tym, że na Twojej witrynie nie grożą im wirusy, problematyczne transakcje itp.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to podstawą jest oczywiście certyfikat SSL. W przypadku pozycjonowania sklepu można także w widocznych miejscach zaznaczać, jakie płatności obsługujesz.
Przykład:
„Podejrzane” sklepy zwykle obsługują płatności w nielicznych wariantach (zwykle kryptowalutach), dlatego informowanie o tym, że akceptujesz różne metody, pomoże zbudować zaufanie (źródło).
9. Umiejętnie stosuj linkowanie wewnętrzne
Jeśli wspominasz o jakimś zagadnieniu, kategorii produktów itp., koniecznie zawrzyj odpowiedni link! Pomoże to zatrzymać uwagę użytkownika na stronie, kierując go jednocześnie do dodatkowego, przydatnego contentu.
Przykład:
Na Wikipedii łatwo się zasiedzieć, gdyż w przypadku mnóstwa zagadnień da się łatwo przejść do osobnych wpisów je objaśniających. Oczywiście takie zagęszczenie odnośników na stronie firmowej nie jest wskazane, dlatego stosuj linkowanie umiejętnie (źródło).
Przeczytaj także:
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki10. Twórz treści, które można łatwo skanować
Aby zatrzymać użytkownika na stronie dłużej, musisz wziąć pod uwagę to, jak podchodzi on do przyswajania treści. Otóż po odwiedzeniu witryny większość osób na początku jedynie skanuje zawartość, aby ustalić, czy w ogóle warto się jej bliżej przyjrzeć.
Mając to na uwadze, pamiętaj o:
- stosowaniu list wypunktowanych;
- rozdzieleniu treści nagłówkami o różnych rozmiarach;
- akapitach nie dłużych niż 4-6 zdań;
- zaznaczaniu kluczowych informacji za pomocą pogrubień, pochyleń, czy podkreśleń.
Jeśli chciałbyś ulepszyć jakość swoich treści (nie tylko pod kątem przejrzystości), warto umówić się na konsultacje contentowe.
Przykład:
Najważniejsze informacje w tekście są pogrubione, choć pierwszy blok tekstu mógłby być podzielony na 2 akapity. Na uwagę zasługuje czytelna tabelka. Odpowiedź na pytanie artykułu (czyli „Ile kosztuje pozwolenie na broń?”) zostało wyróżnione poprzez umieszczenie go w osobnym, pojedynczym zdaniu (źródło).
11. Dodaj call to action
Udało Ci się zatrzymać użytkownika na stronie – co dalej? Jeśli nie zamieścisz czytelnego i zrozumiałego wezwania do działania, pewnie po jakimś czasie i tak ją opuści. Dlatego pamiętaj o tym, aby sformułować widoczne i jednoznaczne call to action, dzięki czemu potencjalny klient będzie wiedział, co zrobić, aby tym klientem faktycznie się stać.
Call to action może zachęcać do różnych czynności, jak dodanie produktu do koszyka, pozostawienie informacji kontaktowych, czy po prostu przejście do kolejnej strony.
Przykład:
Już na samej górze strony widać wezwanie do nawiązania kontaktu. Odwiedzający mają nawet wybór: mogą umówić się na rozmowę lub samodzielnie znaleźć agenta (źródło).
12. Personalizuj content
Gdy użytkownicy podjęli pożądaną przez Ciebie akcję, należy iść za ciosem. Skoro wykazali zainteresowanie Twoją ofertą, należy je podtrzymać. Oczywiście rób to z wyczuciem, aby nie wyglądało to zbyt nachalnie.
Przykład:
Po dokonaniu zakupu Allegro od razu informuje o korzyściach osiąganych dzięki korzystaniu z Allegro Smart, jak i zachęca do rozszerzenia tego programu dla członków rodziny. Oprócz tego pokazuje polecane produkty, wybrane na podstawie historii wcześniejszych transakcji (źródło).
Podsumowanie
Dzięki omówionym tutaj metodom na pewno uda Ci się lepiej przykuć uwagę odwiedzających. Pamiętaj, że najważniejszy jest ciekawy przekaz, odpowiednio rozdzielony na stronie, a także dobrze dobrane grafiki i zdjęcia.