Marketing kontekstowy - czym jest i od czego zacząć?

blog-banner-bee

Kontekst w działaniach reklamowych ma większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Aby wyróżnić się w zatłoczonych kanałach, kluczowe jest dostarczanie właściwych treści do właściwych osób.

Czym zatem jest marketing kontekstowy (context marketing)? Jakie są jego zalety i jak w praktyce go stosować? Tego dowiesz się w tym artykule.

Czym jest reklama kontekstowa?

Context marketing, czyli dlaczego kontekst ma znaczenie

Context marketing to strategia, której celem jest dostarczanie użytkownikom spersonalizowanych treści reklamowych, uwzględniając przy tym kontekst, w jakim je odbiorą.

Jako cały tytułowy kontekst można rozumieć różne czynniki:

  • bieżąca aktywność w internecie,
  • wcześniejsze zachowania,
  • preferencje,
  • lokalizacja geograficzna,
  • pora dnia.

Innymi słowy, reklama kontekstowa wykracza poza tradycyjną segmentację demograficzną – oprócz niej uwzględnia także kluczowy moment, czyli kontekst, jaki towarzyszy użytkownikowi wchodzącemu w kontakt z komunikatem.

Jak marketing kontekstowy może wyglądać w praktyce? Załóżmy, że użytkownik czyta wpis na blogu, którego tematyka to wycieczki turystyczne. Uwzględniając ten czynnik, wyświetlające się reklamy będą dotyczyć butów turystycznych.

Tego typu komunikat ma zdecydowanie większą szansę przyciągnąć uwagę użytkownika, gdyż pasuje do kontekstu jego bieżącej aktywności w internecie.

W praktyce marketing kontekstowy wykorzystuje różne kanały jak wszystkie elementy Sieci wyszukiwania Google, platformy społecznościowe, e-mail marketing, czy szeroko pojęty content marketing. Często robi także duży użytek z zaawansowanych technologii do analizy danych, aby być w stanie reagować na kontekst użytkownika.

Zalety wykorzystywania marketingu kontekstowego

Context marketing niesie ze sobą wiele korzyści. Omówmy je bliżej:

  • docieranie do właściwych osób we właściwym czasie – kontekstowe targetowanie pozwala dotrzeć z komunikatem do odbiorców wtedy, gdy są gotowi do dokonania zakupu;
  • łatwiejsze targetowanie niszowych grup – dzięki marketingowi kontekstowemu można precyzyjniej kierować reklamy do określonych grup demograficznych, nawet jeśli są bardzo małe;
  • dane w czasie rzeczywistym – kampanie kontekstowe często dostarczają statystyk w czasie rzeczywistym, co ułatwia szybkie reagowanie na zmieniające się okoliczności;
  • większe zaangażowanie – marketing kontekstowy dąży do tego, aby dostarczane treści zawsze były powiązane znaczeniowo i interesujące dla użytkownika;
  • tworzenie świadomości marki – właściwie dobrana treść dostarczana w odpowiednim czasie pomaga budować skojarzenia z Twoją marką w określonych kontekstach. Nawiązując do przykładu z butami, tego typu reklamy kontekstowe sprawią, że użytkownik zacznie kojarzyć daną markę obuwia właśnie z turystyką;
  • większe zyski – wszystkie omówione powyżej korzyści związane z targetowaniem, budowaniem świadomości marki, zaangażowaniem itp. przekładają się na większe zyski i zwrot z inwestycji.

Jak wykorzystać kontekst w działaniach marketingowych?

Jak widzisz, kontekst marketing jest bardzo przydatny. Gdzie dokładnie w działaniach reklamowych można go wykorzystać? Omówmy kilka zastosowań:

  1. Dynamiczne Call To Action

    Dynamicznie CTA zmieniają swoją treść w zależności od zachowania, zainteresowań lub informacji demograficznych na temat poszczególnych użytkowników.

    Przykładowo, jeśli użytkownik wykazał zainteresowanie konkretnymi produktami lub usługami, dostosuj wezwania do działania, aby to odzwierciedlały. Dzięki temu zamiast ogólnego „Przeglądaj więcej” pojawi się wiadomość typu „Przejrzyj więcej mebli ogrodowych”.

  2. Inteligentne formularze

    W przypadku formularzy istnieje wiele możliwości, jeśli chodzi o uwzględnianie kontekstu i personalizację.

    Przykładowo bardzo ciekawym pomysłem są dynamiczne pytania, które dostosowują się w zależności od wcześniejszych odpowiedzi. Jeśli użytkownik wskaże, że jest zainteresowany konkretnym produktem lub usługą, formularz może zadać bardziej szczegółowe pytania na ich temat.

    Dzięki takiemu marketingowi kontekstowemu zbierzesz więcej danych, a odwiedzający stronę poczują się lepiej traktowani i rozumiani.

  3. Jakościowe kampanie e-mail marketingowe

    Zamiast wysyłać takie same wiadomości do wszystkich odbiorców, postaraj się je umiejętnie dostosować. W ramach context marketingu możesz podejść do tego zadania na różne sposoby:

    • segmentacja listy mailingowej – podziel swoich subskrybentów, uwzględniając takie czynniki, jak ich wcześniejsze zakupy, zachowanie podczas przeglądania, lokalizacja i inne. Następnie z myślą o tym przygotuj różne szablony oraz schematy wiadomości;
    • personalizacja wiadomości – personalizacja wykracza poza samo umieszczenie imienia subskrybenta w e-mailu. W wiadomościach możesz np. przypominać o produktach, które oglądał, ale nie kupił;
    • automatyzacja – jeśli chcesz trafić w dobry kontekst, dobrze zdać się na automatyzację. Dzięki niej odpowiednia wiadomość e-mail zostanie wysłana np. wtedy, gdy zarejestrowany użytkownik sklepu internetowego doda produkty do koszyka, ale nie sfinalizuje transakcji.

Przykłady context marketingu

Przyjrzyjmy się teraz bliżej przykładom kontekst marketingu wziętym z życia.

  1. M&M's

    Firma M&M's, zauważając spadek popularności swoich produktów wśród tzw. pokolenia Milenialsów, czyli swojej grupy docelowej, postanowiła przeprowadzić kampanię kontekstową w mediach społecznościowych. Miała na celu zaangażowanie odbiorców do zagłosowania na nowy smak czekolady.

    Kampania zakończyła się sukcesem – M&M's podbił sprzedaż oraz zwiększył świadomość marki wśród targetowanych odbiorców.

    M&M's - przykład marketingu kontekstowego
  2. Pepsi

    Pepsi zaprezentowała swoją „odchudzoną” puszkę podczas Tygodnia Mody Mercedes-Benz jako sposób na promowanie nowego, cieńszego projektu puszki.

    Ten kreatywny context marketing był połączony z serią wydarzeń modowych, które na ogół są skierowane do odbiorców ceniących szczupłą sylwetkę. Ogłoszenie nowego, cieńszego projektu puszki zostało zintegrowane z eventem, a Pepsi jednocześnie promowało komunikat „Get the skinny” w mediach społecznościowych.

    Przykład kontekst marketingu Pepsi
  3. Amazon

    Amazon wzniósł działanie kontekst marketingu w kontekście e-commerce na wyższy poziom. To właśnie ta firma spopularyzowała system poleceń i rekomendacji produktów, który dostosowuje się dynamicznie na podstawie historii przeglądania oraz zakupów użytkownika.

    Reklama kontekstowa na przykładzie Amazona

    Źródło: Amazon

    Podsumowanie

    Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi rozumiesz, czym jest marketing kontekstowy i jak wykorzystać go w praktyce.

    Przeanalizuj dokładnie swoje obecne działania reklamowe oraz przyjrzyj się bliżej grupie docelowej. Pozwoli Ci to opracować komunikaty i metody, które na pewno trafią w odpowiedni kontekst. Dzięki temu będziesz w stanie trafić z reklamą do odpowiednich odbiorców, a co za tym idzie – budować świadomość marki oraz zwiększyć zyski.

Udostępnij artykuł:
Zastanawiasz się nad wdrożeniem kampanii marketingowej?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0