Jak sprawdzić linki do strony?

blog-banner-bee

Jak sprawdzić linki przychodzące do strony? W tym artykule poznasz kilka przydatnych narzędzi. Dowiesz się także, dlaczego mają takie duże znaczenie w SEO oraz czemu warto je monitorować.

Sprwadzanie linków do stron.

Czym są linki zwrotne?

Linki zwrotne, znane również jako backlinki lub linki przychodzące, to hiperłącza prowadzące do danej strony internetowej z innych, zewnętrznych miejsc w sieci.

Dla przykładu, przekierowanie prowadzące do strony Smartbuzz umieszczone w artykule blogowym na zewnętrznym portalu branżowym byłoby traktowane przez nas jako link zwrotny.

Dlaczego linki mają tak duże znaczenie?

To, ile linków prowadzi do strony (a przede wszystkim jaką jakością się odznaczają), od samego początku istnienia Google jest jednym z głównych fundamentów pozycjonowania.

Jeśli Google dostrzega, że kilka witryn o wysokim autorytecie linkuje do Twoich treści, algorytmy dochodzą do wniosku, że publikujesz jakościowy content, który jest zauważany przez inne witryny. Skoro inni uznali, że warto do nich linkować, Google postrzega to jako wskazówkę i umieszcza ten content wyżej w wynikach wyszukiwania.

Oprócz tego, gdy linki prowadzące do strony pochodzą z konkretnych i jakościowych źródeł, pomaga to Google określić powiązanie tematyczne. Załóżmy, że Twoja witryna jest poświęcona określonemu tematowi, np. oprogramowaniu B2B. Gdy inne eksperckie strony (jak portale biznesowe) umieszczają do niej linki, Google dostrzeże, że Twoja strona ma znaczenie w tej niszy i jest z nią ściśle powiązana.

Oprócz tego pozyskiwanie i utrzymywanie jakościowych linków do strony pomaga w wielu innych aspektach:

  1. Ogólnym ruchu – linki zwrotne generują ruch organiczny. Gdy przekierowania znajdują się na renomowanych i powiązanych tematycznie portalach, takie odwiedziny są także jakościowe, bo odwiedzający są wstępnie zainteresowani tematyką Twojej strony oraz ofertą firmy. Przekłada się to m.in. na lepsze konwersje.
  2. Tworzeniu relacji – nawiązywanie kontaktu z twórcami znanych blogów i portalami internetowymi otwiera drzwi do budowania trwałych więzi z branżowymi platformami. Takie długoterminowe relacje z innymi wpływowymi graczami w Twojej niszy pomogą zbudować rozpoznawalność i znaleźć nowe okazje biznesowe.
  3. Budowaniu marki – pozyskiwanie linków zwrotnych pomaga kształtować autorytet w branży. Gdy internauci dostrzegają wzmianki o Tobie oraz Twoje treści na zewnętrznych stronach, dojdą do wniosku, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.

Dlaczego warto monitorować linki przychodzące?

Pozyskanie samych przekierowań to jeszcze nie wszystko. Równie ważne jest regularne sprawdzanie linków przychodzących.

  1. Dostrzeganie wzrostów i spadków w liczbie linków

    Rosnąca liczba backlinków to zwykle bardzo dobry sygnał (choć nie zawsze – więcej o tym w trzecim punkcie). Wskazuje ona, że link building działa, a liczne przekierowania powstają też naturalnie.

    Jeśli jednak liczba linków do strony maleje, może to wskazywać na poważne problemy jak:

    • wewnętrzne problemy techniczne – jeśli Twoje strony, do których prowadzą odnośniki, staną się niedostępne, zewnętrzne witryny linkujące często zdecydują się na usunięcie przekierowań;
    • zewnętrzne problemy techniczne – backlinki mogą zniknąć, gdy na zewnętrznej witrynie linkującej dojdzie do jakichś problemów;
    • niewywiązywanie się z umów – regularne sprawdzanie linków pozwala monitorować, czy np. zewnętrzne portale zamieszczające wpisy gościnne trzymają się ustaleń co do publikacji artykułów i zawartych w nich linków.
  2. Monitorowanie tekstów zakotwiczenia

    Tekst zakotwiczenia (anchor text) to podlinkowane w tekście słowa, które stanowią hiperłącze. Dzieli się je na różne rodzaje: ogólne, brandowe, na długi ogon lub exact match. Warto dbać o ich zróżnicowaną dystrybucję. Przykładowo za duże nagromadzenie anchorów typu exact match może być zinterpretowane przez Google jako próba manipulacji algorytmem.

    Regularne sprawdzanie linków do strony pozwoli zapobiec takim problemom.

  3. Wykrywanie ataków SEO

    W ramach ataku SEO konkurencja może tworzyć mnóstwo przekierowań słabej jakości prowadzących do Twojej witryny, aby Google zinterpretowało to działanie jako Black Hat SEO realizowane bezpośrednio przez Ciebie.

    Regularne analizy linków przychodzących pozwolą jednak łatwo wykryć taką praktykę. Pomogą także dokładnie zidentyfikować przekierowania, w przypadku których warto skorzystać z narzędzia do zrzekania się linków.

7 narzędzi umożliwiających sprawdzanie linków do strony

Szybkie i dokładne sprawdzenie linków przychodzących nie musi być trudne. Istnieje wiele narzędzi, które Ci w tym pomogą.

  1. Google Search Console

    Zacznijmy od podstawowego narzędzia, jakim jest Google Search Console. Aby sprawdzić ilość linków do strony, wybierz odpowiednią domenę i otwórz sekcję Linki.

    narzędzie google search console

    GSC pozwala m.in.:

    • zidentyfikować najczęściej linkowane strony,
    • sprawdzić witryny, z których pochodzi najwięcej linków przychodzących,
    • ustalić, które podstrony na Twojej witrynie są promowane przez poszczególne zewnętrzne domeny,
    • przeanalizować teksty zakotwiczenia,
    • monitorować nowe i utracone linki.
  2. Bing Webmaster Tools

    narzędzie bing webmaster tools

    Źródło

    Bing Webmaster Tools to odpowiednik Google Search Console, ale dla wyszukiwarki Bing. Aby znaleźć w nim przekierowania zewnętrzne, w sekcji SEO wybierz zakładkę Backlinks.

    Oto najważniejsze funkcje Bing Webmaster Tools w kontekście analizy linków:

    • agregowane dane dotyczące liczby unikatowych stron i domen linkujących do Twojej witryny,
    • wyciąg szczegółowych danych na temat linkujących domen,
    • zbiór najczęściej używanych anchorów,
    • porównywanie profilu linków z konkurencją,
    • eksport danych do pliku CSV.
  3. Ahrefs

    Ahrefs to świetna zewnętrzna platforma SEO, która zawiera rozbudowane narzędzie do sprawdzania linków. Aby je znaleźć, w sekcji Profil linków przejdź do Linki zwrotne.

    narzędzie ahrefs

    W przypadku Ahrefs na uwagę zasługują te funkcje:

    • wyciąg ogólnej liczby linków zwrotnych i domen odsyłających,
    • analiza wzrostu linków zwrotnych,
    • sprawdzenie linku i powiązanej z nim domeny pod kątem jakości za pomocą metryk URL Rating i Domain Rating,
    • analiza tekstów zakotwiczenia,
    • rozbudowana filtracja i sortowanie danych,
    • eksport danych do pliku CSV.
  4. Semrush

    Semrush to kolejne wysokiej jakości narzędzie do sprawdzania linków. Aby przejść do tych funkcji, w sekcji Link Building, otwórz Backlink Analytics.

    Za pomocą Semrush możesz:

    • uzyskać ogólny wgląd w profil linków zwrotnych;
    • monitorować ruch organiczny z domen linkujących;
    • szybko ocenić wpływ linkujących domen na SEO Twojej witryny za pomocą metryki Authority Score;
    • uzyskać zwizualizowaną sieć połączeń między domenami odsyłającymi;
    • dokładnie filtrować wyniki według typu linku, atrybutu (np. nofollow, dofollow), a także według tekstu zakotwiczenia.
  5. Ubersuggest

    użycie narzędzia ubersuggest

    Ubersuggest to przydatne i łatwe w obsłudze narzędzie SEO. Aby za jego pomocą przejrzeć linki, wprowadź adres domeny i przejdź do sekcji Backlinks.

    Oto najważniejsze funkcje narzędzia:

    • sybki przegląd liczby linków zwrotnych z uwzględnieniem unikatowych domen oraz zaznaczeniem tych rzadziej spotykanych jak .edu i .gov.;
    • łatwa analiza konkurencji;
    • zaawansowane filtrowanie linków według takich opcji jak region, tekst kotwicy, jakość domeny czy jakość strony;
    • eksport danych do pliku CSV.
  6. Operatory wyszukiwania w Google

    Operatory wyszukiwania w ustalony sposób zawężają odpowiedzi Google. Takie funkcje mają ograniczone zastosowanie w kontekście analizy linków przychodzących. Oto 2 przykłady zastosowania.

    Link

    Przykład – link:smartbuzz.pl

    W ten sposób można znaleźć strony, które zawierają w tekście podany adres domeny w formie linku. Funkcja ma ograniczone zastosowanie, bo nie wykrywa adresów dodanych w formie anchor tekstu.

    Cudzysłów oraz -site

    Przykład – "smartbuzz.pl" -site:smartbuzz.pl

    Podobne zastosowanie i podobne ograniczenia. Kombinacja wykrywa dokładne wzmianki docelowej domeny, ale wyklucza wyniki pochodzące z niej samej.

Podsumowanie

Oto najważniejsze informacje z tekstu:

  1. Linki zwrotne mają duże znaczenie w pozycjonowaniu. Pomagają m.in. w generowaniu ruchu i budowaniu rozpoznawalności marki.
  2. Istotny jest dokładny monitoring przekierowań. Pozwala m.in. mierzyć postępy z zakresu ich pozyskiwania i szybko wykryć ewentualne problemy.
  3. Podstawą analizy linków przychodzących jest Google Search Console lub Bing Webmaster Tools. Oprócz tego warto korzystać z innych narzędzi jak Ahrefs, Moz czy Semrush.
Udostępnij artykuł:
Odkryj potencjał linków zwrotnych
Odezwij się do nas
Oceń artykuł:
0