Jeśli chcesz zadbać o jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, musisz pamiętać o każdym czynniku, który ma wpływ na funkcjonowanie witryny. Jednym z nich niewątpliwie jest hosting. SEO i odpowiedni serwer potrafią wygenerować świetne efekty. Jakie kwestie szczególnie warto mieć na uwadze? Tego i więcej dowiesz się z naszego artykułu.
Czego dowiesz się z artykułu?
Czym jest hosting strony?
Aby zasoby danej strony internetowej były dostępne dla Google i użytkowników, musi być ona umieszczona na komputerze, który jest stale włączony oraz podłączony do Internetu. Teoretycznie funkcję taką może spełniać każdy komputer osobisty, jednak w praktyce takie rozwiązanie nie ma za bardzo sensu.
Z tego powodu z myślą o takich zastosowaniach korzysta się z serwerów, czyli specjalnie przystosowanych komputerach, których parametry zostały zoptymalizowane pod przechowywanie i obsługę stron internetowych. Wynajmem oraz sprzedażą tego typu serwerów zajmują się z kolei dostawcy hostingu.
Główne rodzaje hostingu
Gdy rozważasz wybór hostingu pod SEO, warto wiedzieć, jakie jego główne rodzaje znajdują się w ofercie dostawców. Poszczególne typy mogą w znaczący sposób wpłynąć na kwestie związane z pozycjonowaniem, które omówimy w dalszej części artykułu.
1. Hosting współdzielony
W przypadku tego rozwiązania, jak sama nazwa wskazuje, zasoby jednego serwera są jednocześnie współdzielone między różnymi stronami. Jest to jeden z najpopularniejszych typów hostingu, jednak warto z niego korzystać jedynie w przypadku małych witryn, które nie potrzebują dużo zasobów.
Struktura hostingu współdzielonego nakłada liczne ograniczenia dotyczące możliwości konfiguracji oraz skalowania. Oprócz tego ich użytkownicy mogą „wchodzić sobie w drogę” – przykładowo nagły wzrost ruchu na jednej witrynie jest w stanie wpłynąć na funkcjonowanie innej strony znajdującej się na tym samym serwerze.
2. Hosting indywidualny
W przypadku tego hostingu otrzymujesz całą infrastrukturę danego serwera na własność. Zwykle dostawcy udostępniają go w ramach wynajmu (czyli miesięcznej opłaty), gdyż faktyczne wykupienie całej maszyny jest z reguły bardzo drogie.
Tego typu serwer daje dostęp do największych zasobów, zwłaszcza jeśli chodzi o pojemność.
3. Hosting w chmurze
Jest to niejako alternatywa dla personalizowanych serwerów. Użytkownicy takiego hostingu także mogą cieszyć się świetną wydajnością, jednak dzięki zastosowaniu technologii chmury (sieci połączonych serwerów personalizowanych i wirtualnych) łatwiejsze jest choćby skalowanie zasobów.
4. Hosting VPS
VPS (Virtual Private Server – Wirtualny Serwer Prywatny) to rozwiązanie pośrednie między hostingiem współdzielonym a personalizowanym. Jak sama nazwa wskazuje, użytkownicy takiego rozwiązania korzystają z serwera prywatnego, który jest jednak wirtualny, gdyż jako jeden z wielu funkcjonuje na tym samym serwerze fizycznym.
Dzięki takiemu podejściu nie dochodzi do wspomnianego wcześniej „wchodzenia sobie w drogę” typowego dla hostingu współdzielonego. Zyskuje na tym także wydajność oraz możliwości skalowania.
Wpływ serwera na pozycjonowanie – 7 czynników
Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, jak serwer może pośrednio i bezpośrednio wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce Google:
-
Downtime i uptime
Downtime to planowane i nieplanowane przestoje w pracy serwera. Jego przeciwieństwem jest uptime, czyli domyślny stan, w którym serwer jest dostępny.
Załóżmy, że uptime danej usługi hostingowej wynosi 99,95%. Jeden rok składa się z 8 760 godzin. Oznacza to, że w ciągu niego strona może być niedostępna przez 4 godziny i 22 minuty.
Wielu usługodawców gwarantuje uptime wynoszący 99,9%, co dalej może przekładać się na około godzinę nieaktywności witryny w skali roku.
Wyrażona w ten sposób awaryjność hostingu ma oczywiście znaczenie w kontekście SEO. W czasie, gdy witryna jest niedostępna, nie może dochodzić do sprzedaży. Oprócz tego, jeśli do takiej nieaktywności będzie dochodzić zbyt często, stracisz zaufanie w oczach Google oraz użytkowników.
-
Lokalizacja serwera
Fizyczny dystans między serwerem, na którym znajduje się Twoja strona, a lokalizacją użytkownika, może mieć wpływ na szybkość ładowania. W grę wchodzą różne czynniki związane z przepustowością łączy i infrastrukturą sieci.
Nie wdając się jednak w szczegóły, jeśli obsługujesz ruch głównie z Polski, serwer powinien znajdować się w naszym kraju – dokładna lokalizacja (Gdańsk, Kraków, Warszawa itp.) nie ma zwykle większego znaczenia.
Nad lokalizacją serwera warto już jednak poważnie się zastanowić, jeśli zamierzasz obsługiwać także wiele odwiedzin z innych kontynentów.
-
Ogólna wydajność hostingu
Wspomniana wcześniej lokalizacja serwera jedynie w niektórych przypadkach ma szczególny wpływ na szybkość ładowania strony. Ogólna jakość hostingu w tym kontekście ma jednak zawsze znaczenie.
Jeśli przykładowo wybierzesz hosting z małą przepustowością i słabą infrastrukturą, szybkość ładowania Twojej strony może bardzo ucierpieć, nawet jeśli ogólnie pod względem SEO witryna jest bardzo dobrze zoptymalizowana.
Sama szybkość ładowania to jeden z najważniejszych aspektów pozycjonowania – Google zaleca, aby nie przekraczała ona 3 sekund. Osiągnięcie tego standardu może być czasami trudne (zwłaszcza w przypadku e-commerce).
Gdy zatem wybierasz hosting SEO, dokładnie przeanalizuj jego parametry, które wpływają na szybkość ładowania. Weź także pod uwagę jego rodzaj – serwery współdzielone są pod tym względem najbardziej problematyczne. Rozważ także opcje skalowalności. Jeśli w miarę rozwoju witryny trudno Ci będzie dostosowywać dostępne zasoby do potrzeb, bardzo negatywnie wpłynie to na jej funkcjonowanie.
Szybkość hostingu oraz czas odpowiedzi serwera mają także wpływ na Core Web Vitals, czyli Podstawowe Wskaźniki Internetowe, na które to Google ostatnio kładzie znacznie większy nacisk:
- Largest Contentful Paint (LCP) – Największe Wyrenderowanie Treści to czas potrzebny na załadowanie głównego elementu strony, co nie powinno zajmować więcej niż 2,5 sekundy;
- First Input Delay (FID) – Opóźnienie Przy Pierwszym Działaniu określa czas, jaki mija od pierwszej interakcji z witryną do momentu, w którym przeglądarka może zareagować na to działanie. Wartość ta nie powinna być wyższa niż 100 milisekund;
- Cumulative Layout Shift (CLS) – Zbiorcze Przesunięcie Układu określa sytuację, w której dany element strony między dwiema klatkami zmienił swoją pozycję początkową, przez co np. „ucieka” użytkownikowi spod kursora. Wartość tego wskaźnika nie powinna przekraczać 0,1 według specjalnej skali określonej przez Google.
W kontekście optymalizacji tych czynników liczą się nawet najmniejsze detale związane z licznymi aspektami technicznymi funkcjonowania witryny. Warto zadbać o odpowiedni hosting, aby w tym aspekcie nie przysparzał problemów. Często potrzebny będzie także całościowy audyt SEO strony, który pozwoli wykryć to, co wymaga poprawy.
Przeczytaj także:
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie -
Reputacja hostingu i adresu IP
Odpowiedni hosting dla SEO musi odznaczać się dobrą reputacją. Co ona oznacza? Otóż wielu dostawców współdzieli ten sam adres IP między wieloma klientami. W rezultacie Twoja witryna może być „sąsiadem” dla innych stron.
Załóżmy, że tego typu „sąsiedzi” to w przeważającej liczbie strony zawierające spam, treści hazardowe, pornograficzne itp. Taka sytuacja może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny, gdyż znajduje się ona w podejrzanym towarzystwie.
Jak jednak wspomnieliśmy, problem ten powstaje jedynie w skrajnych przypadkach, dlatego, gdy wybierasz hosting na SEO, zawsze bierz pod uwagę reputację dostawcy.
-
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo hostingu ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Jeśli Twoja strona zostanie ofiarą ataku hakerskiego, negatywnie wpłynie to na jej pozycje oraz reputację.
Użytkownicy będą informowani o tym, że strona jest niebezpieczna. Sama witryna może być nawet na jakiś czas zablokowana w wynikach wyszukiwania. Jeśli sytuacja całkowicie wymknie się spod kontroli (np. hakerzy zaczną umieszczać na niej spamerskie treści), Google jest w stanie nawet podjąć decyzję o usunięciu jej z indeksu.
Odpowiedni wybór hostingu SEO pozwoli zminimalizować ryzyko takiego scenariusza. Częste kopie zapasowe strony oraz pomoc supportu w takiej sytuacji okażą się bardzo pomocne. Zwróć także uwagę na to, czy dostawca hostingu ma w swojej ofercie certyfikaty SSL i oferuje pomoc w ich instalacji. Obecność na stronie takiego zabezpieczenia to obecnie podstawa.
-
Support
Jak już wcześniej przybliżyliśmy, funkcjonowanie serwera może wpłynąć na SEO w zróżnicowany sposób. Aby zminimalizować częstotliwość i dotkliwość tego typu problemów, warto mieć na uwadze wsparcie, jakie jest w stanie zapewnić dostawca hostingu.
Zazwyczaj w przypadku droższych planów oraz lepszych typów hostingu (jak indywidualny) spodziewaj się większego zakresu supportu. Jego pomoc może być nieoceniona w przypadku np. niespodziewanego downtime’u.
-
Zmiana hostingu
Omówiliśmy liczne kwestie związane z wpływem hostingu na ciągłe funkcjonowanie strony. O czym warto z kolei pamiętać, jeśli przenosisz witrynę na inny serwer?
Najbardziej widoczne będzie to, że Google początkowo w znaczący sposób zmniejszy częstotliwość i zakres crawlingu. Dzieje się tak, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów związanych z ogólnym funkcjonowaniem strony. Do owej zmiany dotyczącej crawlingu dochodzi zawsze niezależnie od tego, czy przechodzisz na hosting u innego dostawcy w tym samym kraju, czy za granicą.
Przeniesienie hostingu do innego kraju nie zmieni niczego w kontekście geotargetowania. W przypadku tego czynnika największe znaczenie mają dobór domeny z odpowiednim rozszerzeniem oraz właściwa konfiguracja w Google Search Console. Jak wspomnieliśmy wcześniej, inna lokalizacja może także wpłynąć na czas ładowania w przypadku niektórych użytkowników.
Podsumowanie
Jak więc widać, dobrze zastanów się, gdy wybierasz hosting. Pozycjonowanie Twojej strony może na tym wiele zyskać. Jeśli potrzebujesz wskazówek w tych, jak i innych aspektach związanych z funkcjonowaniem witryny, konsultacja SEO może Ci wiele pomóc.