Google Discover - czym jest i jak wpływa na pozycjonowanie?

blog-banner-bee

Każdy ślad pozostawiony w internecie jest skrupulatnie zapisywany przy pomocy narzędzi analitycznych. By wykorzystać te informacje, Google – na podstawie Twojego ruchu w sieci – wyświetla proponowane treści, tematycznie podobne do tych, które już wyszukiwałeś. Wyniki możesz zobaczyć wchodząc w wyszukiwarkę na swoim telefonie. Wyświetli Ci się wówczas Google Discover. Dziś przyjrzymy się bliżej funkcjonalnościom tej usługi i odpowiemy na pytanie: jak możesz się tam dostać ze swoją witryną.

Co to jest Google Discover?

Google Discover - co to jest?

Google Discover to nic innego jak podpowiadanie treści, które potencjalnie mogą Cię zainteresować, jeszcze zanim wpiszesz w wyszukiwarkę lub aplikację Google jakiekolwiek zapytanie. Nie można mówić w tym kontekście o żadnych trendach czy popularnych zapytaniach. Jak działa Google Discover? Usługa bazuje wyłącznie na Twojej aktywności online i zgodnie z zebranymi informacjami, wyświetla spersonalizowane treści.

Discover przypomina bardziej sieć społecznościową niż wyszukiwarkę. Wszystko dlatego, że wyświetlane treści w Google Discover są odzwierciedleniem Twojego hobby, zainteresowań, ale też lokalizacji urządzenia i historii wyszukiwania – informacji, których szukasz i których jesteś ciekawy. Co ważne, Google Discover w Polsce jest dostępne wyłącznie na urządzeniach mobilnych.

Google Discover przykład

Pozycjonowanie w Google Discover?

By spróbować znaleźć się w Google Discover, najpierw trzeba skupić się na swojej witrynie. Do Discover dostają się raczej duże serwisy, z ugruntowaną pozycją w wyszukiwarce, dlatego pierwszym krokiem powinna być praca nad stroną. Co dokładnie mamy na myśli? Nic innego, jak standardowe działania SEO, decydujące o popularności w ruchu organicznym:

  • systematyczne publikowanie treści,
  • zgodność z zasadami SEO i UX,
  • optymalizacja techniczna,
  • wprowadzanie zmian według najnowszych wytycznych Google,
  • budowanie autorytetu domeny i jakościowego profilu linków.

Jeszcze raz podkreślamy – Twoim priorytetem powinno być dostanie się na wysokie pozycje w Google, a dopiero później spróbowanie swoich sił w Google Discover. Pamiętaj, że to wyszukiwarka jest miejscem o stabilnej pozycji, czego nie można powiedzieć o Discover. W tym przypadku więcej zależy od samego algorytmu, ale też popularności danego tematu. Przydatne będą na pewno konsultacje SEO dla firm, podczas których specjalista krytycznym okiem spojrzy na stronę i wskaże podstawowe elementy do zmiany. Dzięki temu otrzymasz jasny sygnał, co poprawić, a to może przybliżyć Twoją stronę do wyświetlenia w Discover.

Bywają także sytuacje, w których do dostania się do Google Discover dzieli jeden krok, ale przez brak autorytetu strony, na przykład z powodu młodej domeny, nie ma szans na wyświetlenie się w usłudze. Niestety może to podciąć skrzydła, ale rozwiązanie na to jest tylko jedno – systematyczne pracowanie nad stroną.

Czy w takim razie warto się starać dotrzeć do Google Discover? Zdecydowanie! Zalety wyświetlenia się w Google Discover to m.in:

  • wypromowanie swoich treści,
  • zbudowanie dużych (a nawet bardzo dużych!) zasięgów,
  • zwiększenie widoczności w sieci,
  • pozyskanie nowych użytkowników,
  • zwiększenie świadomości marki.

Google Feed i Google Discover

Google Discover nie wzięło się znikąd. Wcześniej, w innej formie przedstawiane było jako Google Feed. Zamysł pozostał ten sam – podpowiadanie najlepiej dopasowanych do użytkownika informacji. Co się więc zmieniło? Po pojawieniu się Discover, karty z wiadomościami są podzielone na kategorie. Zmiana nastąpiła także w miejscu występowania – wcześniej tylko w mobilnej aplikacji Google, a teraz także na głównych stronach wyszukiwarek (oczywiście wciąż mowa jedynie o urządzeniach mobilnych). Poza tym zmniejszono pole wyświetlania – teraz, dzięki niedodawaniu zajawki tekstu, a jedynie tytułu, zmieści się więcej kafelków. Nie można pominąć także przejrzystego wyglądu proponowanych wpisów – podłużne, zaokrąglone na końcu zdjęcia i duże nagłówki na pewno działają na plus dla doświadczeń użytkowników.

W Stanach Zjednoczonych już teraz dostępna jest kolejna opcja, czyli obserwowanie witryny, która wyświetliła się w Google Discover. Użytkownicy, którzy zainteresowali się daną treścią, mogą dodać do osobnej zakładki „Following” całą stronę. Dzięki temu będą na bieżąco z najnowszymi wpisami.

Zakładka following w Google Discover

Źródło: developers.google.com

Jaka tematyka jest popularna w Google Discover?

Niektórzy mówią, że podobnie jak w Google News, Google Discover to same wiadomości i nowinki ze świata. Rzeczywistość wygląda jednak nieco inaczej. Semrush postanowiło zagłębić się w temat i sprawdzić, jakie najpopularniejsze rodzaje treści wyświetlają się w tej usłudze. Do jakich wniosków doszli?

Zaokrąglając, najwięcej, bo aż 35% adresów, pochodziło z… YouTube! Czy powinno to dziwić? Patrząc, że YT należy do Google – niespecjalnie :) Kolejne 26% od krajowych wydawców, 25% z serwisów branżowych i 15% z niszowych serwisów. Patrząc jeszcze pod innym kątem: 49,6% to newsy, 34,5% tematy trendowe i 15,9% to evergreen content. Być może zdarzyło Ci się przeczytać, że, aby dostać się do Google Discover, powinieneś przygotowywać content „wiecznie żywy” (czyli właśnie evergreen). Jak widzisz, tego typu treści nie cieszą się największą popularnością. Nie oznacza to jednak, że nie warto ich tworzyć! Takie tematy także powinny znaleźć się na Twoim blogu, choćby patrząc pod względem SEO. Co ciekawe w kontekście zielonego contentu, do Google Discover nie dostaną się artykuły stworzone dalej niż 2 dni wstecz. Za to mają szansę wyświetlić się nawet po kilku minutach od dodania na stronę.

Pamiętaj przy tym wszystkim, że niekoniecznie Tobie też najczęściej będą wyświetlały się treści z YouTube. Przypominamy, że Google dopasowuje treści na podstawie Twoich indywidualnych wyszukiwań.

Jak sprawić, by witryna pojawiła się w Google Discover?

Nie istnieje żaden konkretny sposób na dostanie się do Google Discover. Przez to, że treści pojawiają się tam automatycznie, nie można z góry przewidzieć, czy i kiedy wyświetli się treść z Twojej strony. Ale szczęściu można pomóc… :)

Google wprost pisze o najważniejszych elementach, które zwiększają prawdopodobieństwo dostania się do Google Discover. Kluczowe jest trzymanie się zasady E-A-T (doświadczenie, autorytet, wiarygodność). Za rozwinięciem tych słów kryją się: wysokiej jakości treści oraz rzetelnie i profesjonalnie przygotowane teksty przez osoby faktycznie znające się na danym temacie. W kontekście E-A-T musisz także pamiętać, że nie na wszystko masz wpływ. Jeśli Twoja strona jest nowa, istnieje niestety małe prawdopodobieństwo dostania się do Google Discover, ze względu na to, że Google nie jest w stanie określić Twojej pozycji na rynku i autorytetu. Ten trzeba dopiero pozyskać.

Teksty pojawiające się w Google Discover muszą odpowiadać polityce prywatności Google, czyli nie mogą:

  • wprowadzać czytelnika w błąd,
  • nawiązywać do sfery seksualnej,
  • dotyczyć przemocy,
  • zawierać wulgaryzmów.
Co zrobić, by dostać się do Google Discover?

Na jakich innych elementach musisz się skupić, by pozyskać ruch z Google Discover?

  • Publikuj artykuły z tytułami dopasowanymi do treści, zamiast tzw. clickbaitowych;
  • dodawaj do artykułów ciekawe zdjęcia najwyższej jakości (co najmniej 1200 pikseli szerokości) i włącz je za pomocą max-image-preview:large lub AMP;
  • unikaj sztucznego generowania zaangażowania;
  • pisz prostym i przystępnym językiem na ciekawe tematy;
  • nie bój się sięgać po skomplikowane tematy z branży i rozpracowywać je w ciekawy, nieszablonowy sposób.

Musisz pamiętać, że Google stara się promować treści najwyższej jakości, dlatego warto poświęcić czas i środki na jak najlepsze pisanie tekstów na strony internetowe.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o Google Discover?

Mimo że Google Discover wprowadzono w 2018 roku, wciąż wokół tej usługi istnieje kilka mitów. Po pierwsze, niekoniecznie kluczowe jest tworzenie mobilnych przyspieszonych stron. Bez wątpienia trzeba trzymać się pewnych standardów, ale AMP nie jest niezbędne, by dostać się do Google Discover. Kolejnym, choć trochę kontrowersyjnym tematem może być pozyskiwanie linków. Znowu – w kontekście Discover, nie jest to konieczne, ale może pomóc biorąc pod uwagę szerszy kontekst. Do usługi dostają się niekiedy strony z niższym autorytetem domeny.

Jak widzisz, trudno jednoznacznie określić, jakimi kategoriami kieruje się Google do wyboru stron wyświetlanych w Discover. By się tam dostać, najwłaściwszym podejściem wydaje się po prostu dbanie o domenę w taki sam sposób, jak dba się o SEO – konsekwentnie, regularnie i zgodnie z zaleceniami Google. Żeby jednak nie robić nic „na oślep”, warto najpierw wykonać audyt seo strony internetowej.

Mierzenie ruchu z Google Discover

Najlepszym sposobem mierzenia ruchu z Google Discover jest sprawdzenie raportu skuteczności z Google Search Console. Wchodząc do GSC, po lewej stronie ekranu wybierz Discover. Co ważne, nie każdy ma taką opcję. Tylko witryny, które w ciągu 16 miesięcy osiągnęły minimalny próg dostania się do Discover, będą widziały ten raport. Najważniejsze jest oczywiście sprawdzenie, które z Twoich stron w Google Discover zyskały największy zasięg. Uwaga! Google podaje, że „jeśli 2 wyniki z Google Discover pochodzące z tej samej usługi pojawią się na tej samej liście Discover, liczone jest każde wyświetlenie z osobna”.

Jeśli uda Ci się dostać do Google Discover, koniecznie przeanalizuj swój raport. Dzięki temu być może wyciągniesz wnioski, których zaimplementowane do kolejnych podstron serwisu sprawi, że będziesz pojawiał się w Discover jeszcze częściej.

Chcesz przybliżyć swoją stronę do pojawienia się w Google Discover?
Nasi specjaliści Ci pomogą!
Oceń artykuł:
0.0