Jeśli przy analizie ruchu swojego sklepu widzisz nadpisane źródła, być może Google Analytics sczytuje bramki płatności, które zaburzają odpowiedni odbiór danych. Jak stworzyć listę wykluczeń i odfiltrować bramki płatności? Już tłumaczymy!
Czym są bramki płatności?
Mając sklep internetowy, z pewnością powiązałeś go z płatnościami online. Dzięki temu Twoi klienci mogą w szybki sposób zapłacić za produkty. Bramka płatności to system pozwalający zrobić w bezpieczny sposób przelew, natomiast najpopularniejsi operatorzy płatności to:
- payu.com;
- przelewy24.pl;
- dotpay.pl;
- platnosci.pl;
- tpay.com;
- paypal.com;
oraz banki:
- mbank.pl;
- pekao24.pl;
- pkobp.pl.
Dlaczego należy wykluczyć bramki płatności z Google Analytics?
Przy finalizacji zakupów, gdy użytkownik zostaje przekierowany do płatności, Google Analytics liczy ten ruch jako osobną sesję. Nie powiąże on więc pierwotnego źródła ruchu (np. wejścia z wyniku wyszukiwania, posta na Facebooku czy bezpośredniego wpisania adresu URL) z tym ostatecznym. W zamian za to, nadpisuje nowe źródło ruchu – bramkę płatności. W efekcie zliczanie konwersji będzie błędne, a Ty nie będziesz wiedział, czy Twoje działania mają sens i czy są warte dalszego inwestowania.
Jeśli nie stworzysz odpowiedniej listy wykluczeń, zamiast rzeczywistych wyników, np. 30 transakcji pochodzących z wyszukiwania organicznego i 70 z Google Ads, zobaczysz 100 pochodzących z bramek płatności. Zaburzy Ci to właściwą konwersję, a dojście do prawdziwych danych może być kłopotliwe i czasochłonne.
Przeczytaj także:
Raporty Google Analytics, które powinieneś znaćJak stworzyć listę bramek do wykluczenia?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja witryna zmaga się z problemem nieodfiltrowanych bramek płatności, w GA wejdź w Pozyskiwanie » Cały ruch » Źródło/medium. Następnie posortuj dane, zaczynając od tych, które generują najwięcej konwersji. Jeśli na liście pojawią się bramki (patrz przykład poniżej), będziesz wiedział, które źródła musisz wykluczyć.
Wskazówka: Pamiętaj, by aktualizować listę, ponieważ co jakiś czas mogą pojawić się nowe bramki do odfiltrowania.
Jak wykluczyć bramki płatności w Google Analytics?
Jeśli widzisz nieprawidłowości przy analizie ruchu w GA i z danych wynika, że większość sesji pochodzi z bramek płatności, z pewnością nie masz dobrze skonfigurowanej listy wykluczeń. Audyt SEO może okazać się najskuteczniejszym sposobem na zbadanie niepotrzebnych źródeł ruchu. Specjaliści bez problemu ustawią na Twojej stronie odpowiednie wykluczenia, a Ty nie będziesz musiał martwić się o nielogiczne wyniki. Jeśli jednak chcesz samodzielnie odfiltrować bramki płatności, poniżej znajdziesz dwa sposoby.
Lista wykluczeń witryn odsyłających
Google Analytics daje możliwość odfiltrowania bramek płatności poprzez poprawne ustawienie listy wykluczeń witryn odsyłających. Wejdź w Administracja » Informacje o śledzeniu » Lista wykluczeń stron odsyłających.
Następnie kliknij Dodaj wykluczenie strony odsyłającej i ręcznie wpisz domeny bramek oraz banków, które chcesz wykluczyć.
Ważne: Wykluczenie bramek płatności nie zmieni danych historycznych. Dopiero od momentu odfiltrowania Google przypisuje konwersje właściwym źródłom. Dlatego tak ważne jest, by wykluczyć je już na samym początku. Jeśli zrobisz to później, oczywiście nic się nie stanie – będziesz tylko musiał brać poprawkę na dane sprzed tego okresu.
Parametr utm_nooverride=1
Google nie od zawsze uznawał opuszczenie witryny na rzecz płatności za osobną sesje. Z czasem się to zmieniło i jeszcze przed generacją Universal Analytics, jedynym sposobem na wykluczenie witryn odsyłających było dodanie parametru utm_nooverride=1. Jeśli chcesz wypróbować ten sposób, wystarczy, że do każdego adresu URL bramki płatności czy banku dodasz ten kod. Od teraz źródło konwersji w GA będzie liczone prawidłowo.
Jak dodać parametr utm_nooverride=1 do bramki płatności? Załóżmy, że Twoja strona zwrotna wygląda tak: /koszyk/platnosc/dziekujemy-za-zakupy. Dodaj do tego adresu utm_nooverride=1: /koszyk/platnosc/dziekujemy-za-zakupy?utm_nooverride=1. I to tyle! Od teraz Google nie będzie czytać danej bramki płatności jako osobną sesję.
Problem z wykluczeniem bramek płatności w Google Analytics
Jeśli nie odfiltrujesz bramek płatności, Google będzie zliczało ten ruch do źródła konwersji. Dlatego pozycjonowanie sklepów i skuteczne mierzenie efektów nie może obyć się bez wykluczenia witryn płatności w GA. Jeśli wciąż sprawia Ci to kłopot lub masz inne problemy z analizą ruchu na Twojej stronie, skorzystaj z pomocy specjalistów.