Dystrybucja treści - co zrobić, by wycisnąć z contentu jak najwięcej?

blog-banner-bee

Dystrybucja treści to bardzo ważny aspekt marketingu internetowego. Dzięki niej będziesz w stanie uzyskać maksymalny zwrot z inwestycji w działania content marketingowe. Dlaczego jeszcze warto się nią zająć? Z jakich kanałów korzystać i które dokładnie wybrać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Dystrybucja treści

Dlaczego warto dystrybuować content?

Dystrybucja treści polega na rozpowszechnianiu i promowaniu tego samego lub lekko zmodyfikowanego contentu w różnych miejscach. Takie działanie przynosi wiele korzyści.

  1. Zwiększenie widoczności – umieszczanie treści na różnych kanałach dystrybucji pomaga dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Być może osoby z Twojej grupy docelowej nie przeglądają blogów, ale za to spędzają dużo czasu na mediach społecznościowych. Szkoda byłoby ominąć tak ważnych użytkowników!
  2. Budowanie rozpoznawalności – gdy jesteś stale widziany w różnych „zakątkach internetu”, tworzysz świadomość marki. Dzięki temu będziesz postrzegany jako ekspert i autorytet w swojej branży.
  3. Wsparcie sprzedaży – nawet jeśli starannie docierasz do właściwych odbiorców, szansa na to, że dokonają zakupu po tylko kilkukrotnym zapoznaniu się z Twoim contentem, jest bardzo mała. Jedna z analiz przeprowadzonych przez Forrester wskazuje, że w branży B2B potrzebnych jest nawet 27 interakcji, aby dokonać sprzedaży. Przemyślana dystrybucja treści może zatem tutaj bardzo pomóc.
  4. Synergiczne połączenia – rozpowszechnianie contentu na różnych platformach tworzy synergiczne połączenia. Na przykład artykuły blogowe warto udostępniać także w social mediach, aby wygenerować więcej ruchu organicznego. Gdy zaczniesz wykorzystywać różne kanały dystrybucji, takie dobre praktyki staną się dla Ciebie naturalne.
  5. Lepsza analityka – jeśli Twoje treści są obecne na licznych platformach i w różnych formach, gromadzisz dane analityczne z wielu źródeł. Dzięki temu będziesz w stanie zoptymalizować strategię content marketingową.
  6. Maksymalne wykorzystanie budżetu – skoro zainwestowałeś czas i pieniądze w przygotowanie jakiegoś contentu, warto wykorzystać jego możliwości w całości. Gdy przeprowadzasz dystrybucję treści, korzystając z wielu kanałów, docierasz do większej liczby odbiorców bez dodatkowych kosztów lub naprawdę minimalnym budżetem.

Dystrybucja contentu a SEO

Dobrej jakości content wykorzystujący różne kanały dystrybucji treści poprawi pozycjonowanie Twojej głównej strony w wynikach wyszukiwania:

  • ruch organiczny – każdy dodatkowy kanał, na którym pojawia się content, to kolejna szansa na trafienie do grupy docelowej i przyciągnięcie organicznego ruchu do głównej strony internetowej;
  • budowanie profilu linków – dystrybucja treści w dużej mierze obejmuje także działania, które siłą rzeczy sprowadzają się do poprawy zewnętrznego i wewnętrznego linkowania strony (dokładniej omówimy je w dalszej części artykułu);
  • generowanie różnych form contentu – SEO i dystrybucja treści to nie tylko tekst. Obie strategie obejmują również multimedia, np. wideo czy infografiki. Dzięki takim materiałom będziesz w stanie budować widoczność w Google na wiele sposobów.

8 kanałów dystrybucji treści godnych uwagi

Omówione poniżej kanały dystrybucji można podzielić na 2 główne kategorie.

  1. Kanały własne – nad nimi masz pełną kontrolę. Są to np. strona internetowa i profile na platformach społecznościowych.
  2. Kanały opłacane – aby skorzystać z tych kanałów, musisz uiścić opłatę lub nawiązać jakąś formę współpracy. Zaliczają się do nich m.in. blogi, na których można publikować wpisy gościnne oraz płatne reklamy w sieci reklamowej Google.

Niektórzy wyróżniają także trzecią kategorię, jaką są kanały pozyskane/udostępnione. Mówi się o nich, gdy Twoje wpisy są udostępnione/przytoczone przez stronę trzecią. W takim przypadku do pewnego stopnia zachodzi dystrybucja treści, ale nie masz nad nią pełnej, bezpośredniej kontroli. Z tego powodu nie będziemy bliżej analizować tej grupy.

  1. Fundament SEO, czyli blog lub baza wiedzy

    Choć warto wykorzystywać liczne kanały dystrybucji, to któryś z nich musi funkcjonować jako ten główny. Najlepiej, aby był to blog strony lub jakaś forma bazy wiedzy (np. słownik pojęć branżowych).

    Jak wspomnieliśmy wcześniej, przemyślana dystrybucja treści wiąże się z licznymi korzyściami SEO, dlatego nie przegap okazji, aby usprawnić pozycjonowanie strony. Gdy na innych kanałach ponownie publikujesz content, powinien przyświecać Ci jakiś cel. Warto, aby była nim właśnie promocja witryny.

  2. Linkowanie wewnętrzne

    Pozostańmy jeszcze w obrębie własnej strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne to także pewien kanał dystrybucji. W końcu w ten sposób celowo przekierowujesz odwiedzających do innego contentu w witrynie. Dzięki temu tworzysz sieć tematycznie powiązanych treści. W rezultacie raz opublikowany artykuł nie zanika w gąszczu innych publikacji, a raczej jest stale odwiedzany przez użytkowników zapoznających się z powiązanymi zagadnieniami.

  3. Newsletter

    Newsletter to świetny kanał dystrybucji. Dzięki niemu pozostajesz w stałym kontakcie z subskrybentami i możesz w zróżnicowany sposób ponownie wykorzystywać ten sam content.

    Jak wygląda dystrybucja treści w przypadku newslettera?

    • Promocja wybranych artykułów – zamieszczaj w mailach linki do najciekawszych/najnowszych treści opublikowanych na blogu;
    • serie tematyczne – utwórz serię newsletterów skupionych na konkretnym temacie jak np. proces zakładania firmy. W poradach zamieszczaj fragmenty z artykułów blogowych oraz przekierowania do nich;
    • podsumowania i kompilacje – twórz okresowe podsumowania najważniejszych treści opublikowanych w ostatnim czasie (np. na koniec roku).
  4. Media społecznościowe

    Media społecznościowe to świetny kanał, który wspiera także działania z zakresu content marketingu. Wybierz platformę, która najlepiej sprawdzi się w Twojej niszy i staraj się być na niej aktywny.

    Dystrybucja treści w przypadku tego kanału może zachodzić w następujący sposób:

    • promowanie kluczowych treści – zamieszczaj linki do najnowszych artykułów opublikowanych na blogu, informuj o ważnych publikacjach (jak np. e-book) i zachęcaj do odwiedzenia strony;
    • serie tematyczne – media społecznościowe, podobnie jak newslettery, pozwalają tworzyć cykle tematyczne z już wcześniejszych treści opublikowanych w ramach content marketingu. Wykorzystaj fragmenty z innych publikacji, aby utworzyć serię poradnikową czy udostępniaj ciekawe doświadczenia ze studiów przypadków;
    • promocja przetransformowanych form contentu – media społecznościowe są przepełnione ogromem informacjami. Wiele osób nie będzie miało ochoty zapoznać się z artykułem, ale ich uwagę może przyciągnąć np. infografika wchodząca w jego skład. Powinieneś pomyśleć nad unikatową formą prezentacji wiedzy.
  5. Powiadomienia push

    Powiadomienia web push to krótkie komunikaty wysyłane do użytkowników przez przeglądarkę internetową (na desktop obsługiwane dodatkowo przez system operacyjny), nawet gdy nie przeglądają oni aktywnie Twojej strony.

    Dystrybucja treści w tym przypadku może wyglądać następująco:

    • powiadomienia o nowej treści – informuj o nowych artykułach;
    • zachęty do powrotu na stronę – wysyłaj powiadomienia użytkownikom, którzy od dłuższego czasu nie odwiedzili Twojej witryny. Zachęć ich, prezentując krótko najciekawsze treści;
    • teasery i zapowiedzi – wykorzystaj powiadomienia jako kanał „przed-dystrybucji” i wspominaj o planowanej publikacji wyczekiwanego contentu.
  6. Artykuły sponsorowane, wpisy gościnne i notki prasowe

    Przejdźmy do płatnych kanałów dystrybucji. Artykuły sponsorowane są publikowane na zewnętrznych stronach w ramach umowy komercyjnej. Wpisy gościnne są z kolei zamieszczane nieodpłatnie na zaprzyjaźnionych stronach lub na witrynach, które np. gromadzą treści eksperckie.

    Notki prasowe natomiast są wykorzystywane do informowania o ważnych wydarzeniach, produktach lub zmianach w firmie i są rozpowszechniane poprzez specjalne serwisy prasowe.

    Dystrybucja treści w przypadku wpisów sponsorowanych itp. może zachodzić w taki sposób:

    • content przygotowany na podstawie własnych zasobów – wykorzystaj istniejący content, aby utworzyć wpis gościnny. Na przykład przekształć odcinek swojego niezależnie prowadzonego podcastu w poradnik w formie tekstowej;
    • udostępnianie materiałów multimedialnych – jeśli stworzyłeś ciekawe infografiki i inne materiały wizualne, rozważ ich udostępnienie w ramach wpisu gościnnego lub jako część artykułu sponsorowanego;
    • specjalne treści na potrzeby notek prasowych – czy część Twojego contentu kwalifikuje się do tematyki typowej dla notek prasowych (np. ważne zmiany w firmie, inwestycje, innowacje itp.)? Jeśli tak, odpowiednio przygotuj taką treść i wyślij do firm/dziennikarzy, które zajmą się przekształceniem jej w różne komunikaty prasowe.
  7. Remarketing

    Remarketing to zaawansowana strategia marketingowa, polegająca na ponownym docieraniu do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową lub mieli styczność z Twoją marką.

    Dystrybucja treści w remarketingu może dotyczyć:

    • obecnych czytelników – docieraj do użytkowników, którzy już wcześniej zapoznali się z innymi artykułami. Możliwe, że chętnie wrócą po więcej;
    • potencjalnych czytelników – próbuj wyszukać użytkowników, którzy zapoznali się z np. ofertą, ale nie przeszli na blog;
    • promowania kluczowych treści – czy opublikowałeś ważne badanie, case study lub e-book? Przeprowadź szerszą kampanię, aby w ramach remarketingu dotrzeć do potencjalnych odbiorców.
  8. Social listening/monitoring mediów

    Wcześniej omówione kanały dystrybucji są w dużym stopniu pasywne – to Ty decydujesz, kiedy i co ma być publikowane. Jeśli jednak chodzi o social listening, musisz przyjąć aktywne działanie.

    Celem tej strategii jest monitorowanie mediów, śledzenie wybranych słów kluczowych oraz dyskusji na temat danych zagadnień, marek i produktów. Następnie, gdy to stosowne, włącz się do dyskusji, wykorzystując w jakiejś formie swój content.

    Monitorowanie mediów

    Źródło

    Quora to zyskujący popularność serwis w Polsce, który świetnie sprawdzi się w przypadku omawianej metody.

Który kanał wybrać do dystrybucji treści?

Dystrybucja treści to często czasochłonne zadanie, dlatego warto odpowiednio dobrać kanały. Rozważmy kilka scenariuszów.

  1. Ograniczony budżet/fundamentalne działania – własna strona oraz udostępnianie treści na własnych profilach społecznościowych to minimum, które też często będzie wystarczające.
  2. Budowanie świadomości marki i zasięgów – do powyższego dodaj powiadomienia web, artykuły sponsorowane, notki prasowe, remarketing i social listening.
  3. Poprawa współczynnika konwersji – skorzystaj z bardziej angażujących kanałów dystrybucji jak newsletter i remarketing.
  4. SEO i organiczny ruch – postaw na blog/bazę wiedzy, wpisy gościnne i media społecznościowe.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze informacje omówione w artykule.

Jakie korzyści daje dobrze przemyślana dystrybucja treści?

Zaplanowana dystrybucja treści pozwala skutecznie dotrzeć do grupy docelowej, zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania i ogólnie wesprzeć działania z zakresu content marketingu.

Z jakich kanałów do dystrybucji treści warto korzystać?

Jakie kanały dystrybucji treści wybrać do swojego biznesu?

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz pomocy w dystrybucji treści?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0