W internecie znajduje się mnóstwo informacji na temat pozycjonowania. Czasami nadmiar tej wiedzy może przytłaczać. Gdzie zatem szukać sprawdzonych porad? W tym artykule znajdziesz listę sprawdzonych i najlepszych blogów SEO (10 zagranicznych i 10 polskich).
Omówione blogi, choć skupiają się przede wszystkim na SEO, poruszają także mnóstwo innych, zbliżonych tematów związanych z marketingiem internetowym, content marketingiem, mediami społecznościowymi, reklamą PPC i wiele więcej.
Czego dowiesz się z artykułu?
10 zagranicznych blogów o SEO, które warto obserwować
Naszą listę zacznijmy od najpopularniejszych i godnych uwagi anglojęzycznych blogów.
-
Search Engine Land
Jeśli interesuje Cię blog SEO, który skupia się przede wszystkim na najnowszych wieściach z branży i do tego publikuje liczne opinie ekspertów, Search Engine Land jest w sam raz dla Ciebie. Na omawianym blogu znajdziesz codzienną dawkę trendów i wiadomości ze świata SEO wraz z bardzo ciekawymi analizami.
Czym wyróżnia się blog Search Engine Land:
- aktualizacje dotyczące najnowszych algorytmów i zmian w wyszukiwarkach,
- newsy dotyczące różnego oprogramowania i narzędzi stosowanych w SEO,
- liczne raporty i badania.
-
Search Engine Roundtable
Jeśli Search Engine Land Ci nie wystarczy i chcesz być jeszcze bardziej na czasie z branżowymi wiadomościami oraz śledzić dyskusje ekspertów, ten blog będzie doskonałym źródłem wiedzy.
Czym wyróżnia się blog Search Engine Roundtable:
- bardzo (ale to bardzo) niszowe wiadomości ze świata SEO,
- codzienne, rozbudowane podsumowanie najważniejszych newsów,
- Barry Schwartz (jeden z głównych autorów treści na blogu) często błyskawicznie jest w stanie skontaktować się z przedstawicielami Google, aby zasięgnąć opinii i porad np. na temat ostatnich aktualizacji.
-
SEMrush
SEMrush to jedno z najpopularniejszych narzędzi SEO. Firma za niego odpowiedzialna prowadzi także aktywny blog, który skupia się na mediach społecznościowych, optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe, mobile SEO i wielu innych tematach.
Czym wyróżnia się blog SEMrush:
- liczne kategorie i podkategorie omawiające zróżnicowane zagadnienia dotyczące branży SEO,
- relacje z ważnych eventów SEO,
- artykuły pisane przez jednych z najlepszych branżowych ekspertów.
-
Moz
Blog Randa Fishkina, jednego z najbardziej rozpoznawalnych postaci w środowisku SEO, już od 2004 roku dostarcza sprawdzonych informacji na temat pozycjonowania.
Czym wyróżnia się blog Moz:
- złożone zagadnienia wyjaśnione w prosty sposób,
- każdy wpis dostarcza wielu przydatnych wskazówek,
- bardzo aktywna społeczność z wydzieloną sekcją Q&A.
-
Backlinko
Blog należący do jednej z najbardziej rozpoznawalnych postaci w środowisku SEO - Briana Deana. Autor omawia różne zagadnienia związane z pozycjonowaniem stron internetowych, ale skupia się głównie na link buildingu, contencie i ogólnych poradach związanych z optymalizacją.
Czym wyróżnia się blog Backlinko:
- wszystkie artykuły przygotowuje ekspert branżowy - Brian Dean,
- mnóstwo case studies,
- artykuły wzbogacone licznymi zdjęciami i infografikami.
-
Neil Patel
Kolejna rozpoznawalna postać w środowisku SEO także prowadzi aktywny blog. Neil skupia się głównie na zagadnieniach analityki internetowej, link buildingu i content marketingu.
Czym wyróżnia się blog Neila Patela:
- świetnie sformatowane artykuły,
- mnóstwo grafik i przykładów,
- artykuły często wspominają o różnych narzędziach SEO, z których warto korzystać w konkretnych sytuacjach.
-
Yoast SEO
Yoast to jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa. Firma odpowiedzialna za to rozszerzenie prowadzi świetny blog o SEO, który warto czytać zwłaszcza wtedy, gdy Twoja strona jest zbudowana na najpopularniejszym CMS-ie na świecie.
Czym wyróżnia się blog Yoast SEO:
- mnóstwo wiedzy z zakresu technicznego SEO,
- porady praktycznie zawsze dostosowane pod potrzeby platformy WordPress,
- wiele poradników dla początkujących.
-
CopyBlogger
Od 2006 roku CopyBlogger publikuje mnóstwo przydatnych informacji z zakresu marketingu internetowego, które skupiają się głównie na zagadnieniach contentu, copywritingu i produktywności.
Czym wyróżnia się blog CopyBlogger:
- treści dostosowane pod potrzeby copywriterów i content marketerów,
- artykuły często omawiają praktyczne strategie.
-
Content Marketing Institute
Skoro mowa o blogach poruszających temat content marketingu, nie można nie wspomnieć o Content Marketing Institute! Znajdziesz tutaj mnóstwo przydatnej wiedzy na temat marketingu treści, optymalizacji contentu z myślą o wynikach wyszukiwania i wiele więcej.
Czym wyróżnia się blog Content Marketing Institute:
- świetnie sformatowane artykuły,
- mnóstwo infografik i wykresów,
- liczne autorskie badania oraz ankiety (np. coroczny „B2B Content Marketing: Benchmarks, Budgets and Trends”).
-
HubSpot
HubSpot to jedna z najpopularniejszych platform CRM. Twórcy narzędzia na swoim blogu skupiają się na szeroko pojętym marketingu internetowym.
Czym wyróżnia się blog HubSpot:
- dużo contentu koncentrującego się na wykorzystaniu podcastów i video w marketingu,
- content marketing i SEO w kontekście sprzedaży.
10 polskich blogów o SEO, które warto obserwować
Omówmy teraz polskie blogi SEO, na których możesz znaleźć mnóstwo wiedzy także z szerokiej perspektywy marketingowej.
-
Szymon Słowik
Szymon Słowik to specjalista w dziedzinie SEO, wykładowca oraz właściciel/współtwórca dwóch agencji. Gdy ktoś taki omawia pozycjonowanie stron, na pewno warto posłuchać.
Czym wyróżnia się blog Szymona Słowika:
- liczne i ciekawe przemyślenia na temat branży SEO;
- przystępny, konwersacyjny styl;
- bardzo praktyczne porady techniczne, do których tworzenia inspiracje często stanowią dyskusje na branżowych forach tematycznych.
-
Gdaq
Jeśli interesuje Cię temat pozycjonowania pod kątem małych firm, blog Sławka Gdaka będzie w sam raz dla Ciebie.
Czym wyróżnia się blog Gdaq:
- liczne wywiady i case studies,
- możliwość podsyłania przez czytelników bloga propozycji artykułów i głosowania na te, które chcieliby zobaczyć.
-
WhitePress
WhitePress to najpopularniejsza w Polsce platforma z zakresu influencer marketingu i content marketingu. Blog tej firmy to świetna baza wiedzy, jeśli chodzi o zagadnienia z marketingu treści, optymalizacji contentu i tworzenia strategii reklamowych.
Czym wyróżnia się blog WhitePress:
- liczne poradniki dla początkujących,
- oryginalne raporty i analizy skupione na polskim rynku,
- analiza i omówienie przydatnych narzędzi.
-
SeoStation
SeoStation to narzędzie, które służy do monitoringu fraz kluczowych i pozycji. Firma za nie odpowiedzialna prowadzi blog, który skupia się na technicznych aspektach pozycjonowania oraz dostarcza wielu praktycznych wskazówek w tej dziedzinie.
Czym wyróżnia się blog SeoStation:
- techniczne porady związane z optymalizacją SEO,
- regularne prasówki SEO, które zawierają podsumowanie najważniejszych wydarzeń z branży.
-
Silesia SEM
Silesia SEM to rozbudowany portal o e-marketingu, który skupia się na popularyzacji wiedzy z wielu dziedzin marketingu internetowego.
Czym wyróżnia się blog Silesia SEM:
- praktyczne porady z zakresu SEO,
- bieżące informacje o branżowych eventach i szkoleniach.
-
Senuto
Senuto to jedno z najlepszych narzędzi do ogólnego SEO skierowane na polski rynek. Warto przeglądać powiązany z nim blog, jeśli potrzebujesz eksperckiej wiedzy.
Czym wyróżnia się blog Senuto:
- liczne artykuły gościnne pisane przez branżowych ekspertów,
- informacje na temat branżowych wydarzeń ze świata SEO,
- wiele raportów i przydatnych case studies.
Przeczytaj także:
Case study – jak napisać? -
SEMSTORM
Podobnie jak Senuto, SEMSTORM to także jedna z najpopularniejszych platform SEO na polskim rynku. Warto tam zaglądać po szeroką wiedzę z zakresu marketingu internetowego.
Czym wyróżnia się blog SEMSTORM:
- informacje na temat branżowych wydarzeń,
- liczne poradniki dotyczące platformy SEMSTORM,
- regularne wpisy od autorów gościnnych.
-
Sprawny Marketing
Sprawny Marketing jest jednym z największych polskich serwisów, skupiających się na zagadnieniu marketingu internetowego i mediów społecznościowych. Warto go śledzić, jeśli chcesz być na czasie z branżowymi nowościami.
Czym wyróżnia się blog Sprawny Marketing:
- liczne i rozbudowane wpisy uznanych branżowych ekspertów,
- informacje na temat szkoleń oraz branżowych eventów.
-
Artur Jabłoński
Artur Jabłoński to właściciel agencji digitalk, autor książek i kursów oraz wykładowca. Na swoim blogu dzieli się wiedzą dotyczącą reklam w serwisach społecznościowych, content marketingu oraz tworzenia jakościowych treści.
Czym wyróżnia się blog Artura Jabłońskiego:
- przystępny i konwersacyjny styl tekstów,
- liczne porady przedstawione na przykładzie konkretnych sytuacji z życia (a raczej z biznesu ;)) wziętych.
-
Centrum wyszukiwarki Google
Gdzie lepiej szukać sprawdzonych informacji na temat SEO, jak nie na jednym z oficjalnych blogów Google?
Uwaga: blog funkcjonuje oczywiście także po angielsku, a polskie wersje artykułów często pojawiają się z drobnym opóźnieniem.
Czym wyróżnia się blog Centrum wyszukiwarki Google:
- najświeższe informacje na temat aktualizacji,
- praktyczne porady dotyczące najważniejszych update’ów,
- liczne odniesienia do innych materiałów edukacyjnych od Google.
Blogi o SEO – podsumowanie
Miło nam, że czerpiesz wiedzę z bloga Smartbuzz i oczywiście zachęcamy Cię także do śledzenia najnowszych wpisów z obszaru SEO, content marketingu, analityki i UX. Nasze treści przygotowują specjaliści z wieloletnim stażem, uwielbiający nowinki SEO. Zawsze też z chęcią odpowiemy na Twoje pytania, więc jeśli jakiekolwiek przychodzą Ci do głowy - pisz śmiało! :)