Dlaczego moja strona zniknęła z Google?

blog-banner-bee

Dlaczego Twoja strona zniknęła z Google? Przyczyn może być mnóstwo. W tym artykule poznasz 9 z nich.

Strona zniknęła z Google

Google nie widzi mojej strony – gdzie szukać przyczyny?

Przyczyn tego, że strona nie wyświetla się w Google, można podzielić na 2 główne kategorie:

  1. Zewnętrzne – nad takimi czynnikami nie masz pełnej kontroli. Mogą to być np. działania podjęte przez Google lub ataki hakerskie.
  2. Wewnętrzne – na szczęście masz kontrolę nad wieloma przyczynami niepojawiania się witryny w Google. Zaliczają się do nich stosowane techniki pozycjonowania czy konfiguracja dostępu do treści.

Oprócz tego zakres problemu może prezentować się na różne sposoby:

  • strona zniknęła z Google w całości – przyczyna jest albo bardzo poważna (np. kara od Google), albo stosunkowo łatwa do naprawienia (np. brak opłacenia domeny);
  • strona jest częściowo niewidoczna w wynikach wyszukiwania Google – ustalenie powodu problemu jest często trudniejsze w takich przypadkach. Koniecznie jest bliższe przeanalizowanie problematycznych stron przez specjalistów SEO;
  • strona jest widoczna w wyszukiwarce Google, ale zajmuje bardzo niskie pozycje – o ile powodem nie jest poważne zaniedbanie promocji w internecie, do takiej sytuacji zwykle prowadzi nałożenie filtru algorytmicznego lub ręcznego. Tego typu kara potrafi także doprowadzić do usunięcia witryny z indeksu Google (więcej o tym w dalszej części artykułu).

Dlaczego strona zniknęła z Google? 9 najczęstszych powodów

Przeanalizujmy bliżej poszczególne powody, które mogą prowadzić do zniknięcia witryny z wyników wyszukiwania.

  1. Downtime serwera

    Jeśli serwer nie odpowiada, Google nie jest w stanie zaindeksować strony. W rezultacie nowy lub zaktualizowany content nie będzie widoczny w wynikach wyszukiwania. Oczywiście wyszukiwarka rozumie, że od czasu do czasu dochodzi do sporadycznych przestojów. Zazwyczaj w ciągu kilku dni lub krócej ponownie sprawdza i indeksuje niedostępny content. Przez ten czas oczywiście dalej dostępne w wynikach wyszukiwania są wcześniej sczytane i zindeksowane treści. Jeśli jednak downtime się utrzymuje, z czasem problemy z widocznością dotkną także i jego.

    Jak opisuje to John Mueller:

    „Tymczasowa awaria nie oznacza, że witryna jest zła i nie zasługuje na to, by być widoczna. W praktyce akcje podejmowane w ciągu pierwszego dnia lub dwóch dotyczą poszczególnych adresów URL (jest tak, gdyż próbujemy ponownie przeszukać indywidualne strony):

    1. Jeśli adres URL zwróci HTTP 5xx lub witryna jest nieosiągalna (myślę, że stan nieosiągalności też się do tego zalicza, nie jestem jednak w 100% pewien), dokonamy ponownej próby w ciągu następnego dnia. O ile nie minie kilka dni, nic się nie stanie (w kontekście indeksowania lub rankingu). Obejmuje to HTTP 503 (którego hostujący powinien używać w przypadku przestoju, ale czasami tego nie robi), a także HTTP 429 (który bardziej komunikuje „spowolnij”, a nie „doszło do awarii”). W tym czasie spowalniamy indeksowanie, ponieważ może się okazać, że to my spowodowaliśmy problem.
    2. Jeśli adres URL zwróci HTTP 4xx (np. 404, 410 itp.), zaczniemy usuwać te adresy URL z naszego indeksu. Nie powoduje to spadku w rankingu, ale gdy strony nie są indeksowane, całkowity ruch maleje”.

    Nawet kilka dni downtime’u nie doprowadzi jeszcze do poważniejszych problemów z widocznością całej witryny. Oczywiście powinieneś starać się rozwiązać taki problem jak najszybciej.

  2. Migracja

    Jeśli przeniosłeś swoją witrynę na nową domenę, Google będzie potrzebować kilku dni, aby zaktualizować swoje rekordy. W międzyczasie nowa strona może nie być widoczna w wynikach wyszukiwania. Tak więc w SERPach nadal będzie widoczna stara domena, jednak systematycznie będzie następowała podmiana urli na odpowiedniki z nowej strony.

    Najlepiej poczekać wtedy kilka dni i sprawdzić, czy strona znajduje się w indeksie Google. Jeśli nie, za pomocą Google Search Console zgłoś do Google prośbę o ponowne zindeksowanie adresów URL.

  3. Google nie ma zezwolenia na indeksowanie witryny

    Google nie widzi Twojej strony, jeśli mu na to nie pozwolisz. Stanie się tak, gdy umieścisz dyrektywę disallow w pliku robots.txt. W rezultacie roboty wyszukiwarki nie mają zezwolenia na indeksowanie witryny.

    Google nie będzie mieć dostępu do strony, gdy wprowadzisz taką dyrektywę:

    User-agent: Googlebot
    Disallow: /
    

    Jeśli jednak chcesz udzielić robotom Google dostępu do całej witryny, należy umieścić następującą komendę:

    User-agent: Googlebot
    Allow: /

    Można również zablokować robota, dodając na każdej podstronie meta robots noindex:

    < meta name="robots" content="noindex,nofollow" >

     

  4. Błędne przekierowania kanoniczne

    Przekierowania kanoniczne są bardzo przydatne. Dzięki nim można informować Google, którym stronom powinien poświęcić uwagę, jak i minimalizować problemy z duplikacją treści.

    Narzędzie jest często stosowane w dynamicznych adresach URL. Każdy unikatowy URL liczy się jako osobna strona. W takich scenariuszach Google będzie widzieć np. 100 różnych podstron, które mają praktycznie identyczną zawartość. Wystarczy jednak dokonać kanonizacji. Wyszukiwarka zostanie poinformowana, że wszystkie adresy to ta sama strona. Po prostu w zależności od sytuacji (np. biorąc pod uwagę konfigurację produktu w sklepie internetowym) ma nieco inny content.

    Problem pojawia się wtedy, gdy podczas tworzenia przekierowania kanonicznego określisz niewłaściwy adres URL. Jeśli wszystkie tagi kanoniczne wskazują na stronę, która nie istnieje lub nie znajduje się w obrębie Twojej witryny, zasadniczo usuniesz taką treść z rankingu. Taki błąd, choć prosty, może mieć poważne konsekwencje.

  5. Stosowanie technik Black Hat SEO

    Istnieje wiele sposobów na pozycjonowanie stron, jednak niektóre z nich traktowane są jako nieetyczne. Jest tak, gdy stoją w sprzeczności z Podstawowymi zasadami dotyczącymi wyszukiwarki Google.

    Do technik Black Hat SEO zaliczają się m.in.:

    • Keyword Stuffing – zamieszczanie fraz kluczowych w nadmiernej liczbie w celu oszukania algorytmu (metoda w sumie już nie działa, a do tego bardzo źle wpływa na user experience);
    • Cloaking – prezentowanie Google innej treści niż ta, którą widzą użytkownicy;
    • Doorway Pages – tworzenie wielu stron przekierowujących do tego samego miejsca docelowego, którego użytkownik dobrowolnie nie chciałby odwiedzić;
    • kupowanie linków – takie działanie często pochodzi ze stron niepowiązanych tematycznie.

    Jeśli korzystasz z takich metod, szybko przestań! Stosowanie Black Hat SEO może grozić otrzymaniem kary, której efektem jest znaczące obniżenie pozycji strony w rankingach. Najgorszy możliwy scenariusz to całkowite usunięcie witryny z indeksu.

    Możliwe jednak, że zakupiłeś stronę z „nieczystą” historią. W takim przypadku Google może niespodziewanie nałożyć karę. Aby temu zapobiec, usuń wszelkie ślady stosowania technik Black Hat SEO. Oprócz tego wkładaj szczególny wysiłek w to, aby stosować się do najważniejszych wytycznych Google (dotyczących zwłaszcza jakości contentu oraz linków przychodzących).

    Jeśli witryna została usunięta z indeksowania, gdyż naruszyła wytyczne Google, zostaniesz o tym powiadomiony w Search Console. W tym celu:

    1. Zaloguj się w Google Search Console.
    2. Podaj adres URL witryny.
    3. Potwierdź, że jesteś jej właścicielem.
    4. Informacje dotyczące indeksowania witryny znajdziesz w sekcji Przegląd.
  6. Niewłaściwe linki wychodzące

    Kolejny powód da się skategoryzować jako Black Hat SEO, jednak niektórzy właściciele stron mogą doprowadzić do takiej sytuacji, nie mając złych intencji.

    Jeśli zamieszczasz zbyt wiele linków do innych witryn, Google może zinterpretować to jako próbę „boostowania” ich w wynikach wyszukiwania. Jest tak zwłaszcza wtedy, gdy przekierowania często stosują tekst zakotwiczenia typu exact match. Aby zapobiec takiej sytuacji, pamiętaj o następujących kwestiach:

    • zamieszczaj przekierowania tylko do stron wysokiej jakości, które są także tematycznie powiązane z Twoją witryną;
    • jeśli na Twojej stronie znajduje się content wygenerowany przez użytkowników (np. komentarze na blogu), linki w nim zawarte powinny być zawsze oznaczane jako rel="nofollow";
    • w publikowanym contencie zamieszczaj zarówno linki follow, jak i nofollow. Dzięki temu profil przekierowań będzie naturalniejszy;
    • używaj opisowych i zróżnicowanych tekstów zakotwiczenia. W rezultacie linki będą wyglądać naturalniej i pomogą Google zrozumieć kontekst treści, do których przekierowujesz.
  7. Atak hakerski

    Zauważyłeś podejrzaną aktywność w logach serwera? Czy na niektórych stronach znajduje się dziwnie schowany kod? A może w witrynie pojawiły się zupełnie nowe strony, których nie rozpoznajesz? Może to oznaczać, że doszło do ataku hakerskiego. To bardzo poważna sytuacja. Często prowadzi do problemów z widocznością.

    Zniknięcie strony z Google może mieć wtedy miejsce z dwóch powodów:

    1. Google uzna witrynę za ogólnie niebezpieczną i postanowi ją usunąć.
    2. Google zinterpretuje działania hakerskie jako techniki Black Hat SEO podejmowane przez właściciela strony i nałoży karę.

    Warto mieć na uwadze szczególnie drugi punkt, jako że metody wykorzystywane przez hakerów to często:

    • dodawanie spamerskich podstron, które stosują keyword stuffing,
    • zastępowanie całej strony głównej spamerską treścią,
    • umieszczanie ukrytych linków (np. biały font na białym tle),
    • zachęcanie do pobrania szkodliwego oprogramowania,
    • dodawanie złośliwych łańcuchów przekierowań.

    Wszystkie te metody mają zwykle na celu promowanie produktów i usług, które leżą w interesie hakera (np. dotyczące hazardu). Jednocześnie przypominają techniki Black Hat SEO (lub wręcz nimi są), które omówiliśmy wcześniej. W rezultacie Google może uznać, że to Ty jesteś ich autorem i nałożyć na stronę karę.

  8. Aktualizacja Google

    Dlaczego Google nie widzi Twojej strony pomimo braku oczywistych problemów? Powodem potrafią być aktualizacje algorytmu. Oczywiście pomniejsze update’y są wprowadzane każdego dnia – nimi nie powinieneś się raczej przejmować. Do problematycznych sytuacji potrafi jednak dojść, gdy wdrażane są tzw. aktualizacje rdzenia algorytmu. Wprowadzając je, Google stara się poprawić jakość wyszukiwania oraz zaadresować wybrane kwestie. Gdy uruchamiany jest update na taką skalę, często dochodzi do poważnych wahań w pozycjach. Mogą także pojawić się problemy z indeksowaniem. Tego typu problemy albo szybko mijają, albo na powrót do „normalności” należy czekać aż do kolejnej większej aktualizacji.

    Jeśli chcesz ustalić, czy Twoja niewidoczna strona w Google to efekt update’u, najlepiej bądź na czasie z wieściami branżowymi:

  9. Niesprecyzowane powody

    Google często nie indeksuje witryn z przyczyn, które mogą być trudne do ustalenia. Jak wskazują na to twórcy wyszukiwarki:

    „Możemy tymczasowo lub trwale usunąć witryny z indeksu i wyników wyszukiwania, jeżeli jest to wymagane ze względów prawnych; gdy witryna jest niezgodna z naszymi wskazówkami dotyczącymi jakości lub z innych powodów, na przykład gdy witryna utrudnia użytkownikom znalezienie odpowiednich informacji. Nie możemy wypowiadać się na temat poszczególnych przyczyn usunięcia strony”.

Podsumowanie

Dlaczego Google nie widzi mojej strony? W artykule przedstawiliśmy następujące powody wraz z podsumowaniem rozwiązań:

  1. Downtime serwera – na początek sprawdź, czy wszystko w porządku z hostingiem.
  2. Migracja – przeniesienie strony na inny serwer lub domenę potrafi spowodować problemy z indeksacją.
  3. Brak zezwolenia na indeksowanie – upewnij się, że plik robots.txt pozwala Google analizować zawartość strony.
  4. Błędne przekierowania kanoniczne – prosty błąd z przekierowaniami może doprowadzić do wielu problemów.
  5. Techniki Black Hat SEO – nie ryzykuj stosowania takich metod.
  6. Niewłaściwe linkowanie wychodzące – zadbaj o ten aspekt, gdyż łatwo tu o błędy.
  7. Atak hakerski – zhakowana strona może mieć wiele problemów z indeksowaniem.
  8. Aktualizacja Google – miej na oku wahania spowodowane update ’ami.
  9. Inne – Google zaznacza, że może usunąć stronę z indeksu z wielu innych powodów.

Jeśli trudno Ci ustalić przyczynę problemów z indeksacją i jej zaradzić, najlepiej skorzystaj z pomocy specjalistów.

Udostępnij artykuł:
Twoja strona zniknęła z Google?
Pomożemy znaleźć przyczynę
Oceń artykuł:
5.0
Ocena: 5 Liczba głosów: 2