Dropshipping to zyskujący na popularności model biznesowy/logistyczny w branży e-commerce. Na czym dokładnie polega? Jakie są jego zalety i wady? Jak go wdrożyć i na co uważać? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
Czego dowiesz się z artykułu?
Co to jest dropshipping - definicja
Dropshipping to model logistyczny umożliwiający prowadzenie sprzedaży internetowej bez konieczności bezpośredniego zarządzania zapasami.
Dropshipping wyróżnia się tym, że w jego przypadku sprzedawca nie ma kontaktu z samym towarem. Zamówienia są przekazywane bezpośrednio od dostawcy (hurtowni, producenta, innego sprzedawcy lub ogólnie partnera biznesowego) do klienta, a sprzedawca generuje zysk z różnicy między ceną hurtową a detaliczną.
Działanie modelu dropshipping można w skrócie przedstawić następująco:
- Jako sprzedawca tworzysz sklep internetowy – zajmujesz się w całości jego designem, utrzymaniem i promocją.
- Znajdujesz dostawcę – nawiązujesz współpracę z dostawcą (najczęściej hurtownią) oferującym szeroki asortyment produktów, które chcesz sprzedawać.
- Obsługujesz zamówienia – podkreślmy to jeszcze raz, w modelu dropshippingu to Ty zajmujesz się marketingiem i promocją. Jednak gdy klient złoży zamówienie, przekazujesz je do dostawcy.
- Dostawca obsługuje zamówienie – gdy hurtownia otrzyma informację o zamówieniu, przygotowuje je i wysyła bezpośrednio do klienta.
- Zapewniasz obsługę klienta – hurtownie dropshippingowe są niewidoczne dla kupujących. Mimo tego, że zajmują się kwestiami logistycznymi, to jednak na Twoich barkach jako sprzedawcy spoczywa kwestia supportu. Klienci będą kontaktować się bezpośrednio z Tobą np. w przypadku problemów z dostawą.
- Rozliczasz się z dostawcą – zwykle na koniec miesiąca otrzymujesz fakturę zbiorczą i opłacasz wszystkie zamówienia, które zrealizował dostawca.
Korzyści i zalety dropshippingu
Prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping wiąże się z wieloma korzyściami. Omówmy je bliżej.
Mniejsze koszty początkowe i redukcja ryzyka
Brak konieczności utrzymywania magazynu lub skupowania zapasów zapewnia nowym przedsiębiorcom łatwiejszy start. Nie mają zobowiązań finansowych związanych z zakupem towaru w ramach rozpoczęcia działalności.
Wszystko to wiąże się także z mniejszym ryzykiem. Model dropshippingu działa niejako „na bieżąco” – koszty związane z obsługą zamówienia są generowane tylko wtedy, gdy do niego dojdzie. Nie ma konieczności inwestowania we własny magazyn wypełniony produktami, w przypadku których nawet nie masz pewności, że się sprzedadzą.
Oszczędność czasu i mniej zobowiązań
Dropshipping ułatwia wiele zadań związanych ze sprzedażą produktów, gdyż nie musisz martwić się o takie aspekty jak pakowanie, wysyłka czy śledzenie stanów magazynowych. Dzięki temu możesz poświęcić więcej czasu na marketing i rozwijanie strategii biznesowej.
Większa elastyczność
Poprzednio omówione zalety przekładają się też na większą elastyczność. Wybór odpowiedniego asortymentu i eksperymentowanie z nowymi ofertami jest znacznie łatwiejsze, gdy nie musisz stale pamiętać o dostosowywaniu stanów magazynowych i optymalizowaniu procesu wysyłki.
Swoboda w zarządzaniu biznesem
Przy odrobinie wysiłku dropshipping umożliwia prowadzenie biznesu z dowolnego miejsca na świecie, otwierając przy tym drzwi do globalnego rynku. Jeśli jesteś w stanie zadbać o dobrą komunikację z klientami i dostawcami oraz potrafisz dotrzeć do różnych grup geograficznych/językowych, możesz stworzyć międzynarodowy biznes bez wychodzenia z domu.
Łatwiejsze skalowanie
Skalowanie biznesu dropshippingowego jest łatwiejsze i mniej kosztowne niż w przypadku tradycyjnych sklepów e-commerce. W miarę wzrostu sprzedaży nie musisz martwić się o proporcjonalne zwiększenie kosztów infrastruktury, z którą związane są takie procesy jak magazynowanie i zatrudnianie dodatkowego personelu.
Pierwsze kroki w dropshippingu
Jak zacząć zarabiać na dropshippingu? Jeśli chcesz uruchomić sklep internetowy w takim modelu, pamiętaj przede wszystkim o 4 kluczowych kwestiach.
-
Wybór niszy i produktów
Nisza to specyficzna kategoria produktów, która odpowiada na konkretne potrzeby lub zainteresowania grupy konsumentów. Gdy dobierzesz ją w odpowiedni sposób, łatwiej będzie Ci wyróżnić się na rynku i osiągnąć rentowność. Pamiętaj o poniższych wskazówkach:
- weź pod uwagę działania marketingowe – w jednym z kolejnych punktów będziemy podkreślać to, że sprzedaż w modelu dropshipping to przede wszystkim dobry marketing. Ułatw sobie pracę już na starcie, dobierając odpowiednie nisze. Poszczególne produkty łatwiej lub trudniej promuje się za pomocą innych kanałów. Wybierz zatem taki asortyment, w którego reklamowaniu będziesz korzystać ze znanych Ci narzędzi,
- przeanalizuj marże i koszty – upewnij się, że średnie marże w danej kategorii produktów są wystarczające. Osiągnięcie zysku w przypadku marży wynoszących mniej niż 20% jest szczególnie trudne,
- zacznij powoli – zamiast startować z ogromną ofertą, lepiej skoncentruj się na mniejszej liczbie starannie wyselekcjonowanych produktów.
-
Znalezienie i wybór dostawców
Przemyślany wybór produktów ułatwi Ci kolejny krok, jakim jest nawiązanie współpracy z dostawcą. Jak wspomnieliśmy wcześniej, mogą to być różne podmioty, ale w większości przypadków w grę wchodzą specjalne hurtownie dropshippingowe. Staraj się zastosować do tych porad:
- sprawdź opinie i recenzje – zbadaj opinie o dostawcach, aby dowiedzieć się więcej na temat ich wiarygodności i jakości usług,
- dla pewności zweryfikuj ceny – strony niektórych dostawców mogą przedstawiać domyślnie ceny detaliczne. Aby zweryfikować ceny hurtowe, załóż konto i skompletuj przykładowe zamówienie,
- zwróć uwagę na komunikację – hurtownia dropshippingu stanie się Twoim długoterminowym i ważnym partnerem. Oprócz tego jako sprzedawca będziesz zajmować się problemami zgłaszanymi przez kupujących. Sprawna komunikacja jest kluczowa,
- sprawdź opcje integracji – ustal, czy dana hurtownia dropshippingowa oferuje usługę/rozszerzenie e-commerce, które umożliwia łatwą integrację ze sklepem internetowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały proces będzie przebiegać znacznie sprawniej,
- ustal warunki współpracy – jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki, raczej nie masz co liczyć na rabaty. Może jednak uda Ci się wynegocjować lepsze warunki, gdy podkreślisz np. że jesteś obeznany z daną kategorią produktów.
Wybór hurtowni ułatwi Ci także poniższa lista:
Strona hurtowni Kategoria annapol.com AGD, RTV talkom.pl Akcesoria GSM hendi.pl Akcesoria kuchenne domogrodimy.pl Akcesoria do domu kontri.pl Bielizna rodium.pl Biżuteria ntt.pl Elektronika par.com.pl Gadżety platinet.eu Wielobranżowa bimago.pl Dom i ogród -
Skonfigurowanie sklepu internetowego
Jako sprzedawca musisz oczywiście zająć się założeniem i skonfigurowaniem sklepu internetowego. Warto w pierwszej kolejności wybrać odpowiednią platformę. Przykładowo Shopify domyślnie oferuje wsparcie dla modelu dropshipping, a różne hurtownie lub pośrednicy tworzą specjalne rozszerzenia, które umożliwiają łatwą integrację z rozwiązaniem SaaS.
Warto także rozważyć WooCommerce, czyli specjalne rozszerzenie e-commerce do WordPressa. Jest to najpopularniejszy CMS na świecie, dlatego w jego przypadku łatwo będzie znaleźć potrzebne rozszerzenia, integracje itp.
Poznaj dwa typy integracji:
- integracja jednokierunkowa – w tym typie integracji dropshipping działa w bardzo prosty sposób. Informacje o produktach pobierane są z hurtowni do sklepu internetowego. Gdy klient zamówi produkt, samodzielnie składasz zamówienie poprzez system dostawcy, ale podajesz przy tym dane kupującego (oczywiście płacisz stawkę hurtową). Taka metoda realizacji zamówienia daje kontrolę nad całym procesem i jest dobrym rozwiązaniem dla początkujących sprzedawców,
- integracja dwukierunkowa – gdy asortyment sklepu staje się coraz większy i generujesz mnóstwo zamówień, integracja jednokierunkowa może stać się zbyt uciążliwa. Warto wtedy przenieść się na pełną integrację, w której dochodzi do automatyzacji całego procesu. W takiej sytuacji w zależności od okoliczności musisz nawiązać bliższą współpracę z hurtownią, skorzystać ze specjalnych rozszerzeń, a nawet indywidualnych wdrożeń informatycznych.
-
Działania reklamowe
Dropshipping to z punktu widzenia sprzedawcy przede wszystkim skuteczny marketing. Oferowane towary muszą być sprawnie promowane, jeśli chcesz utrzymać rentowność.
Oto kilka przykładów działań marketingowych:
- płatne reklamy – płatne reklamy prowadzone w Google Ads lub na platformach społecznościowych to świetny sposób na dotarcie do licznych użytkowników,
- content marketing – twórz jakościowe treści poradnikowe, które na przestrzeni długiego czasu będą generować odwiedziny na stronie sklepu i pozyskiwać klientów,
- opisy produktów – nie ograniczaj się do opisów produktów zapewnionych przez hurtownię. Przygotuj unikatowe i sprzedażowe treści, które wyróżnią Twoją ofertę,
- SEO – podstawą widoczności Twojej strony jest oczywiście SEO. Jako że prowadzisz sklep internetowy, będziesz zmagał się z nieco większymi wyzwaniami związanymi z zarządzaniem licznymi kategoriami produktów, unikaniem duplikacji, dbaniem o szybkość ładowania na stronach wypełnionych zdjęciami itp.
Przeczytaj także:
SEO i content marketing - jak je skutecznie łączyć?
Wyzwania i problemy w dropshippingu
Dropshipping to świetny model sprzedaży, który ma jednak pewne wady. Warto o nich pamiętać.
Duża konkurencja
Niski próg wejścia oznacza, że istnieją liczne sklepy internetowe sprzedające w modelu dropshipping. Wyróżnienie się na rynku wymaga kreatywności i unikatowej strategii marketingowej.
Kontrola marży
Marża to jeden z najważniejszych czynników, decydujących o tym, czy sprzedaż będzie opłacalna. Musisz dokładnie przyjrzeć się tej kwestii. Dodatkowo z racji tego, że generowany zysk to jedynie różnica między ceną hurtową a detaliczną, konkurowanie obniżonym kosztem produktu w zasadzie nie wchodzi w grę.
Zależność od dostawców
Sukces Twojego biznesu w dużym stopniu zależy od relacji z dostawcami i ich niezawodności. Jeśli po ich stronie pojawią się poważne problemy, masz bardzo ograniczony zakres działania. Oprócz tego taki stan rzeczy ogranicza wpływ, jaki masz na jakość produktu i branding.
Dropshipping a prawo
Na koniec przyjrzyjmy się 2 kwestiom związanym z prawem.
-
Czy dropshipping jest legalny?
Dropshipping jest jak najbardziej legalny. Warto jednak pamiętać, że z racji nietypowego rozłamu takich aspektów sprzedaży jak marketing, kontakt z klientem i logistyka, nietrudno tutaj o zamieszanie pod względem prawnym.
Przykładowo w niektórych modelach dropshippingu sprzedawca pośredniczy jedynie w zbieraniu zamówień. W takiej sytuacji to dostawca odpowiada za np. zwrot produktów i pieniędzy.
Z kolei w modelu, jaki omawiamy w tym artykule (czyli sprzedaży bezpośredniej), sprzedawca przyjmuje zwroty i zarządza transakcjami pieniężnymi, gdyż to on obsługuje proces kupna oraz sprzedaży.
Jeśli chcesz uniknąć problemów z prawem, dokładnie dopilnuj kwestii organizacyjnych.
-
Czy muszę założyć firmę, aby prowadzić sprzedaż w modelu dropshipping?
Nie, nie jest to konieczne. W tym kontekście mają zastosowanie przepisy z Konstytucji Biznesu wprowadzonej w kwietniu 2018 roku, a dokładniej rzecz biorąc zasady prowadzenia działalności nierejestrowanej.
W skrócie – możesz sprzedawać w dropshippingu bez zakładania firmy, jeśli:
- nie prowadziłeś działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy,
- miesięczne przychody (przychody, a nie zyski; zysk to przychody minus wydatki) z Twojej działalności nie przekraczają limitu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia (wartość tę zwiększono w lipcu 2023, wcześniej wynosiła 50%).
Gdy przekroczysz limit, masz 7 dni, aby obowiązkowo zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG.
Podsumowanie
Przypomnijmy najważniejsze informacje z artykułu.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model biznesowy e-commerce, który pozwala sprzedawać produkty bez konieczności fizycznego przechowywania towarów i nadzorowania procesu wysyłki.