Algorytm Google odpowiada za to, jakie informacje znajdujemy i w jaki sposób. Dowiedz się, jak algorytmy działają na wyszukiwarkę. W artykule przeczytasz także, które aktualizacje miały największy wpływ na sposób działania Google.
Czym jest algorytm Google?
Algorytm wyszukiwarki Google to złożony zestaw reguł i obliczeń, który sortuje miliardy stron internetowych tak, aby zapewnić najtrafniejsze i przydatne wyniki na dane zapytanie użytkownika. System opiera się na ponad 200 czynnikach, takich jak dobór fraz kluczowych, szybkość ładowania, ogólna techniczna jakość strony czy liczba linków zwrotnych.
W branżowym nazewnictwie przyjęło się, że fraza „algorytm Google” odnosi się do systemu wyszukiwania jako ogółu lub jego poszczególnych kluczowych części składowych. Stąd istnieją liczne „algorytmy Google” jak Google Pingwin, Google BERT itp.
To, jak dokładnie działają algorytmy wyszukiwarki Google, nie jest podawane do publicznej wiadomości. Taka wiedza mogłaby doprowadzić do licznych nadużyć i prób skutecznego manipulowania rankingiem. Nie oznacza to jednak, że pozostajemy w kompletnej niewiedzy. Google często dzieli się wskazówkami na temat skutecznego pozycjonowania oraz swojej filozofii dotyczącej tego, jak ma działać szeroko pojęty search. Na przykład „Wytyczne dla testerów jakości” dają wgląd w to, jak wyspecjalizowani pracownicy Google oceniają strony. Twórcy wyszukiwarki biorą następnie pod uwagę ich analizy, gdy wprowadzane są aktualizacje w algorytmie wyszukiwania. Ze skróconą i przystępniejszą wersją dokumentu możesz zapoznać się tutaj.
Czym jest aktualizacja algorytmu?
Aktualizacja algorytmu odnosi się do modyfikacji lub serii modyfikacji wprowadzanych do zestawu reguł i obliczeń używanych przez wyszukiwarkę Google w procesie rankingowania stron internetowych. Update’y mają na celu poprawę dokładności, trafności i ogólnego komfortu korzystania z Google. Mogą obejmować zarówno drobne korekty, które są ledwo zauważalne, jak i znaczące zmiany mające fundamentalny wpływ na szeroki zakres zapytań i stron internetowych.
Bycie na bieżąco z aktualizacjami algorytmów ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw pozyskujących klientów w internecie. Dynamika update’ów jest jednym z powodów, dla którego SEO to złożony proces, który wymaga szerokiego zestawu umiejętności i doświadczenia.
Według różnych szacunków Google wprowadza kilkaset, a nawet kilka tysięcy pomniejszych aktualizacji (lub też „ulepszeń”) w ciągu roku. Oczywiście nie wszystkie z nich kwalifikują się jako pełnoprawny update algorytmu.
6 rodzajów aktualizacji algorytmu Google
Poszczególne algorytmy Google mogą dotyczyć wielu aspektów związanych z działaniem wyszukiwarki. Z tego względu aktualizacje dzieli się na kilka głównych kategorii:
-
Aktualizacje rdzenia algorytmu/podstawowe aktualizacje/core updates
Najważniejsze rodzaje update’ów to te, które w gruntowny sposób zmieniają funkcjonowanie wyszukiwarki. Mają zauważalny wpływ na pozycje wielu stron i często zmieniają to, jak należy podchodzić do procesu pozycjonowania. Google zwykle informuje o ich wprowadzeniu z wyprzedzeniem.
W ciągu roku wprowadzanych jest od 3 do 6 podstawowych aktualizacji.
Przeczytaj także:
Czym są aktualizacje rdzenia algorytmu - Google Core Update? -
Aktualizacje dotyczące spamu w linkach
Aktualizacje algorytmu z tej kategorii wprowadzane są z myślą o spamerskich przekierowaniach i manipulacyjnych technikach linkowania. Ich celem jest skuteczniejsze wykrywanie i karanie za takie techniki jak kupowanie linków i generowanie ich w sposób automatyczny.
-
Aktualizacje dotyczące spamu
Wyszukiwarka Google stara się być coraz lepsza w wykrywaniu celowej duplikacji treści czy takich technik jak keyword stuffing i cloaking.
-
Aktualizacje dotyczące recenzji produktów
Celem tych update’ów algorytmu jest nagradzanie wysokiej jakości oryginalnych recenzji produktów. Google chce promować te opinie klientów, które dostarczają wartościowych informacji i pomagają podjąć decyzje zakupowe.
-
Aktualizacje dotyczące przydatnych treści/Helpful content updates
Według definicji Google:
System pomocnych treści wyszukiwarki Google generuje sygnał wykorzystywany przez nasze zautomatyzowane systemy rankingowe, aby zagwarantować to, że użytkownicy zobaczą w wynikach wyszukiwania oryginalne, pomocne treści stworzone z myślą o nich.
Celem aktualizacji algorytmu z tej kategorii jest promowanie przydatnych treści, które tworzone są z myślą o użytkownikach, a nie tylko pozycjonowaniu. Google chce w ten sposób promować także content, który zawiera praktyczne i oryginalne informacje.
-
Aktualizacje sygnałów dotyczących jakości strony/Page Experience
Według Google termin „Page Experience” odnosi się do „wrażenia użytkowników korzystających z danej strony internetowej”. Aktualizacje algorytmu z tej kategorii są w założeniach podobne do helpful content updates, jednak skupiają się na czynnikach technicznych.
Najważniejsze aktualizacje algorytmu
Wyszukiwarka Google została uruchomiona w 1998 roku. Przez ten czas zdążyło się w niej wiele zmienić. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym aktualizacjom wprowadzonym na przestrzeni lat.
Data wprowadzenia | Rodzaj | Cel | |
---|---|---|---|
Panda | luty 2011 | aktualizacja algorytmu dotycząca spamu/core update | karanie spamu, keyword stuffingu, duplikacji, plagiatu i treści bardzo niskich jakości |
Pingwin | kwiecień 2012 | aktualizacja algorytmu dotycząca spamu w linkach/core update | karanie spamerskich i niepowiązanych tematycznie linków oraz nadoptymalizacji tekstu zakotwiczenia |
Koliber | sierpień 2013 | core update | lepsze rozpoznawanie języka naturalnego, intencji użytkownika oraz karanie za keyword stuffing |
Mobile Update/Mobilegeddon | kwiecień 2015 | core update | nagradzanie stron przyjaznych dla urządzeń mobilnych |
Core Web Vitals/podstawowe wskaźniki internetowe | maj/czerwiec 2021 | aktualizacja algorytmu dotycząca sygnałów jakości strony/core update | położenie nacisku na najważniejsze parametry wpływające na wygodę korzystania ze stron |
Panda
Algorytm Panda zatrząsł pozycjami wielu stron oraz odmienił to, jak w praktyce wygląda skuteczne SEO. Najbardziej ucierpiały witryny polegające na contencie niskiej jakości, których główną „siłą” była ilość, nie jakość.
Z biegiem czasu wprowadzono także uzupełniające update’y. Przykładowo Panda 4.0 wdrożona w maju 2014 najbardziej wpłynęła na pozycje dużych portali jak Amazon.
Jedną z największych zasług aktualizacji algorytmu Panda jest to, że w wyszukiwarce Google skutecznie mogą konkurować mniejsze strony produkujące jakościowy content. Nie są one już „przytłaczane” przez duże serwisy polegające głównie na ilości.
Pingwin
Algorytm Pingwin karał strony, których profil linków wyglądał nienaturalnie. W praktyce znacznie ograniczył skuteczność takich technik jak kupowanie odnośników czy tworzenie tzw. zapleczy tekstów preclowych.
Z biegiem czasu wprowadzono także uzupełniające update’y. Przykładowo Pingwin 2.0 został wprowadzony w maju 2013 roku. Działanie algorytmu zostało poszerzone na więcej języków. Sam Pingwin zaczął także skuteczniej analizować nie tylko profil linków głównej strony witryny, ale także położonych głębiej podstron.
Jedną z największych zasług aktualizacji algorytmu Pingwin było wyrównanie szans, jeśli chodzi o budowanie profilu linków. Mniejsze strony mogły z powodzeniem skupić się na pozyskiwaniu nielicznych, ale jakościowych odnośników.
Koliber
Aktualizacja nie miała początkowo zbyt wielkiego wpływu na branżę SEO. Google dzięki niej chciało po prostu fundamentalnie ulepszyć to, jak działa wyszukiwarka. Najważniejszym elementem było tzw. semantyczne wyszukiwanie. Za sprawą update’u wyszukiwarka zaczęła zwracać uwagę nie tylko na same słowa kluczowe, ale także intencję i powiązanie znaczeniowe.
Jedną z największych zasług aktualizacji algorytmu Koliber było to, że wyszukiwarka znacząco zbliżyła się do rozumienia tekstu w sposób, jaki robi to człowiek.
Mobile Update/Mobilegeddon
W wyniku tej aktualizacji algorytmu dostosowanie do urządzeń mobilnych stało się czynnikiem rankingowym. Według Statisty w 2015 roku urządzenia przenośne odpowiadały za ponad 30% całego ruchu w internecie. W 2017 odsetek przekroczył 50%:
Aktualizacja algorytmu Mobilegeddon zapoczątkowała erę nadawania wysokiego priorytetu urządzeniom mobilnym.
Core Web Vitals/podstawowe wskaźniki internetowe
Web Vitals to ogólne czynniki, które na uwadze powinna mieć każda strona internetowa. Te najważniejsze z nich nazywają się Core Web Vitals i obejmują:
- LCP – największe wyrenderowanie treści (Largest Contentful Paint),
- FID – opóźnienie przy pierwszym działaniu (First Input Delay),
- CLS – zbiorcze przesunięcie układu (Cumulative Layout Shift).
Google zaczęło skupiać się na podstawowych wskaźnikach internetowych jeszcze na długo, zanim w pełni stały się czynnikiem rankingowym. Aktualizacja algorytmu Core Web Vitals pokazała, że sama świetna szybkość ładowania czy dobra nawigacja, to nie wszystko. Google chce stawiać jeszcze większe wymagania stronom.
Przyszłość algorytmu Google
Jaka przyszłość czeka najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie? Do niedawna oczywistym wyborem wydawał się stabilny rozwój w znanym kierunku. Na scenie technologicznej wyjątkowo namieszała jednak generatywna sztuczna inteligencja pod przewodnictwem OpenAI (twórcy m.in. Chatu GPT).
Z początkiem 2023 roku Google zrewidowało plany i postanowiło położyć większy nacisk na rozwój swoich rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji. Jednym z przykładów jest Bard. Oczywiście gigant z Kalifornii nie zamierza zaniedbać branży search. Przykładowo z artykułu Supercharging Search with generative AI, możemy dowiedzieć się o następujących planach:
Wyszukując produkt, otrzymasz przegląd godnych uwagi czynników do rozważenia i produktów, które do niego pasują. Otrzymasz również opisy produktów, które zawierają powiązane i aktualne recenzje, oceny, ceny oraz zdjęcia produktów.
Dzieje się tak, ponieważ to nowe generatywne doświadczenie zakupowe AI jest oparte na Grafie Zakupów Google, który zawiera ponad 35 miliardów ofert produktów. Jest to najbardziej wszechstronny na świecie zbiór danych o stale zmieniających się produktach, sprzedawcach, markach, recenzjach i zapasach.
To tylko jeden z pomysłów. Możemy być pewni, że przyszłe algorytmy Google będą nieodłącznie związane z generatywnym AI.
Podsumowanie
Przypomnijmy najważniejsze informacje omówione w artykule:
Czym są algorytmy Google?
Algorytm Google to zestaw reguł i obliczeń, który określa, jak wyszukiwarka Google działa w różnych kontekstach (np. analiza linków, jakości treści itp.).