W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym przemyślane działania marketingowe to konieczność. Z jakich rodzajów usług możesz zatem skorzystać? Na jakie kategorie da się je podzielić? I co najważniejsze – które z nich wybrać? Tego dowiesz się w tym artykule.
Usługa marketingowa – czym jest?
Usługi marketingowe to profesjonalne działania, których celem jest promocja produktów, usług, wydarzeń czy marki jako całości. Oferowane są przez wyspecjalizowane firmy lub indywidualnych konsultantów/freelancerów.
Dlaczego biznes potrzebuje usług marketingowych?
Profesjonalne usługi marketingowe przydadzą się firmom z wielu powodów:
Ekspercka wiedza
Marketing to szeroka i złożona dziedzina, która obejmuje liczne dyscypliny, takie jak SEO, media społecznościowe, tworzenie treści, public relations i wiele innych. Każdy z tych obszarów wymaga dogłębnej wiedzy oraz konkretnych umiejętności. Korzystając z usług oferowanych przez agencje marketingowe lub konsultantów, firmy mogą wykorzystać ich wiedzę i specjalizację. Tacy profesjonaliści są zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, narzędziami oraz zmianami w wyszukiwarkach internetowych.
Oszczędność czasu
Działania marketingowe potrafią być bardzo czasochłonne. Odpowiednie zaplanowanie i wdrożenie poszczególnych strategii nie odbędzie się z dnia na dzień. Oprócz tego nie musisz poświęcać czasu na samodzielne nabywanie koniecznej wiedzy czy też budowanie/poszerzanie własnego zespołu marketingowego.
Nowa perspektywa
Gdy korzystasz z usług marketingowych, zatrudnieni specjaliści wnoszą świeże oraz bezstronne spojrzenie w Twoją aktualną sytuację. Dzięki temu są w stanie dostrzec okazje, których nie widzisz lub pomóc pozbyć się starych i już nieefektywnych nawyków.
Dostęp do zaawansowanych narzędzi
Specjaliści oferujący usługi marketingowe, mają dostęp do narzędzi, oprogramowania i danych analitycznych, których pozyskanie na własną rękę byłoby bardzo kosztowne. Tego typu zasoby pomagają lepiej zorganizować pracę, zdobyć cenne informacje i uprościć pewne procesy.
Łatwiejsze skalowanie
Profesjonalne agencje marketingowe dysponują odpowiednimi zasobami i doświadczeniem, dzięki czemu są w stanie elastycznie dostosować usługi do rosnących potrzeb Twojego biznesu. Dlatego, jeśli przewidujesz rozwój swojej firmy, taka współpraca może okazać się nieoceniona.
Rodzaje usług marketingowych – online
Omówmy bliżej różne rodzaje i przykłady usług marketingowych. Można je podzielić na 3 główne kategorie:
- online,
- offline,
- mieszane.
Usługi reklamowe online skupiają się oczywiście na działalności w internecie. Wykorzystują różne platformy oraz formy treści, dzięki którym możliwe jest dotarcie do jak największej grupy stargetowanych odbiorców.
-
SEO
SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja z myślą o wyszukiwarkach internetowych (domyślnie zwykle Google), to bardzo rozbudowana forma działań reklamowych, która pośrednio i bezpośrednio wpływa także na inne przedsięwzięcia marketingowe.
Jako że głównym celem SEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, 3 główne filary tej strategii to:
- Optymalizacja techniczna strony internetowej.
- Tworzenie jakościowego contentu na stronie.
- Pozyskiwanie linków zewnętrznych.
Tego typu usługa marketingowa jest zwykle oferowana przez specjalistyczne agencje SEO. Często jest także w jakimś zakresie realizowana przez agencje marketingowe, jako część większej strategii.
-
Content marketing
Jak wspomnieliśmy wcześniej, SEO jest mocno powiązane z innymi działaniami reklamowymi. Najważniejszym z nich jest niewątpliwie content marketing.
Content Marketing Institute podaje zwięzłą definicję marketingu treści:
„Content marketing to strategiczne podejście marketingowe skoncentrowane na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, powiązanych tematycznie i spójnych treści w celu przyciągnięcia oraz utrzymania jasno określonej grupy odbiorców, która ostatecznie ma być pobudzona do podjęcia zyskownych działań”.
Oczywiście w ramach strategii nie tworzy się jedynie treści na potrzeby SEO. Content marketing, podobnie jak pozycjonowanie, także jest pośrednio i bezpośrednio powiązany z innymi działaniami reklamowymi.
Tego typu usługa marketingowa jest często oferowana przez agencje SEO. Istnieją także bardziej wyspecjalizowane agencje, z których oferty warto skorzystać przy rozbudowanych projektach związanych z contentem.
Przeczytaj także:
10 zalet Content Marketingu: dlaczego warto inwestować w treści? -
Media społecznościowe
Działania w social mediach czasami traktowane są jako część content marketingu, jednak wiele firm z powodzeniem decyduje się realizować swoje kampanie reklamowe praktycznie wyłącznie na platformach społecznościowych.
Marketing w social mediach wygląda nieco inaczej w zależności od platformy, na której jest realizowany. Przykładowo Facebook, LinkedIn i Twitter to głównie treści pisane. Instagram skupia się z kolei na zdjęciach i filmach, a YouTube oraz TikTok to wyłącznie materiały video.
Dobór platformy social media zależy także od typu biznesu/marki. Podczas gdy Facebook sprawdzi się praktycznie we wszystkich przypadkach, tak LinkedIn to miejsce głównie dla branży B2B.
Jeśli chcesz skorzystać z tego typu usług marketingowych, przyjrzyj się ofertom agencji social media. Często specjalizują się one w wybranych platformach (np. Facebook).
Rodzaje usług marketingowych – offline
Kolejna kategoria usług marketingowych dotyczy działań promocyjnych, które nie dzieją się w obrębie internetu. Często określa się je także jako tradycyjny marketing.
-
Materiały drukowane
Do kategorii tej można zaliczyć wiele rodzajów treści, które mają różne zastosowania:
- reklamy w czasopismach i gazetach,
- eksperckie artykuły w czasopismach branżowych,
- wizytówki,
- broszury i ulotki,
- billboardy,
- plakaty i banery.
W świadczeniu usług marketingowych tego rodzaju specjalizują się zwykle agencje reklamowe.
-
Radio i telewizja
Reklamy telewizyjne i radiowe bardzo się zmieniły z biegiem czasu, ale dalej pozostają skutecznymi narzędziami marketingowymi dla wielu firm.
Oba formaty przyjmują zwykle postać krótkich spotów, trwających od 15 do 30 sekund. Niekiedy mogą być zrealizowane jako dłuższe reklamy informacyjne, trwające nawet kilka minut.
Jeśli interesuje Cię tego typu usługa marketingowa, zwróć się do studiów nagrań, producentów filmowych i domów mediowych.
-
Telemarketing
Telemarketing polega na telefonicznym kontaktowaniu się z potencjalnymi klientami w celu sprzedaży produktów lub usług. Proces ten może obejmować zarówno wykonywanie połączeń wychodzących do docelowych odbiorców, jak i obsługę połączeń przychodzących od zainteresowanych osób.
Ten rodzaj usług marketingowych oferują specjalistyczne firmy call center.
Rodzaje usług marketingowych – mieszane
Niektóre usługi marketingowe są na tyle rozbudowane i wszechstronne, że trudno przyporządkować je do kategorii wyłącznie online lub offline. Przyjrzyjmy się im bliżej:
Public relations
Public relations (PR) to rodzaj marketingu, który może pomóc w budowaniu reputacji firmy w mediach. Celem takich działań jest umiejętne kreowanie relacji między firmą a opinią publiczną za pośrednictwem wszystkich dostępnych mediów. Tego typu usługa marketingowa może pomóc pozycjonować firmę (lub wybrane osoby) jako ekspertów branżowych, jak i zarządzać kryzysami związanymi z reputacją.
W tego typu działaniach specjalizują się agencje public relations.
Influencer marketing
Choć influencer marketing sprowadza się głównie do mediów społecznościowych, to jednak takie współprace często wychodzą poza ramy internetu. Influencerzy mogą współpracować z marką w szerszym zakresie, stając się np. „twarzą” produktów i usług. Z tego względu zaczną występować także w reklamach telewizyjnych, radiowych czy też będą obecni na eventach branżowych.
Takie usługi marketingowe w ostatnich czasach są coraz częściej świadczone przez agencje influencer marketingu.
Event marketing
Event marketing może obejmować zarówno wydarzenia online (np. webinaria i eventy transmitowane na żywo), jak i offline (np. targi, konferencje i imprezy inauguracyjne). Podczas gdy w przypadku wydarzeń online mogą pomóc wspomniane agencje marketingowe i social media, tak w eventach offline specjalizują się firmy z branży eventowo-konferencyjnej.
Jaka usługa marketingowa jest najlepsza dla Twojej firmy?
Omówione wcześniej przykłady działań marketingowych mają różne zastosowanie i sprawdzają się w innych scenariuszach. Jeśli zatem chcesz wybrać coś dla siebie, musisz dobrze przeanalizować swoją sytuację i potrzeby.
W ustaleniu tego, która usługa marketingowa z poprzednio omówionych sprawdzi się w Twoim przypadku, pomoże Ci poniższa tabela:
Nazwa | Główne korzyści/zastosowanie | O czym warto pamiętać? |
---|---|---|
SEO | Konieczność, jeśli zależy Ci na widoczności strony internetowej. | Uzyskanie efektów potrafi zająć dużo czasu. |
Content marketing | Nie tylko uzupełnia SEO, ale zapewnia też treści potrzebne do innych działań reklamowych. | Także wymaga długoterminowej inwestycji. |
Media społecznościowe | Świetnie sprawdzają się w budowaniu świadomości marki. | Lepiej skupić się na kilku wybranych platformach, zamiast być obecnym „wszędzie po trochę”. |
Materiały drukowane | Lokalne działania reklamowe. | Śledzenie efektywności może być trudne. |
Radio i telewizja | Bardzo szeroki zasięg; dobrze sprawdza się w lokalnych działaniach reklamowych. | Wysokie koszty. |
Telemarketing | Możliwość bezpośredniego dotarcia do klientów. Świetny, jeśli chodzi o bardzo precyzyjny marketing usług i produktów. | Przez wielu klientów może być postrzegany jako natrętny. |
Public relations | Konieczność w przypadku większych biznesów./td> | Wysokie koszty. |
Influencer marketing | Świetny w budowaniu świadomości marki i docieraniu do docelowych grup odbiorców. | Warto w bardzo przemyślany sposób dobrać influencera. |
Event marketing | Szerokie zastosowanie zwłaszcza w B2B. | Wysokie koszty i złożony proces organizacji. |
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi łatwiej będzie Ci odnaleźć się w świecie usług marketingowych oraz wybrać taką ofertę, która sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu i jego potrzeb.